LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ĮSTATYMO Nr. I-446 2, 7, 8, 9, 10, 11, 15, 22, 23, 29, 32, 34, 35, 37, 40, 41, 43, 45, 47, 54, 55, 56, 64, 66 STRAIPSNIŲ IR VI1 SKYRIAUS PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2024-11-11 Nr. XIVP-4009(2)

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projekto 2 straipsnio 5 dalyje dėstomo Žemės įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 7 straipsnio 12 dalyje siūloma nustatyti, kad „Kai valstybinė žemė reikalinga valstybei svarbiems projektams, regioninės svarbos projektams, kuriuos tokiais projektais pripažįsta regiono plėtros taryba, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos regioninės plėtros įstatymu, įgyvendinti arba šio įstatymo 45 straipsnio 1 dalies 1–9 punktuose nurodytoms reikmėms ar kitoms valstybės reikmėms, savivaldybei patikėjimo teise perduota valstybinė žemė patikėjimo teise valdyti perduodama Nacionalinei žemės tarnybai ar kitam Vyriausybės nutarime nurodytam subjektui”. Pažymėtina, kad ši nuostata taikant įstatymą galėtų būti aiškinama taip, kad Vyriausybė nutarimu valdyti patikėjimo teise valstybinę žemę galėtų perduoti bet kuriam jos parinktam subjektui. Pažymėtina, kad subjektai, kuriems patikėjimo teise gali būti perduota valstybinė žemė yra išvardinti keičiamo įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 1-5 punktuose. Keičiamo įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 6 punkte nustatyta, kad valstybinė žemės patikėjimo teise gali būti perduota ir kitiems įstatymuose nustatytiems subjektams. Taigi Vyriausybė nutarimu valstybinę žemę galėtų perduoti ne bet kuriam, bet tik įstatyme nustatytam subjektui. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projekto 2 straipsnio 5 dalyje dėstomo keičiamo įstatymo 7 straipsnio 12 dalies pirmojo sakinio nuostatų nereikėtų patikslinti vietoj nuostatos „ar kitam Vyriausybės nutarime nurodytam subjektui” įrašant nuostatą „ar Vyriausybės nutarimu kitam įstatyme nustatytam subjektui”.

2.    Svarstytina, ar siekiant teisinio aiškumo ir atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 9 straipsnio 6 dalies 1 punkto bei 11 straipsnio 5 dalies 1 punkto nuostatas, projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 8 straipsnio 11 dalyje po žodžių „savarankiškai funkcionuojantiems statiniams ir (ar) įrenginiams eksploatuoti“ nereikėtų įrašyti formuluotės „pagal Nekilnojamojo turto kadastre įrašytą jų tiesioginę paskirtį“.

Analogiško turinio pastaba taikytina ir projekto 4 straipsnio 16 dalimi keičiamo įstatymo 9 straipsnio 31 daliai, projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 12 ir 14 dalims.

3.    Projekto 4 straipsnio 9 dalimi keičiamo įstatymo 9 straipsnio 15 dalies antrajame sakinyje pateikta nuoroda į keičiamo įstatymo 10 straipsnio 7 dalies 1-3 punktuose nurodytus statinius. Atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 10 straipsnio 7 dalies 3 punkte nurodyti ne statiniai, bet atsinaujinančių išteklių energetikos plėtros projektai. Atsižvelgiant į tai, projekto 4 straipsnio 9 dalimi keičiamo įstatymo 9 straipsnio 15 dalies antrajame sakinyje pateikta nuoroda į keičiamo įstatymo 10 straipsnio 7 dalies 3 punktą tikslintina.

4.    Projekto 4 straipsnio 10 dalimi keičiamo įstatymo 9 straipsnio 17 dalies 3 punkto nuostata, kad valstybinės žemės patikėtinis kreipiasi į statinių priežiūrą atliekančią instituciją „dėl statinių pašalinimo iš valstybinės žemės sklypo (jo dalies)” nėra pakankamai aiški. Neaišku, ar statinių pašalinimas turėtų būti suprantamas kaip jų nugriovimas, nukėlimas, ar ši nuostata turėtų būti suprantama dar kitaip. Atkreiptinas dėmesys, kad galiojančio keičiamo įstatymo 11 straipsnio 11 dalyje vartojama kiek kitokia sąvoka - „statinių ir (ar) įrenginių nugriovimas (nukėlimas ar pašalinimas)“. Svarstytina, ar sąvokas nereikėtų suvienodinti. Be to, cituojamoje formuluotėje po žodžio „statinių“ reikėtų įrašyti žodžius „ir (ar) įrenginių“.

Jeigu būtų pritarta aukščiau išdėstytai pastabai, nuostata „statinių ir (ar) įrenginių pašalinimas“ turėtų būti patikslinta ir projekto 4 straipsnio 13 dalimi keičiamo įstatymo 9 straipsnio 172 dalyje, projekto 4 straipsnio 14 dalimi keičiamo įstatymo 9 straipsnio 25 dalies 2 punkte.

5.    Pažymėtina, kad 2024 m. spalio 17 d. Seimas priėmė Lietuvos Respublikos investicijų įstatymo Nr. VIII-1312 2, 4, 13, 156, 158 straipsnių ir ketvirtojo1 skirsnio pakeitimo įstatymą Nr.  XIV-3041, kuris įsigalioja 2024 m. gruodžio 1 d. Minėto įstatymo 5 straipsnyje nustatyta, kad Investicijų įstatymo buvusieji 154–156 straipsniai laikomi atitinkamai 156–158 straipsniais. Atkreiptinas dėmesys, kad Žemės įstatymo 9 straipsnio 29 dalies 1 punkte yra pateiktos nuorodos į Investicijų įstatymo 154 straipsnio 3 dalies 4 punktą bei 154 straipsnio 1 dalį. Atsižvelgiant į tai ir siekiant įstatymų nuostatų suderinamumo, siūlytina projekto 4 straipsnį papildyti 16 dalimi, kurioje būtų keičiamas Žemės įstatymo 9 straipsnio 29 dalies 1 punktas, jame vietoj skaičiaus „154“ įrašant skaičių „156“. Pritarus šiai pastabai, projekto 4 straipsnio 16 dalį reikėtų pernumeruoti į 17 dalį. Be to, reikėtų tikslinti projekto 26 straipsnio 1 dalį, joje vietoj skaičių ir žodžių „9 straipsnio 1 dalį“ įrašant žodžius ir skaičius „9 straipsnio 1, 16 dalis“, bei šio straipsnio 2 dalį, joje vietoj skaičių ir žodžių „9 straipsnio 1 dalis“ įrašant žodžius ir skaičius „9 straipsnio 1, 16 dalys“.

6.    Projekto 7 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 15 straipsnio 4 dalyje siūlomas nustatyti teisinis reguliavimas vertintinas kaip nenuoseklus, nes šios dalies pirmajame sakinyje yra siūloma nustatyti draudimą parduoti savivaldybėms nuosavybės teise perduotus valstybinės žemės sklypus, reikalingus savivaldybių funkcijoms atlikti. Gi antrajame sakinyje siūloma nustatyti, kad, išnykus poreikiui atlikti savivaldybės funkcijas, savivaldybės teikia prašymą Aplinkos ministerijai rengti Vyriausybės nutarimą dėl tokių žemės sklypų perdavimo savivaldybei patikėjimo teise. Taigi, savivaldybės dėl joms nuosavybės teise perduotų valstybinės žemės sklypų – savivaldybės nuosavybės kreiptųsi į Aplinkos ministeriją su prašymu, kad tokie joms nuosavybės teise priklausantys žemės sklypai joms pačioms būtų perduoti patikėjimo teise. Manytina, kad savivaldybės kreiptis į Aplinkos ministeriją galėtų tik po to, kai jų funkcijoms nereikalingi žemės sklypai būtų grąžinti valstybės nuosavybėn. Atsižvelgiant į tai, projekto 7 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 15 straipsnio 4 dalies nuostatos tikslintinos.

7.    Projekto 14 straipsniu keičiamo įstatymo 361 straipsnio 3 dalies 4 ir 5 punktuose vietoj žodžių „patvirtintus“, „patvirtintų“ įrašytini žodžiai „priimtus“, „priimtų“.

8.    Kad būtų išlaikytas projekto 14 straipsniu keičiamo įstatymo 361 straipsnio 7 dalyje dėstomos nuostatos turinio nuoseklumas, šioje dalyje vietoj žodžių „savivaldybių administravimo subjektų“ įrašytini žodžiai „valstybinės žemės patikėtinių priimtų administracinių“.

9.    Projekto 14 straipsniu keičiamo įstatymo 362 straipsnio 1 dalies 1 ir 2 punktuose nėra pakankamai aiškus atskaitos momento „nuo pažeidimo paaiškėjimo dienos“, nuo kurio būtų skaičiuojamas vieno mėnesio terminas, turinys, nes neaišku kokiam subjektui - Nacionalinei žemės tarnybai ar valstybinės žemės patikėtiniui turi „paaiškėti“ pažeidimas. Siekiant išvengti skirtingo įstatymo normos turinio aiškinimo, taip pat atsižvelgiant į projekto 1 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 31 dalies nuostatas, siūlytina projekto 14 straipsniu keičiamo įstatymo 362 straipsnio 1 dalies 1 ir 2 punktuose vietoj formuluotės „nuo pažeidimo paaiškėjimo dienos“ įrašyti formuluotę „nuo motyvuoto nurodymo gavimo dienos“.

10.     Siekiant aiškumo ir įstatymo nuostatų tarpusavio suderinamumo, projekto 14 straipsniu keičiamo įstatymo 362 straipsnio 2 dalies nuostatoje iki dvitaškio vietoj žodžio „subjekto“ įrašytini žodžiai „valstybinės žemės patikėtinio“, o šio dalies 1 punkte vietoj žodžio „patvirtintas“ įrašytinas žodis „priimtas“.

11.     Projekto 14 straipsniu keičiamo įstatymo 362 straipsnio 5 dalyje po žodžio „pradėtus“ įrašytinas žodis „valstybinės“.

12.     Projekto 14 straipsniu keičiamo įstatymo 362 straipsnio 7 dalies pirmajame sakinyje tikslintina nuoroda „šio straipsnio 9 dalyje“ vietoj skaičiaus „9“ įrašant skaičių „8“.

13.     Projekto 19 straipsnio 1 dalies pakeitimų esmėje vietoj skaičiaus „4“ įrašytinas skaičius „1“.

14.     Siekiant nuostatos turinio nuoseklumo, projekto 19 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 45 straipsnio 6 dalyje vietoj žodžių „išpirkimo metu“ įrašytini žodžiai „paėmimo visuomenės poreikiams metu“.

15.     Projekto 19 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 45 straipsnio 7 dalies nuostatų formuluotė „nesuformuotoje valstybinėje žemėje ar valstybiniame žemės sklype, dėl kurio pradėtos žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūros“ turinys nėra aiškus, nes pagal keičiamo įstatymo 45 ir kitus straipsnius visuomenės poreikiams paimama privati žemė ir kitas privatus nekilnojamasis turtas. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar šiose projekto nuostatose formuluotės „dėl kurio pradėtos žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūros“ nereikėtų atsisakyti.

16.     Siekiant aiškumo, projekto 24 straipsniu keičiamo įstatymo 64 straipsnio 1 dalyje po skaičiaus „56“ įrašytinas žodis „straipsnyje“.

17.     Siekiant suderinti įstatyme vartojamus terminus, projekto 24 straipsniu keičiamo įstatymo 64 straipsnio 1-5 dalių formuluotėse „pradeda nurodytų nusižengimų teiseną“ vietoj žodžio „nusižengimų“ įrašytinas žodis „pažeidimų“. Be to, projekto 24 straipsniu keičiamo įstatymo 64 straipsnio 5 dalyje formuluotę „atitinkamuose Administracinių nusižengimų kodekso straipsniuose nurodyti administraciniai nusižengimai“ reikėtų dėstyti vienaskaitos forma, nes atitinkamas nusižengimas yra išdėstytas Administracinių nusižengimo kodekso 333 straipsnyje.

18.     Atkreiptinas dėmesys, kad pagal galiojančio keičiamo įstatymo 64 straipsnio 1 dalį Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos pareigūnai pradeda keičiamo įstatymo 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61 ir 62 straipsniuose nurodytų nusižengimų teiseną, atlieka tyrimą ir surašo protokolus, nutarimus ir kitos bylos dokumentus; pagal keičiamo įstatymo 64 straipsnio 2 dalį Nacionalinės žemės tarnybos darbuotojai pradeda keičiamo įstatymo 63 straipsnyje nurodytų nusižengimų teiseną, atlieka tyrimą ir surašo protokolus, nutarimus ir kitos bylos dokumentus. Projekto 24 straipsniu siūloma pakeisti keičiamo įstatymo 64 straipsnį ir nustatyti, kad keičiamo įstatymo 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62 ir 63 straipsniuose nurodytus pažeidimus nagrinėtų skirtingų institucijų pareigūnai: Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos pareigūnai nagrinėtų keičiamo įstatymo 54, 55, 56, 59 ir 61 straipsnio 1-6 dalyse nurodytus pažeidimus (keičiamo įstatymo 64 straipsnio 1 ir 3 dalys), Nacionalinės žemės tarnybos darbuotojai nagrinėtų keičiamo įstatymo 62 ir 63 straipsniuose nurodytus pažeidimus (keičiamo įstatymo 64 straipsnio 2 dalis); aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnai nagrinėtų keičiamo įstatymo 57, 58 ir 60 straipsniuose nurodytus pažeidimus (keičiamo įstatymo 64 straipsnio 4 dalis); savivaldybių administracijų pareigūnai nagrinėtų keičiamo įstatymo 61 straipsnio 7 dalyje nurodytą pažeidimą (keičiamo įstatymo 64 straipsnio 5 dalis). Taigi pagal projektu siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą, įsigaliojus įstatymui, Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos pareigūnai negalės nagrinėti keičiamo įstatymo 57, 58, 60 straipsniuose, 61 straipsnio 7 dalyje, 62 straipsnyje nurodytų pažeidimų. Pažymėtina, kad iš projekto nuostatų nėra aišku, ar Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos pareigūnai iki įstatymo įsigaliojimo pradėtus ir nebaigtus atitinkamų pažeidimų tyrimus, įsigaliojus įstatymui, turėtų perduoti tirti kitiems subjektams, nurodytiems projekto 24 straipsniu keičiamo įstatymo 64 straipsnio 2, 4 ir 5 dalyse. Svarstytina, ar projekto 26 straipsnį nereikėtų papildyti įstatymo taikymą reglamentuojančiomis nuostatomis, pašalinančiomis šį neaiškumą. 

19.     Pagal projekto 23 ir 24 straipsniais keičiamo įstatymo 56 straipsnį ir 64 straipsnio 1 ir 2 dalis už keičiamo įstatymo 56 straipsnyje nustatytą pažeidimą (t. y. valstybinio geodezinio punkto sunaikinimą arba sugadinimą) atsakomybę juridiniams asmenims taiko Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos pareigūnai. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal su teikiamu projektu susijusio Administracinių nusižengimų kodekso 110, 112, 113, 1131, 351 ir 589 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto reg. Nr. XIVP-4012(2) (toliau – projektas Nr. XIVP-4012(2)) 6 straipsnio 2 ir 3 dalimis keičiamo Administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) 589 straipsnio 45 ir 67 punktus už ANK 113 straipsnyje nustatytą analogišką pažeidimą (t. y. valstybinio geodezinio punkto sunaikinimą arba sugadinimą) administracinę atsakomybę fiziniams asmenims taiko Nacionalinės žemės tarnybos prie Aplinkos ministerijos ir Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos pareigūnai. Siekiant teisinio aiškumo, teikiamo projekto ir projekto Nr. XIVP-4012(2) nuostatas reikėtų tarpusavyje suderinti ir nustatyti, kad už valstybinio geodezinio punkto sunaikinimą arba sugadinimą atsakomybę tiek fiziniams, tiek juridiniams asmenims taikytų tie patys pareigūnai. Atsižvelgiant į tai projekto nuostatos tikslintinos.

20.     Projekto 26 straipsnio 5 dalyje vietoj nuostatos „8 straipsnio 11 dalies nuostata” įrašytina nuostata „8 straipsnio 11 dalis”, o prieš žodį „panaudos“ įrašytini žodžiai „valstybinės žemės“.

21.     Projekto 26 straipsnio 7 dalies pirmajame sakinyje nėra aišku, kokios konkrečiai procedūros turimos omenyje. Siūlytina tikslinti projekto nuostatas.

Be to, projekto 26 straipsnio 7 dalies antrajame sakinyje po žodžių „dėl naujos“ įrašytini žodžiai „valstybinės žemės“.

 

 

Departamento direktorius                                                                                         Dainius Zebleckis

 

 

N. Azguridienė, tel. (0 5)  209 6546, el. p. [email protected]

S. Švedas, tel. (0 5)  209 6165, el. p. saulius.svedas@lrs.lt