LIETUVOS RESPUBLIKOS

EKONOMIKOS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS KELIŲ PRIEŽIŪROS IR PLĖTROS PROGRAMOS FINANSAVIMO ĮSTATYMO NR. VIII-2032 2, 6, 9 STRAIPSNIŲ IR 2, 5 PRIEDŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO NR. XIII-3420 PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO XIVP-3343

 

2024-04-24 Nr. 108-P-25

 

                                                                                                                         Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje (nuotoliniu būdu) dalyvavo: komiteto pirmininkas K.Starkevičius; komiteto pirmininko pavaduotojas G.Paluckas; komiteto nariai: A.Bagdonas, V.Fiodorovas, A.Kupčinskas, D.Labanavičius, L.Mogenienė, I. Pakarklytė, P.Saudargas, L. Savickas, M.Skritulskas. Komiteto biuro: vedėja R.Petkūnienė; patarėjai: D. Šaltmeris, R. Duburaitė, R.Danė, L. Jasiukėnienė, I. Jurkšuvienė; padėjėja Z. Jodkonienė.

Kviestieji asmenys: Seimo narys Algimantas Dumbrava, Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijos kancleris Ramūnas Dilba, AB VIA Lietuva atstovas Remigijus Lipkevičius.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

1

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-05

1

1

 

1.                   Atsižvelgus į projekto aiškinamąjį raštą bei į projekto turinį, pagal kurį projektu siūloma pakeisti Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo Nr. VIII-2032 2, 6, 9 straipsnių ir 2, 5 priedų pakeitimo ir įstatymo papildymo 61 straipsniu įstatymo Nr. XIII-3420 5 straipsnį, kuriuo keičiamas Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo 2 priedas, projekto nuostatų dėstymas atitinkamai koreguotinas: projekto pavadinimas dėstytinas taip: „Lietuvos Respublikos kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo Nr. VIII-2032 2, 6, 9 straipsnių ir 2, 5 priedų pakeitimo ir įstatymo papildymo 61 straipsniu įstatymo Nr. XIII- 3420 5 straipsnio pakeitimo įstatymas“; projekto 1 straipsnio pavadinimas dėstytinas taip: „1 straipsnis. 5 straipsnio pakeitimas“, projekto 1 straipsnio pakeitimo esmė dėstytina taip:  „Pakeisti 5 straipsnį ir jį išdėstyti taip:“, projekte išdėstytinas visas Įstatymo Nr. XIII-3420 5 straipsnis su jo pavadinimu. Be to, kaip perteklinio atsisakytina projekto 2 straipsnio, kadangi keičiamas dar neįsigaliojęs teisės aktas ir jo pakeitimai turi įsigalioti kartu su keičiamu teisės aktu (2024 m. liepos 1 d.).

Pritarti.

 

2

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-05

 

 

 

2.                   Atkreiptinas dėmesys, jog Seime 2023 m. spalio 5 d. buvo registruotas 2024 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektas (reg. Nr. XIVP-3128), kurio priėmimas yra numatytas 2023 m. gruodžio 5 d. Atsižvelgus į Biudžeto sandaros įstatymo 12 straipsnio nuostatą, kad mokesčių įstatymai, kiti įstatymai ir teisės aktai bei jų pakeitimai, darantys įtaką atitinkamų biudžetinių metų biudžeto pajamoms, asignavimams ir valstybės skolai, įsigalioja įstatymų nustatyta tvarka, bet priimami ne vėliau kaip tų biudžetinių metų Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymas ir į tai, kad projektu teikiamų siūlymų įgyvendinimas turės įtakos biudžeto pajamoms iš kelių rinkliavų, manytina, jog dėl siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės, kaip biudžeto planuotojos ir vykdytojos, nuomonė.

Susipažinta.

Vyriausybės išvados nuspręsta neprašyti.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

1

Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė, 2023-12-18

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo Nr. VIII-2032 2, 6, 9 straipsnių ir 2, 5 priedų pakeitimo įstatymo Nr. XIII-3420 pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3343 (toliau – Įstatymo projekto) atitiktį Europos Sąjungos teisei, teikiame šias pastabas ir pasiūlymus.

Įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamas Lietuvos Respublikos kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo 2 priedas, nustatant, kad kelių naudotojo mokestis nebus mokamas už krovinines transporto priemones iki 3 tonų.

Įstatymo projektu keičiamu įstatymu yra perkelta 1999 m. birželio 17 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 1999/62/EB dėl sunkiasvorių krovininių transporto priemonių apmokestinimo už naudojimąsi tam tikra infrastruktūra. Šią direktyvą keičia 2022 m. vasario 24 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva (ES) 2022/362 kuria iš dalies keičiamos Direktyvos 1999/62/EB, 1999/37/EB ir (ES) 2019/520, kiek tai susiję su transporto priemonių apmokestinimu už naudojimąsi tam tikra infrastruktūra.  Direktyva (ES) 2022/362  į nacionalinę teisę turi būti perkelta iki 2024 m. kovo 25 d.

Atsižvelgiant į tai, kad Įstatymo projektu siūlomas reguliavimas reikalauja sisteminio įvertinimo ir yra tiesiogiai susijęs su tinkamu Direktyvos (ES) 2022/362 perkėlimu ir įgyvendinimu, o pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymo 51 straipsnį Vyriausybė pagal savo kompetenciją yra atsakinga už Europos Sąjungos teisės perkėlimą į nacionalinę teisę ir jos įgyvendinimą, manytina, kad dėl Įstatymo projekto turi būti gauta Vyriausybės išvada.

Susipažinta.

Vyriausybės išvados nuspręsta neprašyti.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nepaskirti.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

 

7.1. Sprendimas: įstatymo projektą atmesti atsižvelgiant į tai, kad:

- įstatymo projekto nuostatos prieštarauja ES teisės aktams, yra nesuderinamos  su 2018 m. gegužės 30 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2018/858 dėl motorinių transporto priemonių ir jų priekabų bei tokioms transporto priemonėms skirtų sistemų, komponentų ir atskirų techninių mazgų patvirtinimo ir rinkos priežiūros, kuriuo iš dalies keičiami reglamentai (EB) Nr. 715/2007 ir (EB) Nr. 595/2009 bei panaikinama Direktyva 2007/46/EB (Tekstas svarbus EEE.) nuostatomis;

- aiškinamajame rašte nėra nepateikti duomenys ir skaičiavimai apie prognozuojamą poveikį kelių rinkliavos surinkimui, atleidus N1 kategorijos krovininius automobilius iki 3 t nuo rinkliavos mokėjimo, prognozuojama, kad šis siūlymas turės neigiamą poveikį kelių rinkliavos surinkimui;

- šiuo metu ypatingai trūksta lėšų kelių priežiūrai, o atleidus nuo rinkliavos N1 kategorijos transporto priemones iki 3 t, preliminariai, kai rinkliavos dydis 0,07 €/1km – būtu surinkta 64 mln. €  mažiau (vietoj 86,6 mln. € būtų surinkta 22 mln. € );

kai rinkliavos dydis 0,0035 €/1km – būtu surinkta mažiau 32 mln. € (vietoj 43,3 mln. € būtų surinkta 11 mln.€).

 

7.2. Pasiūlymai: nėra.

 

8. Balsavimo rezultatai: 8 „už“; 2 „prieš“; 0 „susilaikė“.

 

9. Komiteto paskirti pranešėjai: A. Kupčinskas.

 

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nepateikta.

 

PRIDEDAMA. Priedų nėra.

Komiteto pirmininkas                                                                                                                         Kazys Starkevičius

 

Komiteto biuro patarėjas Darius Šaltmeris