LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

kaimo reikalų komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA (1)

DĖL Kooperatinių bendrovių (kooperatyvų) įstatymo Nr. I-164 3(1), 5, 10, 15, 16 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 16(1) ir 16(2) straipsniais įstatymo projektO NR. XIIIP-4642

 

2020-06-17 Nr. 110-P-18

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Andriejus Stančikas, Komiteto pirmininko pavaduotojas Kazys Starkevičius, Komiteto nariai: Juozas Baublys, Petras Čimbaras, Aurimas Gaidžiūnas, Alfredas Stasys Nausėda, Rasa Petrauskienė, Algimantas Salamakinas.

 

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1

Specialiųjų tyrimų tarnyba, 2020-06-12.

(5)

(10)

(3)

(4)

(5)

 

Atlikę vertinimą tiesioginių prielaidų korupcijai nenustatėme, pastabų ir pasiūlymų pagal kompetenciją neturime, tačiau siūlome atkreipti dėmesį į šiuos svarstytinus aspektus:

1. Projekte siūloma keisti 5 straipsnio 3 dalies 5 punktą ir 10 straipsnio 4 dalį nustatant, kad atsiskaitymo terminas su asmeniu, dėl įstatyme nurodytų priežasčių pasibaigus jo narystei kooperatinėje bendrovėje, gali būti nustatomas ir kooperatinės bendrovės įstatuose. Pagal galiojančias įstatymo nuostatas su tokiu asmeniu privaloma atsiskaityti per 1 metus. Priėmus siūlomą alternatyvų neribotą atsiskaitymo su palikusiu kooperatinę bendrovę nariu terminą, kurį gali nusistatyti pati bendrovė savo įstatuose, būtų neaišku, kokiais kriterijais vadovaujantis ir koks maksimalus atsiskaitymo su buvusiu bendrovės nariu terminas galės būti nustatomas. Nenustačius atsiskaitymo termino nustatymo kriterijų ir maksimalaus galimo atsiskaitymo termino įstatyme, gali būti sudarytos sąlygos neskaidriam atsiskaitymo su nariais procesui bei buvusių kooperatinių bendrovių narių diskriminacijai. Pavyzdžiui, bendrovės įstatuose nustačius, kad privaloma su asmeniu atsiskaityti per 10 metų, gali susidaryti situacijos, kai kooperatinė bendrovė dėl įvairių priežasčių pasibaigs ir liks neatsiskaityta su seniau bendrovę palikusiais asmenimis. Taip pat galimas buvusių kooperatinės bendrovės narių diskriminavimas ir tais atvejais, kai bendrovė ją palikusio nario įnašus naudos bendrovės reikmėms ir pelnui uždirbti, tačiau asmuo negalės gauti jo piniginėmis lėšomis ar panaudojant turtą uždirbto pelno dalies. Siūlome tobulinti Projekto nuostatas nustatant priežastis, kurioms esant galimi ilgesni atsiskaitymo su buvusiais nariais terminai, bei maksimalius galimus ilgesnius atsiskaitymo su buvusiais nariais terminus.

Pritarti iš dalies

Asmuo, būdamas kooperatinės bendrovės nariu gali daryti įtaką bendrovės įstatams ir atsiskaitymo tvarkai, realizuodamas savo teisę dalyvauti kooperatinės bendrovės narių susirinkime, tvirtinant, keičiant kooperatinės bendrovės įstatus. Taigi, pats asmuo dalyvaus atsiskaitymo termino ir tvarkos nustatymo procese, jei tokį terminą, tvirtinant ar keičiant įstatus, būtų nuspręsta įtvirtinti. Be to, būtent tokiu būdu būtų užtikrinama kooperatinės bendrovės bei visų narių (ne tik išstojančių arba išstojusių) interesų pusiausvyra, nesukeliant grėsmės pačiai kooperatinei bendrovei. Taip pat, Projektu siūlomi pakeitimai sudaro sąlygas užtikrinti smulkesnių kooperatinių bendrovių narių nediskriminavimą.

Pasiūlymas:

Įvertinus Seimo kanceliarijos Teisės departamento 3 pastabą, įstatymo projektu jau numatoma riboti maksimalų atsiskaitymo terminą, Projekto 3 straipsnio 1 dalį išdėstant taip:

1. Pakeisti 10 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

„4. Su asmeniu, kurio narystė kooperatinėje bendrovėje pasibaigė dėl jo išstojimo, pašalinimo ar pajaus perleidimo kitam asmeniui, kooperatinė bendrovė turi atsiskaityti ne vėliau kaip per metus nuo jos narių susirinkimo, patvirtinusio finansinių metų, kuriais pasibaigė šio asmens narystė kooperatinėje bendrovėje, atskaitomybę ir pelno (nuostolio) paskirstymą, dienos arba kooperatinės bendrovės įstatuose nustatytu terminu, kuris negali būti ilgesnis kaip penkeri metai.“

2

Specialiųjų tyrimų tarnyba, 2020-06-12.

(5)

(11)

(3)

(1)

(6)

(2)

 

2. Projektu siūloma keisti įstatymo 5 straipsnio 3 dalies 6 punktą ir 11 straipsnio 1 dalies 2 punktą, kuriuose nustatoma, kad kooperatinės bendrovės įstatuose privalo būti nustatomas balsų skaičius bei panaikinami galiojančiame teisiniame reguliavime nustatyti apribojimai, leidžiantys balsų skaičių nustatyti ne pagal principą 1 narys – 1 balsas tik išimtinais atvejais, kai kooperatinę bendrovę sudaro kitos kooperatinės bendrovės, o ne fiziniai asmenys. Priėmus šias nuostatas, būtų nebeaiškus kooperatinės bendrovės, kurioje įtvirtinamas visų jos narių lygiateisiškumo principas nepriklausomai nuo apyvartų, atribojimas nuo kitos formos bendrovių, pavyzdžiui, uždarųjų akcinių bendrovių, kuriose balsų skaičius nustatomas pagal turimų akcijų skaičių. Neaiškus ir prieštaringas teisinis reglamentavimas gali sudaryti prielaidas piktnaudžiauti pasinaudojant tokiu teisiniu reglamentavimu.

Nepritarti

Esminė Kooperatinės bendrovės ypatybė, išskirianti ją iš kitų juridinių asmenų formų, yra nario prievolė vykdyti apyvartą su kooperatine bendrove, nėra keičiama.

Kita vertus, Projektu siūlomi pakeitimai yra aiškūs ir neprieštaringi. Kooperatinės bendrovės dabar pačios galės priimti sprendimą, ar toliau liekama prie principo 1 narys – 1 balsas, ar nario balsų skaičius nustatomas pagal jo dalyvavimą kooperatinės bendrovės veikloje (apyvartą), kas net būtų logiškiau žiūrint į Įstatymo 11 straipsnio 2 dalyje įtvirtintą nario pareigą vykdyti apyvartą su kooperatine bendrove.

Taip pat galima teigti, kad galiojantis įstatymas dabar sudaro sąlygas „mažesniems“ nariams diskriminuoti „didesniuosius“ narius priimant sprendimus mažesniųjų persvara, o „didesnieji“ nariai gali šantažuoti bendrovę ar „mažesniuosius“ narius, kad jiems išstojus iš bendrovės, esant trumpam atsiskaitymo terminui iškils grėsmė pačios bendrovės egzistavimui.

3

Specialiųjų tyrimų tarnyba, 2020-06-12.

 

 

 

 

Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad vertinant sistemiškai Projekto nuostatas (analizuotas 1 ir 2 pastabose), jas priėmus gali susidaryti situacijos, kai didesni pagal apyvartas kooperatinės bendrovės nariai galės diskriminuoti mažesnius narius priimdami sprendimus dėl pelno, dividendų, atsiskaitymo su palikusiais bendrovę nariais ir pan.

Nepritarti

Įstatymo projekto nuostatos taip pat yra apsvarstytos Darbo grupėje šalies kooperacijos būklei įvertinti ir pasiūlymams dėl kooperacijos plėtros pateikti, sudarytoje žemės ūkio ministro, vykdant Lietuvos Respublikos Seimo Kaimo reikalų komiteto 2018 m. gruodžio 5 d. sprendimo Nr. 110-S-32 pavedimą.

Siūlomiems pakeitimams pritarė organizacijos, atstovaujančios tiek žemdirbius, tiek pačias kooperatines bendroves.

Būtent siūlomi pakeitimai sudaro prielaidas „mažesniųjų“ ir „didesniųjų“ narių interesų balansui, o taip pat kooperatyvų finansiniam tvarumui užtikrinti.

 

4. Balsavimo rezultatai: už – 8, prieš – 0, susilaikė – 0.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                     Andriejus Stančikas

 

 

 

Patarėjas Rolandas Juknevičius