LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADa

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS BAUDŽIAMOJO KODEKSO 1891 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO projekto Nr. XIIIP-3215

 

2019 m. liepos  10  d. Nr.

Vilnius

 

1.      Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Vytautas Bakas, Komiteto nariai: Virgilijus Alekna, Arvydas Anušauskas, Algirdas Butkevičius, Dainius Gaižauskas, Jonas Jarutis, Laurynas Kasčiūnas, Michal Mackevič, Audrys Šimas. Komiteto biuro vedėjas Vitalij Dmitrijev, komiteto biuro patarėjai: Agnija Tumkevič,  Evaldas Sinkevičius, padėjėja Vilma Pesliakienė, kviestieji asmenys: Ministro pirmininko patarėjas Donatas Matuiza, Vyriausybės kanceliarijos Teisės grupės vyresnioji patarėja Eglė Gasiūnaitė, Vyriausybės kanceliarijos Viešojo valdymo grupės vadovė Jurgita Žilinskienė ir patarėjas Audrius Kasinskas, Vidaus reikalų ministras Eimutis Misiūnas, Teisingumo ministerijos Baudžiamosios justicijos grupės patarėjas Martynas Dobrovolskis ir Teisingumo ministerijai Teisminės justicijos ir civilinės teisės grupės vadovė Jurga Greičienė, Baudžiamojo persekiojimo departamento vyriausiojo prokuroro padėjėjas Arnas Trukšnys, Specialiųjų tyrimų tarnybos Korupcijos prevencijos valdybos viršininkė Rūta Kaziliūnaitė, Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos direktorius Antoni Mikulskis ir Imuniteto ir kontrolės skyriaus viršininkė Daina Mažeikienė, Lietuvos kriminalinės policijos biuro Veiklos koordinavimo ir kontrolės valdybos patarėja Eglė Maziliauskienė, Valstybinės mokesčių inspekcijos viršininkė Edita Janušienė, Kontrolės departamento direktorė Diana Šalomskienė, Teisės departamento Mokesčių administravimo ir teisės skyriaus vedėjas Donatas Berneckis, Teisės instituto atstovas Skirmantas Bikelis, Lietuvos verslo konfederacijos generalinio direktoriaus pavaduotojas Kęstutis Jankauskas, Lietuvos pramonininkų konfederacijos vykdomasis direktorius Ričardas Sartatavičius.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados,  pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2019-03-12

 

 

 

Įvertinus projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.  Atkreipiame dėmesį, kad Baudžiamojo kodekso (toliau – BK) 1891 straipsnio originali redakcija priimta 2010 m. gruodžio 2 d. įstatymu Nr. XI-1199, įsigaliojusiu 2010 m. gruodžio 12 d. Šio įstatymo 7 straipsnio („Įstatymo įgyvendinimas“) 2 dalyje numatyta: „Pagal šio įstatymo 5 straipsnyje išdėstytą Baudžiamojo kodekso 189(1) straipsnį baudžiamojon atsakomybėn traukiami tik asmenys, kurie Baudžiamojo kodekso 189(1) straipsnyje nustatytus požymius atitinkantį turtą turi po šio įstatymo įsigaliojimo.“ Nėra aišku, ar įsigaliojus priimtam projekto pakeitimui, atitinkama taisyklė taip pat bus taikoma ir naujai įstatymo redakcijai. Atsižvelgiant į tai, projekto 2 straipsnyje kartu su specialiąja įstatymo įsigaliojimo data rekomenduotina numatyti ir jo įgyvendinimo tvarką.

Pritarti

Pritartina dėl teisinio reglamentavimo taikymo turtui įgytam nuo 2010 gruodžio 11 d.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2019-03-12

 

 

 

2. Trūksta pagrįstumo, kodėl pasirinktas dešimt kartų didesnis nusikaltimo sudėties dalyko dydis (past. – nuo 25 000 Eur iki 250 000 Eur), kartu absoliučiai nekoreguojant esamos straipsnio sankcijos.

Nepritarti

Siūlomas sankcijos pasirinktos/nekeičiamos atsižvelgiant į veikos pavojingumo laipsnį, nepriklausimai nuo asmens turimų neteisėtų pajamų, tokių pajamų dydis pagal siūlomą pakeitimą nėra kvalifikuojantis požymis

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2019-03-12

 

 

 

3. Pabrėžtina, kad nėra aiškus neteisėto praturtėjimo nusikaltimo (BK 1891 straipsnis) santykis su kartu teikiamu projektu Reg. Nr. XIIIP-3214 įtvirtinamu turto civilinio konfiskavimo institutu. Projekto rengėjai aiškinamajame rašte nurodo (past. – cituojama, kalba neredaguota): „Šis Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso pakeitimas siūlomas, atsižvelgiant į Projekte siūlomą nustatyti turto, kurio atžvilgiu galėtų būti taikomas turto civilinis konfiskavimas, vertę, manant, kad baudžiamoji atsakomybė kaip ultima ratio turėtų būti taikoma už didesnio masto veikas.“ Kita vertus, iš šios citatos akivaizdu, kad projekto rengėjai siekia atriboti du skirtingus ir sunkiai sulyginamus dalykus – nusikaltimą (neteisėtas praturtėjimas) ir poveikio priemonę (turto konfiskavimas). Atriboti galima tik du tarpusavyje sulyginamus reiškinius – pavyzdžiui, vieną teisės pažeidimą nuo kito teisės pažeidimo arba vieną sankciją nuo kitos sankcijos.

Nepritarti

Siūlomas reglamentavimas, kad pirmenybė visais atvejais teikiama baudžiamajam procesui, tai numatyto projekto 3 straipsnyje.

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2019-03-12

 

 

 

4. Būtina atkreipti dėmesį, kad teikiamu projektu keliant baudžiamosios atsakomybės ribą („kartelę“), kiek tai susiję su neteisėto praturtėjimo nusikaltimo dalyko vertės didinimu dešimt kartų (past. – nuo 500 iki 5000 MGL), neišvengiamai bus susiduriama su BK 3 straipsnio 2 dalies (švelnesnio baudžiamojo įstatymo) taikymu, o kartu ir padidėjusiomis valstybės išlaidomis. Švelnesnis baudžiamasis įstatymas taikomas iki tokio įstatymo įsigaliojimo nusikalstamą veiką padariusiems asmenims, taip pat atliekantiems bausmę bei turintiems teistumą asmenims.

Pritarti

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos teisės institutas

 

 

 

1. Šiuo projektu mėginama spręsti turto civilinio konfiskavimo konkurencijos su neteisėto praturtėjimo nusikaltimo sudėtimi problemą, BK 1891 straipsnio taikymą „rezervuojant“ tik „sunkesniems“ atvejams, kai neteisėtai turimo turto vertė yra ne mažesnė nei 5000 MGL (BBND). Manytina, kad siūlomas sprendimas yra prieštaringas, jam nepritariame. Baudžiamoji atsakomybė už neteisėtą praturtėjimą yra neperspektyvi ir turinti esminių turinio trūkumų idėja ir norma. Atlikus tiek norminę – sisteminę analizę, tiek teismų praktikos apžvalgą, prie šios išvados prieinama mokslo studijoje Skirmantas Bikelis, Simonas Mikšys (2018), Civilinio turto konfiskavimo perspektyvos Lietuvoje. Mokslo studija. Lietuvos teisės institutas (toliau – Studija)[1]. Esminiai kritiniai momentai yra šie:

1)                 turto neaiški kilmė nesudaro pagrindo jo konfiskuoti kaip nusikalstamos kilmės turto remiantis BK 72 straipsniu;

2)      mėginimas kontroliuoti neteisėtą praturtėjimą baudžiamojo persekiojimo keliu nesprendžia esminės problemos – įrodinėjimo sunkumų, kuriuos kelia itin aukšti įrodinėjimo baudžiamajame procese standartai;

3)               persekiojimas yra nukreiptas ne į neiškios kilmės turtą, o į turto formalų savininką. Žinant, kad neiškios kilmės turtas yra slepiamas perleidžiant jį tarpininkams (kartais per visą jų grandinę), baudžiamasis persekiojimas labai nutolsta nuo tikrojo turto valdytojo link tarpinikų;

4)              ydinga, kad vien neaiškios kilmės turto turėjimas gali būti vertinamas griežčiau, nei veika, iš kurios jis yra gautas (pvz, jei turtas sukauptas iš administracinių pažeidimų).

        Šie momentai yra išsamiai paaiškinti ir argumentuoti Studijos 32-50 puslapiuose, išvados 76-78 puslapiuose, čia jų nekartosime.

          Minėtą konkurencijos problemą bei minėtus BK 1891 straipsnio trūkumus siūlytume spręsti radikaliai – naikinant BK 1891 straipsnį kaip ydingą ir perteklinį mūsų teisinės sistemos elementą ir taip pašalinant kliūtį taikyti  turto civilinį konfiskavimą. Be to, BK 1891 straipsnio pašalinimas suteiktų galimybę taikyti ir ryškių trūkumų neturintį ir perspektyvų teisinį instrumentą – išplėstinį turto konfiskavimą (BK 723 straipsnis)[2].

Pritarti iš dalies

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Policijos departamentas

prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos

 

 

 

Susipažinę su įstatymų projektais Nr. XIIIP-3214-3217, pagal kompetenciją teikiame pastabas dėl Turto civilinio konfiskavimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-3214 (toliau – Įstatymo projektas) bei Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 1891 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-3215:

              1. Įstatymo projekte nėra aiškiai reglamentuota turto civilinio konfiskavimo sąvoka ar apibrėžimas, nenumatyti teisės akto taikymo principai. Taip pat, nors Įstatymo projekte numatyta, kokios vertės turtas yra laikomas neproporcingu asmens teisėtoms pajamoms, tačiau nėra apibrėžta, nuo kokios sumos bus konfiskuojamas turtas ir kaip bus nustatoma konfiskuotino turto vertė, kai po jo įsigijimo turto vertė padidėjo. Atsižvelgiant į tai, kad teisės aktu sukuriamas naujas teisės institutas, manytina, kad Įstatymo projekto II skyriuje „Turto civilinio konfiskavimo procesas“ turėtų būti aiškiai reglamentuotos turto civilinio konfiskavimo taikymo procedūros, turto tyrimo atlikimo tvarka, taip pat nėra įvardytos institucijos, turėsiančios pareigą atlikti turto tyrimą, neapibrėžtos šių institucijų funkcijos ir jų veikimo ribos, Įstatymo projekto nuostatose neapibrėžta turto tyrimo atlikimo trukmė, nenumatytos aiškios konfiskuoto turto paėmimo ir realizavimo procedūros. Taip pat svarstytina Įstatymo projekto 4 straipsnio 2 dalyje numatyta nuostata, kad teisę inicijuoti turto tyrimą turi tik ikiteisminio tyrimo institucijos, taip eliminuojant galimybę turto tyrimą inicijuoti kitoms valstybės institucijoms, galinčioms nustatyti teisėtoms pajamoms neproporcingą asmenų turimą turtą (pvz., Valstybinei mokesčių inspekcijai prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos). 

              2. Iš esmės pritariame Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadoje dėl Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 189(1) straipsnio pakeitimo įstatymo projekto  pateiktoms pastaboms.

              Atsižvelgdami į išdėstytas pastabas, manome, kad yra tikslinga sudaryti tarpinstitucinę darbo grupę Įstatymo projekto bei Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 189(1) straipsnio pakeitimo įstatymo projekto nuostatoms visapusiškai aptarti ir tobulinti.

Pritarti iš dalies

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: Siūlyti pagrindiniam komitetui pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui.

7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: V.Bakas.

 

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                         Vytautas Bakas