Projektas

Nr. XIIIP-2481(2)

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

RINKLIAVŲ ĮSTATYMO NR. VIII-1725 10, 12 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 132 STRAIPSNIU

ĮSTATYMAS

 

 

2019 m.                  d. Nr.

Vilnius

 

 

1 straipsnis. 12 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 12 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

,,12 straipsnis. Vietinių rinkliavų nustatymas

Savivaldybės taryba savo sprendimu tvirtina vietinės rinkliavos nuostatus, kuriuose nustato:

1) vietinės rinkliavos dydį;

2) vietinės rinkliavos mokėjimo tvarką;

3) vietinės rinkliavos lengvatas;

4) vietinės rinkliavos grąžinimo tvarką;

5) delspinigių dydį, jų apskaičiavimo, mokėjimo tvarką ir atleidimo nuo delspinigių atvejus;

            6) vietinės rinkliavos, nustatytos šio įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 8 punkte, mokėtojui numatytos teikti paslaugos kokybės reikalavimus ir (ar) teikimo sąlygas (apimtį, asortimentą, terminus, periodiškumą ir kt.), taip pat kriterijus ir subjektą, įgaliotą vertinti (nustatyti), ar yra (nėra) pažeisti šios paslaugos teikimo kokybės reikalavimai ir (ar) teikimo sąlygos.“

 

        2 straipsnis. Įstatymo papildymas 132 straipsniu

        Papildyti Įstatymą 132 straipsniu:

       „132 straipsnis. Vietinės rinkliavos grąžinimas

         Sumokėta vietinė rinkliava arba jos dalis grąžinama šiais atvejais:

        1) kai sumokėta daugiau, negu nustatyta vietinės rinkliavos nuostatuose;

        2) jeigu paslauga nesuteikta;

    3) jeigu paslauga suteikta, bet pažeidžiant vietinės rinkliavos nuostatuose nustatytus šios paslaugos kokybės reikalavimus ir (ar) teikimo sąlygas.“

 

3 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2020 m. liepos 1 d.

2. Savivaldybių tarybos iki 2020 m.  birželio 30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimą įstatymą.

 

Respublikos Prezidentas

 

·   Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-10-14 Nr. XIIIP-2481(2):

Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina projektą papildyti nuostatomis, kurios reglamentuotų iki įstatymo įsigaliojimo susiklosčiusius santykius dėl rinkliavų grąžinimo už netinkamai suteiktas paslaugas.

Komiteto nuomonė - Nepritarti.

Komiteto argumentai:

Savivaldybės teritorijoje nustatyti vietinę rinkliavą už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą (toliau – vietinė rinkliava) turi teisę savivaldybės taryba[1].

Kaip nustatyta galiojančiame Rinkliavų įstatyme, savivaldybės taryba tvirtina vietinės rinkliavos nuostatus, kuriuose nustato ir vietinės rinkliavos grąžinimo atvejus.

Komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų kainą ir vietinės rinkliavos dydį savivaldybė nustato vadovaudamasi Atliekų tvarkymo įstatyme[2] išdėstytais principais ir Vyriausybės patvirtintomis[3] Vietinės rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžio nustatymo taisyklėmis[4]. Atliekų tvarkymo įstatyme ir jį įgyvendinančiose teisės aktuose nėra apibrėžta, kas yra laikoma netinkamai suteiktomis paslaugomis.

Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo praktikoje pripažįstama, kad pagal bendrą taisyklę vietinę rinkliavą turi mokėti asmenys, valdantys, naudojantys, disponuojantys nekilnojamuoju turtu tam tikros savivaldybės teritorijoje, nepriklausomai nuo to, ar asmenys šiuo turtu naudojasi ar ne[5]; asmens pripažinimas vietinės rinkliavos mokėtoju nėra siejamas su individualaus komunalinių atliekų konteinerio turėjimu ir (ar) naudojimu, todėl asmens argumentai, kad jam nebuvo skirtas joks konteineris atliekoms šalinti, nepaneigia jo prievolės mokėti rinkliavą[6], taip pat nėra siejamas ir su atliekų tvarkytojų pareigų tinkamu vykdymu[7]; savaime nedraudžiama nustatyti vietinę rinkliavą, kurios dydis apskaičiuojamas ne pagal faktiškai susidariusį ir perduotą tvarkyti atliekų kiekį, bet yra siejamas su nekilnojamojo turto turėjimu ar (ir) naudojimu[8]; gyvenamosios vietos deklaravimo aplinkybė savaime nėra pagrindas atleisti nuo visos ar dalies vietinės rinkliavos mokėjimo[9].

 

·   Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-10-14 Nr. XIIIP-2481(2):

2. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 patvirtintose Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose nustatytais teisės technikos reikalavimais, projektas koreguotinas:

2.1. projekto pavadinime vietoj formuluotės „10, 12 STRAIPSNIŲ“ rašytina formuluotė „12 STRAIPSNIO“;

2.2. projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 12 straipsnio 6 punkte esantis trumpinys „kt.“ keistinas žodžiu „kita“.

Komiteto nuomonė - Pritarti.



[1] Rinkliavų įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 8 punktas.

[2] Atliekų tvarkymo įstatymo 302 straipsnio 4 dalis.

[3] Ten pat, 302 straipsnio 3 dalis.

[4] Vietinės rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžio nustatymo taisyklės, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2013 m. liepos 24 d. nutarimu Nr. 711 „Dėl Vietinės rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžio nustatymo taisyklių patvirtinimo“.

[5] Pvz., žr. LVAT 2018 m. kovo 28 d. nutartį administracinėje byloje Nr. eA-319-662/2018 ir joje nurodytą teisminę praktiką.

[6] LVAT 2018 m. spalio 30 d. nutartis administracinėje byloje Nr. eA-2196-415/2018.

[7] LVAT 2016 m. rugsėjo 5 d. nutartis administracinėje byloje Nr. A-2510-520/2016.

[8] Pvz., žr. LVAT 2010 m. kovo 29 d. nutartį administracinėje byloje Nr. A525-471/2010, Administracinė jurisprudencija          Nr. 19, 2010, p. 55–91; 2011 m. rugsėjo 5 d. nutartį administracinėje byloje Nr. A492-2796/2011, Administracinė jurisprudencija Nr. 22, 2011, p. 135–146; 2012 m. birželio 11 d. nutartį administracinėje byloje Nr. A143-1592/2012, Administracinė jurisprudencija Nr. 23, 2012, p. 274–283, ir kt.

[9] LVAT 2018 m. rugpjūčio 29 d. nutartis administracinėje byloje eA-1407-629/2018.