LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Audito komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIEŠŲJŲ ĮSTAIGŲ ĮSTATYMO NR. I-1428 1, 9, 10, 11, 12 IR 13 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-1863
2018-05-09 Nr. 141-P-12
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo:
Komiteto pirmininkė Ingrida Šimonytė, komiteto pirmininko pavaduotojas Naglis Puteikis, komiteto nariai: Agnė Bilotaitė, Petras Gražulis, Aušra Maldeikienė, Gintaras Vaičekauskas.
Komiteto biuras: vedėja Sigita Ščajevienė, patarėjos: Modesta Banytė, Laura Pranaitytė, Asta Rubežė, Jolanta Zibavičiūtė, padėjėja Lina Virgailytė.
Kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos finansų ministerijos Atskaitomybės, audito, turto vertinimo ir nemokumo politikos departamento direktorė Ingrida Muckutė, Lietuvos Respublikos finansų ministerijos Atskaitomybės, audito, turto vertinimo ir nemokumo politikos departamento direktoriaus pavaduotoja Paulė Svorobovičienė, Atviros Lietuvos fondo Finansų direktorė Julija Motiejūnienė, Nevyriausybinių organizacijų atstovas Rytis Jokubauskas, Nevyriausybinių organizacijų atstovas Paulius Bukelis, Nevyriausybinių organizacijų ir Lietuvos neįgaliųjų forumo atstovė Henrika Varnienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-04-05 |
1 |
|
|
Įvertinę projektą dėl jo atitikties Konstitucijai, įstatymams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Projekto 1 straipsniu siūloma papildyti keičiamo Viešųjų įstaigų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 1 straipsnio 3 dalį ir nustatyti, kad šio įstatymo nuostatos dėl metinių finansinių ataskaitų rinkinio ir veiklos ataskaitos parengimo, pateikimo ir paskelbimo viešosioms įstaigoms, kurios pagal Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymą priskiriamos prie viešojo sektoriaus subjektų, taikomos tiek, kiek Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymas nenustato kitaip. Atkreiptinas dėmesys, kad su siūloma nuostata turi būti suderinta ir keičiamo įstatymo 1 straipsnio 2 dalis, joje vietoj žodžių „kiek jos neprieštarauja Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymui arba atitinkamai Lietuvos Respublikos profesinio mokymo įstatymui“ įrašytini žodžiai „kiek Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymas arba atitinkamai Lietuvos Respublikos profesinio mokymo įstatymas nenustato kitaip“. |
Pritarti |
Žr. 2 Audito komiteto pasiūlymą. |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-04-05 |
4 |
|
|
2. Projekto 4 straipsniu keičiamoje įstatymo 11 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad viešosios įstaigos vadovas, išskyrus šio straipsnio 7 dalyje nurodytą atvejį, pasibaigus finansiniams metams turi parengti ir eiliniam visuotiniam dalininkų susirinkimui pateikti metinių finansinių ataskaitų rinkinį ir veiklos ataskaitą. Tuo tarpu projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 7 dalyje nustatyta, kad viešoji įstaiga, kuri, vadovaudamasi Buhalterinės apskaitos įstatymu, yra pasirinkusi supaprastintą apskaitą, vietoj šio straipsnio 1 dalyje nurodytų ataskaitų, gali rengti ir visuotiniam dalininkų susirinkimui pateikti metinę ataskaitą <...>. Taigi, iš nurodytųjų formuluočių nėra aišku, kas (koks valdymo organas) yra atsakingas už projekto 4 straipsniu keičiamo 11 straipsnio 7 dalyje nurodytos metinės ataskaitos parengimą viešosios įstaigos vardu ir jos pateikimą visuotiniam dalininkų susirinkimui. Analogiška pastaba taikytina ir projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 3 dalies nuostatoms. |
Pritarti |
Žr. 6 Audito komiteto pasiūlymą. |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-04-05 |
4 |
|
|
3. Atsižvelgiant į tai, kad teisės akto tekstas turi būti tikslus, projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 2 dalies 1, 2 ir 3 punktuose vietoj žodžio „subjekto“ turi būti įrašyti žodžiai „viešosios įstaigos“, kadangi sąvoka „subjektas“ šiame įstatyme nėra atskleista ir kitose nuostatose nevartojama. |
Pritarti |
Žr. 6 Audito komiteto pasiūlymą. |
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-04-05 |
4 |
|
|
4. Projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 4 dalies 1 punkto nuostatoje rašoma apie viešosios įstaigos veiklos ataskaitoje pateikiamus duomenis apie „viešosios įstaigos veiklos tikslus“. Diskutuotina, ar viešosios įstaigos veiklos tikslų pateikimas šioje atskaitoje nėra perteklinis, nes pagal keičiamo įstatymo 6 straipsnio 2 dalies 4 punktą šių įstaigų veiklos tikslai (jie turi būti apibūdinti aiškiai ir išsamiai, nurodant veiklos sritis bei rūšis) yra pateikiami šių įstaigų įstatuose. |
Nepritarti |
Atsižvelgiant į tai, kad viešosios įstaigos veiklos ataskaita yra viešas dokumentas, dėl to teigtina, kad šių duomenų pateikimas nėra perteklinis. |
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-04-05 |
1, 2 |
|
|
5. Vadovaujantis Teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 patvirtintomis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis (2017 m. liepos 11 d. redakcija), jei teisės akto, institucijos, pareigūno ir pan. pavadinimas, kuris prasideda žodžiais „Lietuvos Respublikos“, minimas ne kartą, pirmą kartą parašius visą pavadinimą, toliau jis gali būti rašomas be žodžių „Lietuvos Respublika“. Trumpinio šiuo atveju įvesti nereikia. Atsižvelgiant į tai, brauktini trumpiniai projekto 1 straipsniu pildomoje keičiamo įstatymo 1 straipsnio 3 dalyje ir projekto 2 straipsnio 2 dalimi pildomame keičiamo įstatymo 9 straipsnio 5 dalies 1 punkte. |
Pritarti |
Žr. 2 ir 4 Audito komiteto pasiūlymus. |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Crypto Economy Organisation, 2018-05-08 |
4 |
|
|
Kripto Ekonomikos Organizacija vienija ir atstovauja kriptografijos pagrindu veikiančių išskirstytų resursų kūrėjus, naudotojus ir kitus kripto ekosistemos dalyvius. Susipažinę su Viešųjų įstaigų įstatymo pakeitimo projektu Nr. XIIIP-1863, Labdaros ir paramos fondų įstatymo pakeitimo projektu Nr. XIIIP-1864 ir Asociacijų įstatymo pakeitimo projektu Nr. XIIIP-1865 teikiame šias pastabas. Lietuva konkuruoja su kitomis šalimis siekdama pritraukti kuo daugiau finansinių technologijų (fintech) startuolių. Startuoliai dažnai kuriasi įvairiuose verslo inkubatoriuose (dar vadinamuose slėniais ar hubais), kurie neretai turi asociacijos, viešosios įstaigos ar labdaros ir paramos fondo statusą. Finansų ministras taip pat viešai deklaruoja fintech ir blokų grandinių (blockchain) verslų pritraukimą į Lietuvą, pirminio žetonų siūlymo (ICO) vykdymą Lietuvoje. Tačiau lietuvių vykdomi ICO paprastai veikia per Estijoje ar Šveicarijoje veikiančius juridinius asmenis, įskaitant ir fondus/asociacijas, o pritraukti fintech startuolių darosi vis sudėtingiau. Taip yra dėl nelabai palankios ir vis bloginamos viešųjų įstaigų/labdaros ir paramos fondų/asociacijų teisinės aplinkos. Šiuo metu siūlomame keisti Viešųjų įstaigų įstatymo pakeitimo projekte XIIIP-1863 siūloma 11 straipsnio 3 dalyje nustatyti, kad viešoji įstaiga turi viešinti visus paramos davėjus (juridinius asmenis), išskyrus teikusius labai mažas paramos sumas: „3. Viešoji įstaiga, kuri per ataskaitinius finansinius metus gavo paramą, į finansinių ataskaitų aiškinamąjį raštą taip pat įtraukia informaciją apie gautą paramą ir jos panaudojimą bei apie kitas per finansinius metus gautas lėšas, jų šaltinius ir panaudojimą. Pateikiant informaciją apie paramos teikėjus juridinius asmenis, turi būti atskirai nurodytas kiekvienas paramą suteikęs juridinis asmuo, jo suteiktos paramos dalykas ir vertė. Jei paramos teikėjo per ataskaitinius finansinius metus suteiktos paramos vertė neviršija 2 vidutinių mėnesinių darbo užmokesčių, paramą suteikęs juridinis asmuo gali būti nenurodomas.“ Analogiškos nuostatos yra ir Labdaros ir paramos fondų bei Asociacijų įstatymų projektuose. Suprantama, kad šie pakeitimai tik performuluoja minėtuose įstatymuose jau esančią nuostatą, kuri įrašyta 2017 metais. Tačiau šia klaidą būtina kuo skubiau taisyti. Minėtu įpareigojimu organizacijoms tik imituojamas skaidrumas (norint nuslėpti rėmimo pagrindą, tai nesudėtinga padaryti). Tačiau tokia viešinimo pareiga yra nepagrįsta biurokratinė našta organizacijai. Ji mažina Lietuvos patrauklumą fintech startuoliams bei norintiems vykdyti ICO. Paminėtina ir tai, kad visos organizacijos teikia Valstybinei mokesčių inspekcijai ataskaitas apie gautą paramą, tad jei jau būtų poreikis viešinti paramos duomenis, tai galėtų daryti pati valstybė. Atsižvelgdami į išvardintus argumentus, minėtą nuostatą siūlome keisti taip: „3. Viešoji įstaiga, kuri per ataskaitinius finansinius metus gavo
paramą, į finansinių ataskaitų aiškinamąjį raštą taip pat įtraukia
informaciją apie gautą paramą ir jos panaudojimą bei apie kitas per finansinius
metus gautas lėšas, jų šaltinius ir panaudojimą. Analogiškai suformuluoti ir Labdaros ir paramos fondų bei Asociacijų įstatymų pakeitimų projektus. Jei vis tik būtų nuspręsta, kad negalima atleisti visų viešųjų įstaigų, labdaros ir paramos fondų bei asociacijų nuo pareigos viešinti paramos davėjus, prašome įstatymuose nustatyti, kad tokia pareiga netaikoma verslo inkubatoriams bei ICO vykdančioms organizacijoms. |
Nepritarti |
Audito komitetas, siekdamas skaidrumo, ne tik pritaria projektų iniciatorių siūlymams, kad informacija apie gautą, panaudotą paramą, būtų atskleidžiama finansinių ataskaitų aiškinamajame rašte, tačiau įvertinant tai, kad gauta parama gali būti ne tik finansinė, tačiau ir nefinansinė, t. y. turtas, gautas naudotis panaudos teise, siūlytina išplėsti paaiškinant, kokią informaciją apie gautą paramą viešoji įstaiga turės įtraukti į aiškinamąjį raštą. Siūloma papildoma sąlyga, kada paramą teikęs juridinis asmuo gali būti nenurodomas, t. y. ne tik jei paramos teikėjo per ataskaitinius finansinius metus suteiktos paramos vertė neviršija 2 vidutinių mėnesinių darbo užmokesčių, bet ir jei sudaro ne daugiau kaip 10 procentų viešosios įstaigos per ataskaitinius finansinius metus gautos paramos ir (arba) gautų finansavimo sumų iš viso.
|
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: nėra.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: nėra.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nėra.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: pritarti Lietuvos Respublikos Seimo Audito komiteto patobulintam Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatymo Nr. I-1428 1, 3, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ir 18 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-1863(2) ir komiteto išvadoms.
7.2. Pasiūlymai:
8. Balsavimo rezultatai: už – 6, prieš – 0, susilaikė – 0.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: A. Maldeikienė.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkė (Parašas) Ingrida Šimonytė
Komiteto biuro patarėja Asta Rubežė