EUROPOS TEISĖS DEPARTAMENTAS

PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTERIJOS

 

Biudžetinė įstaiga, Vilniaus g. 23-7A, LT- 01402 Vilnius, tel. 8 706 63 687, faks. 8 706 63 679,

 el. p. [email protected]. Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188600362

 

 


  2014-11-

Nr.

 

Į 2014-10-14

Nr. XIIP-2368, XIIP‑2369(2) - XIIP-2374

Lietuvos Respublikos Seimui                                           

 

 

 

DĖL Lietuvos Respublikos Kovinių ginklų naudojimo krašto apsaugos sistemoje statuto patvirtinimo įstatymo Nr. VIII-1621 pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIP‑2368, Lietuvos Respublikos Ginkluotos gynybos ir pasipriešinimo agresijai įstatymo Nr. VIII-1856 5 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIP‑2369(2), Lietuvos Respublikos Administracinių teisės pažeidimų kodekso 238 straipsnio pakeitimo ir Kodekso papildymo 2136 straipsniu įstatymo projekto Nr. XIIP‑2370, Lietuvos Respublikos Civilinės krašto apsaugos tarnybos statuto 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIP‑2371, Lietuvos Respublikos Lietuvos šaulių sąjungos įstatymo Nr. VIII-375 32 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIP‑2372, Lietuvos Respublikos Krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo Nr. VIII-723 10, 18 ir 25 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIP‑2373 ir Lietuvos Respublikos Karo policijos įstatymo Nr. VIII-911 papildymo penktuoju1 skirsniu įstatymo projekto Nr. XIIP‑2374

Išnagrinėję Lietuvos Respublikos Seimo pateiktus derinti Lietuvos Respublikos kovinių ginklų naudojimo krašto apsaugos sistemoje statuto patvirtinimo įstatymo Nr. VIII-1621 pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIP‑2368 (toliau – Projektas XIIP‑2368), Lietuvos Respublikos ginkluotos gynybos ir pasipriešinimo agresijai įstatymo Nr. VIII-1856 5 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIP‑2369(2), Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso 238 straipsnio pakeitimo ir Kodekso papildymo 2136 straipsniu įstatymo projektą Nr. XIIP‑2370, Lietuvos Respublikos civilinės krašto apsaugos tarnybos statuto 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIP‑2371, Lietuvos Respublikos Lietuvos šaulių sąjungos įstatymo Nr. VIII-375 32 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIP‑2372, Lietuvos Respublikos krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo Nr. VIII-723 10, 18 ir 25 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIP‑2373 ir Lietuvos Respublikos karo policijos įstatymo Nr. VIII-911 papildymo penktuoju1 skirsniu įstatymo projektą Nr. XIIP‑2374 pažymime, kad dėl projektų atitikties Europos Sąjungos teisei pastabų ar pasiūlymų neturime.

Nepaisant to, norėtume atkreipti dėmesį, kad:

1.  Projekto XIIP‑2368 2 straipsnio 2 dalyje apibrėžiant karinės jėgos sąvoką nurodyta, kad tai – individualių ir kitų ginklų, specialiųjų priemonių, sprogmenų ir karinės technikos panaudojimas Statuto nustatytais atvejais ir tvarka (paryškinta mūsų). Atsižvelgiant į tai, kad, kaip nurodoma Projekto XIIP‑2368 aiškinamajame rašte, pritarus teikiamam projektui reikės priimti Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministro įsakymą dėl kovos veiksmų taisyklių sudarymo tvarkos nustatymo, t. y. tokia tvarka bus nustatyta ministro įsakymu, o ne bus įtvirtinta Lietuvos Respublikos karinės jėgos naudojimo statute, svarstytina, ar atitinkamai neturėtų būti koreguojama minėta Projekto XIIP‑2368 nuostata.

2. Projekto XIIP‑2368 8 straipsnio 3 dalyje siūloma numatyti, kad „[i]ndividualius ginklus ir specialiąsias priemones draudžiama naudoti žmonių susibūrimo vietose (šis draudimas netaikomas specialiosioms priemonėms), jeigu nuo to gali nukentėti pašaliniai asmenys, taip pat prieš mažamečius, prieš asmenis, turinčius su savimi mažamečių vaikų, prieš moteris, kai akivaizdu, kad jos nėščios, taip pat prieš asmenis, jei akivaizdu, kad jie neįgalūs, prieš nepilnamečius (šis draudimas netaikomas specialiosioms priemonėms), jei jų amžius žinomas kariui arba išvaizda atitinka amžių, išskyrus atvejus, kai jie priešinasi pavojingu žmogaus gyvybei ar sveikatai būdu arba jei užpuola tokių asmenų grupė ir šis užpuolimas kelia grėsmę gyvybei ar sveikatai“ (paryškinta mūsų). Manytina, kad nuostata tikslintina, nes dabartinė jos formuluotė yra neaiški ir prieštaringa specialiųjų priemonių naudojimo aspektu.

3. Atsižvelgiant į tai, kad Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso 238 straipsnio pakeitimo ir Kodekso papildymo 2136 straipsniu įstatymo projekto Nr. XIIP‑2370 1 straipsniu siūloma numatyti atsakomybę už tyčinį uniformuoto kario teisėtų reikalavimų nevykdymą (paryškinta mūsų), siūlytume Projekto XIIP‑2368 12 straipsnio 1 dalies 1 punkte ir 13 straipsnio 2 dalies 1 punkte po žodžių „duoti privalomus“ įterpti žodį „teisėtus“.

4. Lietuvos Respublikos krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo Nr. VIII-723 10, 18 ir 25 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIP‑2373 2 straipsniu siūloma nustatyti, kad karinė jėga naudojama Lietuvos Respublikos karinės jėgos naudojimo statute nustatyta tvarka (paryškinta mūsų). Kaip minėta, kadangi Projekto XIIP‑2368 aiškinamajame rašte nurodoma, kad pritarus teikiamam projektui reikės priimti Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministro įsakymą dėl kovos veiksmų taisyklių sudarymo tvarkos nustatymo, atkreiptinas dėmesys, kad tokia tvarka bus nustatyta ministro įsakymu, o ne bus įtvirtinta Lietuvos Respublikos karinės jėgos naudojimo statute, todėl svarstytina, ar neturėtų būti atitinkamai koreguojama aptarta Lietuvos Respublikos krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo Nr. VIII-723 10, 18 ir 25 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIP‑2373 nuostata.

5. Nėra visiškai aišku, ar numatytas priimti Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministro įsakymas dėl kovos veiksmų taisyklių sudarymo tvarkos nustatymo būtų taikomas karo policininkams. Jei taip, tuomet keltinas klausimas, ar atsižvelgiant į tai, kad tokia tvarka nebus įtvirtinta įstatymo galią turinčiame teisės akte, neturėtų būti koreguojama Lietuvos Respublikos karo policijos įstatymo Nr. VIII-911 papildymo penktuoju1 skirsniu įstatymo projekto Nr. XIIP‑2374 151 straipsnio 2 dalis, kurioje siūloma numatyti, kad karo policininkai įstatymų numatytais atvejais ir tvarka gali panaudoti psichinę ar fizinę prievartą, šaunamąjį ginklą ir sprogstamąsias medžiagas (paryškinta mūsų).

 

 

Generalinio direktoriaus pavaduotojas                                                                    Karolis Dieninis

 

 

 

Justina Nasutavičienė, tel. 8 706 63 695, el. p. [email protected]