LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

KAIMO REIKALŲ KOMITETAS

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL Lietuvos Respublikos SODININKŲ BENDRIJŲ ĮSTATYMO NR. IX-1934 2, 3 IR 6 STRAIPSNIŲ

PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIiiP-5330

 

2023-03-29 Nr. 110-P-9

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Viktoras Pranckietis – Komiteto pirmininkas, Vidmantas Kanopa - Komiteto pirmininko pavaduotojas, Komiteto nariai: Juozas Baublys, Jonas Gudauskas, Sergejus Jovaiša, Vigilijus Jukna, Kęstutis Mažeika.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

 

             Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2020-11-09)

 

 

 

 

1(6)

 

 

 

 

(1)

 

 

 

 

 

     Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.    Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad ,,Mėgėjų sodų teritorijoje esanti bendrojo naudojimo žemė, kurios bendrija iš valstybės neišsiperka ir neišsinuomoja, nuo 2023 m. sausio 1 d. priskiriama laisvos valstybinės žemės fondui. Bendrojo naudojimo žemė, esanti mėgėjų sodų teritorijoje, kurioje bendrija nėra įsteigta, laisvos valstybinės žemės fondui priskiriama nuo 2021 m. liepos 1 d.”.

     Vertinamoji projekto nuostata svarstytina šiais aspektais:

     Pirma, pagal projektu siūlomą teisinį reguliavimą laisvos valstybinės žemės fondui galėtų būti priskirta bet kuri mėgėjų sodo teritorijoje esanti bendrojo naudojimo žemė. Žemės ūkio ministro ir Aplinkos ministro 2005 m. sausio 20 d. įsakymu Nr. 3D-37/D1-40 ,,Dėl žemės naudojimo būdų turinio aprašo patvirtinimo“ patvirtintame Žemės naudojimo būdų turinio apraše nustatyta, kad sodininkų bendrijų bendrojo naudojimo žemės sklypai yra skirti sodininkų bendrijoms priklausantiems bendrojo naudojimo statiniams ir įrenginiams statyti bei eksploatuoti, taip pat rekreacijai ir kitoms bendrosioms reikmėms. Atsižvelgus į tai, manytina, kad prieš perduodant bendrojo naudojimo žemę minėtam fondui, turėtų būti įvertinta, ar yra poreikis naudoti tokią žemę sodininkų rekreacijai ir kitoms bendrosioms reikmėms, ar bendrojo naudojimo žemėje yra vandens tiekimo ir (arba) nuotekų tvarkymo infrastruktūra ir panašiai. Be to, bendrojo naudojimo žemė gali būti užstatyta bendrojo naudojimo statiniais ir įrenginiais. Tuo tarpu laisvam valstybinės žemės fondui galėtų būti perduota bet kuri bendrojo naudojimo žemė, t. y. užstatyta ar reikalinga sodininkų mėgėjų bendrosioms reikmėms tenkinti. Todėl, svarstytina, ar siūlomas teisinis reguliavimas atitinka Teisėkūros pagrindų įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 2 punkte nustatytą teisėkūros proporcingumo principą.

     Antra, sodininkų bendrijos iki projekte siūlomos nustatyti datos gali būti pradėjusios, bet nespėjusios užbaigti bendrojo naudojimo žemės pirkimo arba nuomos procedūrų. Iš projekto nuostatų nėra aišku, ar bendrijoms būtų leidžiama jas užbaigti. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar projektą nereikėtų papildyti įstatymo taikymą reglamentuojančiomis nuostatomis, pašalinančiomis šį neaiškumą.

     Trečia, atsižvelgiant į tai, kad valstybinės žemės priskyrimas laisvos valstybinės žemės fondui yra vienkartinis veiksmas, svarstytina, ar vertinamojoje projekto nuostatoje dvejose vietose nereikėtų išbraukti žodžių ,,nuo“.

     Ketvirta, nei iš projekto, nei jo aiškinamojo rašto nuostatų nėra aiški bendrojo naudojimo žemės priskyrimo laisvos valstybinės žemės fondui procedūra, t. y. neaišku, ar tokiu atveju turi būti atliekami kokie nors minėtam fondui priskiriamų žemės sklypų formavimo ir pertvarkymo darbai (pavyzdžiui, priskiriamų žemės sklypų projektavimas, šių sklypų kadastro duomenų nustatymas ir jų įrašymas į Nekilnojamojo turto kadastrą ir pan.). Jei kokie nors minėti darbai turėtų būti atliekami, tai nėra aišku, koks subjektas (-ai) ir kokiomis lėšomis šiuos darbus turėtų atlikti.

 

 

 

 

Pritarti.

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2020-11-09)

*

 

 

2.    Projektu siūloma reglamentuoti disponavimą valstybės turtu (valstybei nuosavybės teise priklausančia žeme). Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 7 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad valstybės turto savininko funkcijas įgyvendina Lietuvos Respublikos Seimas ir Vyriausybė įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka. Atsižvelgus į tai, dėl teikiamo įstatymo projekto reikėtų gauti Vyriausybės išvadą.

 

Atsižvelgti.

Vyriausybės išvada gauta.

3.

Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė   

(2020-11-18)

*

 

 

  Išnagrinėję Lietuvos Respublikos Seimo pateiktą derinti Lietuvos Respublikos sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-5330 pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų dėl atitikties Europos Sąjungos teisei neturime. 

Atsižvelgti.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

             Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

LR Vyriausybė (2021-07-07 nutarimas Nr. 546)

1,2

 

 

1. Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-5330 (toliau – Įstatymo projektas Nr. 1) ir pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui Įstatymo projektą Nr. 1 tikslinti pagal šias pastabas ir pasiūlymus:

1.1. Lietuvos Respublikos sodininkų bendrijų įstatymo 15 straipsnio 1 dalies 15 punkte nurodyta, kad bendrijos narių susirinkimas turi išimtinę teisę spręsti mėgėjų sodo teritorijos kraštovaizdžio tvarkymo ir priežiūros, užstatymo ir kitus teritorijos planavimo, infrastruktūros plėtros ir bendrijos bendrojo naudojimo turto naudojimo, tvarkymo ir pardavimo klausimus. Taip pat pažymėtina, kad vadovaujantis Lietuvos Respublikos žemės įstatymo 10 straipsnio 6 dalies nuostatomis, parduodamų valstybinės žemės sklypų dydis nustatomas pagal teritorijų planavimo dokumentus ar žemės valdos projektus. 

     Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, siūlytina tikslinti Įstatymo projektu Nr. 1 siūlomą naują sodininkų bendrijų bendrojo naudojimo žemės įsigijimo teisinį reglamentavimą „Mėgėjų sodų teritorijoje esanti bendrojo naudojimo žemė, kurios bendrija iš valstybės neišsiperka ir neišsinuomoja, nuo 2023 m. sausio 1 d. priskiriama laisvos valstybinės žemės fondui. Bendrojo naudojimo žemė, esanti mėgėjų sodų teritorijoje, kurioje bendrija nėra įsteigta, laisvos valstybinės žemės fondui priskiriama nuo 2021 m. liepos 1 d.“ ir jį išdėstyti taip: „Mėgėjų sodų teritorijoje esančią bendrojo naudojimo žemę, dėl kurios nėra priimtas bendrijos narių susirinkimo sprendimas iš valstybės išsipirkti ir (ar) išsinuomoti minėtą žemę, ar bendrojo naudojimo žemę, esančią mėgėjų sodų teritorijoje, kurioje bendrija nėra įsteigta, nuo 2024 m. sausio 1 d. pagal teritorijų planavimo dokumentą ar žemės valdos projektą gali įsigyti kiti asmenys Vyriausybės nustatyta tvarka.“

1.2. Siūlytina papildyti Įstatymo projektą Nr. 1 2 straipsnio 1 dalimi, nustatant, kad įstatymas įsigalioja 2023 m. sausio 1 d., bei minėto straipsnio 2 dalimi, nurodant, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota institucija iki 2022 m. gruodžio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

1.3. Atsižvelgiant į tai, kad Įstatymo projektu Nr. 1 siekiama suteikti galimybę bendrijų nepageidaujamą įsigyti ar išsinuomoti sodininkų bendrijos teritorijoje esančią bendrojo naudojimo žemę įsigyti kitiems asmenims, siūlytina aptarti Įstatymo projekto Nr. 1 įsigaliojimą jau pradėtiems, bet nebaigtiems procesams užbaigti. 

     Siūlytina papildyti Įstatymo projektą Nr. 1 2 straipsnio 3 dalimi, nurodant, kad „Kai bendrijos narių susirinkimo sprendimas iš valstybės išsipirkti ir (ar) išsinuomoti mėgėjų sodų teritorijoje esančią bendrojo naudojimo žemę priimtas iki 2024 m. sausio 1 d. ar pradėtos minėtų žemės sklypų pardavimo ar nuomos procedūros, jos užbaigiamos iki šio įstatymo įsigaliojimo nustatyta tvarka. Pardavimo ar nuomos procedūra laikoma pradėta, jeigu bendrija iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos (2023 m. sausio 1 d.) raštu kreipėsi į sprendimus parduoti ar išnuomoti valstybinę žemę priimančias valstybės institucijas dėl skirto žemės sklypo pirkimo–pardavimo ar nuomos sutarties sudarymo ir už šį žemės sklypą Vyriausybės nustatyta tvarka buvo įmokėtos įmokos valstybės vienkartinėmis išmokomis ar pinigais.“

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti.

 

 

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: pritarti Sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-5330;

6.2. Pasiūlymai: pasiūlyti pagrindiniam Aplinkos apsaugos komitetui jį tobulinti pagal Vyriausybės ir Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir pasiūlymus.

7. Balsavimo rezultatai: už – 7, prieš – 0, susilaikė – 0.

8. Komiteto paskirtas pranešėjas: V. Pranckietis.

 

 

 

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                   Viktoras Pranckietis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Gintarė Remeikienė