LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Socialinių reikalų ir darbo komitetas
PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS LOTERIJŲ IR LOŠIMŲ MOKESČIO ĮSTATYMO NR.IX-326 4 IR 5 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO (NR. XIIIP-1191)
2019-09-18 Nr. 103-P-38
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: R. Šalaševičiūtė – Komiteto pirmininkė, R. Baškienė, R. J. Dagys, A. Dumbrava, J. Džiugelis, M. Navickienė, V. Rastenis, J. Rimkus, A. Sysas, T. Tomilinas, J. Varkalys; Komiteto biuras: E. Bulotaitė – biuro vedėja, patarėjos: D. Aleksejūnienė, A. Dolmantienė, D. Jonėnienė, I. Kuodienė, padėjėja R. Liekienė; kviestieji asmenys: E. Bingelis – socialinės apsaugos ir darbo viceministras, E. Putrimas – Finansų ministerijos Tiesioginių mokesčių ir apmokestinimo skyriaus vedėjas, G. Brazauskienė – Finansų ministerijos Tiesioginių mokesčių ir apmokestinimo skyriaus vyr. specialistė, L. Kliukienė – Finansų ministerijos Draudimo veiklos skyriaus vyr. specialistė, I. Spėčienė – Lošimų priežiūros tarnybos Kontrolės skyriaus vyr. specialistė, Ž. Babrauskaitė – Lošimų priežiūros tarnybos Teisėkūros, personalo ir bendrųjų reikalų skyriaus vyr. specialistė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2017-10-12 |
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, Europos Sąjungos teisės aktams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Projekto nuostatos įsigaliotų 2018 m. sausio 1 d., tačiau tai prieštarautų Teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 3 daliai bei Mokesčių administravimo įstatymo 3 straipsnio 3 daliai, pagal kurią Lietuvos Respublikos Seimas turi užtikrinti, kad Lietuvos Respublikos mokesčių įstatymai, nustatantys <...> naują mokesčio tarifą <...> turėtų įsigalioti ne anksčiau kaip po 6 mėnesių nuo jų paskelbimo dienos. Atsižvelgiant į tai, koreguotina įstatymo įsigaliojimo data.
|
Pritarti. |
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2017-10-12 |
|
|
|
2. Atsižvelgiant į Biudžeto sandaros įstatymo 17 straipsnio 2 dalies nuostatas, jog trejų biudžetinių metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų konsoliduotos visumos planuojamų rodiklių projektas rengiamas remiantis Vyriausybės programa, Lietuvos stabilumo programa, Valstybės pažangos strategija <...>, manytina, kad turėtų būti gauta Vyriausybės, kaip biudžeto planuotojos, nuomonė dėl siūlomo teisinio reguliavimo. |
Pritarti. |
|
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2017-10-12 |
2 |
|
|
3. Atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 patvirtintose Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose nustatytus teisės technikos reikalavimus: 3.1. projekto pavadinime esantis žodis „ĮSTATYMAS“ rašytinas naujoje eilutėje; 3.2. projekto 2 straipsnio dėstomojoje dalyje keičiamo įstatymo 5 straipsnio pavadinimas dėstytinas paryškintomis raidėmis.
|
Pritarti. |
|
4. |
Europos teisės departamentas prie Teisingumo ministerijos 2017-10-18 |
|
|
|
Išnagrinėję Lietuvos Respublikos loterijų ir lošimų mokesčio įstatymo Nr. IX-326 4 ir 5 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-1191 (toliau – projektas) pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų dėl projekto atitikties Europos Sąjungos teisei neturime. Tačiau norėtume atkreipti dėmesį į tai, kad projekto nuostatomis keičiamas mokesčio bazės apskaičiavimo metodas organizuojant lošimus lošimo automatais ir stalo lošimus, numatant, kad vykdant šią veiklą mokesčio bazė yra ne tik fiksuota suma už lošimų veiklos leidime nurodytą lošimo įrenginį (lošimo automatą, ruletės, kortų arba kauliukų stalą), kaip yra nustatyta šiuo metu galiojančiame Lietuvos Respublikos loterijų ir lošimų mokesčio įstatyme, bet ir skirtumas tarp iš lošėjų gautų statomų sumų ir lošėjams faktiškai išmokėtų laimėjimų sumų. Tuo tarpu kitoms veikloms taikoma viena mokesčio bazė: organizuojant loterijas – išplatintų loterijos bilietų nominali vertė; organizuojant bingą, totalizatorių, lažybas ir nuotolinius lošimus – suma, gauta iš lošėjų statomų sumų, atėmus lošėjams faktiškai išmokėtų laimėjimų sumą. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo praktika[1], leidžiant įstatymus (įskaitant ir mokesčio bazės nustatymą) turi būti paisoma konstitucinio asmenų lygybės principo, taikytino ne tik fiziniams, bet ir juridiniams asmenims. Konstitucinio Teismo nuomone, „diskriminacija paprastai suprantama kaip asmens ar asmenų grupės padėties kitų asmenų atžvilgiu pakeitimas be objektyviai pateisinamo pagrindo. Tačiau tam tikrais atvejais, t. y. esant pakankamai motyvuotam ir pagrįstam reikalui, atskiroms subjektų grupėms įstatymu galima nustatyti specialų teisinį statusą ar įtvirtinti tam tikrus teisinės padėties ypatumus. Tai reiškia, kad konstitucinis asmenų lygybės principas nepaneigia pačios galimybės skirtingai traktuoti žmones atsižvelgiant į jų statusą.“ Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, pažymime, kad turėtų būti objektyviai pagrįstas ne tik mokesčio tarifo padidinimas, bet ir pačios mokesčio bazės apskaičiavimo metodo, kuriuo išskiriama viena iš lošimo veiklos rūšių, pakeitimas.
|
Pritarti. |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Komiteto sprendimas: pritarti įstatymo projektui ir siūlyti pagrindiniam Biudžeto ir finansų komitetui jį tobulinti, atsižvelgiant į 2019 m. liepos 24 d Lietuvos Respublikos Vyriausybės išvadą ir Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas.
7. Balsavimo rezultatai: už – 8 , prieš – 1, susilaikė – 0.
8. Komiteto paskirti pranešėjas: Tomas Tomilinas.
Komiteto pirmininkė Rimantė Šalaševičiūtė
SRDK biuro patarėja Ieva Kuodienė