PASIŪLYMAS

DĖL TERITORIJŲ PLANAVIMO ĮSTATYMO NR. I-1120 2, 3, 6, 7, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 23, 25, 26, 27, 28, 30, 31, 33, 35, 37, 39, 47, 49 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PAKEITIMO  PROJEKTO XIIIP-4942(2)

 

2021-01-08

Vilnius


Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

20

1

1

Argumentai. Konkrečius specialiojo teritorijų planavimo uždavinius planavimo organizatorius nustato vadovaudamasis Lietuvos Respublikos žemės įstatymu, Lietuvos Respublikos žemės gelmių įstatymu, Lietuvos Respublikos miškų įstatymu, Lietuvos Respublikos saugomų teritorijų įstatymu, Lietuvos Respublikos nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos įstatymu, Lietuvos Respublikos želdynų įstatymu, Lietuvos Respublikos turizmo įstatymu, Lietuvos Respublikos kelių įstatymu, Lietuvos Respublikos šilumos ūkio įstatymu, Lietuvos Respublikos visuomenės sveikatos priežiūros įstatymu, Lietuvos Respublikos pajūrio juostos įstatymu, Lietuvos Respublikos žemės paėmimo visuomenės poreikiams įgyvendinant ypatingos valstybinės svarbos projektus įstatymu, Lietuvos Respublikos savivaldybių infrastruktūros plėtros įstatymu ir kitais Lietuvos Respublikos įstatymais.

Taigi, vadovaujantis šiais įstatymuose nustatytais uždaviniais, formuojami  naudingųjų iškasenų, vietinių kelių,  želdynų, saugomų, kultūros paveldo, inžinerinės infrastruktūros, ūkininkų ūkių sodybų teritorijos ir pan. ir neurbanizuotose ir neurbanizuojamose teritorijose pagal parengtus specialaus teritorijų planavimo dokumentus vykdoma statyba.

Savivaldybių bendruose planuose, kurių rengimas užtrunka ilgai  - nuo 4 iki 7 metų - nėra numatytos ir smulkiai detalizuotos teritorijos tokiems statiniams statyti.

Nuo 2014 m. sausio 1 d. ir šiuo metu yra rengiami specialieji planai. Projektai derinami, viešinami, atliekamas poveikio aplinkai vertinimas pagal teisės aktuose nustatytas tvarkas. Parengti projektai registruojami teritorijų planavimo dokumentų registre.

Patikslinus siūlomą nuostatą, Įstatyme atsirastų teisės nuostatų nuoseklumas ir aiškumas.

 

Pasiūlymas:

Projekto 12 straipsniu keičiamo Įstatymo 20 straipsnio 1 dalies paskutinį sakinį išdėstyti taip:

Žemės sklype, esančiame urbanizuotoje ir urbanizuojamoje teritorijoje, kuriai neparengti ir (ar) nepradėti rengti detalieji planai arba vietovės lygmens bendrieji planai, kuriuose nustatomas detaliųjų planų teritorijos naudojimo reglamentas, arba žemės sklype, esančiame neurbanizuotoje ir neurbanizuojamoje teritorijoje, gali būti vykdoma galima statyba, atitinkanti savivaldybės lygmens bendrojo plano ir (ar) vietovės lygmens bendrojo plano, jeigu jis parengtas, sprendinius, vadovaujantis Statybos įstatymo nuostatomis, išskyrus šio įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje nurodytus atvejus, kai teritorijai turi būti parengtas detalusis planas arba vietovės lygmens bendrasis planas, kuriame nustatomas detaliųjų planų teritorijos naudojimo reglamentas. Žemės sklype, esančiame neurbanizuotoje ir neurbanizuojamoje teritorijoje, kuriai nėra parengto galiojančio detaliojo plano, galima statyba, atitinkanti savivaldybės lygmens bendrojo plano ir (ar) vietovės lygmens bendrojo plano, jeigu jis parengtasarba specialaus teritorijų planavimo dokumento, kurio planavimo  uždaviniai aptarti Įstatymuose, nurodytuose šio įstatymo 21 str. 3 dalyje,  sprendinius, kurių žemės sklypo pagrindinę žemės naudojimo paskirtį ir būdą, vadovaujantis Statybos įstatymo nuostatomis.

 

 

2.

20

5

3

Argumentai. Patvirtinus detaliaisiais planais žemės sklypus gatvių, kelių, miškais naudojamus plotus šalia jau esamų žemės sklypų (namų valdų, kitų komercinio ar visuomeninio  naudojimo  sklypai) atsiranda nedidelio ploto (iki 4 arų) laisvi valstybinės žemės įsiterpę plotai, kurių negalima panaudoti bendram naudojimui ar statybai, taip pat, kai  žemės sklypų naudotojų pastato arba tvoros nežymi dalis yra pastatyta už sklypo ribos valstybinėje žemėje ir jie  teisės aktais nustatyta tvarka galėtų  patikslinti ribas, rengiant ne detaliuosius planus,  sklypų formavimo ir pertvarkymo projektus, bet įteisinant statybas kaip tai leidžia Teritorijų planavimo ir valstybinės priežiūros įstatymo 11 straipsnio 6 dalis (per 6 mėn. pašalinti pažeidimą) ir pan. 

 

Pasiūlymas:

Atsižvelgiant į išdėstytus, siūloma keičiamo Įstatymo 20 straipsnio 5 d. 3 punktą papildyti nauja nuostata, visą 3 dalį išdėstant taip:

 

3) žemės sklypai padalijami, atidalijami, sujungiami ar perdalijami, išskyrus atvejus, kai tai draudžia įstatymai, ir jeigu keitimai nesiejami su žemės sklypų ribų ir ploto pakeitimu laisvoje valstybinėje žemėje (išskyrus įsiterpusius valstybinės žemės plotus) ir nepažeidžiamas teisės aktuose ir (ar) teritorijų planavimo dokumentuose nustatytas leidžiamasis užstatymo intensyvumas ir (ar) tankis (išskyrus atvejus, kai faktinį užstatymo intensyvumą ir (ar) tankį numatoma mažinti planuojant padidinti žemės sklypo plotą). Pertvarkant sodybų, vieno ar dviejų butų gyvenamosios paskirties pastatams su pagalbinio ūkio paskirties pastatais skirtus žemės sklypus, taikomas teisės aktų leidžiamas užstatymo tankis, išskyrus atvejus, kai teritorijų planavimo dokumentuose šis teritorijos naudojimo reglamentas nustatytas mažesnis.

 

3.

28

10

 

Argumentai. Įstatymo projektu siūloma atsisakyti galimybės Įstatymo 20 straipsnio 6 dalies 3 punkte nustatytu atveju parengtus žemės sklypų formavimo pertvarkymo projektus priskirti galiojančių detaliųjų planų, parengtų pagal iki 2014 m. sausio 1 d. galiojusį teritorijų planavimo teisinį reguliavimą, korektūroms.

     Atkreiptinas dėmesys, kad nuo 2014 m. sausio 1 d. įsigaliojusiomis Įstatymo nuostatomis buvo siekiama teritorijų planavimo procesą supaprastinti, paspartinti ir padaryti jį efektyvesnį. Pažymėtina, kad panaikinus galimybę detaliuosius planus, parengtus pagal iki 2014 m. sausio 1 d. galiojusį teritorijų planavimo teisinį reguliavimą, Įstatymo 20 straipsnio 6 dalies 3 punkte nustatytu atveju koreguoti žemės sklypų formavimo pertvarkymo projektais (t. y. kai žemės sklypai padalijami, atidalijami, sujungiami ar perdalijami, išskyrus atvejus, kai tai draudžia įstatymai ir nepažeidžiamas teritorijų planavimo dokumentuose nustatytas leistinas užstatymo tankis arba nekeičiamas faktinis užstatymo tankis), siūlomu pakeitimu teritorijų planavimo procesas privatiems ir viešojo administravimo subjektams taps žymiai sudėtingesnis vertinant ne tik finansiškai, bet ir pagal laiko trukmę.

  Galiojantis teisinis reguliavimas, pagal kurį žemės sklypų formavimo pertvarkymo projektai priskiriami galiojančių detaliųjų planų, parengtų pagal iki 2014 m. sausio 1 d. galiojusį teritorijų planavimo teisinį reguliavimą, korektūroms, yra tinkamas ir juo pasiekiamas toks pat rezultatas, kaip ir siūlomu pakeitimu.

Siūlomu pakeitimu teritorijų planavimo procesas privatiems ir viešojo administravimo subjektams taps ne vien tik finansiškai brangesnis, brangesnis (preliminariai 4 kartus), bet ir ilgesnis pagal laiko trukmę, nes detaliųjų planų rengimo laikas yra nuo 9 mėnesių iki 3 metų o sklypų formavimo pertvarkymo projektai yra rengiami nuo 4 iki 8 mėnesių,  nepagrįstai padidės administracinė našta.

 Atitinkamai šalia sklypų esantys nedideli  valstybinės žemės laisvi plotai, netinkami panaudoti visuomenės poreikiams bus netvarkomi, nemokamas žemės ar žemės nuomos mokestis į savivaldybių biudžetus. Taip pat yra  atvejų,  kai  žemės sklypų naudotojų pastato arba tvoros nežymi dalis yra pastatyta už sklypo ribos ir jie  negalės, teisės aktais nustatyta tvarka patikslinti ribos nerengiant detaliojo plano ir įsiteisinti statybų kaip tai leidžia Teritorijų planavimo ir valstybinės priežiūros įstatymo 11 straipsnio 6 dalis (per 6 mėn. pašalinti pažeidimą).

Įstatyme neišlaikytas nuostatų  nuoseklumas, nes kituose straipsniuose leidžiama rengti žemės sklypų formavimo pertvarkymo projektus, nepaisant to, kad tose teritorijose yra parengti detalieji planai (20 straipsnio 2 dalies 1 punkte, 20 str. 5 ir 6 dalys ), t. y. Pramonės parkuose ir laisvųjų ekonominių zonų teritorijose, kur vyksta stambios statybos žemės sklypų ribas nustatytas detaliajame plane galima koreguoti rengiant žemės  sklypų formavimo pertvarkymo projektus, todėl neaišku kodėl eiliniams piliečiams negalima koreguoti esamų žemės sklypų ribų kuriems nesikeičia leidžiamasis užstatymo tankumas arba intensyvumas, nustatytas detaliaisiais planais.

Be to, Įstatymo projekto 10 straipsniu keičiamame 17 str. 1 d.  1 punkte aiškiai įvardyta, kad urbanizuotoms ir urbanizuojamoms teritorijoms rengiami detalieji planai kai numatomas teritorijos vystymas, o numatomiems sprendiniams nepakanka esamos ir (ar) suprojektuotos inžinerinės ir (ar) socialinės savivaldybės infrastruktūros ir ją reikia planuoti.

Todėl aukščiau aptartiems atvejams būtina palikti galimybę pertvarkyti žemės sklypus Sklypų formavimo pertvarkymo projektais.

 

 Pasiūlymas: palikti galioti galiojančio įstatymo 28 straipsnio 10 dalies nuostatą ją išdėstyti taip:

10. Kai šio įstatymo 20 straipsnio 5 dalies 3 punkte numatytu atveju pertvarkomi galiojančiame detaliajame plane, parengtame pagal iki 2014 m. sausio 1 d. galiojusį teritorijų planavimo teisinį reguliavimą, nustatyti žemės sklypai, žemės sklypų formavimo ir pertvarkymo projektas laikytinas galiojančio detaliojo plano koregavimu.

 

 


Teikia

Seimo nariai:  

Jonas Varkalys                                    (Parašas)