Eil.
Nr.
|
Pasiūlymo teikėjas, data
|
Siūloma keisti
|
Pastabos
|
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė
|
Argumentai,
pagrindžiantys nuomonę
|
str.
|
str. d.
|
p.
|
1.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020
m. lapkričio 6 d.
|
1
|
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį
Konstitucijai, įstatymams, Europos Sąjungos teisės aktams, teisėkūros
principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:
1. Projekto
1 straipsniu siūloma papildyti keičiamo įstatymo 2 straipsnį nauja sąvoka
„kelių rinkliava“, o projekto 2 - 4 straipsniuose sąvoka „kelių naudotojo
mokestis“ keičiama naująja sąvoka „kelių rinkliava“. Atkreiptinas dėmesys,
kad priėmus projektu siūlomas nuostatas, keičiamo įstatymo tekste nebebūtų
vartojamos sąvokos „kelių naudotojas“ bei „kelių naudotojo mokestis“, tačiau
šios sąvokos liktų įtvirtintos keičiamo įstatymo 2 straipsnyje. Atsižvelgiant
į tai, svarstytina, ar šių sąvokų nevertėtų atsisakyti kaip perteklinių.
|
Pritarti.
|
Patikslinti projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnį ir jį
išdėstyti taip:
„2 straipsnis. Pagrindinės
šio įstatymo sąvokos
1. Kelių naudotojas –
asmuo, kuris tiesiogiai ar netiesiogiai naudojasi keliais ir jų statiniais.
2. Kelių naudotojo mokestis –
transporto priemonės valdytojo mokestis už naudojimąsi keliais ir jų
statiniais.
1. Kelių rinkliava – privalomoji
įmoka, pagal transporto priemonės tipą ir išmetamųjų teršalų kiekio
standartus „Euro“ mokama už ta priemone nuvažiuotą atstumą Lietuvos
Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatytais valstybinės
reikšmės keliais
3. 2. Programos finansavimo
lėšos – valstybės biudžeto pajamų dalis, fizinių, juridinių
asmenų, kitų organizacijų, jų padalinių ir užsienio valstybių tikslinės
lėšos, skirtos Programai finansuoti.
4. 3. Stacionarioji Kelių eismo
taisyklių pažeidimų fiksavimo įranga – tam tikrose vietose nejudamai
įtvirtinta įranga (greičio matuokliai, vaizdo kameros su duomenų perdavimo
įranga ir kt.), skirta Kelių eismo taisyklių pažeidimams fiksuoti.
5. 4. Kitos šiame įstatyme vartojamos sąvokos
suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos kelių transporto
kodekse, Lietuvos Respublikos kelių įstatyme (toliau – Kelių įstatymas),
Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatyme (toliau –
Saugaus eismo automobilių keliais įstatymas) ir Lietuvos
Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatyme.“
|
2.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020
m. lapkričio 6 d.
|
3
|
|
|
|
2. Atsižvelgiant į teisės technikos taisyklių
reikalavimus, vienintelė projekto 3 straipsnio dalis yra nenumeruotina.
|
Pritarti.
|
|
3.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020
m. lapkričio 6 d.
|
3
|
|
|
|
3. Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 6
straipsnio 4 dalies 1 punkte numatyta, kad mažiausi kelių rinkliavos ribiniai
tarifai būtų taikomi žemės ūkio veiklos subjektams, kurie verčiasi
žemdirbyste. Atkreiptinas dėmesys, kad Lietuvos Respublikos žemės ūkio,
maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatyme žemės ūkio veiklos subjektas yra
apibrėžtas kaip žemės ūkio veikla arba žemės ūkio ir alternatyviąja
veikla užsiimantis fizinis ar juridinis asmuo arba fizinių ar juridinių
asmenų grupė, taip pat Lietuvoje registruotas užsienio juridinio asmens
filialas, kurių žemės ūkio valda yra įregistruota Lietuvos Respublikos žemės
ūkio ir kaimo verslo registre. Pastebėtina, kad šiame įstatyme nėra vartojama
sąvoka žemdirbystė, todėl siekiant teisinio aiškumo, siūlytina patikslinti
projektu teikiamą nuostatą.
|
Nepritarti.
|
Argumentai:
Ribinius tarifus taikant visiems žemės ūkio veiklos
subjektas, kaip numatyta Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir
kaimo plėtros įstatyme, nepagrįstai išsiplėstų subjektų, kuriems taikomos
nuolaidos ratas.
KPPPĮ pakeitimo projekto 3 straipsniu keičiamos KPPPĮ 6
straipsnio 2 dalyje nurodyta, kad „Kelių naudotojo mokesčio rinkliavos
dydžius, neviršydama šio įstatymo 2 priede nustatytų ribinių tarifų, šio
mokesčio kelių rinkliavos mokėjimo, administravimo ir priežiūros tvarką
nustato Vyriausybė.>“ Dėl šios priežasties, tikslinga visą detalizuojančią
informacija nustatyti minėtoje tvarkoje.
Pasiūlymas:
Nekeisti KPPPĮ pakeitimo projekte pateiktų sąvokų ir nuostatų.
|
4.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020
m. lapkričio 6 d.
|
3
|
|
|
|
4. Projekto
3 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 4 dalies 1 punkte numatyta, kad
mažiausi kelių rinkliavos ribiniai tarifai būtų taikomi tolimojo reguliaraus
susisiekimo maršrutais važiuojančioms keleivinėms transporto priemonėms ir
(ar) jų junginiams. Atkreiptinas dėmesys, kad remiantis projekto 5 straipsniu
keičiamo įstatymo 2 priedu yra apmokestinamos tik transporto priemonės.
Atsižvelgiant į tai bei siekiant teisinio aiškumo, siūlytina formuluotės „ir
(ar) jų junginiams“ atsisakyti kaip perteklinės.
|
Pritarti.
|
Siūlymas:
Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 4
dalies 2 punktą išdėstyti taip:
„2)
tolimojo reguliaraus susisiekimo maršrutais važiuojančioms keleivinėms
transporto priemonėms ir (ar) jų junginiams.“
|
5.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020
m. lapkričio 6 d.
|
6
|
|
|
|
5. Atsižvelgiant
į projekto 6 straipsnio turinį, jo pavadinimas pildytinas žodžiu „taikymas“.
|
Pritarti.
|
Siūlymas:
Patikslinti
projekto 6 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip:
„6 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas,
įgyvendinimas ir taikymas“
|
6.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020
m. lapkričio 6 d.
|
6
|
1
|
|
|
6. Siekiant teisinio aiškumo, projekto 6 straipsnio
1 dalies formuluotę „išskyrus 4 straipsnio 2 dalį, ir šio straipsnio 2 ir 3
dalis“ siūlytina išdėstyti taip: „šio straipsnio 2 ir 3 dalis ir 4 straipsnio
2 dalį“.
|
Pritarti.
|
Siūlymas:
Patikslinti projekto 6 straipsnio 1 dalies formuluotę ir
ją išdėstyti taip:
„1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 ir 3
dalis ir 4 straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2023 m. sausio 1 d.“
|
7.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020
m. lapkričio 6 d.
|
6
|
3
4
5
|
|
|
7. Atsižvelgiant į projekto 6 straipsnio 3 – 5 dalių
turinį, manytina, kad jos nėra projektu keičiamo įstatymo reguliavimo
dalykas, todėl siūlytina šių nuostatų atsisakyti kaip perteklinių.
|
Nepritarti.
|
Argumentai:
Siekiant įgyvendinti Direktyvas 1999/62/EB ir 2019/520 (EB) bei užtikrinti
KPPPĮ pakeitimo projekte pateiktų nuostatų įgyvendinimą ir įdiegti
elektroninę rinkliavos sistemą, svarbu sudaryti prielaidas tvariam rinkliavos
sistemos sukūrimui, užtikrinant finansavimo šaltinius, nustatant aiškų
finansavimo bei lėšų panaudojimo mechanizmą.
Pasiūlymas:
Nekeisti KPPPĮ pakeitimo projekte 6 straipsnio 3–5 dalyse
pateiktų nuostatų.
|
8.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020
m. lapkričio 6 d.
|
6
|
5
|
|
|
8. Projekto 6 straipsnio 5 dalyje numatyta, kad
gautos lėšos iš kelių rinkliavos yra valstybės įmonės Lietuvos
automobilių kelių direkcijos pajamos. Atkreiptinas dėmesys į projekto 2
straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 4 punktą, kuriame numatyta, jog
kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo šaltinis yra kelių
rinkliava. Pažymėtina, jog iš projekto nuostatų nėra aiškus projekto 6
straipsnio 5 dalies nuostatų santykis su keičiamo įstatymo 3 straipsniu.
Atitinkamai iš projekto nuostatų nėra aiškus ir projekto 6 straipsnio 5
dalies bei keičiamo įstatymo 9 straipsnio, kuriame išvardijama, kam
naudojamos Programos finansavimo lėšos, santykis. Siekiant teisinio aiškumo,
šios nuostatos derintinos tarpusavyje.
|
Pritarti.
|
Argumentai:
Vadovaujantis Direktyvos 1999/62/ES straipsnio
2 dalies nuostatomis „Valstybės narės nustato, kaip naudojamos pajamos,
gautos įgyvendinant šią direktyvą. Siekiant išplėtoti visą transporto tinklą,
iš infrastruktūros ir išorinių kaštų mokesčių gautos pajamos arba šių pajamų
vertės finansinis atitikmuo turėtų būti naudojami transporto sektoriaus
reikmėms ir visai transporto sistemai optimizuoti.“ Šį Direktyvos nuostata
yra perkelta į KPPPĮ pakeitimo projekto 6 straipsnio 5 dalį, kurioje aiškiai
nurodoma, kad iš kelių rinkliavos gautos pajamos naudojamos mokamų
valstybinės reikšmės kelių priežiūrai ir plėtrai bei kelių rinkliavos
sistemos administravimui ir plėtrai.
Siūlymas:
Siekiant teisinio aiškumo ir teisės akto projekte
pateiktų nuostatų tarpusavio suderinamumo ir nuoseklumo, siūloma pritarti
patektam projekto pasiūlymui ir atitinkamai patikslinti KPPPĮ pakeitimo
projekto
2 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 4 punktą, išbraukiat nuostatą,
kad kelių rinkliava yra Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo
šaltinis:
„2 straipsnis. 3 straipsnio
pakeitimas
Pakeisti 3 straipsnio 4 punktą ir jį
išdėstyti taip:
„4) kelių rinkliava;“
Taip pat patikslinti KPPĮ pakeitimo projekto 4 straipsniu
keičiamą 9 straipsnio 1 dalies 20 punktą ir jį išdėstyti taip:
„20) kelių
rinkliavai, mokesčiams už
Lietuvos Respublikoje įregistruotas krovinines transporto priemones, už
naudojimąsi keliais važiuojant didžiagabaritėmis ir (ar) sunkiasvorėmis
transporto priemonėmis, už eismo ribojimą administruoti ir jų surinkimo
priežiūrai atlikti;“.
|
9.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020
m. lapkričio 6 d.
|
6
|
6
|
|
|
9. Atsižvelgiant į tai, kad pagal šiuo metu
galiojantį teisinį reguliavimą gali būti mokamas kelių naudotojo mokestis
dienai, savaitei, mėnesiui ir metams, projekto 6 straipsnio 6 dalyje yra
numatyta, kad iki šio įstatymo įsigaliojimo išduoti kelių naudotojo mokesčio
sumokėjimą patvirtinantys dokumentai galioja Lietuvos Respublikos Vyriausybės
nustatyta tvarka. Atkreiptinas dėmesys, jog Lietuvos Respublikos
Konstitucinis Teismas ne kartą yra konstatavęs, jog tokie esminiai mokesčio
elementai kaip mokesčio objektas, mokestinių santykių subjektai, jų teisės ir
pareigos, mokesčio dydžiai (tarifai), mokėjimo terminai, išimtys bei
lengvatos turi būti nustatomi įstatymu (2000 m. kovo 15 d., 2002 m. birželio
3 d., 2007 m. lapkričio 29 d., 2012 m. gruodžio 14 d. Konstitucinio Teismo
nutarimai). Atsižvelgiant į tai, kad siūlomas teisinis reguliavimas nėra
aiškus, siūlytina jį tikslinti.
|
Nepritarti.
|
Argumentai:
6 straipsnio 6 dalies redakcija suformuluota
atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos 2017-10-27 išvadą:
„6. Atsižvelgiant į tai, kad pagal šiuo metu galiojantį
teisinį reguliavimą gali būti mokamas kelių naudotojo mokestis dienai,
savaitei, mėnesiui ir metams, siūlytina papildyti projekto 6 straipsnį
baigiamosiomis nuostatomis, kuriose būtų aptartos iki įstatymo įsigaliojimo
išduotų kelių naudotojo mokesčio sumokėjimą patvirtinančių dokumentų
galiojimo taisyklės.“
Atsižvelgiant į kelių naudotojo mokesčio prigimtį, kelių
naudotojo mokestis yra mokestis už suteiktą paslaugą, o ne žyminis rinkliavos
mokestis valstybei, kaip tai apibrėžta mokesčių įstatyme.
Dėl šios priežasties, tvarką už iš anksto apmokėtas, bet
nesuteiktas arba dalinai suteiktas paslaugas, siūloma reglamentuoti
poįstatyminiais aktais.
Poįstatyminiuose aktuose būtų galimybė reglamentuoti
skirtingus nepanaudotų kelių naudotojo mokesčio lėšų grąžinimo, užskaitymo,
perkėlimo ir pan. mechanizmus ir būdus, kurių detali ir išsami tvarka bei
konkrečios taisyklės būtų pateiktos atitinkamuose teisės aktuose, Lietuvos
Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka.
Siūlymas:
Nekeisti KPPPĮ pakeitimo
projekto 6 straipsnio 6 dalies nuostatų.
|
10.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020
m. lapkričio 6 d.
|
|
|
|
|
10. Svarstytina, ar atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos
Teisingumo ministro 2020 m. kovo 6 d. įsakymą „Dėl nuorodų į Europos Sąjungos
teisės aktus teikimo teisės aktuose reikalavimų aprašo patvirtinimo“, kartu
projekte nevertėtų atitinkamai pakoreguoti ir keičiamo įstatymo 5 priedo.
|
Pritarti.
|
Siūlymas:
Pakoreguoti keičiamo įstatymo 5 priedą, pateikiant
nuorodas į aktualias Direktyvų redakcijas.
„Siūlymas:
ĮGYVENDINAMI
EUROPOS SĄJUNGOS TEISĖS AKTAI
1. 1996 m. liepos 25 d. Tarybos
direktyva 96/53/EB, nustatanti tam tikrų Bendrijoje nacionaliniam ir
tarptautiniam vežimui naudojamų kelių transporto priemonių didžiausius
leistinus matmenis ir tarptautiniam vežimui naudojamų kelių transporto priemonių
didžiausią leistiną masę (OL 2004 m. specialusis
leidimas, 7 skyrius, 2 tomas, p. 478), su paskutiniais
pakeitimais, padarytais 2015 m. balandžio 29 d. Europos Parlamento ir Tarybos
direktyva (ES) 2015/719 (OL 2015 L 115, p. 1).
2. 1999 m. birželio 17 d. Europos
Parlamento ir Tarybos direktyva 1999/62/EB dėl sunkiasvorių krovininių
transporto priemonių apmokestinimo už naudojimąsi tam tikra infrastruktūra (OL
2004 m. specialusis leidimas, 7 skyrius, 4 tomas, p. 372) su
paskutiniais pakeitimais, padarytais 2011 m. rugsėjo 27 d. Europos Parlamento
ir Tarybos direktyva 2011/76/EB (OL 2011 L 269, p. 1).“
|