LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

EKONOMIKOS KOMITETO

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIETOS SAVIVALDOS ĮSTATYMO NR. I-533 6 STRAIPSNIO

PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-1710

 

2023-04-26    Nr. 108-P-13

Vilnius

 

 

1. Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius, Komiteto pirmininko pavaduotojas Gintautas Paluckas; Komiteto nariai: Andrius Bagdonas; Viktoras Fiodorovas; Andrius Kupčinskas; Deividas Labanavičius; Laima Mogenienė; Ieva Pakarklytė; Jonas Pinskus; Paulius Saudargas; Mindaugas Skritulskas.

Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė, patarėjai: Raimonda Danė, Rasa Ona Duburaitė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė, Žilvinas Klimka, Darius Šaltmeris, padėjėja Zita Jodkonienė.

Kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos Seimo nariai: Sergėjus Jovaiša, Asta Kubilienė, Audrius Petrošius, Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų viceministrė Ieva Valeškaitė, Turizmo politikos skyriaus vyriausioji specialistė, atliekanti Turizmo politikos skyriaus vedėjo funkcijas Rūta Bankauskaitė, Turizmo politikos skyriaus vyr. specialistė Kristina Bavėjan, Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Žemės ir teritorijų planavimo politikos patarėja Algė Staniūnaitė-Tonkich, grupės patarėja  Rūta Brazdžiūnienė, Specialiųjų tyrimų tarnybos Korupcijos prevencijos valdybos viršininkė Svetlana Krasilnikova, Specialiųjų tyrimų tarnybos Korupcijos prevencijos valdybos Antikorupcinio vertinimo skyriaus viršininkas Mindaugas Guščius,  Specialiųjų tyrimų tarnybos Korupcijos prevencijos valdybos Antikorupcinio vertinimo skyriaus vyriausiasis specialistas Gintas Kerbelis, Lietuvos kurortų asociacijos prezidentė Nijolė Dirginčienė, Lietuvos kurortų asociacijos administracijos direktorė Kristina Citvarienė, teisininkė Inga Volungevičiūtė, Neringos meras Darius Jasaitis, Architektūros ir teritorijų planavimo skyriaus vyriausioji specialistė Lina Lukauskaitė, Trakų r. mero patarėja Evelina Kislych-Šochienė, Trakų rajono savivaldybės vyriausiasis architektas (skyriaus vedėjas) Povilas Montvila, Druskininkų savivaldybės vicemeras Linas Urmanavičius, Teisės ir civilinės metrikacijos skyriaus vedėja Vaiva Kirkauskienė, Lietuvos savivaldybių asociacijos teisininkė Dovilė Sujetaitė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-05-27

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.    Projekto 1 straipsniu keičiamo Vietos savivaldos įstatymo (toliau - keičiamas įstatymas) 6 straipsnio 46 punkto nuostatoje siūloma įtvirtinti šią savarankiškąją savivaldybės funkciją: „kurortų ir kurortinių teritorijų, įskaitant ir juose esamas saugomas teritorijas, priežiūra, apsauga, tvarkymas ir erdvinio miestovaizdžio formavimas, siekiant nustatyti kurorto savitumo ir (ar) kultūrinės tapatybės vertybes, ir skatinti jas atkurti, formuoti kurortų erdvines struktūras; kurortų ir kurortinių teritorijų nuostatų tvirtinimas“. Šios nuostatos įtvirtinimas keičiamame įstatyme diskutuotinas šiais aspektais:

1.1. formuluotė „kurortų ir kurortinių teritorijų, įskaitant ir juose esamas saugomas teritorijas, priežiūra, apsauga, tvarkymas“ nedera nei su keičiamo įstatymo 6 straipsnio 25 punkto, nei su Saugomų teritorijų įstatymo 27 straipsnio nuostatomis. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal keičiamo įstatymo 6 straipsnio 25 punktą savarankiškoji savivaldybės funkcija yra „savivaldybės saugomų teritorijų steigimas, apsauga ir tvarkymas“, o pagal Saugomų teritorijų įstatymo 27 straipsnio 6 dalį apsaugos ir tvarkymo veiklą valstybiniuose rezervatuose, valstybiniuose parkuose ir biosferos rezervatuose (t. y. valstybės įsteigtose saugomose teritorijose) įgyvendina saugomų teritorijų direkcijos – biudžetinės įstaigos;

 

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-05-27

 

 

 

1.2.        formuluotės „erdvinio miestovaizdžio formavimas, siekiant nustatyti kurorto savitumo ir (ar) kultūrinės tapatybės vertybes, ir skatinti jas atkurti, formuoti kurortų erdvines struktūras“ turinys nėra pakankamai aiškus. Manytina, kad „erdvinio miestovaizdžio formavimas“ yra vienas iš teritorijų planavimo tikslų, kuris įgyvendinamas rengiant atitinkamo lygmens teritorijų planavimo dokumentus. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal keičiamo įstatymo 6 straipsnio 19 punktą savarankiškoji savivaldybės funkcija yra „teritorijų planavimas, savivaldybės bendrojo plano ar savivaldybės dalių bendrųjų planų ir detaliųjų planų sprendinių įgyvendinimas“. Atsižvelgiant į tai, manytina, kad aptariamas projekto nuostatas savo turiniu apima minėtos keičiamo įstatymo nuostatos. Be to, šiose projekto nuostatose nėra aiškus sąvokos „miestovaizdis“ turinys, nes ši sąvoka nėra apibrėžta galiojančiuose įstatymuose;

Pritarti

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-05-27

 

 

 

1.3. formuluotė „kurortų ir kurortinių teritorijų nuostatų tvirtinimas“ nėra aiški dėl šių priežasčių: pirma, neaišku, kokie dokumentai yra kurortų ir kurortinių teritorijų nuostatai, nes šių dokumentų nereglamentuoja jokie galiojantys įstatymai; antra, atkreiptinas dėmesys, kad iš kartu su teikiamu projektu susijusio Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo Nr. XIII-2166 95 straipsnio pakeitimo ir įstatymo V skyriaus papildymo dvidešimt aštuntuoju skirsniu įstatymo projekto Nr. XIVP-1708 1 straipsniu keičiamo įstatymo 881 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostatų darytina išvada, kad kurortų ir kurortinių teritorijų nuostatus turėtų tvirtinti savivaldybės taryba. Atsižvelgiant į tai, šios projekto nuostatos turėtų būti dėstomos keičiamo įstatymo 16 straipsnyje, nustatančiame savivaldybės tarybos kompetenciją.

Pritarti

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-05-27

 

 

 

2. Projekto 1 straipsnio 1 ir 2 dalyse dėstomose pakeitimo esmėse nuorodos į „1 dalį“ ir „1 dalies“ brauktinos.

Pritarti

 

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-05-27

 

 

 

3.    Atsižvelgiant į tai, kad keičiamas įstatymas yra susijęs su Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo Nr. XIII-2166 95 straipsnio pakeitimo ir įstatymo V skyriaus papildymo dvidešimt aštuntuoju skirsniu įstatymo projektu Nr. XIVP-1708, Teritorijų planavimo įstatymo Nr. I-1120 5, 15 ir 21 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-1709 bei su Seime svarstomu Kurortų ir kurortinių teritorijų darnaus vystymo įstatymo projektu Nr. XIVP-485 (dėl jo 2021 m. birželio 23 d. Seimo valdyba kreipėsi į Vyriausybę su prašymu pateikti išvadą), siūlytina gauti Vyriausybės išvadą dėl keičiamo įstatymo teisinio reguliavimo.

Pritarti

Vyriausybė 2022-10-12 nutarimu Nr. 1026 nepritarė Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-1710.

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-05-27

 

 

 

4.    Atsižvelgiant į tai, kad Seime yra svarstomas Vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-1580, kuriuo šis įstatymas dėstomas nauja redakcija (numatoma įstatymo įsigaliojimo data – 2023 m. balandžio 10 d.), matytina, kad šis ir keičiamo įstatymo projektai turėtų būti derinami tarpusavyje.

Pritarti

 

7.

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė,

2022-06-01

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-1710 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų pateiktam projektui neturime.

Pritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos savivaldybių asociacija,

2022-08-16

*

 

 

Lietuvos savivaldybių asociacija  susipažino su Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo Nr. I-1120 5, 15 ir 21 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-1709 ir Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-1710“ projektu (toliau – Įstatymų projektai).

Informuojame, kad savivaldybės Įstatymų projektams pastabų neturėjo, arba nepritarė. Atkreipiame dėmesį, kad Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projekte siūloma „erdvinio miestovaizdžio formavimą, siekiant nustatyti kurorto savitumo ir (ar) kultūrinės tapatybės vertybes, ir skatinti jas atkurti, formuoti kurortų erdvines struktūras“ funkcija būtų perteklinė, nes įgyvendindamos esamas teritorijų planavimo įstatymo normas, savivaldybės tą jau vykdo.

Esamas teritorijų planavimo teisinis reguliavimas savivaldybes įpareigoja (ar suteikia galimybę) nustatyti gyvenamųjų vietovių kraštovaizdžio savitumui svarbias teritorijas, vertingą kraštovaizdį reprezentuojančias apžvalgos vietas, kitus urbanistinių struktūrų, urbanistinių erdvių formavimo reikalavimus, todėl nėra poreikio papildyti Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo 15 straipsnio 1 dalies 3 punktą, nustatant, kad savivaldybės lygmens bendruosiuose planuose kartu su miškų, saugomų teritorijų ir kraštovaizdžio apsaugos reikalavimais turi būti nustatomi ir „kurortų ir kurortinių teritorijų miestovaizdžio ar kraštovaizdžio apsaugos, naudojimo ir tvarkymo reikalavimai“. Manome, kad šis siūlomas Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo pakeitimas būtų perteklinis.

Pritarti

 

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė,

2022-10-12, Nr. 1026

 

 

 

3. Nepritarti Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-1710 (toliau – VSĮ projektas) 1 straipsnyje pateiktam siūlymui papildyti VSĮ 6 straipsnį nauju punktu ir nustatyti naują savarankiškąją savivaldybių funkciją „kurortų ir kurortinių teritorijų, įskaitant ir juose esamas saugomas teritorijas, priežiūra, apsauga, tvarkymas ir erdvinio miestovaizdžio formavimas, siekiant nustatyti kurorto savitumo ir (ar) kultūrinės tapatybės vertybes, ir skatinti jas atkurti, formuoti kurortų erdvines struktūras; kurortų ir kurortinių teritorijų nuostatų tvirtinimas“ dėl šių priežasčių:

3.1. Pateiktas siūlymas savivaldybėms priskirti į kurortus ir kurortines teritorijas patenkančių saugomų teritorijų priežiūrą, apsaugą ir tvarkymą nesuderintas su VSĮ 6 straipsnio 25 punkto ir Saugomų teritorijų įstatymo 27 straipsnio nuostatomis: VSĮ 6 straipsnio 25 punkte nustatyta, kad savarankiškoji savivaldybių funkcija yra savivaldybės saugomų teritorijų steigimas, apsauga ir tvarkymas (ši nuostata įtvirtinta ir Saugomų teritorijų įstatymo 27 straipsnio 7 dalyje), Saugomų teritorijų įstatymo 27 straipsnio 8 dalyje – apsaugos ir tvarkymo veiklą valstybiniuose rezervatuose, valstybiniuose parkuose ir biosferos rezervatuose (valstybės įsteigtose saugomose teritorijose) įgyvendina saugomų teritorijų direkcijos.

Pritarti

 

2.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė,

2022-10-12, Nr. 1026

 

 

 

3.2. Siekiant darnaus teritorijų vystymo, planuojamos erdvinės struktūros, atskirų jos elementų (viešųjų erdvių, urbanistinių struktūrų, želdynų ir kita) inžinerinės ir socialinės infrastruktūros formavimo principai nustatomi kompleksinio teritorijų planavimo dokumentuose, kurių rengimą reglamentuoja TPĮ. Architektūros kriterijai, kuriais privaloma vadovautis, nustatyti Lietuvos Respublikos architektūros įstatyme. Vadovaujantis TPĮ 14 straipsnio 6 dalies 2 punkto nuostatomis, planuojamos teritorijos urbanistinės struktūros optimizavimas priskirtinas savivaldybės ir vietovės lygmens bendrųjų planų uždaviniams, žemesnio lygmens kompleksinio teritorijų planavimo dokumentuose detalizuojami aukštesnio lygmens kompleksinio teritorijų planavimo dokumentuose nustatyti planuojamos teritorijos erdvinės struktūros elementai (TPĮ 15 straipsnio 3 dalies 1 punktas).          

Atsižvelgiant į tai, kad VSĮ 6 straipsnio 19 punkte įtvirtinta, kad teritorijų planavimas, savivaldybės bendrojo plano ar savivaldybės dalių bendrųjų planų ir detaliųjų planų sprendinių įgyvendinimas yra savarankiškoji savivaldybių funkcija, VSĮ projekto 1 straipsnyje pateiktas siūlymas „erdvinio miestovaizdžio formavimą, siekiant nustatyti kurorto savitumo ir (ar) kultūrinės tapatybės vertybes, ir skatinti jas atkurti, formuoti kurortų erdvines struktūras“ nustatyti kaip naują savivaldybių savarankiškąją funkciją yra perteklinis, nes erdvinių struktūrų formavimo reikalavimai nustatomi kompleksinio teritorijų planavimo dokumentuose vadovaujantis TPĮ.

 

Pritarti

 

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas,

2022-12-07

 

 

 

įvertinus Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, Vyriausybės priimtą sprendimą nepritarti įstatymo projektui ir Lietuvos savivaldybių asociacijos išreikštą poziciją, kuri sutampa su Vyriausybės argumentu, kad įstatymo projektu siūlomas įtvirtinti teisinis reguliavimas būtų perteklinis, siūloma įstatymo projektą Nr. XIVP-1710 atmesti.

Pritarti

 

2.

Seimo Aplinkos apsaugos komitetas,

2023-03-30

 

 

 

Išanalizavus įstatymo projektą ir atsižvelgus į Seimo kanceliarijos Teisės departamento ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės išvadas siūloma Vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-1710 grąžinti iniciatoriams tobulinti.

Pritarti iš dalies

Įstatymo projektą siūloma atmesti.

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir Vyriausybės 2022 m. spalio 12 d. nutarimu Nr. 1026 teikiamoje išvadoje priimtą sprendimą nepritarti įstatymo projektui, siūloma įstatymo projektą Nr. XIVP-1710 atmesti.

8. Balsavimo rezultatai: atmetimui pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: K. Starkevičius, J. Pinskus, V. Fiodorovas.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                           Kazys Starkevičius                   k                                                                                                         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ekonomikos komiteto biuro patarėja Raimonda Danė