LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBA

 

Biudžetinė įstaiga, A. Jakšto g. 6, LT-01105 Vilnius,

tel. 8 706 63 335, el. p. [email protected].

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188659948

 

Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijai

El. p. [email protected]

 

 

    

ANTIKORUPCINIO VERTINIMO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRO 2016 M. GRUODŽIO 12 D. ĮSAKYMO NR. D1-878 „DĖL STATYBOS TECHNINIO REGLAMENTO STR 1.05.01:2017 „STATYBĄ LEIDŽIANTYS DOKUMENTAI. STATYBOS UŽBAIGIMAS. STATYBOS SUSTABDYMAS. SAVAVALIŠKOS STATYBOS PADARINIŲ ŠALINIMAS. STATYBOS PAGAL NETEISĖTAI IŠDUOTĄ STATYBĄ LEIDŽIANTĮ DOKUMENTĄ PADARINIŲ ŠALINIMAS“ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO“ PROJEKTO

 

2020 m. birželio 30 d. Nr. 4-01-5054

 

Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio nuostatomis, atsižvelgdami į statybos srities problematiką ir aktualumą, į ankstesnėse antikorupcinio vertinimo išvadose[1] pateiktas pastabas ir pasiūlymus, savo iniciatyva atlikome Lietuvos Respublikos aplinkos ministro įsakymo „Dėl Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2016 m. gruodžio 12 d. įsakymo Nr. D1-878 „Dėl statybos techninio reglamento STR 1.05.01:2017 „Statybą leidžiantys dokumentai. Statybos užbaigimas. Statybos sustabdymas. Savavališkos statybos padarinių šalinimas. Statybos pagal neteisėtai išduotą statybą leidžiantį dokumentą padarinių šalinimas“ (toliau – Reglamentas) patvirtinimo“ pakeitimo“ projekto (toliau – Įsakymo projektas) (reg. Nr. 20-9628)[2] antikorupcinį vertinimą.

Atlikus aukščiau minėto Įsakymo projekto antikorupcinį vertinimą nustatyta, kad kai kurios juo siūlomos nuostatos gali būti suprantamos ir taikomos nevienareikšmiškai bei galimai neužtikrintų visuomenės intereso įgyvendinimo. Atsižvelgdami į tai, teikiame žemiau esančias pastabas ir pasiūlymus.

1. Įsakymo projekto 3 punkte numatoma papildyti Reglamentą 10.6 papunkčiu, įtvirtinančiu naują savarankiškai funkcionuoti galinčios statinio dalies sąvoką, kurią siūloma apibrėžti kaip: „pastatyto, rekonstruoto, ypatingojo ar neypatingojo statinio dalis (išskyrus gyvenamosios paskirties statiniuose ir modernizuojamuose statiniuose nepriklausomai nuo jų paskirties) ir atitinkanti visus statinio funkcionavimo reikalavimus ir teisės aktų reikalavimus“.

Įsakymo projekto 7 punkte siūloma papildyti Reglamentą 61.13 punktu numatant, kad kai užbaigiama savarankiškai funkcionuoti galinti statinio dalis – statytojo, projekto vadovo ir statybos techninio prižiūrėtojo pasirašyta pažyma, kad užbaigiama statinio dalies gali būti saugiai eksploatuojama neužbaigus likusios statinio dalies ir kad yra užbaigti visi šiai statinio daliai naudoti reikalingi bendrojo naudojimo objektai bei antraeiliai daiktai.

Remiantis tuo, kas aukščiau išdėstyta, Projektu siūloma tikslinti Reglamento nuostatas įtvirtinant statinio dalies statybos, rekonstrukcijos užbaigimo procedūras, kurios leistų statytojui inicijuoti ne tik viso statinio, bet tik tam tikros savarankiškai funkcionuoti galinčios jo dalies statybos užbaigimo procedūras. Išimtis būtų taikoma tik gyvenamosios paskirties ir modernizuojamiems statiniams.

Projekto aiškinamajame rašte ir lydimuosiuose dokumentuose nėra atskleista Įsakymo projekte numatomus pakeitimus nulėmusių priežasčių, tačiau, mūsų nuomone, aukščiau minėtos nuostatos svarstytinos šiais aspektais:

1.1. Įsakymo projekto nuostatos nedetalizuoja, kokios apimties statinio dalis siūlomo teisinio reguliavimo kontekste galėtų būti laikoma galinčia savarankiškai funkcionuoti, kokia tvarka ir kuriame statinio statybos ar rekonstrukcijos etape statinio dalis būtų tokia pripažįstama. Įsakymo projekto nuostatose nurodoma tik (siūlomas Įsakymo projekto 1031 punktas), kad galinti savarankiškai funkcionuoti dalis turi būti suformuota kaip atskiras Nekilnojamojo turto kadastro objektas (patalpa ar inžinerinis statinys)[3] ir visi statinio projekte numatyti užbaigiamos statinio dalies statybos darbai, taip pat jai saugiai naudoti reikalingų laiptinių, holų, takų, kelių, aikštelių ir kitų bendrojo naudojimo objektų, automobilių stovėjimo vietų, vaikų žaidimo aikštelių, inžinerinių tinklų ir sistemų statybos darbai turi būti užbaigti <...>.

Įsakymo projekte ir lydinčiuosiuose dokumentuose taip pat nėra atskleidžiama, kaip siūlomo teisinio reguliavimo nuostatos koreliuotų su Reglamento 78 punkto nuostatomis, kuriose nustatyta, kad jeigu statinio projekte, pagal kurį išduotas statybą leidžiantis dokumentas, numatyta atskirų statinių ar jų dalių statybą užbaigti ne vienu metu, statytojo pageidavimu gali būti išduodami atskiri užbaigtų statyti statinių ar jų dalių aktai ar surašomos deklaracijos, jei šie statiniai ar jų dalys gali būti naudojami pagal statinio projekte numatytą paskirtį, nepriklausomai nuo to, ar kitų statinio projekte suprojektuotų statinių ar jų dalių statyba užbaigta.

Pažymėtina, kad Reglamente nėra detalizuotos ir minėto 78 punkto taikymo praktikoje aspektai bei procedūros, o Lietuvos Respublikos statybos įstatymo nuostatos apskritai nenumato statinio užbaigimo dalimis galimybės.

1.2. Remiantis Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto kadastro įstatymo 2 straipsnio 10 dalimi, patalpa laikytina nustatytos paskirties pastato dalis (butas, kontora ir pan.), atitvarinėmis konstrukcijomis atskirta nuo bendrojo naudojimo patalpų, kitų butų ar negyvenamųjų patalpų.

Lietuvos Respublikos statybos įstatymo 2 straipsnio 16 dalyje numatyta, kad inžineriniai statiniai yra susisiekimo komunikacijos, inžineriniai tinklai, kanalai, taip pat visi kiti statiniai, kurie nėra pastatai[4].

Kaip minėta aukščiau, statybų užbaigimo procedūrų inicijavimo daliai savarankiškai funkcionuoti galinčių patalpų išimtis Įsakymo projekte numatoma tik gyvenamosios paskirties statinių dalims (ir modernizuojamiems statiniams, nepriklausomai nuo jų paskirties).

Atkreiptinas dėmesys, kad pastaruoju metu daugėja, ypač Vilniuje (Naujamiestis, Šnipiškės, kt.), tiek rekonstruojamų, kapitaliai remontuojamų, tiek naujai statomų pagal techninio reglamento STR 1.01.03:2017 „Statinių klasifikavimas“ 7 punkto nuostatas negyvenamosios paskirties statinių, kuriuose visos ar dalis patalpų parduodamos kaip nuolat gyventi skirti butai (vadinamieji loftai ir pan.).

Aukščiau minėtos Įsakymo projekto nuostatos suponuoja, kad jos galėtų būti taikomos ir iš esmės gyventi skirtiems pastatams ir negyvenamosios paskirties – viešbučių, poilsio, gamybos, kūrybinių dirbtuvių ir pan. – statiniuose galėtų būti inicijuojamos, pavyzdžiui, tik vienos ar kelių patalpų (skirtų naudoti ir kaip butai), vieno ar kelių aukštų, korpusų ar pan. statybos užbaigimo procedūros, kai kita dalis ar dalys patalpų nebaigtos statyti ar rekonstruoti.

Pažymėtina ir tai, kad į Įsakymo projekto 1 punkte pateikiamus tikslinamus Reglamento 10.1 ir 10.2 papunkčius taip pat patenka ir gyvenamųjų pastatų – daugiabučių – dalys, kurioms pagal siūloma teisinį reglamentavimą gali būti išduodamas atitinkamai statybos užbaigimo aktas arba  deklaracija apie statybos užbaigimą.  

1.3. Įsakymo projekto 12 punkte siūloma papildyti Reglamentą 1031 punktu, numatysiančiu, kad <...> likusios statinio dalies (ar dalių) atžvilgiu statybos užbaigimo procedūra turi būti vykdoma bendra tvarka tuomet, kai ši dalis (ar dalys) bus užbaigtos (siūlomas Įsakymo projekto).

Mūsų nuomone, Įsakymo projektu siūlomi pakeitimai galimai sudarytų papildomas sąlygas statytojams gauti dalies statybos užbaigimą liudijančius dokumentus ir vėliau eksploatuoti, be kita ko – ir kaip nuolat gyvenamus – nebaigtus statyti ar rekonstruoti statinius, kurių statybos ar rekonstrukcijos užbaigimo darbai, pavyzdžiui, dėl statytojo finansinių sunkumų ar kitų priežasčių, galėtų užsitęsti. Tokiu būdu nebūtų užtikrinami nei statinių, kurių tik dalis patalpų baigta statyti ar rekonstruoti ir galimai parduota naudoti, nei aplink esančių statinių naudotojų teisėti interesai bei lūkesčiai.      

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, siekdami teisinio reguliavimo išsamumo, nuoseklumo, nedviprasmiškumo, skaidrumo ir atsparumo korupcijai, siūlome svarstyti galimybę tikslinti Įsakymo projekto nuostatas pašalinant įvardintus teisinius neaiškumus bei suderinant su aukštesnės galios teisės aktų nuostatomis.

2. Įsakymo projekto 11 punkte siūloma tikslinti Reglamento 102 punktą numatant, kad <...> Deklaracija IS „Infostatyba“ registruojama tik kai statytojo ar jo įgalioto asmens IS „Infostatyba“ nurodyto bendrąją statinio ekspertizę atlikusio ekspertizės rangovo įgaliotas asmuo IS „Infostatyba“  patvirtina, kad  IS „Infostatyba“ pateiktą bendrąją statinio ekspertizę atliko statytojo arba jo įgalioto asmens nurodytas ekspertizės rangovas. Ekspertizės rangovas IS „Infostatyba“ pagal jos funkcionalumą privalo patvirtinti arba paneigti informaciją apie tai, kad atliko ekspertizę konkrečių statinių užbaigimui per 7 darbo dienas.

Aukščiau minėtas pasiūlymas vertintinas teigiamai antikorupciniu požiūriu, nes ankstesnėse antikorupcinio vertinimo išvadose (1 išnaša) taip pat esame atkreipę dėmesį į IS „Infostatyba“ funkcinius netobulumus, leidžiančius įkelti į šią sistemą ne tik nepilnai užpildytus, bet ir galimai suklastotus dokumentus.

Prašome per du mėnesius nuo antikorupcinio vertinimo išvados gavimo dienos informuoti Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybą, kaip buvo atsižvelgta ar numatoma atsižvelgti į antikorupcinio vertinimo išvados pasiūlymus (pateikti motyvuotą informaciją dėl kiekvienos pastabos ir pasiūlymo, užpildant Specialiųjų tyrimų tarnybos antikorupcinio vertinimo išvados įgyvendinimo pažymą)[5]. Atsakymą prašome paskelbti taip pat ir per Lietuvos Respublikos Seimo teisės aktų informacinę sistemą, jį susiejant su šia antikorupcinio vertinimo išvada.

 

Direktorius                                                                                                                Žydrūnas Bartkus   

 

 

 

 

Julija Antanaitė, tel. (8 706) 62 755, el. p. [email protected]

 



[1] 2020 m. kovo 9 d. antikorupcinio vertinimo išvada „Dėl statybų dokumentų valdymo informacinėje sistemoje „Infostatyba“ Nr. 4-01-1984;

2020 m. balandžio 2 d. antikorupcinio vertinimo išvada „Dėl statinių ekspertizę ir ją atlikti teisę turinčių statybos dalyvių atestavimo tvarką reglamentuojančių teisės aktų“ Nr. 4-01-2573

[2] Prieiga internete: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAP/c5009160b6eb11ea9a12d0dada3ca61b

[3] Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto kadastro įstatymo 5 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad nekilnojamojo turto kadastro objektais laikomi nekilnojamieji daiktai: 1) žemės sklypas; 2) statinys (taip pat nebaigtas statyti), kurio statybai reikalingas statybą leidžiantis dokumentas (kai jis yra privalomas), arba statinys, kuris pastatytas turint kitą statybos teisėtumą patvirtinantį dokumentą; 3) patalpa, šio Įstatymo 7 straipsnio 1 dalyje nustatytais būdais suformuota kaip atskiras nekilnojamasis daiktas.

[4] Statybos techninio reglamento STR 1.01.03:2017 „Statinių klasifikavimas“, patvirtinto Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2016 m. spalio 27 d. įsakymu Nr. D1 –713, 5.2 papunktyje taip pat numatyta, kad inžineriniai statiniai skirstomi į susisiekimo komunikacijas (5.2.1 papunktis), inžinerinius tinklus (5.2.2 papunktis), hidrotechnikos statinius (5.2.3 papunktis), kiti inžinerinius statinius (5.2.4 papunktis).

[5] Prieiga internete: https://www.stt.lt/lt/doclib/2xlsu0nyuios6d7pr8q9ggm9s1axny3w