PASIŪLYMAS

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO NUTARIMO

„DĖL KREIPIMOSI  Į LIETUVOS RESPUBLIKOS KONSTITUCINĮ TEISMĄ SU PRAŠYMU IŠTIRTI AR LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO NUTARIMO NR. ….

DĖL PRIVALOMOJO REFERENDUMO DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS KONSTITUCIJOS 12 STRAIPSNIO PAKEITIMO PASKELBIMO 2 STRAIPSNIS NEPRIEŠTARAUJA  LIETUVOS  RESPUBLIKOS KONSTITUCIJAI“ PROJEKTUI NR. XIIIP-2697

2018-10-25

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Argumentai:

Įvertinus tai,  kad Konstitucinis Teismas yra pasisakęs apie tai, kad „jei prašyme  aiškiai ir nedviprasmiškai nenurodžius pozicijos dėl ginčijamo teisės akto atitikties Konstitucijai, t. y. pareiškėjui aiškiai neišdėsčius teisinių motyvų, pagrindžiančių jo abejonę dėl kiekvienos nurodytos konkrečios ginčijamos teisės akto nuostatos (straipsnio, jo dalies, punkto ar jų nuostatos) atitikties konkrečiai nurodytoms Konstitucijos nuostatoms (normoms ir (ar) principams), toks prašymas laikytinas neatitinkančiu Konstitucinio Teismo įstatymo 66 straipsnio 1 dalies 8 punkte įtvirtintų reikalavimų“, bei Konstitucinio Teismo  įstatymo 69 straipsnyje yra įtvirtinta nuostata, kad kreipiantis į Konstitucinį Teismą prašymas  turi būti  grindžiamas teisiniais argumentais, teikia savo siūlymą:

Pasiūlymas:

Pakeisti  preambulės antrą pastraipą ir ją išdėstyti taip:

-          buvęs Konstitucinio Teismo teisėjas Vytautas Sinkevičius yra išreiškęs abejones, jog Nutarimo 2 straipsnyje įtvirtinta nuostata, kuri leistų referendumą vykdyti 2019 m. gegužės 12 d. ir 2019 m. gegužės 26 d., galimai prieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijai ir konstituciniam referendumo nepertraukiamumo principui, o taip pat galimai pažeidžia konstitucinį asmenų lygiateisiškumo principą, nes asmenys, kurie balsuos antrąją referendumo dieną, turės daugiau informacijos apie vykdomą referendumą;

 

-         opozicinės partijos taip pat yra išsakiusios pritarimą aukščiau nurodytai buvusio Konstitucinio Teismo teisėjo

nuomonei;

-          Kelia teisinių abejonių Seimo nutarimo  2 straipsnyje įtvirtinta nuostata, kad referendumas dėl Konstitucijos 12 straipsnio pakeitimo vyks 2019 m. gegužės 12 d. ir gegužės 26 d. kartu su Respublikos Prezidento rinkimais. Referendumas vyks dviem turais, ir tarp balsavimų bus dviejų savaičių pertrauka. Seimas, nustatydamas referendumo tvarką, pagal Konstituciją turi tam tikrą diskreciją, bet tai darydamas jis negali paneigti referendumo esmės, konstitucinių referendumo organizavimo principų, tai - referendumo ir balsavimo nepertraukiamumas. Tai reiškia, kad referendumas vyksta vieną ar kelias dienas iš eilės, bet ne su dviejų savaičių pertrauka. Seimo nutarimo projektas paneigia dar vieną labai svarbų principą: referendumo rezultatai turi būti suskaičiuoti per protingą ir įmanomai trumpiausią laiką. Vadinasi  referendumo rezultatai turi būti pradėti skaičiuoti iš karto, nedelsiant, kai tik pasibaigia balsavimas. Taip užtikrinamas sąžiningas referendumo rezultatų nustatymas, referendumas įgyja ne tik legalumą, bet ir legitimumą. Be to, referendumo ištęsimas sudaro galimybes manipuliuoti rinkėjais, pavyzdžiui masiškai taikant priemones verčiančias rinkėjus būtinai sudalyvauti referendumo balsavime, jeigu matoma, jog rinkėjų aktyvumas yra menkas tam, kad referendums įvyktų. Papildomai atkreiptinas dėmesys, jog referendumą vykdant per ilgą laiką nėra techninių galimybių užtikrinti esminį referendumo legitimumo reikalavimą – politinės reklamos draudimą (Yra nerealu, jog asmenys dalyvavę referendumo balsavime per dvi savaites, kad ir socialiniuose tinkluose nepasisakys dėl referendumo objekto). Taigi, mūsų nuomone nustatoma ginčijama referendumo vykdymo dvejais turais tvarka, galimai prieštarauja konstituciniam teisinės valstybės principui, Konstitucijos 1 straipsnio nuostatai, jog Lietuvos valstybė yra nepriklausoma demokratinė respublika.  Lietuvos Respublikos Konstitucijai Konstitucijos 29 straipsnyje įtvirtintam konstituciniam asmenų lygiateisiškumo principui bei konstituciniam balsavimo nepertraukiamumo principui.“

-           

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pasiūlymas:

Pakeisti 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„1 straipsnis.

Kreiptis į Lietuvos Respublikos Konstitucinį Teismą su prašymu ištirti, ar Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo Nr. …. Dėl privalomojo referendumo dėl Lietuvos Respublikos Konstitucijos 12 straipsnio pakeitimo paskelbimo 2 straipsnyje suformuluota norma „Nustatyti, kad privalomasis referendumas vykdomas 2019 m. gegužės 12 d. ir 2019 m. gegužės 26 d.“, neprieštarauja  konstituciniam teisinės valstybės principui, Konstitucijos 1 straipsnio nuostatai, jog Lietuvos valstybė yra nepriklausoma demokratinė respublika.  Lietuvos Respublikos Konstitucijai Konstitucijos 29 straipsnyje įtvirtintam konstituciniam asmenų lygiateisiškumo principui bei konstituciniam balsavimo nepertraukiamumo principui.“

 

 

Teikia

Seimo narys                                                                                          Julius Sabatauskas