LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

VALSTYBINIO SOCIALINIO DRAUDIMO ĮSTATYMO NR. I-1336

2, 4, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 19, 191, 21, 23, 32, 33, 34, 341, 35 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ir ĮSTATYMO papildymo 18straipsniu

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2021-12-10 Nr. XIVP-956(3)

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas bei pasiūlymus:

1. Įstatymo projekto 12 straipsnio 2 dalimi siūloma papildyti Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 21 straipsnį 4 dalimi ir nustatyti, kad „Kai socialinio draudimo išmokų permoka susidaro ne dėl draudėjų ar apdraustųjų asmenų kaltės, dėl žalos priteisimo Fondo administravimo įstaigos gali kreiptis į apygardos administracinį teismą su pareiškimu dėl teismo įsakymo išdavimo.“

Lietuvos Respublikos Seimo Socialinių reikalų ir darbo komiteto 2021 m. lapkričio 17 d. išvadoje nurodyta, jog aptariamą keičiamo įstatymo 21 straipsnio 4 dalies nuostatą siūloma įrašyti, kad neliktų formalių kliūčių taikyti teismo institutą, išieškant žalą (išmokų permokas), nes šis institutas negali būti taikomas automatiškai, vadovaujantis tiesiogiai Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymu (ABTĮ) – pagal ABTĮ 1311 straipsnio 2 dalies 2 punktą, pareiškimas dėl teismo įsakymo išdavimo nenagrinėjamas, jeigu specialiuosiuose įstatymuose nenustatyta, kad pareiškime nurodytas reikalavimas gali būti  nagrinėjamas minėtame skirsnyje nustatyta tvarka.

            ABTĮ 1311 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad viešojo administravimo subjektas ar tam tikrus viešojo administravimo įgaliojimus turintis asmuo (pareiškėjas) įstatymų numatytais atvejais ir šiame skirsnyje nustatyta tvarka gali kreiptis į apygardos administracinį teismą su pareiškimu dėl teismo įsakymo dėl į valstybės, savivaldybių biudžetus ar valstybės pinigų fondus nesumokėtų (negrąžintų) sumų priteisimo (išieškojimo) iš fizinio ar juridinio asmens (skolininko).

 

Pažymėtina, kad į pinigų fondus nesumokėtų (negrąžintų) sumų, išmokų permokų samprata nėra tapati žalos, kaip ji suprantama civilinės teisės požiūriu, sampratai (Civilinio kodekso 6.249 straipsnis). Pagal ABTĮ 17 straipsnį, administraciniai teismai sprendžia bylas dėl žalos, atsiradusios dėl viešojo administravimo subjektų neteisėtų veiksmų, atlyginimo (Lietuvos Respublikos civilinio kodekso (toliau – Civilinis kodeksas) 6.271 straipsnis), mokesčių, kitų privalomų mokėjimų, rinkliavų sumokėjimo, grąžinimo ar išieškojimo, finansinių sankcijų taikymo, taip pat dėl mokestinių ginčų.

Sistemiškai įvertinus ABTĮ nuostatas darytina išvada, kad išmokų permoka ir žalos atlyginimas išieškomi skirtinga tvarka, todėl manytina, kad keičiamame įstatyme gali būti nustatyta Fondo administravimo įstaigų teisė kreiptis į apygardos administracinį teismą su pareiškimu dėl teismo įsakymo išdavimo dėl išmokų permokos priteisimo, bet ne dėl žalos atlyginimo.

 

 

Departamento direktorius                                                                                           Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

J. Andriuškevičiūtė, tel. (8 5) 239 6159, el. p. [email protected]

D. Petrauskaitė, tel. (8 5) 239 6376, el. p. [email protected]

J. Raškauskaitė, tel. (8 5) 239 6842, el. p. [email protected]