PASIŪLYMAI

DĖL  LIETUVOS RESPUBLIKOS

VIEŠOJO ADMINISTRAVIMO ĮSTATYMO NR. VIII-1234 PAKEITIMO ĮSTATYMO NR. XIII-2987 2 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2095(2)

 

2022-11- 08

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1

1

 

 

Argumentai:

Įstatymo projekto 1 straipsniu, kuriuo keičiama 2 straipsnio 11 dalis, nustatoma: „Viešojo administravimo subjekte, kurio teisinė forma – biudžetinė įstaiga, sudaroma valstybės tarnautojų pareigybių vertinimo komisija, į kurią įtraukiami ir toje biudžetinėje įstaigoje veikiančios profesinės sąjungos ar darbo tarybos atstovas (atstovai). Ši komisija, atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos parengtas rekomendacijas, peržiūri biudžetinės įstaigos pareigybių sąraše esančias valstybės tarnautojų pareigybes, įvertina šioms pareigybėms pavestas funkcijas ir nustačiusios, kad konkrečiai valstybės tarnautojo pareigybei pavestos funkcijos yra priskirtinos vidaus administravimui, sudaro tokių pareigybių sąrašą ir pateikia jį biudžetinės įstaigos vadovui. Šiame sąraše esančios valstybės tarnautojų pareigybės iki 2025 m. sausio 1 d. turi būti panaikintos arba vietoje jų įsteigtos darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, pareigybės.

Pagal nustatomą teisinį reguliavimą valstybės tarnautojų pareigybių vertinimo komisija, į kurią įtraukiami ir toje biudžetinėje įstaigoje veikiančios profesinės sąjungos ar darbo tarybos atstovas (atstovai), atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos parengtas rekomendacijas, peržiūri biudžetinės įstaigos pareigybių sąraše esančias valstybės tarnautojų pareigybes, įvertina šioms pareigybėms pavestas funkcijas ir nustačiusios, kad konkrečiai valstybės tarnautojo pareigybei pavestos funkcijos yra priskirtinos vidaus administravimui, sudaro tokių pareigybių sąrašą ir pateikia jį biudžetinės įstaigos vadovui.

 Atsižvelgiant į tai, kad kriterijai, pagal kuriuos valstybės tarnautojui paliekamas valstybės tarnautojo statusas arba jis jo netenka, bus nustatyti tik  vidaus reikalų ministerijos parengtose rekomendacijose, todėl sprendimas priskirti ar nepriskirti  valstybės tarnautojo pareigybei pavestas funkcijas vidaus administravimui, nebus vienodas  valstybės tarnyboje ir tais atvejais, kai funkcijų turinys bus tapatus. Toks priskyrimas nebuvo tinkamai įvykdytas ankstesniu laikotarpiu, po įvykdyto priskyrimo nemaža dalis technines funkcijas vykdančių darbuotojų tapo valstybės tarnautojais. Atkreiptinas dėmesys, kad sprendimo galia tenka laikinai suburtai Komisijai, kuri sudaryta iš valstybės tarnautojų ir priima galutinį sprendimą (komisijos sprendimo niekas netikrina). Tai neatitinka konstitucinio atsakingo valdymo ir skaidrumo principų. Atsižvelgiant į tai, siūlau nustatyti aiškius kriterijus, pagal kuriuos konkrečios funkcijos, apibūdinant jų turinį, yra arba nėra  priskirtinos vidaus administravimui. Kartu sudaryti galimybę dėl atskirų valstybės tarnybos institucijų specifikos, kilus ginčui, perduoti jį spręsti Vyriausybės įgaliotos institucijos vadovui, atsižvelgiant į vidaus reikalų ministro įsakymu nustatytus kriterijus, pagal kuriuos  valstybės tarnautojo pareigybei pavestos funkcijas priskirtinos vidaus administravimui.

Be to, pagal Konstitucijos 98 straipsnio 1 dalį ministras vadovauja ministerijai, sprendžia ministerijos kompetencijai priklausančius klausimus, taip pat vykdo kitas įstatymų numatytas funkcijas. Atsižvelgiant į tai, kad ministras vadovauja ministerijai, todėl būtent ministras gali išleisti (priimti) teisės aktus, o ne ministerija, kuri gali tik rengti teisės aktų projektus (ne priimti, išleisti teisės aktus), todėl šis straipsnis koreguotinas, nustatant,  kad   ministras, o ne ministerija nustato kriterijus.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 1 straipsniu pildomo įstatymo 2 straipsnio 11 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas

 <...>

11. Viešojo administravimo subjekte, kurio teisinė forma – biudžetinė įstaiga, sudaroma valstybės tarnautojų pareigybių vertinimo komisija, į kurią įtraukiami ir toje biudžetinėje įstaigoje veikiančios profesinės sąjungos ar darbo tarybos atstovas (atstovai). Ši komisija, atsižvelgdama vadovaudamasi į Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos ministro parengtas rekomendacijas, įsakymu nustatytais kriterijais, pagal kuriuos  valstybės tarnautojo pareigybei pavestos funkcijos priskirtinos vidaus administravimui, peržiūri biudžetinės įstaigos pareigybių sąraše esančias valstybės tarnautojų pareigybes, įvertina šioms pareigybėms pavestas funkcijas ir nustačiusios, kad konkrečiai valstybės tarnautojo pareigybei pavestos funkcijos yra priskirtinos vidaus administravimui, sudaro tokių pareigybių sąrašą ir pateikia jį biudžetinės įstaigos vadovui tvirtinti. Kilus ginčui tarp Komisijos narių daugumos sprendimo ir įstaigos vadovo, pastarasis gali perduoti jį spręsti  Vyriausybės įgaliotos institucijos vadovui, atsižvelgdamas į vidaus reikalų ministro įsakymu nustatytus kriterijus, pagal kuriuos  valstybės tarnautojo pareigybei pavestos funkcijas priskirtinos vidaus administravimui.

 Šiame sąraše esančios valstybės tarnautojų pareigybės iki 2025 m. sausio 1 d. turi būti panaikintos arba vietoje vietoj jų įsteigtos darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, pareigybės.“

_____________________________________________________

2. Argumentai:

 

 Pakeitus ir papildžius projekto 1 straipsnį kartu keistina ir 2 straipsnio (Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas) 2 dalis pagal kurią Vidaus reikalų ministerija iki 2023 m. liepos 1 d. parengia, o valstybės tarnybos politiką įgyvendinanti institucija savo interneto svetainėje paskelbia šio įstatymo 1 straipsnyje nurodytas rekomendacijas.

Atsižvelgiant į tai, kad tiek rekomendacijos, tiek ministro įsakymu nustatyti kriterijai yra norminis teisės aktas, o pagal Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 1 dalį norminis teisės aktas įsigalioja kitą dieną po oficialaus paskelbimo Teisės aktų registre, jeigu pačiame teisės akte nenumatyta vėlesnė įsigaliojimo data, išskyrus šio straipsnio 12 dalyje numatytus atvejus (teritorijų planavimo dokumentus), todėl ministro aktas turi būti skelbiamas teisės aktų registre. Ministro akto paskelbimas valstybės  tarnybos politiką įgyvendinančios institucijos interneto svetainėje nėra oficialus paskelbimas ir toks aktas bus laikomas neįsigaliojusiu ir atitinkamai neprivalomas vykdyti.

Todėl siūlau 2 straipsnio 2 dalyje nustatyti, kad Vidaus reikalų ministras iki 2023 m. liepos 1 d. savo įsakymu nustato ir paskelbia  kriterijus, pagal kuriuos  valstybės tarnautojo pareigybei pavestos funkcijas priskirtinos vidaus administravimui. Šiuos kriterijus  valstybės tarnybos politiką įgyvendinanti institucija patalpina ir savo interneto svetainėje.

 

Pasiūlymas:

 

Pakeisti Projekto 2 straipsnio 2 dalį ir visą šį straipsnį išdėstyti taip:

 

„2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2023 m. liepos 1 d.

2. Vidaus reikalų ministerija ministras iki 2023 m. liepos 1 d. parengia įsakymu nustato kriterijus, pagal kuriuos  valstybės tarnautojo pareigybei pavestos funkcijas nepriskirtinos vidaus administravimui, ir šį įsakymą paskelbia  teisės aktų registre. Šį įsakymą o valstybės tarnybos politiką įgyvendinanti institucija patalpina savo interneto svetainėje. šio įstatymo 1 straipsnyje nurodytas rekomendacijas.

 

 

 

 

Teikia Seimo narys                                                                            Jurgis Razma