PASIŪLYMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SAUGAUS EISMO AUTOMOBILIŲ KELIAIS įstatymo Nr. VIII-2043 2 straipsnio pakeitimo ir ĮSTATYMO papildymo 114 straipsniu įstatymo PROJEKTO NR. XIVP-3015(2)
2023-12-20
Vilnius
Eil. Nr. |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
||
str. |
str. d. |
p. |
||
1. |
2 |
|
|
Argumentai:
Įstatymo projektu XIVP-3015(2) siūlomi įtvirtinti stacionarių greičio matuoklių įrengimo kiekybiniai ribojimai (sąlygos) nepagrįsti tyrimais, skaičiavimais ar eismo saugumo rekomendacijomis. Pertekliniai ribojimai labai sumažins šių priemonių skaičių keliuose, kelio savininkai neteks galimybės efektyviai spręsti leistino važiavimo greičio viršijimo sukeltas eismo saugumo problemas. Dėl siūlomų ribojimų net tik sustos greičio matuoklių tinklo plėtra valstybinės reikšmės keliuose, bet turės būti išmontuoti dalis esamų greičio kontrolės priemonių. Siūlomas reglamentavimas turės neigiamos įtakos eismo saugumui, nes greičio matuoklių naudojimas iš esmės gerina eismo saugą probleminiuose kelių ruožuose. Statistika ir pavyzdžiai pateikti Vyriausybės išvadoje. Kelio savininkas magistraliniame kelyje identifikavęs kelio ruožą, kuriame eismo įvykiai kyla dėl greičio viršijimo, negalėtų laiku įrengti tikslinės priemonės, kuri mažintų greičio viršijimą – stacionaraus greičio matuoklio, o turėtų rinktis infrastruktūros priemones (tvorą nuo laukinių gyvūnų, lėtėjimo juostą ir pan.), kurios niekaip nespręstų greičio viršijimo sukeliamų problemų, 3 metus stebėti greičio viršijimo sukeliamus padarinius (galimai juodos dėmės formavimąsi) ir tik tuomet imtis realių ir efektyvių veiksmų greičio viršijimo prevencijai. Eismo saugumo užtikrinimo požiūriu, kelio savininkui turi būti palikta teisė į eismo saugumo problemas reaguoti nedelsiant ir, remiantis specialistų išvadomis, įrengti tinkamiausias inžinerines eismo saugos priemones pagal tame kelio ruože esančią eismo saugumo situaciją. Pažymėtina, kad Seime svarstant Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pakeitimus, nebuvo kreiptasi išvados į Valstybinę eismo saugumo komisiją. Taip pat, į diskusijas komitetuose nebuvo kviečiami Valstybinės eismo saugumo komisijos atstovai, kurie galėtų pristatyti eismo saugumo situaciją keliuose, pateikti eismo įvykių priežastis ir vertinimus dėl siūlomų naujų priemonių įgyvendinimo ir jų poveikio eismo saugumo situacijai. Šios komisijos sudėtis reglamentuota Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 9 str. Valstybinė eismo saugumo komisija ne tik atsakinga už politikos įgyvendinimo priežiūrą, bet teikia valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms išvadas dėl teisės aktų atitikties eismo saugumo reikalavimams. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, siūloma atsisakyti nepagrįstų ribojimų įtvirtinimo įstatymo lygmeniu pagal teikiamą pasiūlymą.
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„2 straipsnis. Įstatymo papildymas 114 straipsniu Papildyti Įstatymą 114 straipsniu: „114 straipsnis. Stacionariųjų greičio matuoklių įrengimas 1. Siekiant didinti eismo saugumą keliuose gali būti įrengiami stacionarieji greičio matuokliai (toliau – greičio matuokliai). Greičio matuoklių įrengimo ir naudojimo tvarką valstybinės reikšmės keliuose nustato Vyriausybė ar jos įgaliota institucija. 2. Greičio matuokliai keliuose įrengiami siekiant užtikrinti eismo saugumą, įvertinus kelio ar jo ruožo eismo saugumo situaciją, eismo įvykių, kilusių viršijus leistiną važiavimo greitį, aplinkybes, leistino važiavimo greičio viršijimo atvejų mastą, eismo intensyvumą, eismo organizavimą ir kitus eismo saugumo požiūriu svarbius veiksnius ar rizikas. Greičio matuoklius valstybinės reikšmės keliuose įrengia kelio savininkas (valdytojas), vadovaudamasis Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta greičio matuoklių įrengimo ir naudojimo valstybinės reikšmės keliuose tvarka.
|
2. |
3 |
|
|
Argumentai:
Įstatymo projektu XIVP-3015(2) siūlomi ribojimai greičio matuoklių įrengimui ir Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo projekto 3 str. 3 d. nuostata lemtų tai, kad šalyje reikės demontuoti dalį šiuo metu jau įrengtų ir efektyviai veikiančių stacionarių greičio matuoklių. Esamų matuoklių išmontavimas nepriimtinas eismo saugumo požiūriu ir prieštarauja racionalaus ir efektyvaus valstybės piniginių išteklių panaudojimo principui. Demontavus dalį esamų greičio matuoklių tikėtina vėl didės juodųjų dėmių ir pavojingų kelio ruožų, kurių problema buvo išspręsta įrengus greičio matuoklius, skaičius. Dalis matuoklių įrengti už ES lėšas, todėl, juos išmontavus, jų įrengimui panaudotos lėšos galimai turėtų būti grąžintos. Atsižvelgiant į tai, siūloma tikslinti Įstatymo projektą XIVP-3015(2) pagal teikiamą pasiūlymą.
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„3 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas 1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota institucija iki 2024 m. birželio 30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.
|
Teikia
Seimo narė Ingrida Šimonytė