Projekto
Nr. XIIIP-401(2)
lyginamasis variantas
LIETUVOS RESPUBLIKOS žemės ĮSTATYMO NR. Nr. I-446
2, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 22, 23, 31, 32, 45, 46, 47, 48, 49, 51, 52 STRAIPSNIŲ
PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMAS
2017 m. d.
Vilnius
1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 2 straipsnio 12 dalį ir ją išdėstyti taip:
„12. Žemės paėmimas
visuomenės poreikiams – šio įstatymo nustatyta
tvarka ir atvejais žemės, esančios savivaldybių teritorijose
išpirkimas (teisingai atlyginant) iš žemės savininkų,
kai Nacionalinė
žemės tarnyba prie Žemės ūkio ministerijos (toliau – Nacionalinė žemės tarnyba) savivaldybės
taryba priima sprendimą, kad
ši žemė yra būtina visuomenės poreikiams.”
2 straipsnis. 7 straipsnio pakeitimas
1. Pripažinti 7 straipsnio 1 dalies 1 punktą netekusiu galios.
1)
Nacionalinė žemės tarnyba visos Lietuvos Respublikos valstybinės žemės,
išskyrus žemę, kuri šio ir kitų įstatymų nustatyta tvarka patikėjimo teise
perduota kitiems subjektams;
2. Pakeisti 7 straipsnio 1 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:
„2) savivaldybė – valstybinės žemės,
perduotos savivaldybėms patikėjimo teise Vyriausybės nutarimais ir jos
nustatyta tvarka, savivaldybių
teritorijose esančios visos Lietuvos Respublikos valstybinės žemės, išskyrus žemę, kuri šio ir kitų įstatymų nustatyta tvarka
patikėjimo teise perduota kitiems subjektams;”
3. Pripažinti 7 straipsnio 2 dalį netekusia galios.
2. Valstybinės žemės sklypai perduodami
savivaldybėms patikėjimo teise Vyriausybės nutarimais ir jos nustatyta tvarka
šioms reikmėms:
1) viešosios
paskirties rekreacijai ir poilsiui;
2) viešojo
naudojimo poilsio objektams;
3) gatvėms ir
vietiniams keliams;
4)
komunaliniams inžineriniams tinklams tiesti ir (ar) eksploatuoti;
5)
gyvenamiesiems namams statyti ir (ar) eksploatuoti;
4. Pakeisti 7 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3. Vyriausybės nutarimais valstybinės miško žemės
sklypai gali būti perduodami patikėjimo teise Miškų įstatymo
nustatytiems subjektams valstybinėms funkcijoms atlikti. Valstybinės žemės
sklypai Vyriausybės nutarimais gali būti perduodami patikėjimo teise ir kitiems
Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatyme
nurodytiems subjektams, kai įstatymais jiems priskiriamos valstybinės
funkcijos. Nacionalinė
žemės tarnyba Savivaldybės privalo prižiūrėti, kad Vyriausybės nutarimas perduoti žemės sklypą
patikėjimo teise būtų tinkamai vykdomas. Jeigu šie subjektai nebeatlieka
funkcijų, kurioms įgyvendinti jiems patikėjimo teise buvo perduoti valstybinės
miško žemės sklypai ar kiti žemės sklypai, Vyriausybė priima nutarimą
dėl šių subjektų patikėjimo teisės pasibaigimo ir nuo šio Vyriausybės nutarimo
įsigaliojimo šių valstybinės miško žemės sklypų ar kitų žemės sklypų patikėtiniu
laikoma Nacionalinė žemės tarnyba laikomos savivaldybės, kurios teritorijoje yra valstybinės žemės sklypai."
5. Pakeisti 7 straipsnio 5 dalį ją išdėstyti taip:
„5. Valstybinės
žemės sklypo, perduodamo patikėjimo teise šio straipsnio 2 ir 3
dalyseje nurodytiemsam subjektamsui, perdavimo-priėmimo
aktą pasirašo Vyriausybės įgaliotas asmuo. Valstybinės žemės patikėtiniui per 3
mėnesius nuo perdavimo-priėmimo akto pasirašymo neįregistravus patikėjimo
teisės Nekilnojamojo turto registre, Vyriausybė priima nutarimą dėl šio patikėtinio
patikėjimo teisės pasibaigimo ir nuo šio Vyriausybės nutarimo įsigaliojimo
žemės sklypo patikėtiniu laikoma Nacionalinė žemės tarnyba savivaldybė, kurios teritorijoje yra šis žemės sklypas."
3 straipsnis. 8 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 8 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Sudarant valstybinės žemės panaudos sutartis, valstybinė žemė gali būti perduodama laikinai neatlygintinai naudotis valstybės institucijoms, kitoms savivaldybėms, miškų urėdijoms, valstybinių rezervatų direkcijoms, valstybinių parkų direkcijoms, kitoms iš valstybės ar savivaldybių biudžetų išlaikomoms įstaigoms, tradicinėms religinėms bendruomenėms ir bendrijoms, viešosioms įstaigoms, veikiančioms pagal Viešųjų įstaigų įstatymą, kai bent vienas iš jų dalininkų yra valstybės ar savivaldybės institucija, ir viešosioms įstaigoms – mokykloms. Kitiems Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 14 straipsnyje nurodytiems asmenims, kuriems valstybės turtas (statiniai ar įrenginiai) perduotas panaudos pagrindais neatlygintinai naudotis, gali būti perduodami laikinai neatlygintinai naudotis valstybinės žemės sklypai, reikalingi šiems statiniams ar įrenginiams eksploatuoti. Tuo atveju, kai panaudos pagrindais perduodamas žemės sklypas yra reikalingas panaudos pagrindais perduotiems statiniams ar įrenginiams eksploatuoti, žemės panaudos sutarties terminas negali būti ilgesnis už statinių ar įrenginių panaudos sutarties terminą. Valstybinė žemė perduodama neatlygintinai naudotis Vyriausybės nustatyta tvarka.”
2. Pakeisti 8 straipsnio 3 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:
„1) savivaldybė – kai
valstybinės žemės sklypai Vyriausybės nutarimais perduoti patikėjimo teise
savivaldybėms. kai valstybinės žemės sklypas yra tos savivaldybės teritorijoje ir nėra
šio ir kitų įstatymų nustatyta tvarka patikėjimo teise perduotas kitiems
subjektams. Sprendimą
perduoti neatlygintinai naudotis valstybinės žemės sklypą priima savivaldybės
taryba, o valstybinės žemės panaudos sutartį sudaro savivaldybės administracijos
direktorius arba jo įgaliotas kitas savivaldybės administracijos valstybės
tarnautojas.“
3. Pripažinti 8 straipsnio 3 dalies 4 punktą netekusiu galios.
4)
Nacionalinė žemės tarnyba – visais kitais atvejais. Sprendimą perduoti neatlygintinai
naudotis valstybinės žemės sklypą priima ir valstybinės žemės panaudos sutartį
sudaro Nacionalinės žemės tarnybos vadovas arba jo įgaliotas teritorinio
padalinio vadovas.
4 straipsnis. 9 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 9 straipsnio 1 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:
„1) savivaldybė savivaldybės – valstybinės žemės sklypus, Vyriausybės nutarimais
perduotus patikėjimo teise savivaldybėms savivaldybių teritorijose esančią Lietuvos Respublikos valstybinę žemę. Sprendimą išnuomoti
valstybinės žemės sklypą priima savivaldybės taryba, o valstybinės
žemės nuomos sutartį sudaro savivaldybės administracijos direktorius arba jo
įgaliotas kitas savivaldybės administracijos valstybės tarnautojas;“
2. Pripažinti 9 straipsnio 1 dalies 4 punktą netekusi galios.
4) Nacionalinė žemės tarnyba – visais kitais
atvejais. Sprendimą išnuomoti valstybinės žemės sklypą priima ir valstybinės
žemės nuomos sutartį sudaro Nacionalinės žemės tarnybos vadovas arba jo
įgaliotas teritorinio padalinio vadovas.
5 straipsnis. 10 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 10 straipsnio 1 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip:
„4) Nacionalinė žemės tarnyba Savivaldybės – visais kitais atvejais. Sprendimą parduoti valstybinės žemės sklypą,
esantį savivaldybės teritorijoje, priima savivaldybės
taryba ir valstybinės žemės pirkimo–pardavimo sutartį
sudaro Nacionalinės žemės
tarnybos vadovas arba jo įgaliotas teritorinio padalinio vadovas savivaldybės administracijos
direktorius.“
6 straipsnis. 12 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 12 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„Bendroji dalinė valstybės ir
savivaldybių arba kitų asmenų žemės nuosavybė atsiranda teisės
aktų nustatyta tvarka įsigijus iš valstybės ar valstybei įsigijus iš savivaldybių
arba kitų asmenų statinio ar įrenginio užimto žemės sklypo arba vandens
telkinio dalį, pagal įstatymus, reglamentuojančius piliečių nuosavybės teisių į
išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimą, atkūrus nuosavybės teises į pagal
teritorijų planavimo dokumentą ar žemės valdos projektą suformuoto
neužstatyto žemės sklypo dalį, taip pat kitais įstatymų nustatytais atvejais.
Šiais atvejais valstybės vardu veikia ir bendraturčio teises į žemės sklypą
įgyvendina Nacionalinė žemės
tarnyba savivaldybės arba kitas valstybinės žemės
patikėtinis, kuriam šio ar kitų įstatymų nustatyta tvarka perduota valstybei
priklausanti bendrosios dalinės nuosavybės teise valdomo žemės sklypo dalis.”
7 straipsnis. 13 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 13 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Laisvos valstybinės žemės fondą
šio Įstatymo ir Vyriausybės nustatyta tvarka tvarko Nacionalinė žemės
tarnyba savivaldybės ir kiti valstybinės žemės patikėtiniai, jiems perduotus valstybinės
žemės sklypus, taip pat šio Įstatymo nustatytais atvejais – Valstybės žemės
fondas."
8 straipsnis. 22 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 22 straipsnio 10 dalį ir ją išdėstyti taip:
„10. Jeigu formuojant žemės sklypą
(teritorijose, kuriose iki teritorijų planavimo dokumentų ar
žemės valdos projektų patvirtinimo nebuvo suformuoti žemės
sklypai) jam taikytinos specialiosios žemės naudojimo sąlygos nekilnojamojo
daikto kadastro duomenų byloje nebuvo nurodytos ir (ar) įrašytos į
Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą, šių žemės sklypo
kadastro duomenų – žemės sklypo formavimo metu taikytinų specialiųjų žemės
naudojimo sąlygų – įrašymą į Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo
turto registrą organizuoja Nacionalinės žemės tarnybos teritorinio padalinio
vadovas savivaldybės administracijos direktorius."
2. Pakeisti 22 straipsnio 13 dalį ir ją išdėstyti taip:
„13. Žemės savininkai, valstybinės arba savivaldybės žemės
patikėtiniai ir naudotojai, nesilaikantys nustatytų specialiųjų žemės naudojimo
sąlygų, įstatymų nustatyta tvarka traukiami atsakomybėn ir privalo atlyginti
kitiems asmenims, savivaldybėms ar valstybei padarytą žalą. Šiose bylose
valstybei atstovauja Nacionalinė žemės tarnyba vyriausybė ar jos
įgaliota institucija, jeigu kituose įstatymuose nenustatyta kitaip.“
9 straipsnis. 23 straipsnio pakeitimai
1. Pakeisti 23 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Žemės servitutai nustatomi Civilinio kodekso
nustatytais pagrindais. Servitutų nustatymo administraciniu aktu atvejai ir
tvarka nustatomi šiame straipsnyje. Administraciniu aktu servitutus nustato Nacionalinė žemės tarnyba vadovo arba jo
įgalioto teritorinio padalinio vadovo sprendimu savivaldybės administracijos
direktorius.“
2. Pakeisti 23 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3. Sprendimas nustatyti servitutą negali būti priimtas,
jeigu iki teritorijų planavimo dokumento ar žemės valdos projekto patvirtinimo
neišreikšta viešpataujančiuoju tampančio daikto savininko valia dėl servituto
reikalingumo. Viešpataujančiuoju tampančio daikto savininkas savo valią
išreiškia Nacionalinei žemės tarnybai savivaldybės administracijai pateikdamas prašymą dėl siūlomo
servituto pagal parengtą teritorijų planavimo dokumentą ar žemės valdos
projektą nustatymo. Kai siūloma nustatyti servitutą išnuomotiems ar perduotiems
neatlygintinai naudotis valstybinės žemės sklypams, taip pat savivaldybių ir
privačios žemės sklypams, kad būtų galima privažiuoti ar prieiti prie kapinių,
rekreacinių ir kitų gyventojų bendram naudojimui skirtų teritorijų bei gamtos
ir kultūros paveldo teritorinių kompleksų ir objektų, taip pat centralizuotiems
(bendrojo naudojimo) inžinerinės infrastruktūros tinklams (požeminėms ir
antžeminėms komunikacijoms), keliams ir takams tiesti, jais naudotis bei juos
aptarnauti, prašymą dėl siūlomo servituto pagal teritorijų planavimo dokumentą
ar žemės valdos projektą nustatymo pateikia esamų statinių, prie kurių reikia
prieiti ar privažiuoti, savininkai arba patikėjimo teisės subjektai; kai
rekreacinėse bei kitose gyventojų bendram naudojimui skirtose teritorijose,
gamtos ir kultūros paveldo teritorinių kompleksų ir objektų teritorijose
statinių nėra, – šiose teritorijose esančių žemės sklypų savininkai arba
valstybinės žemės patikėtiniai, o tais atvejais, kai žemės sklype numatoma
tiesti centralizuotus (bendrojo naudojimo) inžinerinės infrastruktūros tinklus
(požemines ir antžemines komunikacijas), kelius ir takus, – šių darbų
užsakovas. Kai siūloma nustatyti servitutą prieiti ar privažiuoti prie gamtos
ir kultūros paveldo teritorinių kompleksų ir objektų, įrašytų į Vyriausybės
įgaliotos institucijos patvirtintą sąrašą, valią dėl servituto reikalingumo
išreiškia valstybės ar savivaldybės institucija, atsakinga už šių kompleksų ir
objektų apsaugą. Jeigu viešpataujančiuoju tampančio daikto patikėtinis yra Nacionalinė
žemės tarnyba savivaldybė, jo valia išreiškiama
priimant sprendimą dėl servituto nustatymo.“
10 straipsnis. 31 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 31 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:
„4. Žemės savininkas apie sprendimą parduoti žemės
sklypą ir pardavimo sąlygas privalo registruotu laišku (įteikiant) pranešti šio
straipsnio 1 dalyje nurodytam statinių ir įrenginių, esančių parduodamame žemės
sklype, savininkui, o kai žemės sklypas parduodamas šio straipsnio 3 dalyje
nurodytais atvejais, – Nacionalinės žemės tarnybos teritoriniam padaliniui savivaldybės
administracijai pagal žemės sklypo buvimo vietą.
Statinių ir įrenginių savininkas ar Nacionalinės žemės tarnybos vadovas savivaldybės taryba sprendimą pirkti tokį
žemės sklypą ar atsisakyti jį pirkti turi priimti per 30 dienų nuo pranešimo
gavimo dienos. Statinių ar įrenginių savininkui ar Nacionalinės žemės tarnybos vadovui savivaldybės tarybai atsisakius pirkti žemės sklypą
arba per nustatytą terminą nepriėmus sprendimo, privačios žemės savininkas gali
perleisti žemės sklypą kitiems asmenims. Jeigu pirmumo teisę pirkti tą patį
parduodamą žemės sklypą turintys šio straipsnio 1 ir 3 dalyse nurodyti
subjektai šios dalies nustatyta tvarka priima sprendimą pirkti tokį žemės
sklypą, žemės sklypas parduodamas šio straipsnio 1 dalyje nurodytam subjektui.“
11 straipsnis. 32 straipsnio pakeitimas
1. Pripažinti 32 straipsnio 3 dalies 1 punktą netekusiu galios.
1) įgyvendina valstybės politiką žemės tvarkymo ir
administravimo, žemės reformos, žemėtvarkos planavimo srityje;
2. Pripažinti 32 straipsnio 3 dalies 2 punktą netekusiu galios.
2) atlieka žemės reformos darbų užsakovo funkcijas,
administruoja valstybės biudžeto lėšas, skirtas žemės reformai, žemės tvarkymo
ir administravimo darbams vykdyti, duomenims apie šalies žemės fondo būklę
rengti, žemės informacinei sistemai tvarkyti;
3. Pripažinti 32 straipsnio 3 dalies 3 punktą netekusiu galios.
3) parduoda valstybinės žemės sklypus, išskyrus valstybinės
žemės sklypus, priskirtus įstatymų nustatyta tvarka parduodamam valstybei arba
savivaldybei nuosavybės teise priklausančiam nekilnojamajam turtui, ir žemės
sklypus, perduodamus neatlygintinai savivaldybių nuosavybėn;
4. Pripažinti 32 straipsnio 3 dalies 4 punktą netekusiu galios..
4) perduoda neatlygintinai naudotis arba
išnuomoja valstybinės žemės sklypus, išskyrus žemės sklypus, kuriuos šio ir
kitų įstatymų nustatytais atvejais ir tvarka turi teisę išnuomoti ir perduoti
neatlygintinai naudotis kiti valstybinės žemės patikėtiniai;
5. Pripažinti 32 straipsnio 3 dalies 5 punktą netekusiu galios.
.5) veikia valstybės vardu valstybei
paveldint ir įsigyjant privačią žemę valstybės nuosavybėn, išskyrus atvejus,
kai centralizuotai valdomo valstybės turto valdytojas veikia valstybės vardu
įsigyjant privačią žemę valstybės nuosavybėn Valstybės ir savivaldybių turto
valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatyme nustatyto valstybės
nekilnojamojo turto atnaujinimo tikslais, ir šio Įstatymo nustatytus atvejus,
kai valstybės vardu paveldint ar kitaip įsigyjant privačią žemę valstybės
nuosavybėn valstybės vardu veikia Valstybės žemės fondas;
6. Pakeisti 32 straipsnio 3 dalies 6 punktą ir jį išdėstyti taip:
„6) įstatymų ir kitų teisės aktų
nustatyta tvarka ir atvejais organizuoja valstybės lygmens žemėtvarkos schemas;“
žemės reformos žemėtvarkos ir žemės sklypų formavimo ir pertvarkymo projektų
rengimą, taip pat kontroliuoja planuojamų darbų, susijusių su žemės naudmenų
būklės ir žemės naudojimo sąlygų pakeitimu, derinimą su žemėtvarkos planavimo
dokumentų sprendiniais“
7. Pripažinti 32 straipsnio 3 dalies 7 punktą netekusiu galios.
7) tvirtina rengiamus žemėtvarkos
planavimo dokumentus, išskyrus žemėtvarkos schemas ir šio Įstatymo 40
straipsnyje nustatytais atvejais rengiamus žemės sklypų formavimo ir
pertvarkymo projektus
8. Pripažinti 32 straipsnio 3 dalies 8 punktą netekusiu galios.
8) šio Įstatymo nustatytais
atvejais ir tvarka nagrinėja prašymus paimti žemę visuomenės poreikiams ir
priima sprendimus paimti žemę visuomenės poreikiams
9. Pripažinti 32 straipsnio 3 dalies 11 punktą netekusiu galios.
11)
šio Įstatymo nustatytais atvejais ir tvarka nustato servitutus;
10. Pripažinti 32 straipsnio 3 dalies 12 punktą netekusiu galios.
12) priima sprendimus suformuoti ar
pertvarkyti pagal teritorijų planavimo dokumentus ar žemės valdos projektus
suprojektuotus valstybinės žemės sklypus, įstatymų nustatyta tvarka teikia
duomenis Nekilnojamojo turto registro tvarkytojui šiems sklypams įregistruoti,
išskyrus atvejus, kai prašymus įregistruoti valstybinės žemės sklypus
Nekilnojamojo turto registre pateikia kiti įstatymų nustatyti valstybinės žemės
patikėtiniai, taip pat priima sprendimus pertvarkyti pagal teritorijų planavimo
dokumentus ar žemės valdos projektus suprojektuotus savivaldybės ar privačios
žemės sklypus;
11. Pakeisti 32 straipsnio 4 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:
„savivaldybės taryba įstatymų
ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka tvirtina savivaldybės
lygmeniu rengiamas žemėtvarkos schemas žemėtvarkos planavimo
dokumentus, o savivaldybės administracijos direktorius
tvirtina rengiamas žemėtvarkos schemas ir šio Įstatymo 40 straipsnyje
nustatytais atvejais žemės sklypų formavimo ir pertvarkymo projektus“;
12. Pakeisti 32 straipsnio 4 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:
3) savivaldybės taryba įstatymų ir kitų teisės
aktų nustatyta tvarka išnuomoja ir perduoda neatlygintinai naudotis valstybinės
žemės sklypus, Vyriausybės nutarimais perduotus patikėjimo teise savivaldybei
„3) savivaldybės taryba perduoda neatlygintinai naudotis arba išnuomoja valstybinės žemės sklypus, esančius savivaldybės teritorijoje, išskyrus žemės sklypus, kuriuos šio ir kitų įstatymų nustatytais atvejais ir tvarka turi teisę išnuomoti ir perduoti neatlygintinai naudotis kiti valstybinės žemės patikėtiniai;“
13. Pakeisti 32 straipsnio 4 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip:
4) šio Įstatymo nustatytais atvejais ir tvarka
savivaldybės taryba teikia Nacionalinei žemės tarnybai prašymus dėl visuomenės
poreikiams reikalingų privačios žemės sklypų paėmimo;
„4) savivaldybės taryba šio Įstatymo nustatytais atvejais ir tvarka nagrinėja prašymus paimti žemę visuomenės poreikiams ir priima sprendimus paimti žemę visuomenės poreikiams;“
14. Papildyti 32 straipsnio 4 dalį nauju 8 punktu:
„8) savivaldybės taryba veikia valstybės vardu valstybei paveldint ir įsigyjant privačią žemę valstybės nuosavybėn, išskyrus atvejus, kai centralizuotai valdomo valstybės turto valdytojas veikia valstybės vardu įsigyjant privačią žemę valstybės nuosavybėn Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatyme nustatyto valstybės nekilnojamojo turto atnaujinimo tikslais, ir šio Įstatymo nustatytus atvejus, kai valstybės vardu paveldint ar kitaip įsigyjant privačią žemę valstybės nuosavybėn valstybės vardu veikia Valstybės žemės fondas;“
15. Papildyti 32 straipsnio 4 dalį nauju 9 punktu:
„9) savivaldybės taryba parduoda valstybinės žemės sklypus esančius savivaldybės teritorijoje, išskyrus valstybinės žemės sklypus, priskirtus įstatymų nustatyta tvarka parduodamam valstybei nuosavybės teise priklausančiam nekilnojamajam turtui;“
16. Papildyti 32 straipsnio 4 dalį nauju 10 punktu:
„10) savivaldybės taryba įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka ir atvejais organizuoja savivaldybės teritorijoje esančios valstybinės žemės reformos žemėtvarkos ir žemės sklypų formavimo ir pertvarkymo projektų rengimą, taip pat kontroliuoja planuojamų darbų, susijusių su žemės naudmenų būklės ir žemės naudojimo sąlygų pakeitimu, derinimą su žemėtvarkos planavimo dokumentų sprendiniais;”
17. Papildyti 32 straipsnio 4 dalį nauju 11 punktu:
„11) savivaldybės administracijos direktorius šio Įstatymo nustatytais atvejais ir tvarka nustato servitutus.“
18. Buvusį 32 straipsnio 4 dalies 8 punktą laikyti 12 punktu.
8)12) atlieka kitų įstatymų joms nustatytas
funkcijas.
12 straipsnis. 45 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 45 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Žemė visuomenės poreikiams iš privačios žemės
savininkų gali būti paimama ir privačios žemės nuomos ir panaudos sutartys
prieš terminą nutraukiamos arba tam tikslui valstybinės žemės nuomos ir
panaudos sutartys prieš terminą nutraukiamos tik išimtiniais atvejais Nacionalinės
žemės tarnybos vadovo savivaldybės tarybos sprendimu pagal valstybės
ar savivaldybės tarybos institucijos prašymą, kai ši žemė pagal specialiojo
teritorijų planavimo dokumentus ar detaliuosius planus, parengtus Teritorijų
planavimo įstatymo nustatyta tvarka, tenkinant viešąjį interesą reikalinga:
1) valstybei svarbiems ekonominiams projektams, kurių svarbą visuomenės poreikiams savo sprendimu pripažįsta Seimas arba Vyriausybė, įgyvendinti;
2) krašto ir valstybės sienos apsaugai;
3) tarptautiniams oro uostams, valstybiniams aerodromams, valstybiniams uostams ir jų įrenginiams;
4) viešosios geležinkelių infrastruktūros objektams, keliams, magistraliniams vamzdynams, aukštos įtampos elektros linijoms tiesti, taip pat jiems eksploatuoti reikalingiems visuomenės reikmėms skirtiems inžineriniams statiniams;
5) socialinei infrastruktūrai plėsti – švietimo ir mokslo, kultūros, sveikatos apsaugos ir priežiūros, aplinkos apsaugos, socialinės apsaugos, viešosios tvarkos užtikrinimo, kūno kultūros ir sporto plėtojimo objektams statyti (įrengti) ir eksploatuoti;
6) išžvalgytų naudingųjų iškasenų ištekliams eksploatuoti;
7) komunalinių atliekų tvarkymo objektams (sąvartynams) statyti (įrengti) ir eksploatuoti;
8) kapinėms ir jų priežiūrai užtikrinti reikalingų objektų statybai ir eksploatacijai;
9) gamtos ir kultūros paveldo teritorinių kompleksų ir objektų (vertybių) apsaugos reikalams.“
13 straipsnis. 46 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 46 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Valstybės ar savivaldybės institucija ar
savivaldybės taryba, pateikdamos Nacionalinės žemės tarnybos teritoriniam
padaliniui pateikdama savivaldybei pagal žemės sklypo buvimo vietą
prašymą paimti žemę visuomenės poreikiams, privalo pagrįsti, kad konkretus
visuomenės poreikis objektyviai egzistuoja ir kad šis poreikis negalės būti
patenkintas, jeigu nebus paimtas konkretus žemės sklypas, taip pat nurodyti
konkrečius tikslus, kuriems numatoma panaudoti paimamą visuomenės poreikiams
žemę. Žemės paėmimu visuomenės poreikiams suinteresuota institucija, siekdama
pagrįsti tiek konkretaus visuomenės poreikio objektyvų egzistavimą, tiek tam
poreikiui patenkinti reikalingo konkretaus žemės sklypo paėmimo visuomenės
poreikiams būtinumą, Vyriausybės nustatyta tvarka turi atlikti sąnaudų ir
naudos analizę. Prašymas paimti žemę visuomenės poreikiams turi būti pagrįstas
šios analizės rezultatais, taip pat visuomeninės naudos, efektyvumo ir
racionalumo principais. Valstybės institucija ar savivaldybės taryba,
pateikdamos prašymą paimti žemę visuomenės poreikiams, taip pat raštu praneša
žemės savininkui ir (ar) kitam naudotojui apie tokio prašymo pateikimą ir
nurodo konkrečius tikslus, kuriems numatoma panaudoti paimamą visuomenės
poreikiams žemę.“
2. Pakeisti 46 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Kai Nacionalinės žemės tarnybos teritorinis
padalinys savivaldybės taryba per 30 kalendorinių dienų
nuo prašymo paimti žemę visuomenės poreikiams gavimo dienos išnagrinėja
valstybės ar savivaldybės institucijos ar savivaldybės tarybos
prašymą paimti žemę visuomenės poreikiams, Nacionalinės žemės
tarnybos vadovas savivaldybės taryba priima sprendimą pradėti
žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūrą, jeigu:
1) pateiktas konkretaus visuomenės poreikio objektyvaus egzistavimo pagrindimas, paremtas sąnaudų ir naudos analize bei visuomeninės naudos, efektyvumo ir racionalumo principais, ir
2) galioja specialiojo teritorijų planavimo dokumentas ar detalusis planas, kuriame nurodytas konkretus visuomenės poreikis ir pateiktas konkretaus žemės sklypo paėmimo visuomenės poreikiams būtinumo pagrindimas, paremtas sąnaudų ir naudos analize bei visuomeninės naudos, efektyvumo ir racionalumo principais.”
3. Pakeisti 46 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3. Sprendimą pradėti žemės paėmimo visuomenės
poreikiams procedūrą Nacionalinės žemės tarnybos vadovas savivaldybės taryba gali
priimti be valstybės ar savivaldybės institucijos ar savivaldybės tarybos prašymo, kai žemės paėmimas
visuomenės poreikiams reikalingas įstatymams, kuriuose nustatytas konkretus
visuomenės poreikis, kuriam paimamas tam tikroje vietoje esantis tam tikro
ploto žemės sklypas, tiesiogiai įgyvendinti, taip pat tais atvejais, kai Nacionalinė
žemės tarnyba savivaldybė yra Vyriausybės įgaliota žemės paėmimu suinteresuota institucija. Kai žemės
paėmimas visuomenės poreikiams reikalingas įstatymui, kuriame nustatytas
konkretus visuomenės poreikis, kuriam paimamas tam tikroje vietoje esantis tam
tikro ploto žemės sklypas, tiesiogiai įgyvendinti, tame įstatyme turi būti
nurodyta žemės paėmimu visuomenės poreikiams suinteresuota institucija. Kai Nacionalinė
žemės tarnyba savivaldybė yra žemės
paėmimu suinteresuota institucija, sprendimas pradėti žemės paėmimo visuomenės
poreikiams procedūrą priimamas, jeigu yra tenkinamos šio straipsnio 2 dalies 1
ir 2 punktuose nustatytos sąlygos.“
4. Pakeisti 46 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:
„4. Valstybės ar savivaldybės institucijų ir
savivaldybių tarybų prašymų paimti žemę visuomenės poreikiams pateikimo ir nagrinėjimo
taisykles, taip pat žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūros inicijavimo
tiesiogiai įgyvendinant įstatymus, kuriuose nustatytas konkretus visuomenės
poreikis, kuriam paimamas tam tikroje vietoje esantis tam tikro ploto žemės
sklypas, taisykles nustato Vyriausybė.“
5. Pakeisti 46 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:
„5. Apie Nacionalinės žemės tarnybos vadovo savivaldybės tarybos sprendimą per 5 darbo dienas nuo jo priėmimo dienos pranešama
institucijai, suinteresuotai žemės sklypo paėmimu. Jeigu priimamas sprendimas
pradėti žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūrą, apie tai registruotu
laišku, įteikiamu pasirašytinai, pranešama žemės sklypo, kurį numatoma paimti
visuomenės poreikiams, savininkui ir (ar) kitam naudotojui. Jeigu registruoto
laiško nepavyksta įteikti žemės sklypo, kurį numatoma paimti visuomenės
poreikiams, savininkui ir (ar) kitam naudotojui, per 5 darbo dienas nuo to, kai Nacionalinės žemės tarnybos teritorinis
padalinys savivaldybės taryba įsitikina,
kad registruoto laiško nepavyksta įteikti žemės savininkui ir (ar) kitam
naudotojui, apie sprendimą pradėti žemės paėmimo
visuomenės poreikiams procedūrą viešai paskelbiama viename iš nacionalinių ir
viename iš žemės sklypo buvimo vietos laikraščių (jeigu toks leidžiamas). Šis
informavimo būdas taip pat taikomas, kai nežinoma žemės sklypo, kurį numatoma
paimti visuomenės poreikiams, savininko ir (ar) kito naudotojo gyvenamoji
vieta. Informacija apie sprendimą pradėti žemės paėmimo visuomenės poreikiams
procedūrą taip pat skelbiama Nacionalinės žemės tarnybos interneto
tinklalapyje. Skelbiamoje informacijoje nurodoma: Nacionalinės žemės
tarnybos vadovo savivaldybės tarybos sprendimu pradėti žemės
paėmimo visuomenės poreikiams procedūrą data ir numeris; žemės sklypo, kurį
arba kurio dalį numatoma paimti visuomenės poreikiams, kadastro numeris;
adresas: savivaldybė, miestas ar kaimas, gatvė, numeris; žemės sklypo savininkas
(bendraturčiai) ir (ar) kiti naudotojai, daiktinių teisių turėtojai (jeigu jų
yra). Jeigu apie sprendimą pradėti žemės paėmimo visuomenės poreikiams
procedūrą viešai paskelbiama viename iš nacionalinių ir viename iš žemės sklypo
buvimo vietos laikraščių, laikoma, kad žemės savininkui ir (ar) kitam
naudotojui apie sprendimą pradėti žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūrą
pranešta skelbimo išspausdinimo viename iš nacionalinių laikraščių dieną. Apie
sprendimą pradėti žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūrą nedelsiant, bet
ne vėliau kaip kitą darbo dieną, pranešama Nekilnojamojo turto registro
tvarkytojui, kuris Nekilnojamojo turto registro nuostatų nustatyta tvarka
Nekilnojamojo turto registre įregistruoja šį juridinį faktą. Nuo sprendimo pradėti
žemės sklypo paėmimo visuomenės poreikiams procedūrą įregistravimo
Nekilnojamojo turto registre žemės sklypo savininkas neturi teisės jo
perleisti, įkeisti ar kitaip suvaržyti daiktinių teisių į šį žemės sklypą, taip
pat neturi teisės šio žemės sklypo pertvarkyti (atidalyti, padalyti, perdalyti,
sujungti).“
6. Pakeisti 46 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:
„6. Nacionalinės žemės tarnybos vadovo savivaldybės tarybos sprendimas pradėti žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūrą ar jos
nepradėti gali būti skundžiamas administraciniam teismui Administracinių bylų
teisenos įstatymo nustatyta tvarka. Toks skundas turi būti išnagrinėtas per 45
kalendorines dienas nuo skundo priėmimo dienos, o apeliacinis skundas dėl
pirmosios instancijos administracinio teismo sprendimo – per 45 kalendorines
dienas nuo apeliacinio skundo priėmimo dienos. Kai yra keli skundai dėl to
paties sprendimo pradėti žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūrą ar jos
nepradėti, teismas privalo visus skundus sujungti į vieną bylą ir tokią bylą
išnagrinėti per 45 kalendorines dienas nuo skundų sujungimo. Teismui priėmus
sprendimą, kad konkretus visuomenės poreikis objektyviai egzistuoja ir kad jis
negalės būti patenkintas, jeigu nebus paimtas konkretus žemės sklypas ar jo dalis,
arba per nustatytą terminą neapskundus sprendimo pradėti žemės paėmimo
visuomenės poreikiams procedūros, konkretaus visuomenės poreikio egzistavimas
negali būti ginčijamas vėlesniais žemės paėmimo visuomenės poreikiams
procedūros etapais.“
7. Pakeisti 46 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:
„7. Kai Nacionalinės žemės tarnybos vadovas savivaldybės taryba priima sprendimą pradėti žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūrą
ir pasibaigia šio sprendimo apskundimo terminas, o jeigu toks sprendimas buvo
apskųstas, – įsiteisėja administracinio teismo sprendimas netenkinti skundo dėl
Nacionalinės žemės tarnybos vadovo savivaldybės tarybos sprendimo
pradėti žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūrą, šio Įstatymo 48
straipsnyje nustatytais atvejais ir tvarka rengiamas žemės paėmimo visuomenės
poreikiams projektas arba paimamo visuomenės poreikiams žemės sklypo planas ir
šio Įstatymo 47 straipsnio 1 dalyje nustatyta tvarka atliekamas visuomenės
poreikiams planuojamos paimti žemės ir kito turto vertinimas ir parengiama
turto vertinimo ataskaita. Į žemės paėmimo visuomenės poreikiams projekto
teritoriją privalomai įtraukiamas laisvos valstybinės žemės, kuri ribojasi su
paimamu privačios žemės sklypu, plotas, kuriame pagal teisės aktus vietoj
paimamo visuomenės poreikiams žemės sklypo gali būti formuojamas suteikiamas
nuosavybėn kitas žemės sklypas. Jeigu reikia, projekto rengimo metu atliekamas
privačios ir (ar) valstybinės žemės padalijimas suformuojant atskirą žemės
sklypą, paimamą visuomenės poreikiams. Šie žemėtvarkos darbai atliekami šio
Įstatymo 48 straipsnyje nustatyta tvarka. Duomenis apie po padalijimo
suformuotus žemės sklypus Nekilnojamojo turto registro tvarkytojui pateikia Nacionalinės
žemės tarnybos teritorinis padalinys savivaldybė administracijos direktorius po to, kai apie tai registruotu
laišku, įteikiamu pasirašytinai, praneša žemės sklypo savininkui ir (ar) kitam
naudotojui, o jeigu registruoto laiško nepavyksta įteikti žemės sklypo, kurį
numatoma paimti visuomenės poreikiams, savininkui ir (ar) kitam naudotojui,
per 5 darbo dienas nuo to, kai Nacionalinės žemės
tarnybos teritorinis padalinys savivaldybės taryba įsitikina, kad registruoto laiško nepavyksta
įteikti žemės savininkui ir (ar) kitam naudotojui, arba
tuo atveju, kai nežinoma žemės savininko ir (ar) kito naudotojo gyvenamoji
vieta, duomenis apie padalijimo suformuotus žemės sklypus viešai paskelbia
viename iš nacionalinių ir žemės sklypo buvimo vietos laikraščių (jeigu toks
leidžiamas). Jeigu apie paimamo visuomenės poreikiams žemės sklypo padalijimą
viešai paskelbiama viename iš nacionalinių ir viename iš žemės sklypo buvimo
vietos laikraščių, laikoma, kad žemės savininkui ir (ar) kitam naudotojui apie
sprendimą padalyti paimamą visuomenės poreikiams žemės sklypą pranešta skelbimo
išspausdinimo viename iš nacionalinių laikraščių dieną. Po padalijimo
suformuotus žemės sklypus Nacionalinės žemės tarnybos teritorinis padalinys savivaldybės administracijos
direktorius įregistruoja Nekilnojamojo turto registre
padalyto žemės sklypo savininko vardu. Žyma apie juridinį faktą – pradėtą žemės
paėmimo visuomenės poreikiams procedūrą – perkeliama tik į to žemės sklypo,
kurį numatoma paimti visuomenės poreikiams, Nekilnojamojo turto registro
duomenis.“
8. Pakeisti 46 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip:
„8. Kai atliekami šio straipsnio 7 dalyje nurodyti
veiksmai, žemės savininkui ir (ar) kitam naudotojui šio Įstatymo 47 straipsnio
2 dalyje nustatyta tvarka siūloma sudaryti sutartį dėl žemės paėmimo visuomenės
poreikiams ir atlyginimo už ją. Nacionalinės žemės tarnybos vadovas Savivaldybės taryba sprendimą paimti žemės sklypą visuomenės poreikiams priima pagal
patvirtintą žemės paėmimo visuomenės poreikiams projektą arba paimamo
visuomenės poreikiams žemės sklypo planą ir sutartį dėl atlyginimo už
visuomenės poreikiams paimamą žemę, kuri sudaroma tarp privačios žemės
savininko ir (ar) kito naudotojo ir prašymą paimti žemę visuomenės poreikiams
pateikusios institucijos, arba tik pagal patvirtintą žemės paėmimo visuomenės
poreikiams projektą, arba paimamo visuomenės poreikiams žemės sklypo planą ir
turto vertinimo ataskaitą, jeigu sutartis dėl žemės paėmimo visuomenės
poreikiams ir atlyginimo už ją nesudaroma. Sprendime paimti žemę visuomenės
poreikiams nurodoma paimamo žemės sklypo rinkos vertė ir su žemės paėmimu
susiję nuostoliai, apskaičiuoti šio Įstatymo 47 straipsnyje nustatyta tvarka,
ir jų atlyginimo būdas. Šis sprendimas per 5 darbo dienas nuo jo priėmimo
dienos išsiunčiamas žemės sklypo paėmimu suinteresuotai institucijai ir
registruotu laišku, įteikiamu pasirašytinai, – žemės sklypo savininkui ir (ar)
kitam naudotojui, taip pat Nekilnojamojo turto registro tvarkytojui, o jeigu
registruoto laiško nepavyksta įteikti žemės sklypo, kurį numatoma paimti
visuomenės poreikiams, savininkui ir (ar) kitam naudotojui, per 5 darbo dienas
nuo to, kai Nacionalinės žemės tarnybos
teritorinis padalinys savivaldybės taryba įsitikina, kad registruoto laiško nepavyksta
įteikti žemės savininkui ir (ar) kitam naudotojui, apie sprendimą paimti žemę
visuomenės poreikiams viešai paskelbiama viename iš nacionalinių ir viename iš
žemės sklypo buvimo vietos laikraščių (jeigu toks leidžiamas). Šis informavimo
būdas taip pat taikomas, kai nežinoma žemės sklypo, kurį numatoma paimti visuomenės
poreikiams, savininko ir (ar) kito naudotojo gyvenamoji vieta. Skelbiamoje
informacijoje nurodoma: Nacionalinės žemės tarnybos vadovo savivaldybės tarybos sprendimo paimti žemę visuomenės poreikiams data ir numeris; žemės
sklypo, kuris arba kurio dalis paimama visuomenės poreikiams, kadastro numeris,
plotas (jeigu paimama žemės sklypo dalis, – po žemės sklypo pertvarkymo
suformuoto paimamo žemės sklypo plotas); adresas: savivaldybė, miestas arba
kaimas, gatvė, numeris; žemės sklypo savininkas (bendraturčiai), kiti
naudotojai, daiktinių teisių turėtojai (jeigu jų yra). Jeigu apie sprendimą
paimti žemę visuomenės poreikiams viešai paskelbiama viename iš nacionalinių ir
viename iš žemės sklypo buvimo vietos laikraščių, laikoma, kad žemės savininkui
ir (ar) kitam naudotojui apie sprendimą paimti žemę visuomenės poreikiams
pranešta skelbimo išspausdinimo viename iš nacionalinių laikraščių dieną.“
9. Pakeisti 46 straipsnio 9 dalį ir ją išdėstyti taip:
„9. Ginčai dėl žemės paėmimo visuomenės poreikiams projekto
arba paimamo visuomenės poreikiams žemės sklypo plano rengimo ir tvirtinimo,
taip pat dėl atlyginimo už paimamą visuomenės poreikiams žemę dydžio nustatymo
nagrinėjami bendrosios kompetencijos apygardos teisme pagal visuomenės
poreikiams paimamo žemės sklypo buvimo vietą. Jeigu Nacionalinės žemės
tarnybos vadovas savivaldybės taryba priima sprendimą paimti
žemę visuomenės poreikiams ir suinteresuota institucija šio Įstatymo 47
straipsnio 5 dalyje nustatyta tvarka kreipiasi į teismą dėl leidimo paimti žemės
sklypą pagal priimtą sprendimą dėl žemės paėmimo visuomenės poreikiams, šie
ginčai nagrinėjami pagal ginčo teisenos taisykles.“
14 straipsnis. 47 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 47 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:
„4. Jeigu žemės savininkas sutinka su vertinimo
ataskaitoje nustatytu atlyginimu ir pasirenka atlyginimo būdą – kito žemės
sklypo, kuris ribojasi su paimamu visuomenės poreikiams žemės sklypu,
suteikimą, – žemės paėmimo visuomenės poreikiams projekte pagal vertinimo ataskaitoje
nustatytą visuomenės poreikiams paimamo žemės sklypo rinkos vertę formuojamas
numatomas suteikti nuosavybėn žemės sklypas, kuris turi būti lygiavertis
paimamam visuomenės poreikiams žemės sklypui arba mažesnės vertės, negu
paimamas visuomenės poreikiams žemės sklypas. Kai suformuojamas žemės sklypas,
sudaroma sutartis dėl žemės paėmimo visuomenės poreikiams ir atlyginimo už ją.
Jeigu suformuoto žemės sklypo vertė mažesnė už vertinimo ataskaitoje nustatytą
paimamo visuomenės poreikiams žemės sklypo rinkos vertę, žemės sklypų vertės
skirtumas atlyginamas pinigais. Maksimalų numatomo suteikti nuosavybėn žemės
sklypo dydį, žemės sklypo formavimo ir suteikimo procedūrą nustato Vyriausybė.
Žemės sklypas, kuriuo numatoma atlyginti už paimamą visuomenės poreikiams žemės
sklypą, formuojamas valstybinėje žemėje, kurios nenumatoma grąžinti natūra
pagal įstatymus, reglamentuojančius piliečių nuosavybės teisių į išlikusį
nekilnojamąjį turtą atkūrimą. Sprendimą suteikti valstybinės žemės sklypą,
kuris ribojasi su paimamu visuomenės poreikiams žemės sklypu, Nacionalinės
žemės tarnybos vadovas savivaldybės taryba priima kartu su sprendimu
paimti žemę visuomenės poreikiams. Bet kuriuo žemės sklypo, kuris ribojasi su
paimamu visuomenės poreikiams žemės sklypu, formavimo etapu žemės savininkui
nesutikus su formuojamo žemės sklypo dydžiu ir (ar) ribomis, žemės sklypo
formavimo procedūra nutraukiama. Tokiu atveju, jeigu žemės savininkas sutinka,
kad jam už paimamą visuomenės poreikiams žemės sklypą būtų atlyginama pinigais,
sudaroma sutartis dėl žemės paėmimo visuomenės poreikiams ir atlyginimo už ją.“
2. Pakeisti 47 straipsnio 10 dalį ir ją išdėstyti taip:
„10. Kai žemės paėmimu visuomenės poreikiams
suinteresuota institucija atsiskaito su paimamos žemės savininku ir (ar) kitu
naudotoju pagal sutartį dėl žemės paėmimo visuomenės poreikiams ir atlyginimo
už ją, Nacionalinės žemės tarnybos teritorinis padalinys savivaldybės administracijos
direktorius paimamą
visuomenės poreikiams žemės sklypą įregistruoja Nekilnojamojo turto registre
kaip valstybinę žemę, o valstybės nuosavybės teisę į statinius ir įrenginius,
esančius paimtame visuomenės poreikiams žemės sklype, Nekilnojamojo turto
registre įregistruoja žemės paėmimu visuomenės poreikiams suinteresuota
institucija. Jeigu ginčas dėl žemės paėmimo visuomenės poreikiams projekto
rengimo ir tvirtinimo ar atlyginimo dydžio nagrinėjamas teisme, Nacionalinės
žemės tarnybos teritorinis padalinys savivaldybės administracijos direktorius paimamą visuomenės poreikiams žemės sklypą įregistruoja Nekilnojamojo
turto registre kaip valstybinę žemę, o žemės paėmimu visuomenės poreikiams
suinteresuota institucija statinius ir įrenginius, esančius paimamame
visuomenės poreikiams žemės sklype, gali įregistruoti tik po to, kai žemės
paėmimu suinteresuota institucija teismo sprendime nurodytomis sąlygomis
atsiskaito su paimamo visuomenės poreikiams žemės sklypo savininku ir (ar) kitu
naudotoju, išskyrus atvejus, kai teismo nutartimi leidžiama paimtą visuomenės
poreikiams žemės sklypą įregistruoti Nekilnojamojo turto registre kaip
valstybinę žemę iki ginčo dėl žemės paėmimo visuomenės poreikiams projekto
rengimo ir tvirtinimo ar dėl atlyginimo dydžio už paimamą visuomenės poreikiams
žemę išsprendimo. Nuosavybės teisė į paimamą visuomenės poreikiams žemę,
statinius ir įrenginius pereina valstybei nuo žemės sklypo, statinių ir
įrenginių įregistravimo Nekilnojamojo turto registre kaip valstybės nuosavybės
momento. Įregistravus valstybės nuosavybę, žyma apie juridinį faktą, nurodytą
šio Įstatymo 46 straipsnio 5 dalyje, panaikinama.“
3. Pakeisti 47 straipsnio 12 dalį ir ją išdėstyti taip:
„12. Kai nuo sprendimo paimti žemę visuomenės
poreikiams priėmimo dienos praėjus ne daugiau kaip 10 metų pagal Teritorijų
planavimo įstatymo nustatyta tvarka naujai parengtus arba pakeistus
detaliuosius planus ar specialiojo teritorijų planavimo dokumentus žemės sklypo
nenumatoma naudoti toms reikmėms, kurioms šis žemės sklypas buvo paimtas
visuomenės poreikiams, Nacionalinė žemės tarnyba savivaldybės
administracijos direktorius privalo raštu pasiūlyti žemės savininkui, iš
kurio šis žemės sklypas buvo paimtas visuomenės poreikiams, išpirkti šį žemės
sklypą už kainą, nustatytą atlikus individualų turto vertinimą pagal Turto ir
verslo vertinimo pagrindų įstatymą. Apie sutikimą išpirkti žemės sklypą buvęs
žemės savininkas Nacionalinės žemės tarnybos teritoriniam padaliniui savivaldybės
administracijos direktorius pagal žemės sklypo buvimo vietą turi pranešti
per 6 mėnesius nuo pasiūlymo gavimo dienos. Žemės sklypo išpirkimas įforminamas
įstatymų nustatyta tvarka sudaroma žemės sklypo pirkimo–pardavimo sutartimi.
Kai buvęs žemės savininkas atsisako išpirkti žemės sklypą arba per nustatytą
terminą nepraneša apie sutikimą išpirkti žemės sklypą, taip pat kai nuo
sprendimo paimti žemę visuomenės poreikiams priėmimo dienos praėjo daugiau kaip
10 metų, žemės sklypas valdomas, naudojamas ir juo disponuojama įstatymų
nustatyta tvarka, netaikant šio straipsnio 11 dalyje nustatyto apribojimo.“
15 straipsnis. 48 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 48 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Žemės paėmimo visuomenės poreikiams projektų rengimą
ir jų įgyvendinimą savo lėšomis organizuoja žemės paėmimu visuomenės poreikiams
suinteresuotos institucijos. Prašymus paimti žemę visuomenės poreikiams
projektų organizatoriai paduoda Nacionalinės žemės tarnybos teritoriniam
padaliniui savivaldybės administracijos direktoriui pagal žemės
sklypo buvimo vietą. Kai Nacionalinės žemės tarnybos vadovas savivaldybės taryba priima sprendimą dėl žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūros
pradžios, Nacionalinės žemės tarnybos teritorinis padalinys savivaldybės
administracijos direktorius išduoda žemės paėmimo
visuomenės poreikiams projekto rengimo reikalavimų sąrašą. Žemės paėmimo
visuomenės poreikiams projekto rengimo reikalavimų sąrašas išduodamas tais
atvejais, kai paimamas visuomenės poreikiams žemės sklypas ir (ar) po žemės
sklypo dalies, reikalingos visuomenės poreikiams, atidalijimo ar padalijimo
liekantis žemės sklypas (sklypai) nebuvo suprojektuoti detaliajame plane ar
specialiojo teritorijų planavimo dokumente, taip pat kai yra su paimamu
privačios žemės sklypu besiribojantis laisvos valstybinės žemės plotas, kuriame
pagal teisės aktus gali būti formuojamas vietoj paimamo visuomenės poreikiams
žemės sklypo suteikiamas nuosavybėn kitas žemės sklypas. Tais atvejais, kai
paimamas visuomenės poreikiams žemės sklypas ir po žemės sklypo dalies,
reikalingos visuomenės poreikiams, atidalijimo ar padalijimo liekantis žemės
sklypas (sklypai) suprojektuoti detaliajame plane ar specialiojo teritorijų
planavimo dokumente, vietoj žemės paėmimo visuomenės poreikiams projekto
Nekilnojamojo turto kadastro nuostatuose nustatyta tvarka rengiami nurodytų
suprojektuotų žemės sklypų planai.“
2. Pakeisti 48 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Žemės paėmimu visuomenės poreikiams suinteresuota institucija,
gavusi Nacionalinės žemės tarnybos teritorinio padalinio savivaldybės
administracijos direktoriaus išduotą žemės paėmimo visuomenės poreikiams projekto rengimo
reikalavimų sąrašą, Viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta tvarka parenka žemės
paėmimo visuomenės poreikiams projekto rengėją ir su juo sudaro sutartį dėl
žemės paėmimo visuomenės poreikiams projekto rengimo. Tais atvejais, kai vietoj
žemės paėmimo visuomenės poreikiams projekto rengiami žemės sklypų planai,
žemės paėmimu visuomenės poreikiams suinteresuota institucija žemės sklypų
planų rengėją parenka Viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta tvarka.“
3. Pakeisti 48 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:
„5. Žemės paėmimo visuomenės poreikiams projektus Nacionalinės žemės
tarnybos vadovas ar jo įgaliotas teritorinio padalinio vadovas savivaldybės administracijos direktorius tvirtina po to, kai
juos nustatyta tvarka patikrina valstybinę žemėtvarkos planavimo dokumentų
priežiūrą atliekanti institucija.“
16 straipsnis. 49 straipsnio pakeitimas
1. Pakeiti 49 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:
„6. Po susirinkimo kiekvienas konsoliduoti žemės sklypus
pageidaujantis žemės savininkas, savivaldybės taryba, jeigu numatoma
konsoliduoti savivaldybės žemės sklypus, ir valstybinės žemės patikėtiniai,
jeigu numatoma konsoliduoti valstybinės žemės sklypus, ne vėliau kaip per vieną
mėnesį žemės konsolidacijos projekto rengimo organizatoriui Valstybės žemės
fondui pateikia rašytinį sutikimą dalyvauti žemės konsolidacijos
projekte, kurį rengiant ir įgyvendinant bus konsoliduojami sutikimą davusio
asmens turimi žemės sklypai, nurodydamas numatomus konsoliduoti žemės sklypus,
ir įsipareigojimą nepagrįsto atsisakymo ar vengimo dalyvauti žemės
konsolidacijos projekte ir (ar) sudaryti žemės konsolidacijos sutartį atveju
atlyginti išlaidas, susijusias su jo turimų žemės sklypų pertvarkymu rengiant
ir įgyvendinant žemės konsolidacijos projektą, taip pat išlaidas, patirtas
tikslinant žemės konsolidacijos projektą dėl nepagrįsto atsisakymo ar vengimo jame
dalyvauti ir (ar) sudaryti žemės konsolidacijos sutartį. Tais atvejais, kai
žemės sklypas priklauso keliems asmenims, sutikimą dalyvauti žemės
konsolidacijos projekte turi duoti kiekvienas žemės sklypo bendraturtis. Nacionalinė
žemės tarnyba Savivaldybės taryba vietoj sutikimo dalyvauti
žemės konsolidacijos projekte Valstybės žemės fondui perduoda numatomų
konsoliduoti jos patikėjimo teise valdomų valstybinės žemės sklypų sąrašą.
Valstybės žemės fondas, patvirtinęs teritorijos žemės konsolidacijos projektui
rengti ribas, nuo šio sprendimo priėmimo dienos įgyja patikėjimo teisę į Nacionalinės
žemės tarnybos sąraše nurodytus valstybinės žemės sklypus, esančius
savivaldybės teritorijoje ir per 5 darbo dienas pateikia prašymą
Nekilnojamojo turto registro tvarkytojui įregistruoti šią teisę Nekilnojamojo
turto registre. Nacionalinės žemės tarnybos Savivaldybės patikėjimo teisė į šiuos valstybinės žemės sklypus pasibaigia nuo
Valstybės žemės fondo sprendimo patvirtinti teritorijos žemės konsolidacijos
projektui rengti ribas priėmimo.“
2. Pakeisti 49 straipsnio 10 dalį ir ją išdėstyti taip:
„10. Valstybės žemės fondas tvirtina teritorijos žemės
konsolidacijos projektui rengti ribas ir su Nacionalinės žemės tarnybos
teritoriniu padaliniu savivaldybės suderintą žemės konsolidacijos
projekto rengimo reikalavimų sąrašą, taip pat priima sprendimą rengti žemės
konsolidacijos projektą. Žemės konsolidacijos projekto teritorijai priskiriama
žemė, dėl kurios Valstybės žemės fondui pateikti sutikimai dalyvauti žemės
konsolidacijos projekte, valstybinės žemės sklypai, kuriuos Valstybės žemės
fondui perdavė Nacionalinė žemės tarnyba savivaldybės ir kurių patikėtinis yra Valstybės žemės fondas, taip pat privati
žemė, kurios savininkai nepateikė sutikimų dalyvauti žemės konsolidacijos
projekte, bet pageidauja parduoti žemės sklypus (jų dalis) žemės konsolidacijos
projekto rengimo metu.“
3. Pakeisti 49 straipsnio 12 dalį ir ją išdėstyti taip:
„12. Iki
sprendimo pritarti žemės konsolidacijos projekto žemės vertinimo planui
teritorijos žemės konsolidacijos projektui rengti ribos keičiamos ir nauji
žemės sklypai priskiriami šiai teritorijai Žemės konsolidacijos projektų
rengimo ir įgyvendinimo taisyklių nustatyta tvarka. Sprendimą pakeisti
teritoriją žemės konsolidacijos projektui rengti priima Valstybės žemės fondas.
Žemės sklypų, priskiriamų teritorijai žemės konsolidacijos projektui rengti,
savininkai, valstybinės žemės patikėtiniai ar savivaldybės taryba iki sprendimo
pakeisti šią teritoriją turi pateikti Valstybės žemės fondui sutikimą, nurodytą
šio straipsnio 6 dalyje. Teritorijai žemės konsolidacijos projektui rengti
papildomai priskiriami valstybinės žemės sklypai, patikėjimo teise valdomi Nacionalinės
žemės tarnybos savivaldybių,
Valstybės žemės fondui perduodami šio straipsnio 6 dalyje nustatyta tvarka.
4. Pakeisti 49 straipsnio 13 dalį ir ją išdėstyti taip:
„13. Valstybės žemės fondo sprendimas patvirtinti arba
pakeisti žemės konsolidacijos projekto teritorijos ribas turi būti suderintas
su Nacionaline žemės tarnyba savivaldybės
taryba.“
17 straipsnis. 51 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 51 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:
„5. Sutikimą dalyvauti žemės konsolidacijos projekte
pateikę asmenys savo pasiūlymus, pastabas ir pretenzijas dėl rengiamo žemės
konsolidacijos projekto Valstybės žemės fondui ir Nacionalinei žemės
tarnybai savivaldybės administracijos direktoriui gali pateikti iki projekto viešo
svarstymo pabaigos.“
2. Pakeisti 51 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:
„6. Žemės konsolidacijos projektą tvirtina Nacionalinės
žemės tarnybos vadovas savivaldybės taryba. Sprendimas dėl žemės
konsolidacijos projekto patvirtinimo Administracinių bylų teisenos įstatymo
nustatyta tvarka gali būti apskųstas teismui.“
18 straipsnis. 52 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 52 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:
„7. Asmenys, kurie nepagrįstai atsisako ar vengia
dalyvauti žemės konsolidacijos projekte ir (ar) sudaryti žemės konsolidacijos
sutartį, atlygina išlaidas, susijusias su jų turimų žemės sklypų konsolidacija
rengiant ir įgyvendinant žemės konsolidacijos projektą, taip pat žemės
konsolidacijos projekto tikslinimo išlaidas, patiriamas dėl nepagrįsto
atsisakymo ar vengimo jame dalyvauti ir (ar) sudaryti žemės konsolidacijos
sutartį. Nepagrįstu atsisakymu ar vengimu dalyvauti žemės konsolidacijos
projekte ir (ar) sudaryti žemės konsolidacijos sutartį laikomas bet koks
asmens, pateikusio šio Įstatymo 49 straipsnio 6 dalyje nurodytą sutikimą
dalyvauti žemės konsolidacijos projekte, atsisakymas ar vengimas dalyvauti
žemės konsolidacijos projekte, kuris rengiamas ir įgyvendinamas šio Įstatymo ir
kitų teisės aktų nustatyta tvarka, taip pat atsisakymas ar vengimas sudaryti
žemės konsolidacijos sutartį, pagal kurią tokiam asmeniui nuosavybėn perduodami
žemės sklypai, konsoliduoti pagal šio Įstatymo ir kitų teisės aktų nustatyta
tvarka parengtą ir įgyvendintą žemės konsolidacijos projektą, išskyrus atvejus,
kai asmuo atsisako ar vengia dalyvauti žemės konsolidacijos projekte ir (ar)
sudaryti žemės konsolidacijos sutartį dėl priežasčių, kurios Nacionalinės
žemės tarnybos savivaldybės tarybos sprendimu pripažįstamos
svarbiomis. Asmuo dėl atsisakymo ar vengimo dalyvauti žemės konsolidacijos
projekte ir (ar) sudaryti žemės konsolidacijos sutartį priežasčių pripažinimo
svarbiomis gali kreiptis į teismą įstatymų nustatyta tvarka.“
2. Pakeisti 52 straipsnio 12 dalį ir ją išdėstyti taip:
„12. Pagal
žemės konsolidacijos projektą pertvarkius žemės sklypą (sklypus), kuriam
(kuriems) buvo nustatytas servitutas, servitutas lieka galioti žemės sklypui
(sklypams), pagal žemės konsolidacijos projektą suformuotam (suformuotiems)
buvusiame žemės sklype (sklypuose), išskyrus atvejus, kai servitutas baigiasi
Civilinio kodekso nustatytais pagrindais. Nauji servitutai konsoliduotam žemės
sklypui nustatomi administraciniu aktu – Nacionalinės žemės tarnybos vadovo
arba jo įgalioto teritorinio padalinio vadovo savivaldybės administracijos
direktoriaus sprendimu šio Įstatymo 23 straipsnyje ir Vyriausybės nustatyta
tvarka.“
3. Pakeisti 52 straipsnio 14 dalį ir ją išdėstyti taip:
„14. Valstybės žemės fondas pateikia Nacionalinei
žemės tarnybai savivaldybei konsoliduotų valstybinės žemės
sklypų, kuriuos šis fondas įregistravo Nekilnojamojo turto registre valstybės
vardu, sąrašą. Nacionalinė žemės tarnyba Savivaldybės administracijos
direktorius per 5 darbo dienas nuo tokio sąrašo gavimo
pateikia Nekilnojamojo turto registro tvarkytojui prašymą įregistruoti Nacionalinės
žemės tarnybos savivaldybės patikėjimo teisę į šiuos
valstybinės žemės sklypus.“
19 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas
1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2018 m. liepos 1 d.
2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė iki šio įstatymo įsigaliojimo priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.
Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.
Respublikos Prezidentas
Teikia