LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Biudžeto ir finansų komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ATSISKAITYMŲ GRYNAISIAIS PINIGAIS APVALINIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3275(2)
2024-03-06 Nr. 109-P-07
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Dalia Asanavičiūtė (pavaduojanti Dainių Kreivį), Valius Ąžuolas, Algirdas Butkevičius, Antanas Čepononis, Simonas Gentvilas, Mindaugas Lingė, Liudas Jonaitis, Vytautas Mitalas, Andrius Palionis, Juozas Varžgalys.
Biudžeto ir finansų komiteto biuras: patarėjai Alina Brazdilienė, Dalia Mudėnienė, Audronė Čekanavičienė, Mindaugas Pečiulis, padėjėja Jolanta Matiliauskienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-11-14 |
1 3 |
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. 1. Atsiskaitymų grynaisiais pinigais apvalinimo įstatymo projekto (toliau – projektas) 1 straipsnyje reglamentuojant įstatymo paskirtį siūloma nustatyti, kad „šis įstatymas nustato atsiskaitymų už prekes (paslaugas) grynaisiais pinigais apvalinimo tvarką ir atvejus, kuriais apvalinimas netaikomas“. Atkreiptinas dėmesys, jog projekto 3 straipsnyje nustatomi ne atvejai, kuriais apvalinimas netaikomas, o įstatymo taikymo sritis (atvejai, kai įstatymas taikomas, ir atvejai, kai įstatymas netaikomas). Atsižvelgus į tai, projekto 1 straipsnis tikslintinas. |
Pritarti |
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-11-14 |
3 |
1 |
1, 2 |
2. Vienodintinos projekto 3 straipsnio 1 dalies 1 ir 2 punktuose vartojamos formuluotės „asmenų“ ir „asmeniui (pirkėjui)“. |
Pritarti |
|
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-11-14 |
3 |
2 |
7 |
3. Atsižvelgus į tai, kad Mokėjimų įstatymo 2 straipsnio 59 dalyje apibrėžiama sąvoka „pinigų perlaida“, siekiant teisinio aiškumo projekto 3 straipsnio 2 dalies 7 punktas tikslintinas vietoj „grynųjų pinigų perlaidoms“ įrašant „pinigų perlaidoms grynaisiais pinigais“. |
Pritarti |
|
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-11-14 |
4
5
6 |
1 |
|
4. Projekto 4 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad „pareiga taikyti apvalinimą tenka ūkio subjektams“, projekto 5 straipsnyje siūloma nustatyti, kad „Lietuvos bankas konsultuoja šiame įstatyme nustatytų reikalavimų laikymosi klausimais ir kontroliuoja, kaip jų laikomasi“, o projekto 6 straipsnyje siūloma įtvirtinti atsakomybę už šio įstatymo pažeidimus: „ūkio subjektai, pažeidę šį įstatymą, atsako Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekse nustatyta tvarka“. Pažymėtina, jog siūlomas teisinis reguliavimas yra nenuoseklus. Pirma, projekto nuostatos nedera kartu su projektu teikiamame Administracinių nusižengimų kodekso 589 straipsnio pakeitimo ir kodekso papildymo 2072 straipsniu įstatymo projekte reg. Nr. XIVP-3278 (toliau – projektas reg. Nr. XIVP-3278) siūlomu nustatyti teisiniu reguliavimu. Projekte reg. Nr. XIVP-3278 siūloma nustatyti administracinės atsakomybės taikymą už Atsiskaitymų grynaisiais pinigais apvalinimo įstatyme nustatytų pareigų nesilaikymą. Be to, skirtingai negu siūloma projekto 6 straipsnyje („ūkio subjektai, pažeidę šį įstatymą, atsako Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekse nustatyta tvarka“), projekte reg. Nr. XIVP-3278 kalbama apie administracinės atsakomybės taikymą asmenims arba juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims. Pažymėtina, kad pagal Administracinių nusižengimų kodekso 2 straipsnio 1 dalį pagal Administracinių nusižengimų kodeksą atsako fizinis asmuo. Atsižvelgus į tai, projekto 6 straipsnis tobulintinas patikslinant formuluotę „ūkio subjektai“ pagal Administracinių nusižengimų kodekse ir projekte reg. Nr. XIVP-3278 vartojamas formuluotes. Antra, atkreiptinas dėmesys, jog projekte vartojamos skirtingos formuluotės – nustatoma pareiga taikyti apvalinimą, tačiau Lietuvos bankas konsultuoja dėl įstatyme nustatytų reikalavimų laikymosi ir kontroliuoja, kaip laikomasi šių reikalavimą, bet atsakomybė taikoma už šio įstatymo pažeidimus (ne už reikalavimų nevykdymą ar netinkamą vykdymą). Siekiant teisinio aiškumo ir nuoseklumo siūlytina apsispręsti, kas vis dėlto nustatoma – ar pareigos, ar reikalavimai ir už ką konkrečiai taikoma atsakomybė – už pažeidimus, pareigų ar reikalavimų nevykdymą ar netinkamą vykdymą. |
Pritarti |
Patikslinta Projekto 4 straipsnio 1 dalis, atsisakant formuluotės „pareiga“.
Projekto 5 straipsnis patikslintas, numatant kad Lietuvos bankas konsultuoja šio įstatymo laikymosi klausimais ir kontroliuoja, kaip jo laikomasi.
Projekto 6 straipsnis patikslintas, vietoje formuluotės „ūkio subjektai“ įrašant „asmenys“.
Kaip nurodyta Projekto 6 straipsnyje, atsakomybė nustatoma už įstatymo pažeidimą.
|
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-11-14 |
|
|
|
5. Vadovaujantis Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 127 straipsnio 4 dalimi, 282 straipsnio 5 dalimi bei 1998 m. birželio 29 d. Tarybos sprendimo 98/415/EB dėl nacionalinių institucijų konsultavimosi su Europos Centriniu Banku teisės akto projekto nuostatų klausimu 2 straipsnio 1 dalies pirmąja ir antrąja pastraipomis bei atsižvelgiant į tai, kad teikiamas projektas yra susijęs su valiutos ir mokėjimo priemonių klausimais, dėl projekto reikia kreiptis į Europos Centrinį Banką dėl nuomonės pateikimo. |
Pritarti |
2023 m. gruodžio 12 d. gauta Europos Centrinio Banko nuomonė Nr. CON/2023/43 dėl atsiskaitymų grynaisiais pinigais apvalinimo Lietuvoje[1].
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Pritarti iniciatorių pateiktam ir pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, kurioms komitetas pritaria, patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Mindaugas Lingė, Algirdas Butkevičius.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas Nr. XIVP-3275(3).
Komiteto pirmininkas Mindaugas Lingė
Biuro patarėjas Mindaugas Pečiulis