LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO 170 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2023-11-13 Nr. XIVP-3284

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Pastebėtina, kad projekto 1 straipsniu keičiamo Administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) 170 straipsnio 3 ir 4 dalyse siūloma reglamentuoti atsakomybę už elektroninių cigarečių ar jų dalių bei elektroninių cigarečių pildyklių realizavimą. Atsižvelgiant į tai, kad žodžio „realizuoti“ reikšmė apima ne tik prekybą manytina, kad projektu turėtų būti tikslinamas ir ANK 170 straipsnio pavadinimas, nurodant, kad šis straipsnis reglamentuoja ne tik tabako, tabako gaminių ar susijusių gaminių prekybą, bet ir šių straipsnio dispozicijoje nurodytų dalykų realizavimą. Be kita ko pastebėtina, kad konstruojant ANK straipsnių dispozicijas realizavimas yra formuluojamas kaip vienas iš alternatyvių veiksmų, paprastai dar nurodomi ir kiti alternatyvūs veiksmai kaip pavyzdžiui: pardavimas, įgijimas.

2.    Atkreiptinas dėmesys, kad nėra aiškus projektu siūlomo teisinio reguliavimo ir keičiamo ANK 77 straipsnio santykis tuo atveju, kai asmuo perduotų (pagal projekto nuostatas – „realizuotų“) elektroninę cigaretę, jos dalį ar elektroninių cigarečių pildyklę nepilnamečiui asmeniui, t. y. nėra aišku, kuris iš ANK straipsnių turėtų būti taikomas – ANK 77 straipsnis ar ANK 170 straipsnis. Pastebėtina ir tai, kad jei ANK 77 straipsnis būtų traktuojamas kaip specialusis straipsnis ANK 170 straipsnio atžvilgiu, susiklostytų tokia situacija, kai už tą pačią veiką nepilnamečio subjekto atžvilgiu būtų taikoma gerokai mažesnė sankcija – bauda nuo devyniasdešimt iki vieno šimto aštuoniasdešimt eurų (administracinį nusižengimą padarius pakartotinai - nuo vieno šimto aštuoniasdešimt iki dviejų šimtų aštuoniasdešimt eurų). Atsižvelgiant į tai projekto nuostatas bei ANK 77 straipsnyje nustatytą teisinį reguliavimą siūlytina sistemiškai derinti tarpusavyje.

3.    Iš įstatymo aiškinamojo rašto matyti, kad siūlomu teisiniu reguliavimu siekiama įtvirtinti „specializuotą teisės normą, nustatančią atsakomybę už neteisėtą elektroninių cigarečių pardavimą, nepriklausomai ar ji su ar be skysčio“. Vadovaujantis Akcizų įstatymo nuostatomis elektroninių cigarečių skystis yra akcizais apmokestinama prekė už kurios įsigijimą, laikymą, gabenimą, naudojimą ar realizavimą pažeidžiant nustatytą tvarką numatyta atsakomybė ANK 209 straipsnyje. Pagal Tabako įstatyme pateiktą elektroninės cigaretės sąvokos apibrėžtį, elektroninė cigaretė yra gaminys, naudojamas garams vartoti per kandiklį, arba bet kuri tokio gaminio sudedamoji dalis. Elektroninės cigaretės gali būti vienkartinės arba užpildomos iš pildomosios talpyklos ir rezervuaro, arba daugkartinės su keičiamomis vienkartinėmis kapsulėmis. Detaliau analizuojant elektroninės cigaretės veikimo principą reiktų paminėti, kad elektroninės cigaretės rūkymo metu skystis, esantis elektroninėje cigaretėje, kaitinamas aukštesnėje nei 2000 C temperatūroje (priklausomai nuo cigaretės modelio). Susidaro aerozolis, kuris įkvepiamas. Šiuo būdu garų pavidalu į organizmą patenka elektroninės cigaretės skystyje esančios medžiagos[1]. Skystis, elektroninėms cigaretėms prilipdyti yra elektroninių cigarečių pildyklėje. Visa tai suponuoja, kad elektroninė cigaretė neužpildyta skysčiu pati savaime nėra pavojinga, taip pat abejotinas ir elektroninių dalių bei elektroninių cigarečių pildyklės be skysčio pavojingumas, taip pat keltinas klausimas ar elektroninės cigaretės bei jos dalių be skysčio realizavimas yra pavojingesnis už akcizinės prekės – elektroninių cigarečių skysčio įsigijimą, laikymą, gabenimą ar realizavimą už ką atsakomybė numatoma ANK 209 straipsnyje. Šiuo atveju siekiant teisinio aiškumo svarstytina, ar neturėtų siūlomos normos dispozicija patikslinta, aiškiai nustatant atsakomybę tiek už tokių gaminių realizavimą su elektroninių cigarečių skysčiu, tiek ir be skysčio, kas be kita ko leistų aiškiai atriboti siūlomą teisinį reguliavimą nuo ANK 209 straipsnyje nurodyto nusižengimo.

4.    Vertinant pagal įstatymo aiškinamajame rašte siekiamus tikslus, t. y. įtvirtinti atsakomybę ir už elektroninės cigaretės, pripildytos elektroninių cigarečių skysčiu, kuris kaip minėta yra akcizinė prekė ir už kurio įsigijimą, laikymą, gabenimą, naudojimą ar realizavimą pažeidžiant nustatytą tvarką atsakomybė nustatyta ANK 209 straipsnyje svarstytina, ar straipsnio vieta ANK sistemoje parinkta tinkamai. Nusprendus nekeisti šio siūlomo reguliavimo vietos, manytumėme, kad ANK 170 straipsnio dalys turėtų būti nuosekliai išdėliotos pagal sankcijos dydį.

5.    Pažymėtina, kad vadovaujantis Tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo 10 straipsniu, licencijos verstis bet kokia tabako gaminių ir su tabako gaminiais susijusių gaminių didmenine ir mažmenine prekyba gali būti išduodamos Lietuvos Respublikoje įsteigtiems juridiniams asmenims ir užsienio juridinių asmenų filialams, o ne fiziniams asmenims. Taigi pagal galiojantį teisinį reguliavimą, visa fizinių asmenų veikla, susijusi su elektroninių cigarečių, jų dalių ar elektroninių cigarečių pildyklių prekyba ar kitokiu realizavimu yra neteisėta. Atsižvelgiant į tai svarstytina, ar projekto 1 straipsniu keičiamo ANK 170 straipsnio 3 dalies žodis „neteisėtas“ neturėtų būti brauktinas kaip perteklinis.

6.    Atsižvelgus į tai, kad Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. liepos 9 d. nutarimu Nr. 851 „Dėl Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos nuostatų patvirtinimo“, 7 ir 8.1. punktuose nurodyti Teisingumo ministerijos veiklos tikslai yra, be kita ko, formuoti valstybės politiką administracinių nusižengimų bylų teisenos srityje bei rengti minėtų sričių įstatymų, Vyriausybės nutarimų ir kitų teisės aktų projektus, manytina, kad dėl siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės išvada.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

E. Drėgvaitė, tel. +370 5 209 6891, el. p. [email protected]

M. Masteikienė, tel. +370 5 209 6843, el. p. [email protected]

 



[1] Birutė Strukčinskienė, Viktorija Urbietytė, Vaiva Strukčinskaitė, Ramunė Česnauskienė Elektroninių cigarečių paplitimas ir rizika vaikų bei jaunimo sveikatai, Sveikatos mokslai / 2019, 29 tomas, Nr.6, p. 19-23.