LIETUVOS RESPUBLIKOS
EKONOMIKOS KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS KELIŲ PRIEŽIŪROS IR PLĖTROS PROGRAMOS FINANSAVIMO ĮSTATYMO NR. VIII-2032 9 STRAIPNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO XIVP-3092
2023-10-04 Nr. 108-P-44
Vilnius
1. Komiteto posėdyje (nuotoliniu būdu) dalyvavo: komiteto pirmininkas K.Starkevičius; komiteto nariai: A.Bagdonas, V. Fiodorovas, A.Kupčinskas, I.Pakarklytė, J.Pinskus, P.Saudargas, L.Savickas. Komiteto biuro: vedėja R.Petkūnienė; patarėjai: D. Šaltmeris, R. Duburaitė, R.Danė, L. Jasiukėnienė, I. Jurkšuvienė; padėjėja Z. Jodkonienė. Kviestieji asmenys: Susisiekimo ministerijos Kelių ir oro transporto politikos grupės vyriausiasis patarėjas T. Pilukas.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
1 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-09-21 |
1 |
|
|
1. Projekto 1 straipsniu keičiamo Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo (toliau - keičiamas įstatymas) 9 straipsnio 2 dalies 13 punkte siūloma nustatyti, kad Kelių priežiūros ir plėtros programos lėšos (toliau – Programa), be kita ko, būtų naudojamos automobilių stovėjimo aikštelėms ar automobilių saugykloms kurortiniuose miestuose įrengti. Projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad „Įstatymo projekto rengimą paskatino kurortiniuose miestuose susidariusi automobilių stovėjimo vietų trūkumo problema. <...> Kadangi dauguma turistų į kurortinius miestus atvyksta automobiliu, tačiau atostogaujant nenori patirti automobilių keliamo triukšmo ir kitų automobilių keliamų padarinių, įstatymo projektu siūloma leisti iš Kelių priežiūros ir plėtros programos lėšų įrenginėti automobilių stovėjimo aikšteles ir automobilių saugyklas, kurios yra nutolusios nuo kelio juostos ar nuo daugiabučių namų, atsižvelgiant į kurortinio miesto teritorinį išplanavimą“. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal galiojančio keičiamo įstatymo nuostatas iš Programos lėšų galima įrengti automobilių stovėjimo aikšteles kelio juostoje (keičiamo įstatymo 9 straipsnio 2 dalies 7 punktas); stovėjimo aikšteles, skirtas motorinėms transporto priemonėms arba dviračiams palikti, siekiant tęsti kelionę viešuoju transportu, įrengti, jeigu už naudojimąsi jomis neimamas atlygis (keičiamo įstatymo 9 straipsnio 2 dalies 13 punktas); valstybinėje ir savivaldybių žemėje daugiabučių namų kiemų vidaus kelių (gatvių) ir daugiabučių namų gyventojų automobilių stovėjimo aikšteles (keičiamo įstatymo 9 straipsnio 2 dalies 16 punktas). Taigi, iš projekto aiškinamojo rašto nėra pakankamai aišku, ar kurortiniuose miestuose susidariusi automobilių stovėjimo vietų trūkumo problema negalėtų būti sprendžiama galiojančio keičiamo įstatymo nustatytomis priemonėmis (pvz., įrengiant stovėjimo aikšteles, skirtas motorinėms transporto priemonėms arba dviračiams palikti, siekiant tęsti kelionę viešuoju transportu, įrengti, jeigu už naudojimąsi jomis neimamas atlygis). Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projekto nuostatos atitinka Teisėkūros pagrindų įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 1 punkte įtvirtintą tikslingumo principą, reiškiantį, kad teisės akto projektas turi būti rengiamas ir teisės aktas priimamas tik tuo atveju, kai siekiamų tikslų negalima pasiekti kitomis priemonėmis. Be to, projekto nuostatose nėra aiškus jose vartojamos sąvokos „automobilių saugykla“ turinys, nes ši sąvoka keičiamame įstatyme nėra apibrėžta bei vartojama. Siekiant aiškumo, projekto nuostatose reikėtų apibrėžti minėtos sąvokos turinį.
|
Nepritarti. |
Įrengti stovėjimo aikšteles, skirtas motorinėms transporto priemonėms arba dviračiams palikti galima tik tais atvejais, kai yra: - susisiekimas viešuoju transportu; - už naudojimąsi jomis neimamas atlygis. Ne visais atvejais susisiekimas viešuoju transportu yra prasmingas ir įmanomas, aikštelės gali būti (ir yra) nutolusios vos kelis šimtus ar kelias dešimtis metrų. Teisės aktuose yra naudojama sąvoka „automobilių saugykla“: pastatai, inžineriniai statiniai ir patalpos, skirtos automobilių laikymui (saugojimui). Aiškumo dėlei, vietoj žodžių „automobilių stovėjimo aikštelėms...“ įrašyti platesnę sąvoką turinčius žodžius „transporto priemonių stovėjimo aikštelėms...“.
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-09-21 |
|
|
|
2. Atsižvelgus į tai, kad Vyriausybė nustato Kelių priežiūros ir plėtros programos naudojimo tvarką, o Susisiekimo ministerija formuoja kelių priežiūros ir plėtros valstybės politiką, organizuoja, koordinuoja ir kontroliuoja jos įgyvendinimą, tvirtina valstybinės reikšmės kelių plėtros, modernizavimo ir veiklos užtikrinimo programas, Lietuvos kelių projektavimo normatyvinius dokumentus, bei į tai, kad 2023 metų valstybės ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymu valstybės biudžeto asignavimai jau yra patvirtinti, dėl siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės kaip biudžeto vykdytojos nuomonė. |
Nepritarti. |
Įstatymo projektas nepareikalaus papildomų lėšų iš biudžeto. Siūloma suteikti daugiau savarankiškumo savivaldybėms sprendžiant objektų finansavimo prioritetus. |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
1 |
Seimo nariai Edita Rudelienė, Sergejus Jovaiša, Andrius Bagdonas, 2023-09-28 |
1 |
|
|
Argumentai: Pateiktas LR kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo projektas neapima visų Lietuvos kurortinių teritorijų, o su parkavimo problemomis susiduria ar ateityje susidurs visos Lietuvos kurortinės teritorijos. Atsižvelgiant į tai siūlome papildyti 9 straipsnio 2 dalies punktą ne tik kurortiniais miestais bet ir kurortinėmis teritorijomis. Pasiūlymas: Pakeisti 9 straipsnio 2 dalies 13 punktą ir jį išdėstyti taip: „13) darnaus judumo priemonėms (esamiems šaligatviams, pėsčiųjų takams, pėsčiųjų viadukams ir tiltams, pėsčiųjų estakadoms, pėsčiųjų perėjoms (įskaitant požemines) pritaikyti specialiųjų poreikių turintiems žmonėms; viešojo transporto infrastruktūrai; viešojo transporto eismui organizuoti; dviračių statymo infrastruktūrai; automobilių stovėjimo aikštelėms ar automobilių saugykloms kurortiniuose miestuose ar kurortiniuose teritorijose įrengti; stovėjimo aikštelėms, skirtoms motorinėms transporto priemonėms arba dviračiams palikti, siekiant tęsti kelionę viešuoju transportu, įrengti, jeigu už naudojimąsi jomis neimamas atlygis; elektrinių transporto priemonių (išskyrus elektromobilius) viešosioms įkrovimo prieigoms; šaligatviams, pėsčiųjų ir (ar) dviračių takams įrengti, projektuoti, tiesti, rekonstruoti, taisyti (remontuoti) ir prižiūrėti; pėsčiųjų, dviračių takų įrenginiams (tvorelėms ir pan.)) įgyvendinti, rekonstruoti, taisyti (remontuoti) ir prižiūrėti;“ |
Pritarti. |
Lietuvoje yra ir kurortų, ir kurortinių teritorijų. Jungtukas ar reiškia, kad nurodyti dalykai bus įrengiami tik kurortuose arba tik kurortinėse teritorijose. Jei reikia pasakyti, kad turėtų būti įrengiama ir kurortuose, ir kurortinėse teritorijose, vartotinas jungtukas ir.
|
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nepaskirti.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.
7.2. Pasiūlymai: nėra.
8. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Mindaugas Skritulskas, Gintautas Paluckas.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.
PRIDEDAMA. Patobulintas įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius
Komiteto biuro patarėjas Darius Šaltmeris