AIŠKINAMASIS RAŠTAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS
VIDAUS TARNYBOS STATUTO 73 STraipsnio PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 731 STRAIPSNIU
ĮSTATYMO PROJEKTO
1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai:
Įstatymo projekto rengimą paskatino sudėtinga padėtis pataisos įstaigų sistemoje, kuri susidarė dėl pasikeitusio teisinio reglamentavimo ir turi tiesioginės įtakos pataisos pareigūnų skaičiaus mažėjimui.
Nuo 2019 m. sausio 1 d. įsigaliojęs naujos redakcijos Vidaus tarnybos statutas nustato, jog vidaus reikalų sistemai priskiriami ne tik vidaus reikalų ministrui pavaldžių įstaigų pareigūnai, tačiau ir teisingumo bei finansų ministrams pavestų valdymo sričių statutinių įstaigų pareigūnai. Tokiu būdu Kalėjimų departamentui pavaldžiose įstaigose tarnybą vykdančių pataisos pareigūnų statusą nuo 2019 m. sausio 1 d. nustato Vidaus tarnybos statutas. Šio įstatymo 73 straipsnis reglamentuoja pareigūnų vidaus tarnybos trukmę. Yra nustatyta, jog „pareigūnai gali tarnauti: pirminės grandies pareigūnai - kol jiems sukaks 55 metai; vidurinės grandies pareigūnai - kol jiems sukaks 60 metų; aukštesniosios ir aukščiausiosios grandies pareigūnai - kol jiems sukaks 65 metai“.
Iki 2018 m. gruodžio 31 d. teisingumo ministro valdymo srityje esančio Kalėjimų departamentui pavaldžių įstaigų pareigūnų teisinį statusą apibrėžė Lietuvos Respublikos Tarnybos Kalėjimų departamente prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos statutas (toliau - Tarnybos Kalėjimų departamente prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos statutas). Galiojęs įstatymas numatė, jog pataisos pareigūnas tarnybą vykdo iki 55 metų amžiaus, tačiau ji gali būti pratęsta tame pačiame įstatyme numatyta tvarka. Nuo 2019 m. sausio 1 d. pasikeitus teisiniam reglamentavimui pareigūnų vidaus tarnybos trukmės pratęsimo galimybė nėra numatyta.
Lietuvos pataisos įstaigų sistemoje situacija dėl jaunų žmonių pritraukimo ir priėmimo į tarnybą yra ypatingai sudėtinga: visose šalies laisvės atėmimo bausmę vykdančiose institucijose šiuo metu trūksta pirminės grandies pareigūnų, o neretai matomas ir vidurinės grandies pareigūnų stygius.
Šiuo metu Kalėjimų departamento Mokymo centre yra rengiami vos 9 pataisos pareigūnai visos šalies lygiu. Toks skaičius tikrai negali patenkinti visų pataisos įstaigų poreikio turimiems laisviems etatams užimti. Tuo metu, esant minėtai situacijai dėl naujų darbuotojų stygiaus, dėl nuo 2019 m. sausio 1 d. įsigaliojusio Vidaus tarnybos statuto ir jame nustatytos vidaus tarnybos trukmės, pataisos įstaigų sistemą palieka ilgametę tarnybos patirtį turintys pareigūnai, sukakę įstatyme nustatyto amžiaus. Kaip pavyzdį galima paminėti, jog per visus 2019 metus dėl Vidaus tarnybos statuto 73 straipsnyje nustatytos nuostatos, kad pirminės grandies pareigūnai gali tarnauti kol jiems sukaks 55 matai, Pravieniškių pataisos namai - atviroji kolonija iš tarnybos atleido 10 pareigūnų. Per 2020 metus, yra paskaičiuota, jog tuo pačiu pagrindu Pravieniškių pataisos namai - atviroji kolonija iš tarnybos atleis dar 20 pareigūnų. Ir tokia situacija, kuomet ne po 1 ar 2 pareigūnus yra atleidžiama dėl suėjusio tarnybos amžiaus, yra visose šalies laisvės atėmimo bausmę vykdančiose institucijose.
Įvertinus praktinę situaciją dėl neužimtų etatų skaičiaus, suvokiant realią esamą situaciją ir matant perspektyvą, esama padėtis kelia susirūpinimą, kad gana greitu laiku tiesiog nebebus pakankamo skaičiaus profesionalių pareigūnų, galinčių užtikrinti laisvės atėmimo bausmės vykdymą. Jau ir šiandieną pataisos pareigūnai dėl nepakankamo jų skaičiaus yra priversti ne tik nuolatos dirbti viršvalandžius, padidintu darbo krūviu, bet ir susiduria su situacijomis, kuriose kyla grėsmę jų pačių saugumui. Kalėjimų departamento Mokymo centre besimokančiųjų skaičiai negali užpildyti visų laisvų etatų šalies mastu.
Be to, atkreiptinas dėmesys, jog dalis pareigūnų, atleidžiamų iš tarnybos dėl suėjusio vidaus tarnyboje amžiaus, nėra ištarnavę tokio metų skaičiaus, kad palikę tarnybą iš karto įgytų teisę į pilną pareigūnų ir karių valstybinę pensiją pagal Lietuvos Respublikos pareigūnų ir karių valstybinių pensijų įstatymą. Šią situaciją iki 2018 m. gruodžio 31 d. pataisos pareigūnai spręsdavo pasinaudodami tuo metu jų teisinį statusą reguliavusio Tarnybos Kalėjimų departamente prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos statuto numatyta galimybe pratęsti tarnybos laiką. Nuo 2019 m. sausio 1 d. tokios galimybės nebėra.
Manytina, kad būtina įvertinti aukščiau aptartas aplinkybes ir, atsižvelgiant į praktikoje kylančias problemas, inicijuoti Vidaus tarnybos statuto papildymą nuostatomis, galėsiančiomis pagerinti esamą situaciją pataisos įstaigose dėl pareigūnų trūkumo, kartu sudarant galimybę per tą laiką ieškoti efektyvesnių būdų padėčiai keisti.
Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, siūloma Vidaus tarnybos statuto 73 straipsnį papildyti 2 dalimi, kurioje būtų numatyta: „Rašytiniu pareigūno prašymu šio straipsnio 1 dalyje nurodyta vidaus tarnybos trukmė pirminės grandies ir vidurinės grandies pareigūnams gali būti pratęsta šio statuto 73¹ straipsnyje numatyta tvarka.“.
Kartu Vidaus tarnybos statutas turėtų būti papildytas 73¹ straipsniu:
„Vidaus tarnybos trukmės pratęsimas
Pareigūnas, tol, kol jam sukaks šio statuto 73 straipsnio 1 dalies 1 ar 2 punkte nustatytas amžius, turi teisę ne vėliau kaip prieš 4 mėnesius pateikti jį į pareigas skiriančiam asmeniui rašytinį prašymą dėl vidaus tarnybos trukmės pratęsimo. Pareigūną į pareigas skiriantis asmuo gali įsakymu pareigūno tarnybą pratęsti, jeigu šio pareigūno paskutinių 2 metų tarnybinė veikla buvo įvertinta gerai arba labai gerai ir jis atitinka sveikatos būklės ir fizinio pasirengimo reikalavimus, kurie leistų jam toliau eiti pareigas vidaus tarnybos sistemoje. Kiekvieną kartą pareigūno prašymu vidaus tarnybos trukmė gali būti pratęsiama ne ilgesniam kaip 1 metų laikotarpiui, tačiau ne ilgiau, negu jam sukanka įstatymų nustatytas senatvės pensijos amžius.“
Siūlomi Vidaus tarnybos statuto papildymai nepareikalaus papildomų valstybės ir savivaldybių biudžetų ar kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų. Tačiau inicijuojami teisinės bazės pokyčiai padarys teigiamą įtaką siekiant tarnybos laisvės atėmimo bausmės vykdymo įstaigose stabilumo ir sudarant galimybę pareigūnams palikti vidaus tarnybą įgijus teisę gauti pilną pareigūnų ir karių valstybinę pensiją.
2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:
Seimo narys Juozas Bernatonis.
3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai:
Šiuo metu tarnybos trukmės patęsimas pirminės grandies ir vidurinės grandies pareigūnams nėra numatytas.
4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:
Siūloma Vidaus tarnybos statuto 73 straipsnį papildyti 2 dalimi, kurioje būtų numatyta: „Rašytiniu pareigūno prašymu šio straipsnio 1 dalyje nurodyta vidaus tarnybos trukmė pirminės grandies ir vidurinės grandies pareigūnams gali būti pratęsta šio statuto 73¹ straipsnyje numatyta tvarka.“.
Kartu Vidaus tarnybos statutas turėtų būti papildytas 73¹ straipsniu:
„Vidaus tarnybos trukmės pratęsimas
Pareigūnas, tol, kol jam sukaks šio statuto 73 straipsnio 1 dalies 1 ar 2 punkte nustatytas amžius, turi teisę ne vėliau kaip prieš 4 mėnesius pateikti jį į pareigas skiriančiam asmeniui rašytinį prašymą dėl vidaus tarnybos trukmės pratęsimo. Pareigūną į pareigas skiriantis asmuo gali įsakymu pareigūno tarnybą pratęsti, jeigu šio pareigūno paskutinių 2 metų tarnybinė veikla buvo įvertinta gerai arba labai gerai ir jis atitinka sveikatos būklės ir fizinio pasirengimo reikalavimus, kurie leistų jam toliau eiti pareigas vidaus tarnybos sistemoje. Kiekvieną kartą pareigūno prašymu vidaus tarnybos trukmė gali būti pratęsiama ne ilgesniam kaip 1 metų laikotarpiui, tačiau ne ilgiau, negu jam sukanka įstatymų nustatytas senatvės pensijos amžius.“
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:
Neigiamų pasekmių nenumatoma.
6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:
Neturės.
7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:
Įstatymo įgyvendinimas verslo sąlygoms ir jo plėtrai įtakos neturės.
8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:
Priėmus įstatymo projektą, kitų teisės aktų keisti nereikės.
9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:
Įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.
10. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus:
Įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus.
11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti:
Lietuvos Respublikos Vyriausybė iki 2020 m. birželio 30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.
12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):
Nepareikalaus papildomų valstybės ir savivaldybių biudžetų ar kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų.
13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:
Negauta.
14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:
„Tarnybos trukmės patęsimas“.
15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:
Nėra.
Teikia
Seimo narys Juozas Bernatonis