2018-01-10
PASIŪLYMAS
LIETUVOS RESPUBLIKOS
STRATEGINĘ REIKŠMĘ NACIONALINIAM SAUGUMUI TURINČIŲ ĮMONIŲ IR ĮRENGINIŲ BEI KITŲ NACIONALINIAM SAUGUMUI UŽTIKRINTI SVARBIŲ ĮMONIŲ ĮSTATYMO NR. IX-1132 PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTUI NR. XIIIP-885(2)
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
||
Straipsnis |
Straipsnio dalis |
Punktas |
|
17 |
1 |
|
Argumentai: Pagal siūlomą teisinį reguliavimą Vyriausybė ar jos įgaliota institucija galės nuspręsti, kad asmenys, kurie dirba nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbiose įmonėse ir (arba) su nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbiais įrenginiais ir kurie yra išrinkti profesinių sąjungų vadovais, negali eiti pareigų profesinėje sąjungoje.
Toks reguliavimas nesuderinamas su Lietuvos Respublikos Konstitucija ir tarptautine teise – kuri gina vieną iš pamatinių teisės principų - asociacijų laisvės principą. Teisė jungtis į organizacijas ir asociacijų laisvė priskiriamos prie pagrindinių žmogaus teisių ir laisvių, kurios įtvirtintos daugelyje teisės aktų ir garantuojamos valstybių įsipareigojimais visai tarptautinei bendrijai. Siūlomas teisinis reguliavimas prieštarautų Tarptautinės darbo organizacijos (TDO) konvencijai Nr. 87 „Dėl asociacijų laisvės ir teisės jungtis į organizacijas gynimo„ ir ją paneigtų. Svarbu tai, kad asociacijų laisvės principo turinį be kita ko sudaro: 1. darbuotojų ir darbdavių organizacijų teisė laisvai rinkti savo atstovus, organizuoti valdymą ir veiklą; 2. darbuotojų ir darbdavių teisė be išimties pasirinkti ir be išankstinio leidimo steigti ir stoti į organizacijas, vadovaujantis tik tų organizacijų taisyklėmis; 3. darbuotojų ir darbdavių organizacijų teisė parengti savo įstatus ir taisykles; Taigi, siūlomu reguliavimu būtų paneigta galimybė darbuotojams patiems nustatyti profesinių sąjungų veiklos taisykles ir laisvai rinkti savo atstovus. Toks reguliavimas pažeistų TDO konvencijoje Nr. 135 „Dėl darbuotojų atstovų gynimo ir jiems teikiamų galimybių įmonėje“, kurioje įtvirtinama darbuotojų atstovų įmonėje veiksmingo gynimo nuo bet kokių veiksmų, kurie gali padaryti jiems žalą dėl jų narystės profesinėse sąjungose, teisė. Akivaizdu, kad įsigaliojus siūlomam reguliavimui Vyriausybė ar jos įgaliota institucija, o taip pat į konkrečių įmonių vadovai įgytų galimybę daryti tisioginę intervencją renkant darbuotojų atstovus, o tai suvaržytų ar net paneigtų galimybę darbuotojams efektyviai ginti savo teises. Siūlomas reguliavimas pažeistų Lietuvos Respublikos Konstitucijos 50 str., kuriame įtvirtinta, kad Profesinės sąjungos kuriasi laisvai ir veikia savarankiškai. Visos profesinės sąjungos turi lygias teises.
Atkreiptinas dėmesys, kad dabar galiojančiuose įstatymuose profesinių sąjungų veiklos sustabdymas ar nutraukimas yra numatytas, jei profesinė sąjunga pažeidžia Lietuvos Respublikos įstatymus ir Konstituciją. Tokį sprendimą gali priimti tik teismas.
Pasiūlymas: 1. Pakeisti įstatymo projekto 17 straipsnio 1 dalį išbraukiant šios dalies paskutinį sakinį ir ją išdėstyti taip: 1.
Vyriausybė arba jos įgaliota institucija nustato asmenų (įskaitant
nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių įmonių kolegialių priežiūros organų
narius, valdymo organų narius ir vienasmenius valdymo organus), dirbančių
nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbiose įmonėse ir (arba) su
nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbiais įrenginiais, taip pat asmenų,
kuriems dėl jiems priskirtų funkcijų ar pavesto darbo būtų suteikta teisė be
palydos patekti prie šioje dalyje nurodytų įmonių, įrenginių ir turto ar priimti
sprendimus dėl šių įrenginių ir turto funkcionavimo, einamų pareigų sąrašą
(toliau – Pareigų sąrašas), kuriame nurodo pareigas, į kurias skiriami ar
paskirti asmenys turi atitikti šio straipsnio 2 dalyje nustatytus kriterijus.
|
|
|
|
|
Seimo narys Vytautas Bakas