2024-07-17

 

PASIŪLYMAS

LIETUVOS RESPUBLIKOS

LIETUVOS GYVENTOJŲ GENOCIDO IR REZISTENCIJOS TYRIMO CENTRO ĮSTATYMO NR. VIII-238 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTUI XIVP-2343(3)

 

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1

PREAMBULĖ

Argumentai

 

Vilniaus kraštas buvo aneksuotas 1922 metais, remiantis taip vadinamu referendumu. Šis politinis aktas tebuvo esamos krašto okupacijos rezultatų formalizavimas. Pati Vilniaus krašto okupacija įvyko 1920 metų spalio – lapkričio mėnesiais, kada Liucijano Želigovskio vadovaujami daliniai okupavo Vilniaus kraštą. Šie daliniai, vykdydami tuo metinio valstybės viršininko nurodymus tęsė puolimą abipus Neries upės, užimdami Trakus, Rykantus, Širvintas ir Giedraičius, Želvą, atskirą kavalerijos brigadą pasiuntė užimti Jonavos geležinkelio tilto ir geležinkelio, jungiančio Kėdainius ir Šiaulius, sukeldami pavojų vidiniams Lietuvos regionams ir laikinajai sostinei Kaunui. Lietuvos valstybė buvo priversta organizuoti Kauno gynybą ir mobilizuoti Kauno tvirtovę, sukuriant tvirtovės štabą ir skubiai formuojant tvirtovės artilerijos baterijas. Tik didvyriškų Lietuvos kariuomenės pastangų dėka pavyko apginti Lietuvos laisvę ir nepriklausomybę, pasižymint Lietuvos kariuomenės 2, 4, 6, 7 pulkams, aktyviai kaunantis Lietuvos šaulių sąjungos nariams Lietuvos kaimuose ir miesteliuose, patekusiems į minėtos Butkevičiaus brigados veikimo maršrutą. Kaune buvo pradėti skubiai organizuoti nauji pėstininkų pulkai (X, XI ir XII), visoje valstybėje kilo patriotinis ūpas. Šiose kovose žuvo nemažai Lietuvos karių, taip pat, taip vadinamos Vidurinės Lietuvos kariuomenės karių, kurie yra palaidoti šeimos ir viešuose kapuose, kuriuos galima aplankyti Širvintose, Trakuose, Giedraičiuose ir Musninkuose, Vilniuje ir kitose vietovėse.

 

Negalima neigti Lietuvos nepriklausomybę gynusių kovų ir Vilniaus krašto okupacijos buvimo faktą, tokiu būdu įžeidžiant Lietuvos kariuomenę, Giedraičių didvyrę Vyčio kryžiaus kavalierę Malviną Valeikienę, visus Lietuvos žmones, kurie aukojosi Tėvynės gynimui nuo lenkų puolimo. Jeigu ne šių didvyrių pasiaukojimas, nebūtų Lietuvos valstybės.

Vengimas žodžio Vilniaus krašto „okupacija“ padeda Kremliaus ideologams kurstyti ir palaikyti įtampas tarp istoriškai draugiškų Lietuvos ir Lenkijos tautų.

 

Pasiūlymas

Pakeisti įstatymo projekto preambulę ir ją išdėstyti taip:

 

„LIETUVOS RESPUBLIKOS

LIETUVOS GYVENTOJŲ GENOCIDO IR REZISTENCIJOS TYRIMO CENTRO

ĮSTATYMAS

 

Lietuvos Respublikos Seimas,

vadovaudamasis tarptautinės bendrijos visuotinai pripažintomis nuostatomis ir smerkdamas nusikaltimus taikai, agresiją, genocidą, karo nusikaltimus ir nusikaltimus žmoniškumui;

konstatuodamas, kad Lietuvos Respublikos nepriklausomybės kovų ir pasipriešinimo istorija apima laikotarpį nuo 1918 m. vasario 16 d. ir tęsiasi iki 1990 kovo 11 d.;

pažymėdamas, kad 1920–1939 m. Vilniaus kraštas buvo Lenkijos okupuotas ir 1922–1939 m. aneksuotas;

konstatuodamas, kad 1939–1945 m. Lietuvos Respublika (įskaitant Klaipėdos kraštą) ir jos teritorijos dalys buvo okupuotos ir aneksuotos nacionalsocialistinės Vokietijos;

primindamas, kad Lietuvos Respublika 1940–1941 m., 1944–1990 m. buvo okupuota ir aneksuota SSRS ir kad okupacinė kariuomenė iš Lietuvos buvo išvesta 1993 m. rugpjūčio 31 d.;

konstatuodamas, kad Lietuvos gyventojų holokaustas, genocidas, tremtys ir kiti nusikaltimai žmoniškumui, karo nusikaltimai, politinės ir kitos represijos buvo vykdomos totalitarinių režimų okupacijų laikotarpiu;

pabrėždamas, kad totalitarinių režimų okupacijų laikotarpiu Lietuvoje įvairiomis formomis vyko ginkluotas ir neginkluotas pasipriešinimas (rezistencija), organizuotas ir neorganizuotas civilių pasipriešinimas, disidentų ir visuomeniniai judėjimai, kuriais buvo siekiama atkurti Lietuvos nepriklausomybę, ir kova už žmogaus teises ir laisves, taip pat kad atkūrus Lietuvos nepriklausomybę 1990–1993 m., kol buvo neišvesta okupacinė kariuomenė, įvairiomis formomis vyko organizuotas ir neorganizuotas civilių pasipriešinimas ir kova už žmogaus teises ir laisves;

pripažindamas, kad totalitarinių režimų ir okupacijų laikotarpiu Lietuvoje buvo kolaboruojama ir kitaip įvairiu lygmeniu bendradarbiaujama su okupaciniais režimais ir kad reikalinga išsami istorinė šio bendradarbiavimo ir poveikio Lietuvos visuomenei analizė;

pabrėždamas, kad daug Lietuvos gyventojų žuvo kovodami už laisvę arba tapo holokausto, genocido, tremčių ar kitų nusikaltimų žmoniškumui ir karo nusikaltimų aukomis ir jie turi būti deramai pagerbti, o jų atminimas – tinkamai įamžintas ir užtikrintas istorinės atminties perimamumas, praeities pavyzdžiais paremtas pilietiškumo ir visuomenės atsparumo ugdymas;

siekdamas sudaryti sąlygas tirti totalitarinių režimų okupacijų laikotarpiu įvykdytus nusikaltimus, Lietuvos gyventojų pasipriešinimo (rezistencijos) okupaciniams režimams, kolaboravimo ir kitokio įvairaus lygio bendradarbiavimo su okupaciniais režimais procesus ir juos įvertinti, taip pat patraukti baudžiamojon atsakomybėn Lietuvos gyventojų holokausto ir genocido organizatorius ir vykdytojus bei kitų nusikaltimų žmoniškumui ir karo nusikaltimų organizatorius ir vykdytojus;

siekdamas išsaugoti, įamžinti Lietuvos gyventojų tremčių, kalinimo, holokausto, genocido, žudynių ir pasipriešinimo (rezistencijos) laikotarpį reprezentuojančias vietas, skirtas supažindinti su 1918–1953 m. ginkluoto ir neginkluoto pasipriešinimo (rezistencijos) ir Lietuvos gyventojų tremčių ir kalinimo istorija, ir užtikrinti aktyvią ir veiksmingą istorinės atminties sklaidą, taip pat tinkamą visuomenės, ypač jaunimo, supažindinimą su vertinga istorine medžiaga;

pripažindamas, kad mokslinių tyrimų laisvė yra visuotinė teisė ir bendrasis gėris ir kad būtina tirti, kaupti, sisteminti, saugoti ir atverti visuomenei su totalitarinių režimų okupacijomis susijusius dokumentus, šaltinius, liudijimus, prisiminimus ir sakytinę istoriją;

pabrėždamas, kad Lietuvos gyventojų genocido ir persekiojimo atvejai turi būti tiriami renkant ir analizuojant visą Lietuvoje ir už jos ribų esančią archyvinę ir istorinę medžiagą, dokumentus, liudytojų, dalyvių ir aukų parodymus, prisiminimus ir kad moksliniai, taikomieji tyrimai ir istorinės tiesos nustatymas negali būti stabdomi jokia dingstimi,

priima šį įstatymą.

 

2

4

1

b)

Argumentai

 

Neigdami 1920 metų Vilniaus krašto okupaciją jokiu būdu nepagerinsime santykių su Lenkija, tačiau tik parodysime, kokie silpni esame, nes negerbiame savo istorijos, savo tautos didvyrių, kurie narsiai kovojo už Lietuvos nepriklausomybę, Vilnių – istorinę Lietuvos sostinę. Toks kelias vestų į mūsų statuso ir garbės praradimą.

 

Pasiūlymas

 

Pakeisti Įstatymo projekto 4 str. 1 dalies b punktą ir jį išdėstyti taip:

 

“4 straipsnis. Centro veiklos uždaviniai

Centro uždavinys – Lietuvos istorijos tyrimai ir istorinio teisingumo atkūrimas okupacinių režimų ir Lietuvos rezistencijos laikotarpiais. Įgyvendindamas šį uždavinį, Centras:

1) vykdo mokslinius tyrimus ir jų sklaidą:

b) 1920–1939 m. Vilniaus krašto okupacijos ir 1922-1939 m. aneksijos ir pasipriešinimo jai laikotarpio;“

3

4

2

a)

Argumentai

 

Pagal iki 2003 m. galiojusias Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro įstatymą (toliau – Įstatymas), Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centras (toliau – LGGRTC) buvo įpareigotas inicijuoti genocido nusikaltimų tyrimus, t. y. savo iniciatyva teikti surinktą medžiagą apie genocido nusikaltimus. Tam tikslui buvo įkurtas LGGRTC Specialiųjų tyrimų skyrius.

2003 m. buvo priimti minėto Įstatymo pakeitimai, kurie galioja iki šiol, kuriais, be kita ko, buvo išbrauktos LGGRTC funkcijos, jog LGGRTC nustato genocido organizatorius bei vykdytojus ir pateikia medžiagą apie juos; inicijuoja baudžiamųjų bylų iškėlimą, taip pat kontroliuoja, kad šis tyrimas nebūtų vilkinamas. Pažymėtina, kad 2003 m. priimtų Įstatymo pataisų tikslas – suderinti teikiamus šį ir kitus įstatymus su tuo metu įsigaliojusiomis naujųjų Baudžiamojo kodekso ir Baudžiamojo proceso kodekso nuostatomis. 2003 m. naujasis Baudžiamasis kodeksas įsigaliojo kartu ir tik suderintas su naujais Baudžiamojo proceso kodeksu ir Bausmių vykdymo kodeksu. Todėl įgyvendinant tuo metu naujuosius Baudžiamąjį kodeksą ir Baudžiamojo proceso kodeksą buvo parengti šio ir kitų įstatymų pakeitimai, ir įsigaliojo kartu su jais.

Tačiau išbraukus minėtas LGGRTC funkcijas, šio centro Specialiųjų tyrimų skyrius nėra įpareigotas savo iniciatyva rinkti medžiagą apie genocido nusikaltimus ir teikti medžiagą prokuratūrai. Nuo 2003 m. LGGRTC Specialiųjų tyrimų skyrius savo iniciatyva nebeteikė jokios medžiagos prokuratūrai. Todėl siūloma grąžinti minėtas dvi funkcijas į naująjį LGGRTC įstatymo projektą.

 

Pasiūlymas

 

Pakeisti įstatymo projekto 4 straipsnio 2 dalies a punktą ir jį išdėstyti taip:

 

“4 straipsnis. Centro veiklos uždaviniai

Centro uždavinys – Lietuvos istorijos tyrimai ir istorinio teisingumo atkūrimas okupacinių režimų ir Lietuvos rezistencijos laikotarpiais. Įgyvendindamas šį uždavinį, Centras:

2) vykdo taikomuosius tyrimus ir jų sklaidą:

a) bendradarbiauja su teisėsaugos institucijomis, inicijuoja teisinį nusikaltimų įvertinimą; renka, kaupia, sistemina ir apibendrina medžiagą apie okupacinių režimų įvykdytus nusikaltimus, taip pat apie SSRS vykdytą agresiją po Lietuvos Nepriklausomybės atkūrimo ir jos padarinius, atskleidžia nusikalstamą totalitarinių režimų esmę, genocido bei kitų nusikaltimų žmoniškumui ir karo nusikaltimų vykdymo sistemas, nustato genocido organizatorius bei vykdytojus ir pateikia medžiagą apie juos; inicijuoja baudžiamųjų bylų iškėlimą; fiksuoja genocido ir Lietuvos gyventojų persekiojimo faktus ir teikia medžiagą apie konkrečius genocido vykdytojus valstybės teisėsaugos institucijoms; bendradarbiauja su šiomis institucijomis, deleguoja savo atstovus į darbo grupes, vykdančias tyrimą ir turinčias ikiteisminio tyrimo teisę; kontroliuoja, kad šis tyrimas nebūtų vilkinamas; Centras gali būti pareiškėju teismuose dėl genocido bei kitų nusikaltimų žmoniškumui ir karo nusikaltimų.

4

5

2

 

Argumentai:

 

Siūloma neatsisakyti ankstesnio teisinio reglamentavimo ir nepritarti Centro valdymo decentralizacijos siekiui. Reikalingas valstybinis-sisteminis požiūris į Lietuvos istoriją ir istorijos politiką, todėl Seimas negali šalintis atsakomybės, kas eis Centro generalinio direktoriaus pareigas ir bus atsakingas už Centro planus ir veiklos kryptis.

Įstatymo projekte siūlomas Tarybos organizacinis pobūdis, veiklos ribos ir sudarymo tvarka lemia, kad Taryba de facto tampa Centrui vadovaujančia struktūra, perimančia Seimo atsakomybes.

Pagal šio įstatymo projekto 6 str. 1 dalį, Centrui vadovauja generalinis direktorius – valstybės pareigūnas. Šiais pasiūlymais siekiama, kad Centro generalinis direktorius, kaip įstaigos vadovas ir tiesiogiai Seimui atskaitingas valstybės pareigūnas, prisiimtų atsakomybę vadovauti Centro veiklai, o Centro Taryba atitinkamai būtų kolegialus Centro valdymo patariamasis organas.

Siūlau išbraukti Projekto 5 str. 2 dalį kaip perteklinę ir neapibrėžtumą dėl Centro valdymo keliančią formuluotę. Atitinkamai turėtų būti keičiamas visas Įstatymo projektas, kad įgalinti Tarybą Centro veiklai kaip patariamąjį Centro valdymo organą.

 

Pasiūlymas: išbraukti įstatymo projekto 5 str. 2 dalį:

 

 „5 straipsnis. Centro struktūra ir valdymas

 

2. Centro valdymo organai yra generalinis direktorius ir Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro taryba (toliau – Taryba).

5

7

1

 

Argumentai

 

Nors Seimas tvirtina Centro Tarybos sudėtį, Seimui už Centro veiklą tiesiogiai iki šiol yra atskaitingas Centro vadovas, generalinis direktorius. Centro generaliniam direktoriui, kaip įstaigos vadovui, patikėta atsakomybė vadovauti Centro veiklai.

 

Pagal siūlymą, Centro Tarybos atsakomybės yra ekspertinio-patariamojo pobūdžio, bet ne Centro priežiūros ir jo veiklos organizavimo ir planavimo. Atsižvelgiant į tai, nėra teisinga ir efektyvu Centro generalinio direktoriaus atsakomybės sritis perleisti Centro Tarybai, todėl siūlau šias pataisas. Šiuo pasiūlymu siekiame, kad Centrui vadovautų generalinis direktorius, o Taryba būtų kolegialus Centro valdymo patariamasis organas, nes Centro valdymo decentralizacija, Tarybos kaip dar vieno šalia direktoriaus valdymo organo atsiradimas keltų problemų su Centro veiklos atsakomybe Seimui ir Lietuvos valstybei ir Tautai.

 

Dar daugiau, projekto iniciatoriai siūlo Centro veiklą valdyti per Tarybą, kurios sudarymo tvarka, jos narių šališkumas per tiesioginius darbo santykius su kitomis institucijomis gali kelti viešų-privačių interesų konfliktą arba atstovavimą ne Centro ir valstybės politiniams tikslams, bet atskirų institucijų, kurių atstovai yra Centro Tarybos nariai, interesams. Pavyzdžiui, Įstatymo projekte numatyta, kad 4 Tarybos nariai bus skiriami Lietuvos universitetų rektorių konferencijos. Tačiau šie 4 nariai būtų ir savo universitetų darbuotojai, kurie, pavyzdžiui, potencialiai galėtų turėti interesą laimėti atskirus istorinių tyrimų konkursus ir neleisti Gyventojų genocido centrui imtis vienų ar kitų tyrimų, kurie gyvybiškai svarbūs Lietuvos valstybingumui išsaugoti ir Tautos istorijos politikos kūrimui ir Tautos istorinės atminties išsaugojimui palaikymui.

 

Pasiūlymas:

 

Pakeisti Įstatymo pakeitimo projekto 7 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

7 straipsnis. Taryba, jos sudarymo tvarka, įgaliojimų pasibaigimo pagrindai

1. Taryba yra kolegialus Centro valdymo patariamasis organas.“

 

 

 

Seimo narys

 

Audronius Ažubalis