LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Biudžeto ir finansų komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS KELIŲ PRIEŽIŪROS IR PLĖTROS PROGRAMOS FINANSAVIMO ĮSTATYMO  NR. VIII-2032 2, 3, 6, 9 STRAIPSNIŲ IR 2 PRIEDO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-1250(3)

 

2020-11-09  Nr. 109-P-40

Vilnius

 

1.Komiteto posėdyje dalyvavo: Valius Ąžuolas, Kęstutis Glaveckas, Andrius Palionis (nuotoliniu), Mykolas Majauskas, Viktoras Rinkevičius (nuotoliniu), Algirdas Butkevičius, Gintarė Skaistė, Juozas Varžgalys, Vida Ačienė, Rita Tamašunienė (nuotoliniu), Juozas Varžgalys.

Biudžeto ir finansų komiteto biuras: vedėja: Alina Brazdilienė (nuotoliniu), patarėjai: Dalia Mudėnienė (nuotoliniu), Jolanta Dzikaitė, Jolanta Žaltkauskienė, vyr. specialistė Agnė Gedraitytė, padėjėjos Danguolė Zabulėnienė ir Jolanta Matiliauskienė (nuotoliniu).

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020 m. lapkričio 6 d.

1

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, Europos Sąjungos teisės aktams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.         Projekto 1 straipsniu siūloma papildyti keičiamo įstatymo 2 straipsnį nauja sąvoka „kelių rinkliava“, o projekto 2 - 4 straipsniuose sąvoka „kelių naudotojo mokestis“ keičiama naująja sąvoka „kelių rinkliava“. Atkreiptinas dėmesys, kad priėmus projektu siūlomas nuostatas, keičiamo įstatymo tekste nebebūtų vartojamos sąvokos „kelių naudotojas“ bei „kelių naudotojo mokestis“, tačiau šios sąvokos liktų įtvirtintos keičiamo įstatymo 2 straipsnyje. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar šių sąvokų nevertėtų atsisakyti kaip perteklinių.

Pritarti.

Patikslinti projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

2 straipsnis. Pagrindinės šio įstatymo sąvokos

1. Kelių naudotojas – asmuo, kuris tiesiogiai ar netiesiogiai naudojasi keliais ir jų statiniais.

2. Kelių naudotojo mokestis – transporto priemonės valdytojo mokestis už naudojimąsi keliais ir jų statiniais.

1. Kelių rinkliava – privalomoji įmoka, pagal transporto priemonės tipą ir išmetamųjų teršalų kiekio standartus „Euro“ mokama už ta priemone nuvažiuotą atstumą Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatytais valstybinės reikšmės keliais

3. 2.  Programos finansavimo lėšos – valstybės biudžeto pajamų dalis, fizinių, juridinių asmenų, kitų organizacijų, jų padalinių ir užsienio valstybių tikslinės lėšos, skirtos Programai finansuoti.

4. 3. Stacionarioji Kelių eismo taisyklių pažeidimų fiksavimo įranga – tam tikrose vietose nejudamai įtvirtinta įranga (greičio matuokliai, vaizdo kameros su duomenų perdavimo įranga ir kt.), skirta Kelių eismo taisyklių pažeidimams fiksuoti.

5. 4. Kitos šiame įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos kelių transporto kodekse, Lietuvos Respublikos kelių įstatyme (toliau – Kelių įstatymas), Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatyme (toliau – Saugaus eismo automobilių keliais įstatymas) ir Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatyme.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020 m. lapkričio 6 d.

3

 

 

 

2.         Atsižvelgiant į teisės technikos taisyklių reikalavimus, vienintelė projekto 3 straipsnio dalis yra nenumeruotina.

Pritarti.

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020 m. lapkričio 6 d.

3

 

 

 

3.         Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 4 dalies 1 punkte numatyta, kad mažiausi kelių rinkliavos ribiniai tarifai būtų taikomi žemės ūkio veiklos subjektams, kurie verčiasi žemdirbyste. Atkreiptinas dėmesys, kad Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatyme žemės ūkio veiklos subjektas yra apibrėžtas kaip žemės ūkio veikla arba žemės ūkio ir alternatyviąja veikla užsiimantis fizinis ar juridinis asmuo arba fizinių ar juridinių asmenų grupė, taip pat Lietuvoje registruotas užsienio juridinio asmens filialas, kurių žemės ūkio valda yra įregistruota Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo verslo registre. Pastebėtina, kad šiame įstatyme nėra vartojama sąvoka žemdirbystė, todėl siekiant teisinio aiškumo, siūlytina patikslinti projektu teikiamą nuostatą.

Nepritarti.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Argumentai:

Ribinius tarifus taikant visiems žemės ūkio veiklos subjektas, kaip numatyta Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatyme, nepagrįstai išsiplėstų subjektų, kuriems taikomos nuolaidos ratas.

KPPPĮ pakeitimo projekto 3 straipsniu keičiamos KPPPĮ 6 straipsnio 2 dalyje nurodyta, kad „Kelių naudotojo mokesčio rinkliavos dydžius, neviršydama šio įstatymo 2 priede nustatytų ribinių tarifų, šio mokesčio kelių rinkliavos mokėjimo, administravimo ir priežiūros tvarką nustato Vyriausybė.>“ Dėl šios priežasties, tikslinga visą detalizuojančią informacija nustatyti minėtoje tvarkoje.

Pasiūlymas:
Nekeisti KPPPĮ pakeitimo projekte pateiktų sąvokų ir nuostatų.

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020 m. lapkričio 6 d.

3

 

 

 

4.         Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 4 dalies 1 punkte numatyta, kad mažiausi kelių rinkliavos ribiniai tarifai būtų taikomi tolimojo reguliaraus susisiekimo maršrutais važiuojančioms keleivinėms transporto priemonėms ir (ar) jų junginiams. Atkreiptinas dėmesys, kad remiantis projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 2 priedu yra apmokestinamos tik transporto priemonės. Atsižvelgiant į tai bei siekiant teisinio aiškumo, siūlytina formuluotės „ir (ar) jų junginiams“ atsisakyti kaip perteklinės.

Pritarti.

Siūlymas:

Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 4 dalies 2 punktą išdėstyti taip:

2) tolimojo reguliaraus susisiekimo maršrutais važiuojančioms keleivinėms transporto priemonėms ir (ar) jų junginiams.

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020 m. lapkričio 6 d.

6

 

 

 

5.         Atsižvelgiant į projekto 6 straipsnio turinį, jo pavadinimas pildytinas žodžiu „taikymas“.

Pritarti.

Siūlymas:

Patikslinti projekto 6 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

„6 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas“

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020 m. lapkričio 6 d.

6

1

 

 

6.         Siekiant teisinio aiškumo, projekto 6 straipsnio 1 dalies formuluotę „išskyrus 4 straipsnio 2 dalį, ir šio straipsnio 2 ir 3 dalis“ siūlytina išdėstyti taip: „šio straipsnio 2 ir 3 dalis ir 4 straipsnio 2 dalį“.

Pritarti.

Siūlymas:

Patikslinti projekto 6 straipsnio 1 dalies formuluotę ir ją išdėstyti taip:

„1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 ir 3 dalis ir 4 straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2023 m. sausio 1 d.“

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020 m. lapkričio 6 d.

6

3

4

5

 

 

7.         Atsižvelgiant į projekto 6 straipsnio 3 – 5 dalių turinį, manytina, kad jos nėra projektu keičiamo įstatymo reguliavimo dalykas, todėl siūlytina šių nuostatų atsisakyti kaip perteklinių.

Nepritarti.

Argumentai:
Siekiant įgyvendinti Direktyvas 1999/62/EB ir   2019/520 (EB) bei užtikrinti KPPPĮ pakeitimo projekte pateiktų nuostatų įgyvendinimą ir įdiegti elektroninę rinkliavos sistemą, svarbu sudaryti prielaidas tvariam rinkliavos sistemos sukūrimui, užtikrinant finansavimo šaltinius, nustatant aiškų finansavimo bei lėšų panaudojimo mechanizmą.

Pasiūlymas:

Nekeisti KPPPĮ pakeitimo projekte 6 straipsnio 3–5 dalyse pateiktų nuostatų.

8.

 

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020 m. lapkričio 6 d.

6

5

 

 

8.         Projekto 6 straipsnio 5 dalyje numatyta, kad gautos lėšos iš kelių rinkliavos yra valstybės įmonės Lietuvos automobilių kelių direkcijos pajamos. Atkreiptinas dėmesys į projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 4 punktą, kuriame numatyta, jog kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo šaltinis yra kelių rinkliava. Pažymėtina, jog iš projekto nuostatų nėra aiškus projekto 6 straipsnio 5 dalies nuostatų santykis su keičiamo įstatymo 3 straipsniu. Atitinkamai iš projekto nuostatų nėra aiškus ir projekto 6 straipsnio 5 dalies bei keičiamo įstatymo 9 straipsnio, kuriame išvardijama, kam naudojamos Programos finansavimo lėšos, santykis. Siekiant teisinio aiškumo, šios nuostatos derintinos tarpusavyje.

Pritarti.

 

Argumentai:

Vadovaujantis Direktyvos 1999/62/ES straipsnio
2 dalies nuostatomis „Valstybės narės nustato, kaip naudojamos pajamos, gautos įgyvendinant šią direktyvą. Siekiant išplėtoti visą transporto tinklą, iš infrastruktūros ir išorinių kaštų mokesčių gautos pajamos arba šių pajamų vertės finansinis atitikmuo turėtų būti naudojami transporto sektoriaus reikmėms ir visai transporto sistemai optimizuoti.“ Šį Direktyvos nuostata yra perkelta į KPPPĮ pakeitimo projekto 6 straipsnio 5 dalį, kurioje aiškiai nurodoma, kad iš kelių rinkliavos gautos pajamos naudojamos mokamų valstybinės reikšmės kelių priežiūrai ir plėtrai bei kelių rinkliavos sistemos administravimui ir plėtrai.

Siūlymas:

Siekiant teisinio aiškumo ir teisės akto projekte pateiktų nuostatų tarpusavio suderinamumo ir nuoseklumo, siūloma pritarti patektam projekto pasiūlymui ir atitinkamai patikslinti KPPPĮ pakeitimo projekto
2 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 4 punktą, išbraukiat nuostatą, kad kelių rinkliava yra Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo šaltinis:

2 straipsnis. 3 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 3 straipsnio 4 punktą ir jį išdėstyti taip:

„4) kelių rinkliava;“

 

Taip pat patikslinti KPPĮ pakeitimo projekto 4 straipsniu keičiamą 9 straipsnio 1 dalies 20 punktą ir jį išdėstyti taip:

„20) kelių rinkliavai, mokesčiams už Lietuvos Respublikoje įregistruotas krovinines transporto priemones, už naudojimąsi keliais važiuojant didžiagabaritėmis ir (ar) sunkiasvorėmis transporto priemonėmis, už eismo ribojimą administruoti ir jų surinkimo priežiūrai atlikti;“.

9.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020 m. lapkričio 6 d.

6

6

 

 

9.         Atsižvelgiant į tai, kad pagal šiuo metu galiojantį teisinį reguliavimą gali būti mokamas kelių naudotojo mokestis dienai, savaitei, mėnesiui ir metams, projekto 6 straipsnio 6 dalyje yra numatyta, kad iki šio įstatymo įsigaliojimo išduoti kelių naudotojo mokesčio sumokėjimą patvirtinantys dokumentai galioja Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarkaAtkreiptinas dėmesys, jog Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas ne kartą yra konstatavęs, jog tokie esminiai mokesčio elementai kaip mokesčio objektas, mokestinių santykių subjektai, jų teisės ir pareigos, mokesčio dydžiai (tarifai), mokėjimo terminai, išimtys bei lengvatos turi būti nustatomi įstatymu (2000 m. kovo 15 d., 2002 m. birželio 3 d., 2007 m. lapkričio 29 d., 2012 m. gruodžio 14 d. Konstitucinio Teismo nutarimai). Atsižvelgiant į tai, kad siūlomas teisinis reguliavimas nėra aiškus, siūlytina jį tikslinti.

Nepritarti.

Argumentai:

6 straipsnio 6 dalies redakcija  suformuluota atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos 2017-10-27 išvadą:

„6. Atsižvelgiant į tai, kad pagal šiuo metu galiojantį teisinį reguliavimą gali būti mokamas kelių naudotojo mokestis dienai, savaitei, mėnesiui ir metams, siūlytina papildyti projekto 6 straipsnį baigiamosiomis nuostatomis, kuriose būtų aptartos iki įstatymo įsigaliojimo išduotų kelių naudotojo mokesčio sumokėjimą patvirtinančių dokumentų galiojimo taisyklės.“

Atsižvelgiant į kelių naudotojo mokesčio prigimtį, kelių naudotojo mokestis yra mokestis už suteiktą paslaugą, o ne žyminis rinkliavos mokestis valstybei, kaip tai apibrėžta mokesčių įstatyme.

Dėl šios priežasties, tvarką už iš anksto apmokėtas, bet nesuteiktas arba dalinai suteiktas paslaugas, siūloma reglamentuoti poįstatyminiais aktais.

Poįstatyminiuose aktuose būtų galimybė reglamentuoti skirtingus nepanaudotų kelių naudotojo mokesčio lėšų grąžinimo, užskaitymo, perkėlimo ir pan. mechanizmus ir būdus, kurių detali ir išsami tvarka bei konkrečios taisyklės būtų pateiktos atitinkamuose teisės aktuose, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka.

Siūlymas:

Nekeisti KPPPĮ pakeitimo projekto 6 straipsnio 6 dalies nuostatų.

 

10.

 

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020 m. lapkričio 6 d.

 

 

 

 

10.     Svarstytina, ar atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Teisingumo ministro 2020 m. kovo 6 d. įsakymą „Dėl nuorodų į Europos Sąjungos teisės aktus teikimo teisės aktuose reikalavimų aprašo patvirtinimo“, kartu projekte nevertėtų atitinkamai pakoreguoti ir keičiamo įstatymo 5 priedo.

Pritarti.

Siūlymas:

Pakoreguoti keičiamo įstatymo 5 priedą, pateikiant nuorodas į aktualias Direktyvų redakcijas.

„Siūlymas:

 

ĮGYVENDINAMI EUROPOS SĄJUNGOS TEISĖS AKTAI

 

1. 1996 m. liepos 25 d. Tarybos direktyva 96/53/EB, nustatanti tam tikrų Bendrijoje nacionaliniam ir tarptautiniam vežimui naudojamų kelių transporto priemonių didžiausius leistinus matmenis ir tarptautiniam vežimui naudojamų kelių transporto priemonių didžiausią leistiną masę (OL 2004 m. specialusis leidimas, 7 skyrius, 2 tomas, p. 478), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2015 m. balandžio 29 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva (ES) 2015/719 (OL 2015 L 115, p. 1).

 

2. 1999 m. birželio 17 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 1999/62/EB dėl sunkiasvorių krovininių transporto priemonių apmokestinimo už naudojimąsi tam tikra infrastruktūra (OL 2004 m. specialusis leidimas, 7 skyrius, 4 tomas, p. 372) su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2011 m. rugsėjo 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2011/76/EB (OL 2011 L 269, p. 1).

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: Negauta.

4. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                         Valius Ąžuolas

 

 

Biudžeto ir finansų komiteto biuro patarėja Agnė Gedraitytė