|
|
|
|
Argumentai:
Įvertinus tai, kad Konstitucinis Teismas yra pasisakęs apie tai, kad
„jei prašyme aiškiai ir nedviprasmiškai nenurodžius pozicijos dėl ginčijamo
teisės akto atitikties Konstitucijai, t. y. pareiškėjui aiškiai neišdėsčius
teisinių motyvų, pagrindžiančių jo abejonę dėl kiekvienos nurodytos
konkrečios ginčijamos teisės akto nuostatos (straipsnio, jo dalies, punkto ar
jų nuostatos) atitikties konkrečiai nurodytoms Konstitucijos nuostatoms (normoms
ir (ar) principams), toks prašymas laikytinas neatitinkančiu Konstitucinio
Teismo įstatymo 66 straipsnio 1 dalies 8 punkte įtvirtintų reikalavimų“,
bei Konstitucinio Teismo įstatymo 69 straipsnyje yra įtvirtinta nuostata,
kad kreipiantis į Konstitucinį Teismą prašymas turi būti grindžiamas
teisiniais argumentais, teikia savo siūlymą:
Pasiūlymas:
Pakeisti
preambulės antrą pastraipą ir ją išdėstyti taip:
- buvęs
Konstitucinio Teismo teisėjas Vytautas Sinkevičius yra išreiškęs abejones,
jog Nutarimo 2 straipsnyje įtvirtinta nuostata, kuri leistų referendumą
vykdyti 2019 m. gegužės 12 d. ir 2019 m. gegužės 26 d., galimai prieštarauja
Lietuvos Respublikos Konstitucijai ir konstituciniam referendumo
nepertraukiamumo principui, o taip pat galimai pažeidžia konstitucinį asmenų
lygiateisiškumo principą, nes asmenys, kurie balsuos antrąją referendumo
dieną, turės daugiau informacijos apie vykdomą referendumą;
- opozicinės
partijos taip pat yra išsakiusios pritarimą aukščiau nurodytai buvusio Konstitucinio
Teismo teisėjo
nuomonei;
-
Kelia
teisinių abejonių Seimo nutarimo 2 straipsnyje įtvirtinta nuostata, kad
referendumas dėl Konstitucijos 12 straipsnio pakeitimo vyks 2019 m. gegužės
12 d. ir gegužės 26 d. kartu su Respublikos Prezidento rinkimais.
Referendumas vyks dviem turais, ir tarp balsavimų bus dviejų savaičių
pertrauka. Seimas, nustatydamas referendumo tvarką, pagal Konstituciją turi
tam tikrą diskreciją, bet tai darydamas jis negali paneigti referendumo
esmės, konstitucinių referendumo organizavimo principų, tai - referendumo ir
balsavimo nepertraukiamumas. Tai reiškia, kad referendumas vyksta vieną ar
kelias dienas iš eilės, bet ne su dviejų savaičių pertrauka. Seimo nutarimo
projektas paneigia dar vieną labai svarbų principą: referendumo rezultatai
turi būti suskaičiuoti per protingą ir įmanomai trumpiausią laiką. Vadinasi
referendumo rezultatai turi būti pradėti skaičiuoti iš karto, nedelsiant, kai
tik pasibaigia balsavimas. Taip užtikrinamas sąžiningas referendumo rezultatų
nustatymas, referendumas įgyja ne tik legalumą, bet ir legitimumą. Be to,
referendumo ištęsimas sudaro galimybes manipuliuoti rinkėjais, pavyzdžiui
masiškai taikant priemones verčiančias rinkėjus būtinai sudalyvauti
referendumo balsavime, jeigu matoma, jog rinkėjų aktyvumas yra menkas tam,
kad referendums įvyktų. Papildomai atkreiptinas dėmesys, jog referendumą
vykdant per ilgą laiką nėra techninių galimybių užtikrinti esminį referendumo
legitimumo reikalavimą – politinės reklamos draudimą (Yra nerealu, jog asmenys
dalyvavę referendumo balsavime per dvi savaites, kad ir socialiniuose
tinkluose nepasisakys dėl referendumo objekto). Taigi, mūsų nuomone nustatoma
ginčijama referendumo vykdymo dvejais turais tvarka, galimai prieštarauja konstituciniam
teisinės valstybės principui, Konstitucijos 1 straipsnio nuostatai, jog
Lietuvos valstybė yra nepriklausoma demokratinė respublika. Lietuvos
Respublikos Konstitucijai Konstitucijos 29 straipsnyje įtvirtintam
konstituciniam asmenų lygiateisiškumo principui bei konstituciniam balsavimo
nepertraukiamumo principui.“
-
|
|
1
|
|
|
Pasiūlymas:
Pakeisti 1 straipsnį ir jį išdėstyti
taip:
„1 straipsnis.
Kreiptis į Lietuvos Respublikos
Konstitucinį Teismą su prašymu ištirti, ar Lietuvos Respublikos
Seimo nutarimo Nr. …. Dėl privalomojo referendumo dėl Lietuvos
Respublikos Konstitucijos 12 straipsnio pakeitimo paskelbimo 2 straipsnyje
suformuluota norma „Nustatyti, kad privalomasis referendumas vykdomas 2019 m.
gegužės 12 d. ir 2019 m. gegužės 26 d.“, neprieštarauja konstituciniam
teisinės valstybės principui, Konstitucijos 1 straipsnio nuostatai,
jog Lietuvos valstybė yra nepriklausoma demokratinė respublika. Lietuvos
Respublikos Konstitucijai Konstitucijos 29 straipsnyje įtvirtintam konstituciniam
asmenų lygiateisiškumo principui bei konstituciniam balsavimo
nepertraukiamumo principui.“
|