LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
TEISĖS IR TEiSĖTVaRKOS KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo Nr. VIII-2043 27(2) straipsnio papildymo įstatymo projekto Nr. XIVP-1241
2024-10-30 Nr. 102-P-40
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Irena Haase, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, nariai: Gabrielių Landsbergį pavaduojanti Liuda Pociūnienė, Julius Sabatauskas, Vilius Semeška, Algirdas Stončaitis.
Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjai: Martyna Civilkienė, Žana Jerochovienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, padėjėjos: Meile Čeputienė, Rivena Zegerienė.
Teisingumo ministerijos Teisėkūros politikos grupės vyresnioji patarėja I. Skersytė, Vidaus reikalų ministerijos Viešojo saugumo politikos grupės patarėjas G. Ligeika, Valstybinės duomenų apsaugos inspekcijos atstovė M. Valčiukė, LR Transporto priemonių draudikų biuro direktorius T. Rudzkis, AB Regitra atstovas V. Žekonis, Asociacijos Vairavimo mokytojų gildijos narys V. Šlepikas.
1. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-12-21 |
1 |
1 |
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Projektu pildomo įstatymo 272 straipsnio 6 dalis, nustatanti, kad Lietuvos Respublikos kelių transporto priemonių registro duomenis, susiejančius transporto priemonės valstybinės registracijos numerį ir VIN, teisėtiems tikslams gali gauti ir kiti registruoti duomenų valdytojai ir duomenų tvarkytojai, stokoja aiškumo ir ginčytina dėl kelių priežasčių. Pirma, iš siūlomos formuluotės nėra aiškūs subjektai, kuriems būtų suteikta galimybė gauti Kelių transporto priemonių registro duomenis. Pažymėtina, kad formuluotės „registruoti duomenų valdytojai ir duomenų tvarkytojai“ turinys neatskleidžia, nei kokių duomenų valdytojai ir (ar) tvarkytojai turimi omenyje, nei kokiame registre (ar informacinėje sistemoje) jie turėtų būti registruoti. Antra, projekte visiškai neatskleista nei tokių duomenų teikimo būdas (forma), pagrindas bei tvarka, nei šios paslaugos atlygintinumo (ar neatlygintinumo) klausimas. Trečia, projekte reikėtų aiškiai atskleisti galimus motorinių transporto priemonių duomenų teikimo tretiesiems asmenims tikslus, bei jų naudojimo apimtis ir būdus, nes formuluotė „teisėtiems tikslams“ yra tik deklaratyvi ir jokio reguliacinio turinio neturinti nuostata. Ketvirta, nėra aišku, kodėl šios nuostatos taikymas numatytas tik transporto priemonių atžvilgiu, nenustatant transporto priemonių priekabų duomenų teikimo galimybės. Penkta, pažymėtina, kad siūloma nuostata apskritai yra ne šio straipsnio reguliavimo dalykas, nes 272 straipsnyje reglamentuojamas keitimasis duomenimis būtent tarp įstatymo 271 nurodytų su eismo saugumo sritimi susijusių transporto priemonių registrų, valstybės informacinės sistemų ir duomenų bazių. Šešta, apskritai svarstytinas šios nuostatos tikslingumas ir pagrįstumas asmens duomenų apsaugos požiūriu, nes transporto priemonės identifikavimo numerį suinteresuotiems asmenims (privatiems duomenų valdytojams), siekdamas gauti atitinkamas paslaugas, gali pateikti pats transporto priemonės savininkas (valdytojas). Be to, šios dalies nuostatos derintinos su keičiamame įstatyme vartojama terminija, t.y. vietoj žodžių „valstybinės registracijos numerį“ įrašytini žodžiai „valstybinį registracijos numerį“, o prieš santrumpą „VIN“ – žodžiai „transporto priemonės identifikavimo numerį“.
|
Pritarti iš dalies |
Atkreiptinas dėmesys, kad įstatymo projekto autorių tikslas nėra transporto priemonės savininko nustatymas, o sužinoti transporto priemonės būklę, kas nėra asmens duomenys.
Projektas patikslintas pagal Seimo nario J. Sabatausko pasiūlymą.
Šiuo metu galiojančioje Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 27(2) straipsnio 6 dalyje yra numatyta teisė tikrinantiems pareigūnams, vykdant eismo priežiūrą, gauti duomenis iš registrų ir kitų informacinių sistemų. Tad, 27(2) straipsnio taikymas jau anksčiau priimtu teisiniu reguliavimu yra išplėstas.
Patikslinta terminija, kaip siūloma. |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-12-21 |
1 |
2 |
|
2. Projektu pildomo įstatymo 272 straipsnio 7 dalis, nustatanti, kad duomenys apie transporto priemonės draudiminius įvykius, pagal tos transporto priemonės VIN, yra vieši, tikslintina dėl kelių priežasčių. Pirma, nėra aišku kokiame registre ar informacinėje sistemoje esantys duomenys turimi omenyje, t.y. nėra aiškus šios nuostatos adresatas – tam tikro registro, informacinės sistemos ar duomenų bazės valdytojas, kuriam būtų taikoma ši įstatyminė prievolė. Antra, reikėtų aiškiau atskleisti šios nuostatos objektą, t.y. turbūt turima omenyje, kad skelbiami duomenys, siejantys transporto priemonės identifikacinį numerį su šios transporto priemonės patirtais draudiminiais įvykiais. Trečia, reikėtų aiškiau apibrėžti formuluotės „duomenys yra vieši“ turinį, nes nėra aišku, ar turima omenyje, kad jie teikiami nemokamai pagal suinteresuotų asmenų užklausimą, ar, vis dėlto, duomenys yra skelbiami ir laisvai prieinami tam tikrų informacinių išteklių valdytojo (ar tvarkytojo) interneto svetainėje. Ketvirta, siūloma nuostata apskritai yra ne šio straipsnio reguliavimo dalykas, nes 272 straipsnyje reglamentuojamas keitimasis duomenimis būtent tarp įstatymo 271 nurodytų su eismo saugumo sritimi susijusių transporto priemonių registrų, valstybės informacinės sistemų ir duomenų bazių. Galbūt tikslinga šią nuostatą dėstyti įstatymo 273 straipsnyje, reglamentuojančiame tam tikrų duomenų viešą skelbimą.
|
Pritarti iš dalies |
Projektas patikslintas. Pagal Transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo įstatymo 2 straipsnio 3 dalį, žodžiai „draudiminis įvykis“ pakeistas „draudžiamuoju įvykiu“. Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 273 straipsnis reglamentuoja duomenų viešą skelbimą siekiant nustatyti motorinių transporto priemonių ir (ar) priekabų savininkus ir valdytojus, o šio projekto tikslas nėra transporto priemonės savininko nustatymas, o sužinoti transporto priemonės būklę.
|
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-12-21 |
2 |
|
|
3. Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo įgyvendinimui reikėtų priimti poįstatyminius teisės aktus dėl atitinkamų registrų nuostatų pakeitimo, projekto 2 straipsnis pildytinas 2 dalimi, įtvirtinančia pavedimus kompetentingoms institucijoms iki įstatymo įsigaliojimo priimti reikalingus teisės aktus. Todėl šio straipsnio 1 dalyje reikėtų numatyti išlygą dėl 2 dalies ankstesnio įsigaliojimo, o straipsnio pavadinimą dėstyti taip: „Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas“.
|
Pritarti |
|
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-12-21 |
|
|
|
4. Atsižvelgiant į teisės technikos taisykles: - įstatymo pavadinime vietoj žodžio „papildymo“ įrašytinas žodis „pakeitimo“ (atitinkamai tikslintinas ir projekto 1 straipsnio pavadinimas); - projekto 1 straipsnis turėtų būti dėstomas dvejomis dalimis, iš kurių viena reglamentuotų straipsnio pildymą 6 dalimi, o kita – pildymą 7 dalimi. Projekto 1 straipsnio 1 dalies pakeitimų esmė būtų dėstytina taip: „Papildyti 272 straipsnį 6 dalimi“, o šios dalies dėstomoje dalyje turėtų būti išdėstyta tik pildoma dalis. Analogiškai turėtų būti dėstoma ir šio straipsnio 2 dalis; - tikslintina įstatymo įsigaliojimo data.
|
Pritarti |
|
5. |
Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė 2022-01-24
|
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo Nr. VIII-2043 27(2) straipsnio papildymo įstatymo projekto Nr. XIVP-1241 (toliau – Projektas) atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad Projekto nuostatos vertintinos Bendrojo duomenų apsaugos reglamento[1] nuostatų kontekste. Projektu siūloma, jog Lietuvos Respublikos kelių transporto priemonių registro duomenis, susiejančius transporto priemonės valstybinės registracijos numerį ir VIN (VIN numeris (vehicle identification number) – unikalus septyniolikos raidžių ir skaičių derinys, identifikuojantis automobilio pagaminimo šalį, gamintoją, markę, variklio dydį ir tipą, modelį, pagaminimo metus ir transporto priemonės serijos numerį), teisėtiems tikslams galėtų gauti ir kiti registruoti duomenų valdytojai ir duomenų tvarkytojai. Pažymėtina, kad Projekto 1 straipsniu teikiami siūlymai papildyti galiojančio įstatymo 272 straipsnį 6 dalimi yra analogiški Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo Nr. VIII‑2043 2 ir 27(2) straipsnių papildymo bei Įstatymo papildymo 29(2) straipsniu įstatymo projekto Nr. XIIIP-3831 2 straipsniu teiktiems siūlymams. Dėl šios nuostatos Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2021 m. kovo 31 d. nutarimu Nr. 200 pateiktoje išvadoje pažymėjo[2], kad „Įstatymo projektu siūloma keičiamo įstatymo 272 straipsnio 6 dalies nuostata, kad Centralizuotosios techninės apžiūros duomenų bazės ir Lietuvos Respublikos kelių transporto priemonių registro duomenis, susiejančius transporto priemonės valstybinės registracijos numerį ir transporto priemonės identifikavimo numerį (VIN), Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka gali gauti ir kiti juridiniai asmenys, nedera su Bendrojo asmens duomenų apsaugos reglamento nuostatomis ir yra perteklinė galiojančio teisinio reguliavimo atžvilgiu. Siūloma nuostata nesukuria teisinio pagrindo tretiesiems asmenims („kitiems juridiniams asmenims“) rinkti asmens duomenis, o tik nustato jų teisę asmens duomenis gauti, tačiau, net ir neįtraukus šios nuostatos į keičiamą įstatymą, tretiesiems asmenims teisė rinkti asmens duomenis iš kitų duomenų valdytojų, įskaitant nurodytų Įstatymo projekto 2 straipsnyje, nėra apribota. Kitaip tariant, abiem atvejais tretieji asmenys, kreipdamiesi į Įstatymo projekto 2 straipsnyje nurodytus duomenų valdytojus, turės savo prašymą pagrįsti, t. y. nurodyti asmens duomenų rinkimo tikslą, pagrįsti teisėto asmens duomenų tvarkymo sąlygą, nustatytą Bendrojo duomenų apsaugos reglamento 6 straipsnyje (t. y. savo teisę prašomus asmens duomenis rinkti ir toliau tvarkyti), pagrįsti prašomų asmens duomenų santykį su asmens duomenų tvarkymo tikslu, o prašymą gavęs duomenų valdytojas turės pareigą vertinti, ar prašymas atitinka Bendrojo duomenų apsaugos reglamento reikalavimus ir asmens duomenis galima teikti. Taigi, siūlomas įstatymo pakeitimas yra perteklinis. Be to, tais atvejais, kai teisės aktu siūloma nustatyti asmens duomenų tvarkymo pagrindą, tokiame teisės akte, vadovaujantis Bendrojo duomenų apsaugos reglamento 6 straipsnio 3 dalimi, turi būti išdėstytos konkrečios nuostatos pagal Bendrąjį duomenų apsaugos reglamentą taikomoms taisyklėms pritaikyti, įskaitant konkrečius subjektus, kuriems asmens duomenys gali būti atskleisti, ir tikslus, dėl kurių asmens duomenys gali būti atskleisti. Įstatymo projekte tai nėra nustatyta, todėl Įstatymo projekto 2 straipsniu siūlomas keičiamo įstatymo 27² straipsnio papildymas yra perteklinis, esamas teisinis reguliavimas yra pakankamas.“ Papildomai atkreiptinas dėmesys, kad Projekto 1 straipsniu siūlomo papildyti galiojančio įstatymo 272 straipsnio 6 dalyje vartojami žodžiai „registruoti duomenų valdytojai ir duomenų tvarkytojai“ yra neaiškūs, nes nėra pateikta paaiškinimo, kur šie asmenys turėtų būti registruoti, norėdami gauti duomenis, be to, tiksliau juos būtų vadinti „duomenų gavėjai“. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, nesant papildomo pagrindimo, manytina, kad Projekto 1 straipsnis, kuriuo siūloma galiojančio įstatymo 272 straipsnį papildyti 6 dalimi, yra perteklinis. Projekto 1 straipsniu taip pat siūloma galiojančio įstatymo 272 straipsnį papildyti 7 dalimi, numatančia, kad duomenys apie transporto priemonės draudiminius įvykius, pagal tos transporto priemonės VIN, yra vieši. Pažymėtina, kad galiojančio įstatymo 273 straipsnyje numatyta, jog motorinės transporto priemonės ir (ar) priekabos identifikavimo numeris (VIN), kartu su kitais šiame straipsnyje nurodytais duomenimis, viešinamas motorinių transporto priemonių ir (ar) priekabų savininkų ir valdytojų nustatymo tikslu. Tuo tarpu remiantis Projekto aiškinamajame rašte pateikta informacija viešinti transporto priemonės VIN ir kartu su šiuo VIN susietą informaciją apie transporto priemonės draudiminius įvykius siekiama norint suteikti informaciją apie transporto priemonės būklę. Atkreiptinas dėmesys, kad Projekte turėtų būti bent jau apibrėžta, kokiu tikslu šie duomenys viešinami, viešinamų duomenų apimtis, duomenis viešinantis subjektas ir terminas, kurį aptariami duomenys viešinami, pagal Bendrojo duomenų apsaugos reglamento 6 straipsnio 2 ir 3 dalies reikalavimus.
|
Pritarti iš dalies |
Projektas patikslintas pagal Seimo nario J. Sabatausko pasiūlymą, kuriam siūloma pritarti iš dalies.
Kadangi duomenų valdytojai ir duomenų tvarkytojai neregistruojami, atsisakyta žodžio „registruoti“.
Išvadoje minimą projektą Nr. XIIIP-3831, Teisės ir teisėtvarkos komitetas 2021-04-21 posėdyje atmetė:
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2022-05-13 |
1 |
|
|
|
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2022 m. sausio 26 d. sprendimo Nr. SV-S-367 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 1.1 papunktį, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria: Nepritarti Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo Nr. VIII-2043 272 straipsnio papildymo įstatymo projektui Nr. XIVP-1241 (toliau – Įstatymo projektas) dėl šių priežasčių: 1. Įstatymo projekto 1 straipsniu siūlomas Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 27² straipsnio papildymas 6 dalimi yra perteklinis ir neatitinka Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 1 punkte įtvirtinto tikslingumo principo. Vadovaujantis Darbo grupės asmenų apsaugai tvarkant asmens duomenis (pagal 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas) (toliau – Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas) 94 straipsnio 2 dalį – Europos duomenų apsaugos valdyba) išaiškinimu (2007 m. birželio 20 d. priimta Nuomonė 4/2007 dėl asmens duomenų sąvokos, 01248/07/LT), vienas iš asmens duomenų apibrėžties esminių elementų yra „informacijos, susijusios su asmeniu“ elementas, kuris apima ir informaciją apie automobilio registracijos numerį ir transporto priemonės identifikavimo numerį, nes juos galima susieti su transporto priemonės savininku (valdytoju). Įstatymo projektu siūloma keičiamo įstatymo 272 straipsnio 6 dalies nuostata, kad Lietuvos Respublikos kelių transporto priemonių registro duomenis, susiejančius transporto priemonės valstybinės registracijos numerį ir VIN, teisėtiems tikslams gali gauti ir kiti registruoti duomenų valdytojai ir duomenų tvarkytojai, yra perteklinė, o galiojantis teisinis reguliavimas yra pakankamas. Net ir neįtraukus šios nuostatos į keičiamą įstatymą, tretiesiems asmenims teisė rinkti asmens duomenis iš kitų duomenų valdytojų, įskaitant nurodytų Įstatymo projekto 1 straipsnyje, nėra apribota. Kitaip tariant, abiem atvejais tretieji asmenys, kreipdamiesi į Įstatymo projekto 1 straipsnyje nurodytus duomenų valdytojus, turės savo prašymą pagrįsti, t. y. nurodyti asmens duomenų rinkimo tikslą, pagrįsti teisėto asmens duomenų tvarkymo sąlygą, nustatytą Bendrojo duomenų apsaugos reglamento 6 straipsnyje, pagrįsti prašomų asmens duomenų santykį su asmens duomenų tvarkymo tikslu, o prašymą gavęs duomenų valdytojas turės pareigą vertinti, ar prašymas atitinka Bendrojo duomenų apsaugos reglamento reikalavimus ir ar asmens duomenis galima teikti. Be to, tais atvejais, kai teisės aktu siūloma nustatyti asmens duomenų tvarkymo pagrindą, tokiame teisės akte, vadovaujantis Bendrojo duomenų apsaugos reglamento 6 straipsnio 3 dalimi, turi būti išdėstytos konkrečios nuostatos pagal Bendrąjį duomenų apsaugos reglamentą taikomoms taisyklėms pritaikyti, įskaitant konkrečius subjektus, kuriems asmens duomenys gali būti atskleisti, ir tokių duomenų atskleidimo tikslus. Įstatymo projekte tai nėra nustatyta. Pažymėtina, kad teisinių prielaidų gauti reikalingus duomenis buvimą patvirtina ir Lietuvos Respublikos valstybės informacinių išteklių įstatymo 27 straipsnio 8 dalis, kuria remiantis registro duomenys, registro informacija, registrui pateikti dokumentai ir (arba) jų kopijos gavėjams teikiami pagal registro tvarkytojo ir gavėjo sudarytas sutartis (kai duomenys teikiami daug kartų) arba pagal gavėjo prašymus (kai duomenys teikiami vieną kartą).
|
Pritarti iš dalies |
Argumentai: Projektas patikslintas pagal Seimo nario J. Sabatausko pasiūlymą, kuriam siūloma pritarti iš dalies. Įstatymo projekto autorių tikslas nėra transporto priemonės savininko nustatymas, o sužinoti transporto priemonės būklę, kas nėra asmens duomenys. Kadangi duomenų valdytojai ir duomenų tvarkytojai neregistruojami, atsisakyta žodžio „registruoti“.
|
2. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2022-05-13 |
1 |
1 |
|
|
2. Siūlomas nustatyti keičiamo įstatymo 272 straipsnio 6 dalyje teisinis reguliavimas taip pat nedera su Bendrojo duomenų apsaugos reglamento 5 straipsnio 1 dalies c punkte įtvirtintu duomenų kiekio mažinimo principu – didelė dalis su transporto priemonės identifikavimo numeriu susijusių duomenų niekada nebūtų panaudota, nes ne visi asmenys turėtų poreikį kreiptis į privačius suinteresuotus subjektus. Be to, prireikus, t. y. siekiant gauti atitinkamą paslaugą, informaciją apie transporto priemonės identifikavimo numerį tretiesiems asmenims gali pateikti ir pats transporto priemonės savininkas (valdytojas), o toks duomenų gavimo būdas minėto principo užtikrinimo prasme vertintinas kaip adekvatus duomenų tvarkymo proporcingumą atitinkantis sprendimas.
|
Pritarti iš dalies |
Įstatymo projekto 1 straipsnio 1 dalyje sutiekiama galimybė gauti transporto priemonės identifikavimo numerį (VIN), gauti kitų duomenų nesiūloma. |
3. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2022-05-13 |
1 |
2 |
|
|
3. Įstatymo projektu siūloma keičiamo įstatymo 272 straipsnio 7 dalis, kuria remiantis nustatoma, kad duomenys apie transporto priemonės draudiminius įvykius, pagal tos transporto priemonės VIN, yra vieši, neatitinka Teisėkūros pagrindų įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 6 ir 7 punktuose įtvirtintų aiškumo ir sistemiškumo principų. Atsižvelgiant į tai, kad Įstatymo projektu siekiama nustatyti asmens duomenų viešą skelbimą, o ne asmens duomenų viešumą, siūloma formuluotė neatitinka Bendrojo duomenų apsaugos reglamento 6 straipsnio 3 dalies (kuria iš esmės įgyvendinami Europos Sąjungos Teisingumo Teismo sprendimuose suformuoti reikalavimai) ir nedera su Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo įtvirtintais reikalavimais, keliamais asmens duomenų skelbimui (žmogaus teisių ribojimams) nustatančioms teisėkūros priemonėms. Be to, siūloma nuostata nedera su Lietuvos Respublikos transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo įstatyme (toliau – TPVCAPDĮ) ir Lietuvos Respublikos draudimo įstatyme vartojamomis sąvokomis, nurodytomis atitinkamai TPVCAPDĮ 2 straipsnio 3 dalyje ir Draudimo įstatymo 2 straipsnio 33 dalyje. Atsižvelgus į Įstatymo projektu siūlomą formuluotę, viešai nebūtų skelbiama informacija apie transporto priemonėms padarytą žalą eismo įvykiuose, kurie būtų nedraudžiamieji pagal TPVCAPDĮ. Taigi skendus automobiliui tam tikrais atvejais tai nebūtų draudžiamasis įvykis pagal TPVCAPDĮ, draudimo išmoka vadovaujantis šiuo įstatymu nebūtų mokama ir informacija apie transporto priemonės skendimą nebūtų vieša. Žalos atlyginimas skendus automobiliui galėtų būti mokamas pagal kasko draudimą, tačiau šis draudimas nėra privalomas, taigi draudžiamojo įvykio gali nebūti ir informacija apie tokį įvykį viešai taip pat nebūtų skelbiama, todėl aiškinamajame rašte nurodytas Įstatymo projekto rengėjų tikslas, kad transporto priemonės pirkėjas galėtų įsitikinti, jog ji yra tinkama eksploatuoti, nebūtų pasiektas. |
Pritarti iš dalies |
Argumentai: Projektas patikslintas. pagal Seimo nario J. Sabatausko pasiūlymą, kuriam siūloma pritarti iš dalies. Taip pat patikslinta ir projekto 1 straipsnio 2 dalis. Pagal Transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo įstatymo 2 straipsnio 3 dalį, žodžiai „draudiminis įvykis“ pakeistas „draudžiamuoju įvykiu“. |
4. |
Seimo narys Julius Sabatauskas 2024-06-21 |
1 |
1 |
|
|
Argumentai: Šiuo metu kelių transporto priemonių registro duomenis, susiejančius transporto priemonės valstybinės registracijos numerį ir VIN, teisėtiems su transporto paslaugų teikimu susijusiems tikslams galima (viena ar kita forma) gauti visose ES valstybėse, išskyrus Lietuvos Respubliką. Sutikdami su tuo, kad teisėtų tikslų turinys turi būti apibrėžtas būtent įstatyme, teikiame šį pasiūlymą. Pastebime, jog Atskleisti duomenys gali būti naudojami tik tam tikslui, kuriam jie buvo atskleisti. Duomenys gali būti toliau atskleisti ar kitaip perduoti trečiajai šaliai tik tuo atveju, jei tai numato įstatymas. Siūlomos tikslų formuluotės tiksliai atitinka Suomijos praktiką (nors ši praktika taikoma daugumoje ES narių). Pasiūlymas: Papildyti projekto 1 straipsnio 6 dalį ir išdėstyti jį taip: „1 straipsnis. 27² straipsnio papildymas Papildyti įstatymo projekto 27² straipsnį 6 ir 7 dalimis ir išdėstyti jį taip: „272 straipsnis. Keitimasis duomenimis tarp su eismo saugumo sritimi susijusių registrų, valstybės informacinių sistemų ir duomenų bazių 1. Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacija tvarko CTADB duomenis, įskaitant asmens duomenis, be duomenų subjekto sutikimo, siekdama užtikrinti privalomosios techninės apžiūros sistemos funkcionavimą pagal Lietuvos Respublikos, Europos Sąjungos ir tarptautinių teisės aktų reikalavimus. Techninę apžiūrą atliekančios įmonės teikia šio straipsnio 2 dalyje nurodytus duomenis per CTADB. Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacija, tvarkydama techninės apžiūros, techninės ekspertizės ir techninės apžiūros įmonių vidaus kokybės kontrolės duomenis ir atlikdama kitus duomenų tvarkymo veiksmus, užtikrina šio straipsnio 2 dalyje nurodytų duomenų rinkimo koordinavimą ir teikimą asmenims, kurie turi teisę duomenis gauti. 2. CTADB tvarkomi šie duomenys: 1) transporto priemonės duomenys (transporto priemonės valstybinis registracijos numeris ir kiti transporto priemonės identifikavimo duomenys); 2) transporto priemonės valdytojo duomenys (juridinio asmens pavadinimas, juridinio asmens kodas, transporto priemonės valdytojo vairuotojo pažymėjimo numeris ir vairuotojo pažymėjimą išdavusios valstybės kodas); 3) techninės apžiūros registravimo duomenys (įmonės ir stoties kodas ir pavadinimas, techninę apžiūrą atlikusio kontrolieriaus kodas, jo vardas ir pavardė, kiti techninės apžiūros registravimo duomenys); 4) techninės apžiūros rezultatų duomenys ir kiti su technine apžiūra susiję duomenys; 5) kiti CTADB nuostatuose numatyti duomenys, kurie renkami techninės apžiūros metu. 3. Siekdami užtikrinti tinkamą su eismo saugumo sritimi susijusių registrų, valstybės informacinių sistemų ir duomenų bazių funkcionavimą ir naudojimą, Lietuvos Respublikos kelių transporto priemonių registro, Lietuvos Respublikos kelių transporto priemonių vairuotojų registro, Lietuvos Respublikos traktorių, savaeigių ir žemės ūkio mašinų ir jų priekabų registro, Lietuvos Respublikos taktinės ir logistinės paskirties transporto priemonių registro, Administracinių nusižengimų registro, Ieškomų transporto priemonių registro, Eismo įvykių informacinės sistemos, CTADB, Transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo duomenų bazės valdytojai ir tvarkytojai tarpusavyje neatlygintinai keičiasi šiuose registruose, valstybės informacinėse sistemose ir duomenų bazėse esančiais su eismo saugumo sritimi susijusiais duomenimis. Visus reikiamus duomenis apie motorinę transporto priemonę arba jos priekabą, taip pat su jomis susijusius duomenis šioje dalyje nurodytų registrų, valstybės informacinių sistemų ir duomenų bazių valdytojai ir (ar) tvarkytojai neatlygintinai teikia Lietuvos Respublikos kelių transporto priemonių registrui. Šis registras yra pagrindinis informacijos apie registruotą motorinę transporto priemonę arba jos priekabą šaltinis. 4. Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacija prireikus teikia šio straipsnio 2 dalyje nurodytus duomenis kitoms Europos ekonominės erdvės šalių įgaliotoms institucijoms, taip pat prireikus gauna iš šių institucijų su technine apžiūra susijusius duomenis. 5. Su eismo saugumo sritimi susiję registrai ir valstybės informacinės sistemos valdomi ir tvarkomi vadovaujantis Lietuvos Respublikos valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymu. Su eismo saugumo sritimi susijusiuose registruose, valstybės informacinėse sistemose ir duomenų bazėse kaupiami asmens duomenys tvarkomi vadovaujantis Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymu. 6. Lietuvos Respublikos kelių transporto priemonių registro duomenis, susiejančius transporto priemonės valstybinės registracijos numerį ir VIN, teisėtiems tikslams gali gauti ir kiti registruoti duomenų valdytojai ir duomenų tvarkytojai. Atskleisti duomenys gali būti naudojami tik tam tikslui, kuriam jie buvo atskleisti. Duomenys gali būti toliau atskleisti ar kitaip perduoti trečiajai šaliai tik tuo atveju, jei tai numato įstatymas. Be to, kas numatyta kitur įstatyme, teisėtais tikslais laikomi: 1) transporto paslaugų teikimas ir plėtra; 2) nuomonių ir rinkos tyrimų, tiesioginės rinkodaros ir kitos informacijos paslaugos; 3) kontaktinių duomenų ir į klientų registrą įrašytų transporto priemonių duomenų atnaujinimas. 7. Duomenys apie transporto priemonės draudiminius įvykius, pagal tos transporto priemonės VIN, yra vieši.”“ |
Pritarti iš dalies
|
Argumentai: Projektas patikslintas, tačiau nepritarta pasiūlymui papildyti projektą 2 ir 3 punktais kaip pertekliniais.
|
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: Pritarti komiteto patobulintam Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo Nr. VIII-2043 27(2) straipsnio papildymo įstatymo projektui Nr. XIVP-1241 ir komiteto išvadoms.
8. Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 0, susilaikė – 0.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Julius Sabatauskas, Irena Haase.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkė Irena Haase
Komiteto biuro patarėja I. Leonavičiūtė
[1] 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas)
[2] Vyriausybės išvadoje, be kita ko, atsispindi ir Valstybinės duomenų apsaugos inspekcijos 2021 m. kovo 4 d. raštu Nr. 2R-1039 (3.2.Mr) pateikti siūlymai https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAK/be831e217cde11eb9fc9c3970976dfa1?jfwid=48ptnhmo5