LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Audito komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIEŠŲJŲ ĮSTAIGŲ ĮSTATYMO NR. I-1428 1, 9, 10, 11, 12 IR 13 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-1863

 

 

2018-05-09  Nr. 141-P-12

Vilnius

 

 

1.      Komiteto posėdyje dalyvavo:

Komiteto pirmininkė Ingrida Šimonytė, komiteto pirmininko pavaduotojas Naglis Puteikis, komiteto nariai: Agnė Bilotaitė, Petras Gražulis, Aušra Maldeikienė, Gintaras Vaičekauskas.

Komiteto biuras: vedėja Sigita Ščajevienė, patarėjos: Modesta Banytė, Laura Pranaitytė, Asta Rubežė, Jolanta Zibavičiūtė, padėjėja Lina Virgailytė.

Kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos finansų ministerijos Atskaitomybės, audito, turto vertinimo ir nemokumo politikos departamento direktorė Ingrida Muckutė, Lietuvos Respublikos finansų ministerijos Atskaitomybės, audito, turto vertinimo ir nemokumo politikos departamento direktoriaus pavaduotoja Paulė Svorobovičienė, Atviros Lietuvos fondo Finansų direktorė Julija Motiejūnienė, Nevyriausybinių organizacijų atstovas Rytis Jokubauskas, Nevyriausybinių organizacijų atstovas Paulius Bukelis, Nevyriausybinių organizacijų ir Lietuvos neįgaliųjų forumo atstovė Henrika Varnienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2018-04-05

1

 

 

Įvertinę projektą dėl jo atitikties Konstitucijai, įstatymams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.        Projekto 1 straipsniu siūloma papildyti keičiamo Viešųjų įstaigų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 1 straipsnio 3 dalį ir nustatyti, kad šio įstatymo nuostatos dėl metinių finansinių ataskaitų rinkinio ir veiklos ataskaitos parengimo, pateikimo ir paskelbimo viešosioms įstaigoms, kurios pagal Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymą priskiriamos prie viešojo sektoriaus subjektų, taikomos tiek, kiek Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymas nenustato kitaip. Atkreiptinas dėmesys, kad su siūloma nuostata turi būti suderinta ir keičiamo įstatymo 1 straipsnio 2 dalis, joje vietoj žodžių „kiek jos neprieštarauja Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymui arba atitinkamai Lietuvos Respublikos profesinio mokymo įstatymui“ įrašytini žodžiai „kiek Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymas arba atitinkamai Lietuvos Respublikos profesinio mokymo įstatymas nenustato kitaip“.

Pritarti

Žr. 2 Audito komiteto pasiūlymą.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2018-04-05

4

 

 

2.        Projekto 4 straipsniu keičiamoje įstatymo 11 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad viešosios įstaigos vadovas, išskyrus šio straipsnio 7 dalyje nurodytą atvejį, pasibaigus finansiniams metams turi parengti ir eiliniam visuotiniam dalininkų susirinkimui pateikti metinių finansinių ataskaitų rinkinį ir veiklos ataskaitą. Tuo tarpu projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 7 dalyje nustatyta, kad viešoji įstaiga, kuri, vadovaudamasi Buhalterinės apskaitos įstatymu, yra pasirinkusi supaprastintą apskaitą, vietoj šio straipsnio 1 dalyje nurodytų ataskaitų, gali rengti ir visuotiniam dalininkų susirinkimui pateikti metinę ataskaitą <...>. Taigi, iš nurodytųjų formuluočių nėra aišku, kas (koks valdymo organas) yra atsakingas už projekto 4 straipsniu keičiamo 11 straipsnio 7 dalyje nurodytos metinės ataskaitos parengimą viešosios įstaigos vardu ir jos pateikimą visuotiniam dalininkų susirinkimui.

Analogiška pastaba taikytina ir projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 3 dalies nuostatoms.

Pritarti

Žr. 6 Audito komiteto pasiūlymą.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2018-04-05

4

 

 

3.        Atsižvelgiant į tai, kad teisės akto tekstas turi būti tikslus, projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 2 dalies 1, 2 ir 3 punktuose vietoj žodžio „subjekto“ turi būti įrašyti žodžiai „viešosios įstaigos“, kadangi sąvoka „subjektas“ šiame įstatyme nėra atskleista ir kitose nuostatose nevartojama.

Pritarti

Žr. 6 Audito komiteto pasiūlymą.

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2018-04-05

4

 

 

4.        Projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 4 dalies 1 punkto nuostatoje rašoma apie viešosios įstaigos veiklos ataskaitoje pateikiamus duomenis apie „viešosios įstaigos veiklos tikslus“. Diskutuotina, ar viešosios įstaigos veiklos tikslų pateikimas šioje atskaitoje nėra perteklinis, nes pagal keičiamo įstatymo  6 straipsnio  2 dalies 4 punktą šių įstaigų veiklos tikslai (jie turi būti apibūdinti aiškiai ir išsamiai, nurodant veiklos sritis bei rūšis) yra pateikiami šių įstaigų įstatuose. 

Nepritarti

Atsižvelgiant į tai, kad viešosios įstaigos veiklos ataskaita yra viešas dokumentas, dėl to teigtina, kad šių duomenų pateikimas nėra perteklinis.

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2018-04-05

1,

2

 

 

5.        Vadovaujantis Teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 patvirtintomis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis (2017 m. liepos 11 d. redakcija), jei teisės akto, institucijos, pareigūno ir pan. pavadinimas, kuris prasideda žodžiais „Lietuvos Respublikos“, minimas ne kartą, pirmą kartą parašius visą pavadinimą, toliau jis gali būti rašomas be žodžių „Lietuvos Respublika“. Trumpinio šiuo atveju įvesti nereikia. Atsižvelgiant į tai, brauktini trumpiniai projekto 1 straipsniu pildomoje keičiamo įstatymo 1 straipsnio 3 dalyje ir projekto 2 straipsnio 2 dalimi pildomame keičiamo įstatymo 9 straipsnio 5 dalies 1 punkte.

Pritarti

Žr. 2 ir 4 Audito komiteto pasiūlymus.

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Crypto Economy Organisation,

2018-05-08

4

 

 

 Kripto Ekonomikos Organizacija vienija ir atstovauja kriptografijos pagrindu veikiančių išskirstytų resursų kūrėjus, naudotojus ir kitus kripto ekosistemos dalyvius. Susipažinę su Viešųjų įstaigų įstatymo pakeitimo projektu Nr. XIIIP-1863, Labdaros ir paramos fondų įstatymo pakeitimo projektu Nr. XIIIP-1864 ir Asociacijų įstatymo pakeitimo projektu Nr. XIIIP-1865 teikiame šias pastabas.

Lietuva konkuruoja su kitomis šalimis siekdama pritraukti kuo daugiau finansinių technologijų (fintech) startuolių. Startuoliai dažnai kuriasi įvairiuose verslo inkubatoriuose (dar vadinamuose slėniais ar hubais), kurie neretai turi asociacijos, viešosios įstaigos ar labdaros ir paramos fondo statusą. Finansų ministras taip pat viešai deklaruoja fintech ir blokų grandinių (blockchain) verslų pritraukimą į Lietuvą, pirminio žetonų siūlymo (ICO) vykdymą Lietuvoje. Tačiau lietuvių vykdomi ICO paprastai veikia per Estijoje ar Šveicarijoje veikiančius juridinius asmenis, įskaitant ir fondus/asociacijas, o pritraukti fintech startuolių darosi vis sudėtingiau. Taip yra dėl nelabai palankios ir vis bloginamos viešųjų įstaigų/labdaros ir paramos fondų/asociacijų teisinės aplinkos. Šiuo metu siūlomame keisti Viešųjų įstaigų įstatymo pakeitimo projekte XIIIP-1863 siūloma 11 straipsnio 3 dalyje nustatyti, kad viešoji įstaiga turi viešinti visus paramos davėjus (juridinius asmenis), išskyrus teikusius labai mažas paramos sumas:

„3. Viešoji įstaiga, kuri per ataskaitinius finansinius metus gavo paramą, į finansinių ataskaitų aiškinamąjį raštą taip pat įtraukia informaciją apie gautą paramą ir jos panaudojimą bei apie kitas per finansinius metus gautas lėšas, jų šaltinius ir panaudojimą. Pateikiant informaciją apie paramos teikėjus juridinius asmenis, turi būti atskirai nurodytas kiekvienas paramą suteikęs juridinis asmuo, jo suteiktos paramos dalykas ir vertė. Jei paramos teikėjo per ataskaitinius finansinius metus suteiktos paramos vertė neviršija 2 vidutinių mėnesinių darbo užmokesčių, paramą suteikęs juridinis asmuo gali būti nenurodomas.“

Analogiškos nuostatos yra ir Labdaros ir paramos fondų bei Asociacijų įstatymų projektuose. Suprantama, kad šie pakeitimai tik performuluoja minėtuose įstatymuose jau esančią nuostatą, kuri įrašyta 2017 metais. Tačiau šia klaidą būtina kuo skubiau taisyti.

Minėtu įpareigojimu organizacijoms tik imituojamas skaidrumas (norint nuslėpti rėmimo pagrindą, tai nesudėtinga padaryti). Tačiau tokia viešinimo pareiga yra nepagrįsta biurokratinė našta organizacijai. Ji mažina Lietuvos patrauklumą fintech startuoliams bei norintiems vykdyti ICO. Paminėtina ir tai, kad visos organizacijos teikia Valstybinei mokesčių inspekcijai ataskaitas apie gautą paramą, tad jei jau būtų poreikis viešinti paramos duomenis, tai galėtų daryti pati valstybė.

Atsižvelgdami į išvardintus argumentus, minėtą nuostatą siūlome keisti taip:

„3. Viešoji įstaiga, kuri per ataskaitinius finansinius metus gavo paramą, į finansinių ataskaitų aiškinamąjį raštą taip pat įtraukia informaciją apie gautą paramą ir jos panaudojimą bei apie kitas per finansinius metus gautas lėšas, jų šaltinius ir panaudojimą. Pateikiant informaciją apie paramos teikėjus juridinius asmenis, turi būti atskirai nurodytas kiekvienas paramą suteikęs juridinis asmuo, jo suteiktos paramos dalykas ir vertė. Jei paramos teikėjo per ataskaitinius finansinius metus suteiktos paramos vertė neviršija 2 vidutinių mėnesinių darbo užmokesčių, paramą suteikęs juridinis asmuo gali būti nenurodomas.

Analogiškai suformuluoti ir Labdaros ir paramos fondų bei Asociacijų įstatymų pakeitimų projektus.

Jei vis tik būtų nuspręsta, kad negalima atleisti visų viešųjų įstaigų, labdaros ir paramos fondų bei asociacijų nuo pareigos viešinti paramos davėjus, prašome įstatymuose nustatyti, kad tokia pareiga netaikoma verslo inkubatoriams bei ICO vykdančioms organizacijoms.

Nepritarti

Audito komitetas, siekdamas skaidrumo, ne tik pritaria projektų iniciatorių siūlymams, kad informacija apie gautą, panaudotą paramą, būtų atskleidžiama finansinių ataskaitų aiškinamajame rašte, tačiau įvertinant tai, kad gauta parama gali būti ne tik finansinė, tačiau ir nefinansinė, t. y. turtas, gautas naudotis panaudos teise, siūlytina išplėsti paaiškinant, kokią informaciją apie gautą paramą viešoji įstaiga turės įtraukti į aiškinamąjį raštą. Siūloma papildoma sąlyga,  kada paramą teikęs juridinis asmuo gali būti nenurodomas, t. y. ne tik jei paramos teikėjo per ataskaitinius finansinius metus suteiktos paramos vertė neviršija 2 vidutinių mėnesinių darbo užmokesčių, bet ir jei sudaro ne daugiau kaip 10 procentų viešosios įstaigos per ataskaitinius finansinius metus gautos paramos ir (arba) gautų finansavimo sumų iš viso.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: nėra.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: nėra.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nėra.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: pritarti Lietuvos Respublikos Seimo Audito komiteto patobulintam Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatymo Nr. I-1428 1, 3, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ir 18 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-1863(2) ir komiteto išvadoms.

7.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo Audito komitetas,

2018-05-09

 

 

 

I

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad Audito komitetas 3, 9 ir 10 savo pasiūlymais siūlo papildyti Viešųjų įstaigų įstatymo Nr. I-1428 1, 9, 10, 11, 12 ir 13 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą
 Nr. XIIIP-1863 naujais straipsniais, tikslintinas projekto pavadinimas.

Pasiūlymas:

Patikslinti projekto pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

LIETUVOS RESPUBLIKOS

VIEŠŲJŲ ĮSTAIGŲ ĮSTATYMO NR. I-1428 1, 3, 9, 10, 11, 12, IR 13, 14 IR 18 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMAS

Pritarti

 

2.

Seimo Audito komitetas,

2018-05-09

1

1

2

 

N

Argumentai:

Siekiant Viešųjų įstaigų įstatymo Nr. I-1428 (toliau – keičiamas įstatymas) nuostatų suderinamumo ir pritariant Seimo kanceliarijos Teisės departamento 1 ir 5 pastaboms, siūlytina papildyti projekto 1 straipsnį nauja pirma dalimi, atitinkamai projekto 1 dalį laikyti 2 dalimi ir ją patikslinti.

Pasiūlymas:

Patikslinti projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

1 straipsnis. 1 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 1 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

2. Šio Įstatymo nuostatos valstybinėms mokslo ir studijų institucijoms, kurių teisinė forma yra viešoji įstaiga, taip pat profesinio mokymo įstaigoms, kurių teisinė forma yra viešoji įstaiga, taikomos tiek, kiek jos neprieštarauja Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymuias arba atitinkamai Lietuvos Respublikos profesinio mokymo įstatymuias nenustato kitaip.“

2. Papildyti 1 straipsnį 3 dalimi:

3. Šio Įstatymo nuostatos dėl metinių finansinių ataskaitų rinkinio ir veiklos ataskaitos parengimo, pateikimo ir paskelbimo viešosioms įstaigoms, kurios pagal Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymą (toliau – Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymas) priskiriamos prie viešojo sektoriaus subjektų, taikomos tiek, kiek Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymas nenustato kitaip.“

Pritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

Seimo Audito komitetas,

2018-05-09

2

 

 

N

Argumentai:

Įvertinant tai, kad viešosios įstaigos yra pelno nesiekiantys subjektai, projekte suvienodinami pelno nesiekiančių subjektų ataskaitų pavadinimai ir įtvirtinamos viena kitą tikslinančios sąvokos – perviršis (pelnas) bei deficitas (nuostolis).

Atsižvelgiant į tai, keičiamo įstatymo 3 straipsnyje taip pat minima sąvoka „pelnas“, kuri yra tikslintina pagal projekto iniciatorių siūlymus, siekiant įstatymų nuostatų suderinamumo, siūlytina projektą papildyti nauju 2 straipsniu, likusius projekto straipsnius pernumeruojant.

Pasiūlymas:

1.  Papildyti projektą 2 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

2 straipsnis. 3 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 3 straipsnio 2 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

„1) gauto perviršio (pelno) skirti kitiems veiklos tikslams, negu nustatyta viešosios įstaigos įstatuose;“

2.      Atitinkamai suderinti projekto straipsnių numeraciją.

Pritarti

 

 

 

4.

Seimo Audito komitetas,

2018-05-09

3

 

 

2

3

4

 

 

 

 

N

Argumentai:

Šiuo metu galiojančiose Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose, nurodyta, kad teikiant nuorodą į tam tikrą įstatymą, nurodomas visas įstatymo pavadinimas, o kartojant tekste nuorodą – gali būti rašomas trumpesnis įstatymo pavadinimas.

Kadangi Juridinių asmenų registrui (JAR) teiktini dokumentai yra detalizuoti projekto 2 straipsnio 2 dalimi pildomame keičiamo įstatymo 9 straipsnio naujos 5 dalies 2 punkte, o Civilinio kodekso 2.66 straipsnyje yra išvardinti būtini duomenys, kurie turi būti pateikti JAR, tikslintinas keičiamo įstatymo 9 straipsnio 5 dalies 3 punktas.

Atsižvelgiant į tai, kad viešoji įstaiga turi turėti organą – visuotinį dalininkų susirinkimą ir vienasmenį valdymo organą − viešosios įstaigos vadovą, o visuotinio dalininkų susirinkimo įgaliotas asmuo viešosios įstaigos vardu sudaro darbo sutartį su viešosios įstaigos vadovu ir ją nutraukia, Audito komitetas siūlo iš projekto išbraukti nuostatas, susijusias su galimybe tvarkyti supaprastintą apskaitą ir teikti metines ataskaitas, nes esant tokiai sąlygai tvarkyti supaprastintą apskaitą nebus galima

Taip pat 2017 m. liepos 1 d. įsigaliojusiame naujajame Darbo kodekse nebeliko nuostatų apie visiškos materialinės atsakomybės sutartis, todėl siūlytina keičiamame įstatyme atsisakyti nuostatų apie galimybę su viešosios įstaigos vadovu sudaryti jo visiškos materialinės atsakomybės sutartis, kaip nebeaktualių.

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, bei siekiant įstatymų nuostatų suderinamumo, taip pat pritariant Seimo kanceliarijos Teisės departamento 5 pastabai, siūlytina patikslinti projekto 2 straipsnio numeraciją ir šio straipsnio 2 dalį.

Pasiūlymas:

1.  Pakeisti projekto 2 straipsnio numeraciją ir ją išdėstyti taip:

23 straipsnis. 9 straipsnio pakeitimas

2.  Pakeisti šio straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2.     Papildyti 9 straipsnį nauja 5 dalimi:

„5. Viešosios įstaigos vadovas atsakingas už:

1)  buhalterinės apskaitos organizavimą pagal Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymą (toliau – Buhalterinės apskaitos įstatymas);

2)  metinių finansinių ataskaitų rinkinio ir veiklos ataskaitos parengimą ir pateikimą kartu su auditoriaus išvada (tais atvejais, kai finansinių ataskaitų auditas atliktas) arba metinės ataskaitos parengimą ir pateikimą Juridinių asmenų registrui ir visuotiniam dalininkų susirinkimui;

3)  duomenų ir dokumentų, nurodytų Civilinio kodekso 2.66 straipsnyje, pateikimą Juridinių asmenų registrui;

4)  metinių finansinių ataskaitų rinkinio, veiklos ataskaitos ir auditoriaus išvados (tais atvejais, kai finansinių ataskaitų auditas atliktas) arba metinės ataskaitos paskelbimą viešosios įstaigos interneto svetainėje, jei ją turi;

5)  sąlygų tretiesiems asmenims susipažinti su metinių finansinių ataskaitų rinkiniu, veiklos ataskaita ir auditoriaus išvada (tais atvejais, kai finansinių ataskaitų auditas atliktas) arba metine ataskaita viešosios įstaigos buveinėje sudarymą;

6)  visuotinio dalininkų susirinkimo sušaukimą;

7)  pranešimą dalininkams apie įvykius, galinčius turėti poveikį viešosios įstaigos veiklos tęstinumui, veiklos pobūdžiui ir apimtims;

8)  viešosios įstaigos dalininkų apskaitą;

9)    informacijos apie viešosios įstaigos veiklą pateikimą visuomenei ir viešų pranešimų paskelbimą;

10)  kitų vadovo pareigų, numatytų šiame Įstatyme ir viešosios įstaigos įstatuose, atlikimą.“

3.       Buvusias 9 straipsnio 5, 6 ir 7 dalis laikyti atitinkamai 6, 7 ir–8 dalimis. “

4. Pakeisti 9 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

„6. Visuotinio dalininkų susirinkimo įgaliotas asmuo viešosios įstaigos vardu sudaro darbo sutartį su viešosios įstaigos vadovu ir ją nutraukia. Kai visuotinis dalininkų susirinkimas priima sprendimą atšaukti viešosios įstaigos vadovą, su viešosios įstaigos vadovu sudaryta darbo sutartis nutraukiama. Su viešosios įstaigos vadovu gali būti sudaryta jo visiškos materialinės atsakomybės sutartis. Darbo ginčai tarp viešosios įstaigos vadovo ir viešosios įstaigos nagrinėjami teisme.“

Pritarti

 

 

5.

Seimo Audito komitetas,

2018-05-09

4

(10)

 

1

 

N

Argumentai:

Atsižvelgiant į Audito komiteto 4 pasiūlymo argumentus dėl viešųjų įstaigų galimybių taikyti supaprastintą apskaitą ir teikti  metines ataskaitas, siekiant ištaisyti projekto iniciatorių techninę klaidą, kuomet projekto 3 straipsnio 1 dalyje nepažymėti visi naujai siūlomi pakeitimai, įvertinant tai, kad Audito komitetas papildė projektą naujais straipsniais, todėl pasikeitė projekto straipsnių numeraciją, siūlytina patikslinti projekto 3 straipsnio numeraciją ir jo 1 dalį.

Pasiūlymas:

1.  Pakeisti projekto 3 straipsnio numeraciją ir ją išdėstyti taip:

34 straipsnis. 10 straipsnio pakeitimas“

2. Patikslinti šio straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Pakeisti 10 straipsnio 1 dalies 6 punktą ir jį išdėstyti taip:

„6) per 4 mėnesius nuo finansinių metų pabaigos tvirtina metinių finansinių ataskaitų rinkinį arba metinę ataskaitą;“.

Pritarti

 

 

6.

Seimo Audito komitetas,

2018-05-09

5

 

 

N

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad projekte suvienodinus pelno nesiekiančių subjektų ataskaitų pavadinimus ir įvertinus tai, kad viešosios įstaigos yra pelno nesiekiantys subjektai, tikslinga projekte įvesti vieną kitą tikslinančias sąvokas – perviršis (pelnas) bei deficitas (nuostolis).

Audito komitetas pritaria projektų iniciatorių siūlymams, kad informacija apie gautą, panaudotą paramą, būtų atskleidžiama finansinių ataskaitų aiškinamajame rašte, tačiau įvertinant tai, kad gauta parama gali būti ne tik finansinė, tačiau ir nefinansinė, t. y. turtas, gautas naudotis panaudos teise, siūlytina išplėsti paaiškinant, kokią informaciją apie gautą paramą viešoji įstaiga turės įtraukti į aiškinamąjį raštą. Taip pat, būtina įvesti papildomas sąlygas (kriterijus) kada paramą teikęs juridinis asmuo gali būti nenurodomas, t. y. ne tik jei paramos teikėjo per ataskaitinius finansinius metus suteiktos paramos vertė neviršija 2 vidutinių mėnesinių darbo užmokesčių, bet ir jei sudaro ne daugiau kaip 10 procentų viešosios įstaigos per ataskaitinius finansinius metus gautos paramos ir (arba) gautų finansavimo sumų iš viso.

Įvertinant tai, kad pagal šiuo metu galiojantį teisinį reglamentavimą, atsakomybė už finansinių dokumentų pateikimą taikoma vienasmeniam valdymo organui, siūlytina po finansinėmis ataskaitomis nereikalauti vyriausiojo buhalterio (buhalterio) parašo, tačiau tai neeliminuoja jo atsakomybės už finansinių ataskaitų parengimą ir buhalterinės apskaitos tvarkymą, nes projektas papildomas nuostata, kad aiškinamajame rašte turi būti nurodyta, kas tvarkė viešosios įstaigos buhalterinę apskaitą. Pažymėtina, kad praktikoje neretai pasitaiko atvejų, kai viešosios įstaigos per einamuosius metus vykdo nustatytos trukmės projektus, ir tik juos vykdant, jų apskaitą tvarko buhalteris arba ši paslauga perkama. Tačiau pasibaigus finansiniams metams, kuomet rengiamas metinių finansinių ataskaitų rinkinys, o projektai yra pasibaigę, viešosioms įstaigoms būtų papildoma finansinė našta pirkti buhalterines paslaugas.

Projektu siekiant didesnio užtikrinimo dėl valstybės ir savivaldybių finansavimą gaunančių bei didesnių pelno nesiekiančių subjektų finansinių ataskaitų patikimumo, siūloma nustatyti privalomo finansinių ataskaitų audito reikalavimą tam tikrus kriterijus atitinkančioms viešosioms įstaigoms. Įvertinant tai, kad 223 viešosios įstaigos atitiktų bent vieną audito kriterijų, nustatant privalomo finansinių ataskaitų audito reikalavimą, o tame skaičiuje yra mažų pelno nesiekiančių subjektų, siūlytina numatyti, kad viešosios įstaigos metinių finansinių ataskaitų auditas turi būti atliekamas, kai tenkinamos bent dvi, o ne viena, iš nurodytų sąlygų.

Atsižvelgiant į tai, kad išdėstyta, bei į Audito komiteto 4 pasiūlymo argumentus dėl viešųjų įstaigų galimybių taikyti supaprastintą apskaitą ir teikti  metines ataskaitas, pritariant Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2 ir 3 pastaboms, įvertinant tai, kad Audito komitetas papildė projektą naujais straipsniais, todėl pasikeitė projekto straipsnių numeracija, siūlytina patikslinti projekto 5 straipsnį.

Pasiūlymas:

Patikslinti projekto 5 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

45 straipsnis. 11 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 11 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

11 straipsnis. Metinių finansinių ataskaitų rinkinys, jo auditas ir veiklos ataskaita. Metinė ataskaita

1. Viešosios įstaigos vadovas, išskyrus šio straipsnio 7 dalyje nurodytą atvejį, pasibaigus finansiniams metams turi parengti ir eiliniam visuotiniam dalininkų susirinkimui pateikti:

1) metinių finansinių ataskaitų rinkinį;

2) veiklos ataskaitą.

2. Metinių finansinių ataskaitų rinkinį sudaro šios finansinės ataskaitos:

1) finansinės būklės ataskaita, kurioje rodomas visas subjektoviešosios įstaigos turtas, nuosavas kapitalas, finansavimo sumos ir įsipareigojimai paskutinę ataskaitinio laikotarpio dieną;

2) veiklos rezultatų ataskaita, kurioje rodomos visos subjektoviešosios įstaigos ataskaitinio laikotarpio pajamos, sąnaudos ir veiklos rezultatai – perviršis (pelnas) arba deficitas (nuostolis);

3) finansinių ataskaitų aiškinamasis raštas, kuriame detalizuojamos ir paaiškinamos subjektoviešosios įstaigos finansinės būklės, veiklos rezultatų ataskaitose nurodytos sumos, nurodomas vyriausiasis buhalteris (buhalteris) arba pagal sutartį apskaitos paslaugas teikianti (teikusi) įmonė arba apskaitos paslaugas savarankiškai teikiantis (teikęs) asmuo ir laikotarpis, už kurį jis tvarko (tvarkė) viešosios įstaigos apskaitą, taip pat pateikiama papildoma reikšminga informacija, nenurodoma finansinėse ataskaitose, ir kita šiame Įstatyme nurodyta informacija.

3. Jei Vviešoji įstaiga, kuri per ataskaitinius finansinius metus gavo paramą, į finansinių ataskaitų aiškinamąjįajame raštąe taip pat turi būti įtraukianurodyta informacijąa apie gautą finansinę ir nefinansinę paramą (nefinansinei paramai priskiriant ir turtą, gautą naudotis panaudos teise) ir jos panaudojimą bei apie kitas per finansinius metus gautas lėšas, jų šaltinius ir panaudojimą. Pateikiant informaciją apie paramos teikėjus juridinius asmenis, turi būti atskirai nurodytas kiekvienas paramą suteikęs juridinis asmuo, jo suteiktos paramos dalykas ir vertė. Jei paramos teikėjo per ataskaitinius finansinius metus suteiktos paramos vertė neviršija 2 vidutinių mėnesinių darbo užmokesčių, ir sudaro ne daugiau kaip 10 procentų viešosios įstaigos per ataskaitinius finansinius metus visos gautos paramos ir (arba) visų gautų finansavimo sumų,  paramą suteikęs juridinis asmuo gali būti nenurodomas.

4. Veiklos ataskaitoje turi būti nurodyta:

1) viešosios įstaigos veiklos tikslai, uždaviniai ir atlikti darbai, siekiant veiklos tikslų, taip pat nurodomi ateinančių finansinių metų veiklos tikslai, uždaviniai ir planuojami atlikti darbai;

2) viešosios įstaigos dalininkai ir kiekvieno jų įnašų vertė finansinių metų pradžioje ir pabaigoje ir praėjusių finansinių metų pabaigoje.

5. Veiklos ataskaitoje gali būti nurodyta ir kita informacija, kurią nusprendžia pateikti viešosios įstaigos vadovas ar visuotinis dalininkų susirinkimas.

6. Viešosios įstaigos metinių finansinių ataskaitų auditas turi būti atliekamas, kai tenkinamaos bent vienadvi iš šių sąlygų:

1)    viešoji įstaiga pagal Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymą priskiriama prie viešojo sektoriaus subjektų ir jos veikla ne mažiau 50 procentų finansuojama iš valstybės ir (arba) savivaldybės (savivaldyb-ių) biudžeto (biudžet-ų);

2)    paskutinę finansinių metų dieną finansinės būklės ataskaitoje nurodyto turto vertė viršija 1 800 000 eurų;

3)    pajamos per ataskaitinius finansinius metus viršija 3 500 000 eurų.

7. Viešoji įstaiga, kuri, vadovaudamasi Buhalterinės apskaitos įstatymu, yra pasirinkusi supaprastintą apskaitą, vietoj šio straipsnio 1 dalyje nurodytų ataskaitų, gali rengti ir visuotiniam dalininkų susirinkimui pateikti metinę ataskaitą, kurioje turi būti pateikta informacija, nurodyta šio straipsnio 2 dalies 1 ir 2 punktuose ir 3–5 dalyse.

87. Metinių finansinių ataskaitų rinkinį sudarančių finansinių ataskaitų, ir veiklos ataskaitos ir metinės ataskaitos parengimo tvarką nustato ir informacijos, nurodytos šio straipsnio 2, ir 4 ir 7 dalyse, turinį detalizuoja Vyriausybė arba jos įgaliota institucija.“

Pritarti

 

 

7.

Seimo Audito komitetas,

2018-05-09

6

 

 

N

Argumentai:

Kaip jau minėta, Audito komitetas siekdamas supaprastinti apskaitos ir atskaitomybės reikalavimus labai mažiems pelno nesiekiantiems subjektams ir taip sumažinti jiems administracinę naštą, identifikavo, kad tokios situacijos, kai viešoji įstaiga neturės samdomų darbuotojų, todėl neturės teisės pasirinkti projekto iniciatorių siūlomos supaprastintos apskaitos, nėra, todėl siūlytina iš projekto išbraukti nuostatas, susijusias su supaprastinta apskaita ir metinėmis ataskaitomis.

Taip pat kaip jau akcentuota, pagal šiuo metu galiojantį teisinį reglamentavimą, atsakomybė už finansinius dokumentus taikoma vienasmeniam valdymo organui, todėl siūlytina po finansinėmis ataskaitomis nereikalauti vyriausiojo buhalterio (buhalterio) parašo.

Įvertinant tai, kas išdėstytai, bei atsižvelgiant į tai, kad Audito komitetas papildė projektą naujais straipsniais, todėl pasikeitė projekto straipsnių numeracija, siūlytina patikslinti projekto 5 straipsnį.

Pasiūlymas:

Patikslinti projekto 5 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

56 straipsnis. 12 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 12 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

12 straipsnis. Metinių finansinių ataskaitų rinkinio, ir veiklos ataskaitos ir metinės ataskaitos pasirašymas, skelbimas ir teikimas

1. Metinių finansinių ataskaitų rinkinys, ir veiklos ataskaita ir metinė ataskaita turi būti pasirašyti viešosios įstaigos vadovo. Metinių finansinių ataskaitų rinkinys taip pat turi būti pasirašyti vyriausiojo buhalterio (buhalterio) arba kito asmens, galinčio tvarkyti buhalterinę apskaitą pagal Buhalterinės apskaitos įstatymą. Šiuose dokumentuose turi būti nurodytos pasirašančiųo asmenųs pareigos, vardais ir pavardės.

2. Metinių finansinių ataskaitų rinkinys ir veiklos ataskaita kartu su auditoriaus išvada (tais atvejais, kai finansinių ataskaitų auditas atliktas), taip pat metinė ataskaita yra vieši dokumentai. Šie dokumentai, išskyrus fizinių asmenų asmens duomenis, kurie pagal įstatymus, reglamentuojančius fizinių asmenų asmens duomenų apsaugą, viešai neskelbiami, turi būti paskelbti viešosios įstaigos interneto svetainėje, jei viešoji įstaiga ją turi. Be to, tretiesiems asmenims turi būti sudarytos sąlygos su šiais dokumentais susipažinti viešosios įstaigos buveinėje.

3. Viešosios įstaigos veiklos ataskaita turi būti pateikta Juridinių asmenų registro tvarkytojui kartu su metinių finansinių ataskaitų rinkiniu, o tais atvejais, kai atliktas finansinių ataskaitų auditas, kartu su audituotu metinių finansinių ataskaitų rinkiniu turi būti pateikta ir auditoriaus išvada. Viešosios įstaigos, kuri priskiriama prie viešojo sektoriaus subjektų, metinių finansinių ataskaitų rinkinys, o tais atvejais, kai auditas atliktas, audituotas metinių finansinių ataskaitų rinkinys kartu su auditoriaus išvada Juridinių asmenų registro tvarkytojui teikiami Vyriausybės arba jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka. Viešoji įstaiga, kuri rengia metinę ataskaitą, kaip nustatyta šio Įstatymo 11 straipsnio 7 dalyje, metinę ataskaitą turi pateikti Juridinių asmenų registro tvarkytojui. Juridinių asmenų registro tvarkytojui pateikti dokumentai ne vėliau kaip per 30 dienų nuo jų gavimo dienos neatlygintinai skelbiami Juridinių asmenų registro tvarkytojo interneto svetainėje.“

Pritarti

 

 

8.

Seimo Audito komitetas,

2018-05-09

7

 

 

N

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad projekte suvienodinus pelno nesiekiančių subjektų ataskaitų pavadinimus ir įvertinus tai, kad viešosios įstaigos yra pelno nesiekiantys subjektai, tikslinga projekte įvesti vieną kitą tikslinančias sąvokas – perviršis (pelnas) bei deficitas (nuostolis).

Siekiant įstatymų nuostatų suderinamumo, įvertinant tai, kad Audito komitetas papildė projektą naujais straipsniais, todėl pasikeitė projekto straipsnių numeracija, siūlytina tikslinti projekto 6 straipsnį.

Pasiūlymas:

Pakeisti Projektą 6 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

67 straipsnis. 13 straipsnio pakeitimas

„1. Pakeisti Pripažinti netekusiu galios 13 straipsnio 1 daliesį 3 punktą. ir ją išdėstyti taip:

„1. Viešosios įstaigos nuosavą kapitalą sudaro:

1) dalininkų kapitalas;

2) perviršis (pelnas) ar deficitas (nuostolis);

3) perkainojimo rezervas;

43) rezervai iš perviršio (pelno).“

2.  Pakeisti 13 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:

7. Viešojoje įstaigoje gali būti sudaromi rezervai iš perviršio (pelno), gauto iš ūkinės komercinės veiklos, susietos su įstaigos įstatuose nustatytais veiklos tikslais.“

3.  Pakeisti 13 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip:

8. Rezervai iš perviršio (pelno) sudaromi, keičiami, naudojami ir panaikinami visuotinio dalininkų susirinkimo sprendimu.“

34. Pripažinti netekusia galios 13 straipsnio 9 dalį.“

Pritarti

 

 

 

 

 

9.

Seimo Audito komitetas,

2018-05-09

8

 

 

N

Argumentai:

Įvertinant tai, kad viešosios įstaigos yra pelno nesiekiantys subjektai, projekte suvienodinami pelno nesiekiančių subjektų ataskaitų pavadinimai ir įtvirtinamos viena kitą tikslinančias (dvigubos) sąvokos – perviršis (pelnas) bei deficitas (nuostolis).

Atsižvelgiant į tai, keičiamo įstatymo 14 straipsnyje taip pat minima sąvoka „pelnas“, kuri yra tikslintina pagal projekto iniciatorių siūlymus, siekiant įstatymų nuostatų suderinamumo, siūlytina projektą papildyti nauju 8 straipsniu.

Pasiūlymas:

Papildyti Projektą 8 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

8 straipsnis. 14 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 14 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„14 straipsnis. Viešosios įstaigos perviršio (pelno) naudojimas

1. Viešosios įstaigos gautas perviršis (pelnas) gali būti naudojamas tik viešosios įstaigos įstatuose nustatytiems viešosios įstaigos veiklos tikslams siekti.

2. Viešosios įstaigos perviršis (pelnas) negali būti skiriamas dalininkams, viešosios įstaigos organų nariams, darbuotojų premijoms.“

Pritarti

 

 

 

10.

Seimo Audito komitetas, 2018-05-09

9

 

 

N

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad projekte pelno nesiekiančių subjektų balansas keičiamas į finansinės būklės ataskaitą, siekiant įstatymų nuostatų suderinamumo, siūlytina projektą papildyti nauju 9 straipsniu.

Pasiūlymas:

Papildyti Projektą 9 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

9 straipsnis. 18 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 18 straipsnio 2 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

„3) sudaryti likvidavimo laikotarpio pradžios viešosios įstaigos balansą finansinės būklės ataskaitą;“    

Pritarti

 

 

11.

Seimo Audito komitetas, 2018-05-09

10

 

 

N

Argumentai:

Siūlytina įtvirtinti viešųjų įstaigų audito privalomumo kriterijų įsigaliojimo datą – 2018 m. liepos 1 d., taip pat projekto taikymą 2018 m. sausio 1 d. ir vėliau prasidedančių ataskaitinių laikotarpių viešųjų įstaigų metinių finansinių ataskaitų rinkinių auditams.

 Atsižvelgiant į tai, siekiant įstatymų projektų suderinamumo, bei įvertinant tai, kad Seimo Audito komitetas savo pasiūlymais papildo projektą naujais straipsniais, tikslintina projekto 7 straipsnio numeracija ir jo nuostatos.

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 7 straipsnio numeraciją ir jį išdėstyti taip:

710 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas

1.  Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2, 3 ir 5 dalįis, įsigalioja 2019 m. sausio 1 d.

2Šio įstatymo 1 straipsnis ir šio įstatymo 5 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatymo 11 straipsnio 6 dalis įsigalioja 2018 m. liepos 1 d.

23. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir (arba) jos įgaliota institucija iki 2018 m. gruodžio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

34.         Šis įstatymas taikomas rengiant 2019 m. sausio 1 d. ir vėliau prasidedančių ataskaitinių laikotarpių metinių finansinių ataskaitų rinkinius, ir veiklos ataskaitas ir metines ataskaitas.

5.    Šis įstatymas taikomas 2018 m. sausio 1 d. ir vėliau prasidedančių ataskaitinių laikotarpių viešųjų įstaigų metinių finansinių ataskaitų rinkinių auditams.“    

Pritarti

 

 

8. Balsavimo rezultatai: už – 6, prieš – 0, susilaikė – 0.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: A. Maldeikienė.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                           (Parašas)                                                                                              Ingrida Šimonytė

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Asta Rubežė