LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MOKESČIŲ ADMINISTRAVIMO ĮSTATYMO

Nr. IX-2112 401 IR 41 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2022-06-27 Nr. XIVP-527(3)

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Projekto 2 straipsniu siūloma pakeisti Mokesčių administravimo įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 41 straipsnio 2 dalį ir joje nustatyti, kad turto įsigijimo ir pajamų gavimo šaltiniai negali būti pagrindžiami sandorius patvirtinančiais juridinę galią turinčiais dokumentais, jeigu atsiskaitymai ir (ar) kiti mokėjimai pagal šiuos sandorius buvo atlikti pažeidžiant Lietuvos Respublikos atsiskaitymų grynaisiais pinigais ribojimo įstatyme nustatytą atsiskaitymų grynaisiais pinigais tvarką. Teikiamas siūlymas svarstytinas keliais aspektais.

Pirma, iš keičiamo projekto nuostatų nėra aiškus siūlomos nuostatos ir keičiamo įstatymo 421 straipsnio santykis. Pavyzdžiui, ar tuo atveju, jeigu atsiskaitymai ir (ar) kiti mokėjimai pagal šiuos sandorius buvo atlikti pažeidžiant Atsiskaitymų grynaisiais pinigais ribojimo įstatyme nustatytą atsiskaitymų grynaisiais pinigais tvarką, gyventojai turės pateikti informaciją apie sandorius pagal keičiamo įstatymo 421 straipsnį. Jeigu turės pateikti informaciją apie sandorius, neaišku, kokius dokumentus galės pateikti.

Antra, iš keičiamo projekto nuostatų nėra aišku, kaip būtų nustatomos asmens, kuris gavo atsiskaitymus ir (ar) kitus mokėjimus pagal sandorius pažeidžiant Atsiskaitymų grynaisiais pinigais ribojimo įstatyme nustatytą atsiskaitymų grynaisiais pinigais tvarką, mokestinės prievolės, t. y. ar mokestinėms prievolėms nustatyti apskritai būtų nevertinamas galiojančio sandorio turinys. Primintina, jog pagal Atsiskaitymų grynaisiais pinigais ribojimo įstatymo projekto reg. Nr. XIIP-2627(2) 5 straipsnį, šiame įstatyme nustatytų reikalavimų nevykdymas ar netinkamas vykdymas nedaro sandorio niekinio ir negaliojančio.

Trečia, iš projekto nuostatų nėra aišku, kaip būtų vertinama situacija jeigu sudaromas sandoris, kuriame būtų nustatytas atsiskaitymas ir (ar) kiti mokėjimai nepažeidžiant Atsiskaitymų grynaisiais pinigais ribojimo įstatyme nustatytos atsiskaitymų grynaisiais pinigais tvarkos, tačiau sandorio šalis, turinti atlikti atsiskaitymą ir (ar) kitą mokėjimą, įvykdytų jį pažeisdama atsiskaitymų grynaisiais pinigais tvarką. Svarstytina, ar tokiu atveju prekes patiekusio, paslaugas suteikusio ar darbus atlikusio subjekto atžvilgiu pagrįstai būtų taikomos teisinės pasekmės.

2. Siekiant teisinio aiškumo, projekto 3 straipsnyje vietoj formuluotės „šio įstatymo 1 straipsnio nuostatos dėl atsisakymo vertinti pakartotinai padarytus administracinius nusižengimus“ įrašytina formuluotė „šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo 401 straipsnio 1 dalies 4 punkto nuostatos“.

 

 

 

Privatinės teisės skyriaus vyresnysis patarėjas,

laikinai atliekantis departamento direktoriaus funkcijas                                                Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

R. Dirgėlienė, tel. (8 5) 239 6350, el. p. [email protected]

A. Dulevičiūtė – Akimovienė, tel. (8 5) 239 6164, el. p. [email protected]