PASIŪLYMAS

DĖL Kriminalinės žvalgybos įstatymo Nr. XI-2234 pakeitimo įstatymo projektas (nauja redakcija)

 XIVP-1377(2)

 

2023-03-23

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1

20

 

 

Argumentai:

Įstatymo projektu nėra nustatyta kiek laiko gali būti neatskleidžiama ar informacija buvo rinkta apie asmenį ir kokia informacija buvo rinkta apie asmenį, toks laiko ribų neapibrėžimas suponuoja, kad kriminalinės žvalgybos veiksmai gali tęsti visą gyvenimą ir asmuo apie pažeidžiamą jo teisę į privatumą taip ir nesužinos. Todėl šiuo pasiūlymu siūlome įvesti terminą 5 (penkerius) metus, o taip pat nutraukus žvalgybos veiksmus ir nepasitvirtinus nusikalstamai veikai informuoti asmenį nedelsiant apie pažeista jo privatumą. Įstatymo projekte nurodyta, kad asmuo dėl privatumo pažeidimo turi kreiptis į kriminalinės žvalgybos veiksmus vykdančia institucija. Šiuo metu kriminalinės žvalgybos veiksmus gali vykdyti 9 institucijos, vadinasi asmuo siekdamas išsiaiškinti ar nebuvo pažeista asmens teisę į privatumą turėtų kreiptis į 9 institucijas atsižvelgiant į tai siūloma, kad viskas vyktų vieno langelio principu per Generalinę prokuratūrą.

 

Pasiūlymas:

 Pakeisti 20 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

20 straipsnis. Kriminalinės žvalgybos informacijos, susijusios su asmens duomenimis, tvarkymas

1. Vykdydami šiame įstatyme numatytą veiklą, įgyvendindami kriminalinės žvalgybos uždavinius, savo teises ir pareigas, kriminalinės žvalgybos subjektai, kriminalinės žvalgybos pagrindinės institucijos, prokurorai ir teismai renkamus asmens duomenis, įskaitant specialių kategorijų asmens duomenis, tvarko nusikalstamų veikų prevencijos, tyrimo, atskleidimo ar baudžiamojo persekiojimo už jas, bausmių vykdymo, apsaugos nuo grėsmių visuomenės saugumui ir šių grėsmių prevencijos tikslais.

2. Šio straipsnio 1 dalyje nurodytais tikslais asmens duomenys tvarkomi vadovaujantis Valstybės ir tarnybos paslapčių įstatymu, Lietuvos Respublikos asmens duomenų, tvarkomų nusikalstamų veikų prevencijos, tyrimo, atskleidimo ar baudžiamojo persekiojimo už jas, bausmių vykdymo arba nacionalinio saugumo ar gynybos tikslais, teisinės apsaugos įstatymu ir šiuo įstatymu.

3. Informacijos teikimas asmenims apie tvarkomus jų asmens duomenis gali būti atidėtas, apribotas arba ši informacija gali būti neteikiama, informacijos apie atsisakymą ištaisyti ar ištrinti asmens duomenis arba apriboti jų tvarkymą ir apie šio atsisakymo priežastis teikimas duomenų subjektams ir duomenų subjektų teisė susipažinti su savo asmens duomenimis gali būti apriboti visiškai ar iš dalies tiek ir tol, kol tai yra būtina ir proporcinga, bet ne ilgiau kaip 5 metus, šiais atvejais, t. y. jeigu būtų:

1) pažeisti valstybės nacionaliniai ar visuomenės saugumo interesai;

2) sukelta grėsmė kito asmens gyvybei ir sveikatai;

3) atskleista tarnybos ar valstybės paslaptis;

4) atskleista informacija apie kriminalinę žvalgybą ar detalūs duomenys apie kriminalinės žvalgybos informacijos rinkimo būdus ir priemones, jų taikymo ir (ar) kriminalinės žvalgybos veiksmų atlikimo taktiką, kriminalinės žvalgybos slaptųjų dalyvių tapatybę, jų kiekybinę ir personalinę sudėtį;

5) pakenkta ar (ir) padaryta žalos nebaigtiems kriminalinės žvalgybos tyrimams ar (ir) nusikalstamų veikų prevencijai, tyrimui, baudžiamajam persekiojimui už jas arba bausmių vykdymui;

6) neapsaugotos kitų asmenų teisės ir laisvės.

4. Asmuo, pateikęs prašymą susipažinti su asmens duomenimis, turi būti raštu informuojamas, kad ši jo teisė gali būti įgyvendinama, neįgyvendinama arba įgyvendinama iš dalies, nurodomos tokio sprendimo priežastys ir apskundimo tvarka, nurodant konkrečią skundą nagrinėjančią instituciją ar įstaigą, skundo padavimo terminą ir teisės aktą, reglamentuojantį apskundimo tvarką, bei terminą, kada asmuo gali kreiptis pakartotinai. Jeigu informacijos apie tvarkomus asmens duomenis pateikimas negalimas pagal šio straipsnio 3 dalį, asmeniui pranešama apie tai, kad jo prašyme nurodytos aplinkybės yra ištirtos, nepateikiant informacijos, iš kurios asmuo galėtų nustatyti, ar jo asmens duomenys yra tvarkomi, ar ne bei nurodymas kada galima kreiptis pakartotinai.

5. Galima nepateikti asmeniui jokios informacijos, pagal kurią jis galėtų spręsti apie tai, ar su juo susiję asmens duomenys yra tvarkomi, ar ne, jeigu asmens prašymas susipažinti su asmens duomenimis yra akivaizdžiai nepagrįstas arba neproporcingas. Asmens prašymas gali būti pripažįstamas akivaizdžiai nepagrįstu arba neproporcingu, kai:

1) tai yra pasikartojančio pobūdžio prašymas;

2) asmuo piktnaudžiauja savo teise gauti informaciją;

3) pateikdamas prašymą, nurodo neteisingą ar klaidinančią informaciją;

4) prašymas grindžiamas akivaizdžiai tikrovės neatitinkančiais faktais arba jo turinys nekonkretus ir nesuprantamas.

6. Sprendimus dėl šio straipsnio 3 dalyje nurodytos informacijos teikimo asmenims, dėl jos teikimo atidėjimo, apribojimo, neteikimo priima ir atsakymus asmenims pateikia kriminalinės žvalgybos pagrindinės institucijos Generalinė prokuratūra.

7. Jeigu baigus kriminalinės žvalgybos tyrimą kriminalinės žvalgybos informacija apie kriminalinės žvalgybos objektą nebuvo panaudota šio įstatymo 19 straipsnyje nustatyta tvarka, kriminalinės žvalgybos tyrimo metu surinkta informacija apie privatų asmens gyvenimą per 3 mėnesius turi būti sunaikinta kriminalinės žvalgybos pagrindinės institucijos vadovo nustatyta tvarka. Nutraukus ar pabaigus kriminalinės žvalgybos tyrimą, kuriam informacijos atskleidimas galėjo pakenkti, per 30 kalendorinių dienų nuo dienos, kai kriminalinės žvalgybos tyrimas buvo pabaigtas arba nutrauktas, šioje dalyje nurodyta informacija kriminalinės žvalgybos pagrindinės institucijos vadovo sprendimu turi būti pateikiama asmeniui.

8. Kriminalinės žvalgybos pagrindinių institucijų veiksmai ar neveikimas, susiję su informacijos teikimo asmenims atidėjimu, apribojimu, neteikimu ir (arba) su asmens duomenų tvarkymu kriminalinės žvalgybos uždavinių įgyvendinimo, kriminalinės žvalgybos subjektų teisių ir pareigų įgyvendinimo tikslais, gali būti skundžiami šio įstatymo 23 straipsnyje  nustatyta tvarka.

 

2

23

1

 

Argumentai:

Aukščiau pasiūlėme, kad visi procesai vyktų vieno langelio principu per Generalinę prokuratūra, todėl šiuo pasiūlymu siūloma į aukštesnį lygį perkelti kontrolės mechanizmą.

Pasiūlymas:

Pakeisti 23 straipsnio 1 dalį

„1. Kriminalinės žvalgybos subjektų veiklą koordinuoja ir jų veiklos teisėtumą generalinio prokuroro nustatyta tvarka kontroliuoja generalinis prokuroras prokurorai, dalyvaudami sankcionuojant kriminalinės žvalgybos subjektų veiksmus, gaudamias informaciją apie kriminalinės žvalgybos tyrimo eigą ir rezultatus bei sprendimus, nagrinėdamias asmenų skundus.“

3

23

2

 

Argumentai: Argumentai išdėstyti aukščiau.

Pasiūlymas

Pakeisti 23 straipsnio 2 dalį

„2. Atlikdamias šio straipsnio 1 dalyje nurodytus veiksmus,  prokurorai generalinis prokuroras turi teisę išreikalauti iš kriminalinės žvalgybos subjektų visą reikalingą kriminalinės žvalgybos informaciją, išskyrus duomenis, galinčius atskleisti kriminalinės žvalgybos slaptųjų dalyvių asmens tapatybę. Reikalaujama informacija turi būti pateikta generaliniam prokurorui kriminalinės žvalgybos pagrindinės institucijos vadovo ar bylą kuruojančio prokuroro sprendimu. Generalinis Pprokuroras asmenų skundus turi išnagrinėti per 1 mėnesį nuo skundui nagrinėti reikalingos medžiagos gavimo dienos.“

4

23

3

 

Argumentai: Argumentai išdėstyti aukščiau.

Pasiūlymas:

Pakeisti 23 straipsnio 3 dalį

„3. Generalinis Pprokuroras, išnagrinėjęs asmens skundą ir (ar) nustatęs, kad kriminalinė žvalgyba nebuvo vykdoma ar buvo vykdoma teisėtai, asmeniui praneša, kad jo skundas netenkintinas. Jeigu generalinis prokuroras nustato, kad netinkamai įgyvendinant šio įstatymo nuostatas yra pažeistos žmogaus teisės ir laisvės ir (ar) dėl to atsirado neigiamų pasekmių, priimamas sprendimas įpareigoti kriminalinės žvalgybos pagrindinės institucijos vadovą ar bylą kuruojantį prokurorą, atlikti šio įstatymo 5 straipsnio 5 ir (ar) 6 dalyje nurodytus veiksmus. Šio įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje numatytais atvejais generalinis prokuroras gali informuoti asmenį, kad skundas netenkinamas, nenurodydamas motyvų, kurie pakenktų šio įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje nustatytiems ribojimams.“

 

 


 

 

Teikia

Seimo narys                                                    (Parašas)                                 

Raimundas Lopata

Simonas Gentvilas

Arminas Lydeka

Ričardas Juška

Romualdas Vaitkus

Eugenijus Gentvilas

Andrius Bagdonas

Viktoras Pranckietis

Jonas Varkalys

Virgilijus Alekna

Juozas Baublys

Silva Lengvinienė

Edita Rudelienė