Argumentai:
Lietuvos aeroklubas (toliau – LAK) yra visuomeninė
organizacija, veikianti nuo 1927 m. LAK vienija 13 aviacijos sporto ir
bendrosios aviacijos federacijų, kurių regioniniuose (Vilniaus, Kauno,
Šiaulių, Alytaus, Panevėžio ir kt.) aeroklubuose yra daugiau kaip 3000
aktyviai sportuojančių sportininkų. Vien tik 2016-2017 m. iškovota daugiau
kaip 14 medalių įvairiose Pasaulio ir Europos varžybose, o mūsų šalyje buvo
surengti trys Pasaulio ir vienas Europos aviacijos sporto čempionatai.
Lietuvoje veikia 15 valstybės bendrosios aviacijos
civilinių aerodromų, kuriuos pačius ir su jais susijusį kitą turtą valdo:
žemę – Nacionalinė žemės tarnyba; kitą ilgalaikį turtą - Kūno kultūros ir
sporto departamentas (toliau - KKSD), Krašto apsaugos ministerija (Šilutės),
Vilniaus Gedimino technikos universitetas (Vilniaus r. Kyviškių) ir valstybės
įmonė Turto bankas (Panevėžio, Stetiškių g.); o pagal panaudos
sutartis naudoja regioniniai aeroklubai.
Deja, 2016 m. gruodžio – 2017 m. sausio mėn.
pasibaigė minėtų panaudos sutarčių terminai, o dėl pakeistų Lietuvos
Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo
juo įstatymo nuostatų šios valstybinio turto panaudos sutartys negali būti
pratęstos. Dėl šios priežasties regioniniai aeroklubai nebegali atlikti
aerodromų tinkamumo naudoti ir orlaivių tinkamumo skraidyti pažymėjimų
pratęsimo, negali organizuoti nei Europos, nei pasaulio čempionatų, stabdoma
visa jų sportinė veikla.
Lietuvos Respublikos valstybės ir
savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 14 str. siūlome
papildyti
nuostatomis, kurios leistų pratęsti šiuo metu pasibaigusias valstybės turto
panaudos sutartis ir visiškai nesutrikdytų aeroklubų veiklos.
Pasiūlymas:
Papildyti
5 straipsniu keičiamo įstatymo 14 straipsnio 2 dalį 7 punktu ir jį išdėstyti taip:
5 straipsnis. 14 straipsnio
pakeitimas
Pakeisti 14 straipsnį ir jį išdėstyti
taip:
„14 straipsnis. Valstybės ir
savivaldybių turto panauda
1. Valstybės ir savivaldybių turtas,
išskyrus centralizuotai valdyti perduotą valstybės nekilnojamąjį turtą, gali
būti perduodamas panaudos pagrindais laikinai neatlygintinai valdyti ir
naudotis atitinkamai Vyriausybės arba savivaldybės tarybos nustatyta tvarka
šiems subjektams:
1) biudžetinėms įstaigoms;
2) viešosioms įstaigoms, kai bent vienas
iš jų dalininkų yra valstybė ar savivaldybė, kurioms atstovauja valstybės ar
savivaldybės institucija, ir viešosioms įstaigoms – mokykloms;
3) asociacijoms (tik šio straipsnio 2
dalyje nustatytiems veiklos tikslams);
4) labdaros ir paramos fondams (tik šio
straipsnio 2 dalyje nustatytiems veiklos tikslams);
5) kitiems subjektams, jeigu tai
nustatyta įstatymuose, tarptautinėse sutartyse ar tarptautiniuose
susitarimuose.
2. Valstybės ir savivaldybės turtas
panaudos pagrindais laikinai neatlygintinai valdyti ir naudotis gali būti
perduodamas asociacijoms ir labdaros ir paramos fondams, kurių pagrindinis
veiklos tikslas yra bent vienas iš šių tikslų:
1) užtikrinti vaiko ir (ar) šeimos
gerovės ir (arba) vaiko teisių apsaugą;
2) teikti pagalbą nusikaltimų aukoms ir
(arba) smurtą artimoje aplinkoje patyrusiems asmenims;
3) užtikrinti neįgaliųjų ar kitų
socialinę atskirtį patiriančių grupių (prekybos žmonėmis aukų, asmenų,
turinčių psichikos ir elgesio sutrikimų dėl psichoaktyviųjų medžiagų
vartojimo, nuteistųjų ir asmenų, paleistų iš laisvės atėmimo vietų, bei
kitoms socialinę atskirtį patiriančioms grupėms priklausančių asmenų) ir
užsieniečių socialinę integraciją;
4) teikti pagalbą ir (arba) socialines
paslaugas asmenims, dėl amžiaus, neįgalumo ar kitų socialinių problemų
negalintiems pasirūpinti savo asmeniniu gyvenimu ir dalyvauti visuomenės
gyvenime ar patiriantiems skurdą ir socialinę atskirtį;
5) teikti pagalbą, sietiną su pacientų
teisių gynimu, organizuoti ir teikti ligų prevencijos paslaugas;
6) teikti pagalbą, sietiną su užimtumo
arba socialinės integracijos per vaikų ir suaugusiųjų neformalųjį švietimą ir
kultūrinę veiklą skatinimu;
7) vienyti visuomenines civilinės ir
sportinės aviacijos organizacijas, plėtojančias ir propaguojančias aviacijos
sportą. Šią veiklą vykdančiai asociacijai panaudos pagrindais gali būti
perduotas tik valstybei nuosavybės teise priklausantis aerodromų turtas;
7)8) tenkinti
gyvenamosios vietovės bendruomenės viešuosius poreikius. Šią veiklą
vykdančiai asociacijai panaudos pagrindais gali būti perduotas tik
savivaldybės turtas;
8)9) tenkinti žmonių fizinio aktyvumo
poreikius per kūno kultūros ir sporto veiklų skatinimą;
9)10) tenkinti meno kūrėjų ir kultūros
darbuotojų poreikius per kultūros ir meno plėtros, kultūrinės edukacijos ar
kultūros paveldo apsaugos veiklas.
3. Valstybės ir savivaldybių turtas šio
straipsnio 1 dalies 2–4 punktuose nurodytiems subjektams gali būti
perduodamas panaudos pagrindais laikinai neatlygintinai valdyti ir naudotis,
jeigu:
1) panaudos subjektas pagrindžia, kad
panaudos pagrindais prašomas suteikti turtas reikalingas jo vykdomai veiklai
(jeigu subjektas yra asociacija ar labdaros ir paramos fondas, – šio
straipsnio 2 dalyje nustatytiems veiklos tikslams), dėl kurios turtas galėtų
būti perduotas, ir jo naudojimo paskirtis atitinka subjekto veiklos sritis ir
tikslus, nustatytus jo steigimo dokumentuose;
2) Vyriausybės nustatyta tvarka yra
įvertintas poveikis konkurencijai ir atitiktis valstybės pagalbos
reikalavimams.
4. Subjektus, turinčius teisę priimti
sprendimus dėl valstybės turto perdavimo panaudos pagrindais pagal panaudos
sutartį šio straipsnio 1 dalyje nurodytiems subjektams, nustato
Vyriausybė. Sprendimą dėl savivaldybės turto perdavimo pagal panaudos sutartį
šio straipsnio 1 dalyje nurodytiems subjektams priima savivaldybės taryba ar
jos įgaliota institucija. Valstybės ir savivaldybių ilgalaikis materialusis
turtas šio straipsnio 1 dalies 2–5 punktuose nurodytiems
subjektams gali būti perduotas panaudos teise ne ilgesniam kaip 10 metų
laikotarpiui, jeigu įstatymai nenustato kitaip. Sprendime turi būti nurodytas
panaudos sutarties terminas ir turto panaudojimo paskirtis, taip pat gali
būti nurodytos kitos panaudos sąlygos. Šios sąlygos privalo būti įrašytos į
panaudos sutartį. Valstybės ar savivaldybės turto panaudos sutartį su
panaudos subjektais sudaro valstybės ar savivaldybės turto valdytojas.
5. Valstybės ar savivaldybės turto
panaudos sutartyje turi būti nustatyta pagal panaudos sutartį perduodamo
turto naudojimo paskirtis, panaudos gavėjo pareiga savo lėšomis atlikti
nekilnojamojo daikto einamąjį ar statinio kapitalinį remontą, kito ilgalaikio
materialiojo turto remontą, apmokėti visas turto išlaikymo išlaidas ir kitos
Civiliniame kodekse nustatytos panaudos sąlygos. Panaudos davėjas privalo
nutraukti panaudos sutartį, jeigu panaudos gavėjas nevykdo veiklos, dėl
kurios buvo perduotas valstybės ar savivaldybės turtas, arba šį turtą naudoja
ne pagal paskirtį. Panaudos davėjas gali nutraukti panaudos sutartį, jeigu
panaudos gavėjas nevykdo įsipareigojimų savo lėšomis atlikti nekilnojamojo
daikto einamąjį ar statinio kapitalinį remontą arba kito ilgalaikio
materialiojo turto remontą. Panaudos gavėjui, pagerinusiam pagal panaudos
sutartį perduotą turtą, už pagerinimą neatlyginama.
6. Asmenys, kuriems valstybės ir
savivaldybių turtas perduotas neatlygintinai naudotis, negali jo išnuomoti ar
kitaip perduoti naudotis tretiesiems asmenims.“
|