LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

BIUDŽETO IR FINANSŲ KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS GYNYBOS FONDO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3876(3)

 

2024-06-20 Nr. 109-P-26

Vilnius

 

1. Posėdyje dalyvavo: : Mindaugas Lingė, Valius Ąžuolas, Antanas Čepononis, Simonas Gentvilas,  Liudas Jonaitis, Dalia Asanavičiūtė (pavaduojanti Agnę Bilotaitę), Matas Maldeikis, Radvilė Morkūnaitė - Mikulėnienė, Andrius Palionis, Juozas Varžgalys.

Biudžeto ir finansų komiteto biuras: patarėjai Agnė Narščiuvienė, Dalia Mudėnienė, Audronė Čekanavičienė, Mindaugas Pečiulis, padėjėja Jolanta Matiliauskienė.

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024 m. birželio 19 d.

3

3

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.         Atsižvelgiant į 2024 m. kovo 1 d. įsigaliojusio nauja redakcija išdėstyto Biudžeto sandaros įstatymo nuostatas („atitinkamų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymą“ pakeistas į „tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatymą“), projekto 3 straipsnio 3 dalyje vietoj nuorodos „tų metų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektu“ reiktų teikti nuorodą „Lietuvos Respublikos tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatymo projektu“.

Pritarti.

 Siūloma tikslinti 3 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

3. Valstybės gynybos fondo lėšų dydis pagal pajamų šaltinius ir išlaidų dydis nustatomas Valstybės gynybos fondo lėšų sąmatoje, kurią Vyriausybė teikia Seimui tvirtinti kartu su tų metų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektu. Lietuvos Respublikos tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatymo projektu.“

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024 m. birželio 19 d.

4

1

8

2.                Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina projekto 4 straipsnio 1 dalies 8 punkte vietoj formuluotės „šios dalies sumažinimas“ vartoti formuluotę „šioje dalyje nurodytas sumažinimas“. Be to, vietoj formuluotės „Lietuvos Respublikos biudžeto patvirtinimo įstatymo projektą“ rašytina formuluotė „Lietuvos Respublikos tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatymo projektą“.

Pritarti iš dalies.

Komitetas nepritaria siūlymui dėl formuluotės „šios dalies sumažinimas“ tikslinimo, nes tikslinimas keičia esmę, projekte formuluotės „šios dalies sumažinimas“ turi būti suprantama kaip pajamų mokesčio dalies sumažinimas, bet ne kaip nuoroda į 4 straipsnio 1 dalį.

Atsižvelgiant į tai, siūloma tikslinti projekto 4 straipsnio 1 dalies 8 punktą  ir jį išdėstyti taip:

8) 25 milijonai eurų iš valstybės biudžeto pajamų, gautų iš gyventojų pajamų mokesčio, ta pačia suma sumažinus savivaldybių biudžetams tenkančią pastoviąją gyventojų pajamų mokesčio dalį (procentais) vadovaujantis Lietuvos Respublikos savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymo nuostatomis. Šios dalies sumažinimas apskaičiuojamas rengiant Lietuvos Respublikos 2025–2027 metų biudžeto patvirtinimo įstatymo projektą ir perskaičiuojamas kiekvienais vėlesniais metais rengiant Lietuvos Respublikos biudžeto patvirtinimo įstatymo projektą Lietuvos Respublikos tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatymo projektą;

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024 m. birželio 19 d.

4

8

 

3.           Projekto 4 straipsnio 1 dalies 8 ir 9 punkte yra pateiktos analogiškos nuostatos (skiriasi tik įvardinta suma), o šio straipsnio 8 dalyje yra numatyta, kad „Šio straipsnio 1 dalies 9 punkte nurodyto dydžio lėšos skiriamos tik 2025 metais“. Vertinant siūlomą reguliavimą lieka neaišku, ar  2025 metams į Fondą siūloma skirti lėšas pagal abu punktus (iš viso 85 milijonus eurų, ar vis dėlto, tik pagal 9 punktą, t. y. 60 milijonų eurų). Jeigu siūloma nustatyti, kad 2025 metams lėšos į Fondą būtų skiriamos pagal 4 straipsnio 1 dalies 9 punktą, o 2026 ir vėlesniems metams pagal 4 straipsnio 1 dalies 8 punktą,  siūlytina projekto 8 straipsnyje tiesiog numatyti vėlesnį 4 straipsnio 1 dalies 8 punkto įsigaliojimą (vietoj dabartinio projekto 4 straipsnio 1 dalies 9 punkto, kuris turėtų būti pernumeruotas kaip 8 punktu), o šio straipsnio 8 dalies atsisakyti. Jeigu siekiama nustatyti, kad 2025 metams į Fondą vis dėlto būtų skiriami iš viso 85 milijonai eurų, šią sumą siūlytina aiškiai ir įvardinti 4 straipsnio 1 dalies 8 punkte, o projekto 8 straipsnyje išdėstyti naują projekto 8 straipsnio 1 dalies 8 punkto redakciją, kurioje būtų numatytas tik 25 milijonų eurų sumos kasmetinis skyrimas, nustatant tokios redakcijos įsigaliojimą ir taikymą nuo 2026 metų. Jeigu būtų atsižvelgta į pastabą, atitinkamai koreguotina projekto 4 straipsnio 3 dalyje ir 8 straipsnio 7 dalyje esančios nuorodos į mūsų siūlomus koreguoti projekto 4 straipsnio 1 dalies 8 ir 9 punktus. Jeigu nebūtų atsižvelgta į šią pastabą, projekto 4 straipsnio 8 dalį, kurioje nustatoma speciali vienos įstatymo nuostatos taikymo sąlyga ir kuri yra ne šio straipsnio reguliavimo dalykas, siūlytina dėstyti projekto 8 straipsnyje, reglamentuojančiame įstatymo įsigaliojimą, įgyvendinimą bei taikymą arba ją išdėstyti projekto 4 straipsnio 1 dalies 9 punkte.

Nepritarti.

Pastaba nėra aktuali, kadangi Komitetas pritarė Seimo narių siūlymams dėl projekto 4 straipsnio 1 dalies 9 panaikinimo.

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024 m. birželio 19 d.

5

6

 

4.      Siekiant įstatymo nuostatų dėstymo nuoseklumo ir sistemiškumo, siūlytina projekto 5 straipsnio 6 ir 8 dalis apjungti, tiesiog nustatant, kad šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 8 punkte nurodyto dydžio lėšos skiriamos šio įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 5 punkte nurodytos programos įgyvendinimui savivaldybėse (žodžių „kiekvienais metais“ atsisakant kaip perteklinių, o žodžių „bet ne ilgiau, negu bus įgyvendintas šio įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 5 punkte nurodytas tikslas“ atsisakant ir kaip ne šio straipsnio reguliavimo dalyko (tai yra įstatymo taikymą nustatanti norma), ir kaip nederančių su projekto 8 straipsnio 8 dalimi, kurioje nuostatos taikymas (galiojimas) siejamas su konkrečia data, o ne su tikslų įgyvendinimo aplinkybe. Taip pat pažymėtina, kad formuluotė „lėšos skiriamos programos įgyvendinimui savivaldybėse“ nėra aiški, nes formaliai vertinant visos Fondo lėšomis finansuojamos itin skubių prioritetinių valstybės gynybinių pajėgumų ir civilinės saugos stiprinimo poreikių užtikrinimo priemonės, kuriomis siekiama šio įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje nurodytų tikslų, yra įgyvendinamos savivaldybėse (nes visa Lietuvos Respublikos teritorija yra suskirstyta į savivaldybes, todėl bet kokia Fondo lėšomis finansuojama priemonė bus įgyvendinama kažkurioje savivaldybėje). Galbūt turima omenyje, kad šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 8 punkte nurodyto dydžio lėšos skiriamos šio įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 5 punkte nurodytos programos įgyvendinimui savivaldybėse būtent pagal savivaldybių institucijų ir įstaigų (kaip vienų iš krizių valdymo ir civilinės saugos sistemos subjektų) patvirtintas priemones, arba tai, kad šios lėšos pervedamos savivaldybėms Krizių valdymo ir civilinės saugos įstatyme nurodytą programai, skirtai civilinės saugos stiprinimui ir plėtrai užtikrinti, įgyvendinti jų pačių nusistatyta tvarka.

Pritarti iš dalies.

Komitetas nepritaria formuluotės „lėšos skiriamos programos įgyvendinimui savivaldybėse“ tikslinimui, nes pritarus G. Skaistės siūlymui, jog Krizių valdymo ir civilinės saugos įstatyme nurodytoje programoje numatytas investicines veiklas įgyvendins ne tik savivaldybės, bet ir valstybės institucijos, Teisės departamento siūlymas nėra aktualus.

Atsižvelgiant į tai, kad projekto svarstymo Seimo salėje metu, buvo pritarta Valstybės ir savivaldybių valdymo komiteto siūlymui dėl to, jog 25 mln. Eur suma būtų mažinami savivaldybių biudžetai iki konkrečios datos, t.y. 2030 m. gruodžio 31 d., siūloma naikinti projekto 5 straipsnį išbraukiant 6 dalį (kurioje nurodyta, jog 25 mln. Eur suma savivaldybių biudžetai būtų mažinami iki tol, kol bus įgyvendinta Krizių valdymo ir civilinės saugos įstatyme nurodyta programa):

„6. Šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 8 punkte nurodyto dydžio lėšos skiriamos kiekvienais metais, bet ne ilgiau, negu bus įgyvendintas šio įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 5 punkte nurodytas tikslas.“

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024 m. birželio 19 d.

 

 

 

5.           Vertinant projekto 8 straipsnio 8 dalį, kuria siūloma nustatyti, kad šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 8 punktas galioja iki 2030 m. gruodžio 31 d., neaišku, kodėl projekte pasirinktas skirtingas 4 straipsnio 1 dalies 8 ir 9 punktų laikiną taikymą nustatantis reguliavimas. Vienos nuostatos laikinumas numatomas nustatant jos laikiną taikymą, o kitos – nustatant jos laikiną galiojimą. Siekiant teisės akto nuostatų nuoseklumo, siūlome šį reguliavimą suvienodinti.

Nepritarti.

Pastaba nėra aktuali, kadangi Komitetas pritaria Seimo narių siūlymams dėl projekto 4 straipsnio 1 dalies 9 panaikinimo.

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto  sprendimas

Argumentai,

pagrindžiantys sprendimą

str.

str. d.

p.

1.

Seimo nariai:  E. Rudelienė, E. Gentvilas

2024 m. birželio 20 d.

4

1

9

 

Argumentai:

Projekto 4 str. 1 d. 8 punkte numatyta kasmet paimti iš savivaldybių biudžetų 25 mln. eurų civilinės saugos funkcijai finansuoti, nors tai yra valstybės deleguota funkcija, kuri turėtų būti finansuojama valstybės biudžeto lėšomis. Be to, savivaldybių biudžetai neteks pajamų iš verslo liudijimų dėl Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo Nr. IX-1007 2, 6, 16 ir 22 straipsnių pakeitimo įstatymo projekte Nr. XIVP-3878 numatytų nuostatų.

Todėl projekto 4 str. 1 d. 9 punkte siūlomas papildomas 60 mln. eurų paėmimas iš savivaldybių biudžetų 2025 metais lemtų neproporcingai dideles pajamų netektis, kurios pernelyg apkarpytų prognozuojamą savivaldybių pajamų didėjimą dėl ekonominio augimo.

Atkreiptinas dėmesys, kad sparčiai augant darbo užmokesčiui savivaldybių išlaidų poreikis objektyviai turi didėti sparčiau nei valstybės biudžeto išlaidos, nes savivaldybių biudžetų struktūroje išlaidos darbo užmokesčiui sudaro apie pusę visų išlaidų, o valstybės biudžete tik keliolika procentų. Todėl savivaldybėms reikalingas santykinai didesnis pajamų augimas. Paėmus iš savivaldybių biudžetų didelę pajamų dalį ir tokiu būdu ženkliai sumažinus savivaldybių pajamų augimą, neišvengiamai nukentės švietimo, socialinių, komunalinių, viešojo transporto ir kitų viešųjų paslaugų kokybiškas teikimas gyventojams. Atsižvelgiant į tai, būtina išbraukti projekto 4 straipsnio 1 dalies 9 punktą ir atitinkamai koreguoti kitas susijusias projekto nuostatas, kuriose yra minimas šis punktas.

 

Pasiūlymas:

1.      Pripažinti netekusiu galios projekto 4 straipsnio 1 dalies 9 punktą:

„9) 60 milijonų eurų iš valstybės biudžeto pajamų, gautų iš gyventojų pajamų mokesčio, ta pačia suma sumažinus savivaldybių biudžetams tenkančią pastoviąją gyventojų pajamų mokesčio dalį (procentais) vadovaujantis Lietuvos Respublikos savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymo nuostatomis. Šios dalies sumažinimas apskaičiuojamas rengiant Lietuvos Respublikos 2025–2027 metų biudžeto patvirtinimo įstatymo projektą.

Pritarti.

Balsavimo rezultatai: 

Pritarta bendru sutarimu

2.

Seimo nariai:  E. Rudelienė, E. Gentvilas

2024 m. birželio 20 d.

4

3

 

 

Argumentai: išdėstyti prie pirmo pasiūlymo.

 

Pasiūlymas:

  1. Pakeisti projekto 4 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Šio straipsnio 1 dalies 1, 3–6, ir 8 ir 9 punktuose nurodytas lėšas į Valstybės gynybos fondo sąskaitą perveda Lietuvos Respublikos finansų ministerija finansų ministro nustatyta tvarka.

Pritarti.

Balsavimo rezultatai: 

Pritarta bendru sutarimu

3.

Seimo nariai:  E. Rudelienė, E. Gentvilas

2024 m. birželio 20 d.

4

9

 

 

Argumentai: išdėstyti prie pirmo pasiūlymo.

 

Pasiūlymas:

1.      Pripažinti netekusia galios projekto 4 straipsnio 9 dalį.

9. Šio straipsnio 1 dalies 9 punkte nurodytas lėšų dydis skiriamas tik 2025 metais

Pritarti.

Balsavimo rezultatai: 

Pritarta bendru sutarimu

4.

Seimo nariai:  E. Rudelienė, E. Gentvilas

2024 m. birželio 20 d.

8

7

 

 

Argumentai: išdėstyti prie pirmo pasiūlymo.

Pasiūlymas:

2.      Pakeisti projekto 8 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:

„7. Šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 8 punkte ir 9 punktuose nurodytos nurodyta Valstybės gynybos fondo pajamų suma sumos neįskaičiuojama neįskaičiuojamos atliekant pastoviosios gyventojų pajamų mokesčio dalies (procentais) koregavimą dėl Seimo ir (ar) Vyriausybės sprendimų nulemtų savivaldybių pajamų iš gyventojų pajamų mokesčio pokyčių, vadovaujantis Savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymo nuostatomis

Pritarti.

Balsavimo rezultatai: 

Pritarta bendru sutarimu

5.

Seimo narys  E. Sabutis

2024 m. birželio 20 d.

4

1

9

 

Argumentai:

Valstybės gynybos fondo įstatymo projekto (toliau – Projektas) 4 straipsnio 1 dalies 8 punkte numatoma iš savivaldybių biudžetams tenkančios GPM dalies kasmet paimti 25 mln. eurų. Šios lėšos bus naudojamos Civilinės saugos stiprinimo ir plėtros programai įgyvendinti 2025–2030 metais. Lėšų poreikis minėtai programai sudaro beveik 150 mln. eurų, todėl svarstomi sprendimai iš savivaldybių biudžetų paimti ženkliai didesnę sumą, nei numatyta programos įgyvendinimui yra nepriimtini.

Siekiant teisinio reguliavimo aiškumo ir finansinių srautų stabilumo, Projekte siūlome atsisakyti savivaldybių atžvilgiu taikomo diskriminacinio ir ekonomiškai nepagrįsto siūlymo 2025 metais iš savivaldybių biudžetų atimti 60 mln. eurų.  Toks neapskaičiuotas ir neproporcingas lėšų paėmimas galėtų sukelti sutrikimų vykdant esmines savivaldybių funkcijas. Dėl savivaldybių biudžetų specifikos ir ribotų finansinių resursų, gali nukentėti švietimo, sveikatos apsaugos ir socialinės paramos paslaugų teikimas, o tai tiesiogiai paveiks viešųjų paslaugų kokybę vietos gyventojams. Be to, gali būti stabdomas savivaldybėse suplanuotų projektų ar kitų įsipareigojimų įgyvendinimas, o tai ilgalaikėje perspektyvoje gali turėti neigiamų pasekmių atskirų savivaldybių infrastruktūrai ir plėtrai.

 

Pasiūlymas:

Pripažinti netekusiu galios Projekto 4 straipsnio 1 dalies 9 punktą:

 

„9) 60 milijonų eurų iš valstybės biudžeto pajamų, gautų iš gyventojų pajamų mokesčio, ta pačia suma sumažinus savivaldybių biudžetams tenkančią pastoviąją gyventojų pajamų mokesčio dalį (procentais) vadovaujantis Lietuvos Respublikos savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymo nuostatomis. Šios dalies sumažinimas apskaičiuojamas rengiant Lietuvos Respublikos 2025–2027 metų biudžeto patvirtinimo įstatymo projektą.

Pritarti.

Balsavimo rezultatai: 

Pritarta bendru sutarimu

6.

Seimo narys  E. Sabutis

2024 m. birželio 20 d.

4

3

 

 

Argumentai:

Žr. aukščiau

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 4 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Šio straipsnio 1 dalies 1, 3–6, ir ir 9 punktuose nurodytas lėšas į Valstybės gynybos fondo sąskaitą perveda Lietuvos Respublikos finansų ministerija finansų ministro nustatyta tvarka.“

Pritarti.

Balsavimo rezultatai: 

Pritarta bendru sutarimu

7.

Seimo narys  E. Sabutis

2024 m. birželio 20 d.

4

9

 

 

Argumentai:

Žr. aukščiau

 

Pasiūlymas:

Pripažinti netekusiu galios Projekto 4 straipsnio 9 dalį:

8. Šio straipsnio 1 dalies 9 punkte nurodyto dydžio lėšos skiriamos tik 2025 metais.

 

Pritarti.

Balsavimo rezultatai: 

Pritarta bendru sutarimu

8.

Seimo narys  E. Sabutis

2024 m. birželio 20 d.

8

7

 

 

Argumentai:

Žr. aukščiau

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 8 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:

„7. Šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 8 punkte ir 9 punktuose nurodytos nurodyta Valstybės gynybos fondo pajamų suma sumos neįskaičiuojama neįskaičiuojamos atliekant pastoviosios gyventojų pajamų mokesčio dalies (procentais) koregavimą dėl Seimo ir (ar) Vyriausybės sprendimų nulemtų savivaldybių pajamų iš gyventojų pajamų mokesčio pokyčių, vadovaujantis Savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymo nuostatomis.“

 

Pritarti.

Balsavimo rezultatai: 

Pritarta bendru sutarimu

9.

Seimo narė Gintarė Skaistė

2024 m. birželio 20 d.

4

1

4

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Seimo 2024-06-18 posėdžio metu svarstant Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo Nr. IX-1007 2, 6, 16 ir 22 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-3878(2) (projektui po svarstymo nepritarta) ir Akcizų įstatymo Nr. IX-569 23, 24, 25, 26, 30, 31, 65 ir 74 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-3879(2) (Seimo narių pasiūlymo dėl stipriajam alkoholiui taikomo akcizo tarifo) priimtus sprendimus, turėtų būti atitinkamai tikslinami Valstybės gynybos fondo įstatymo projekte numatyti Valstybės gynybos fondo lėšų šaltiniai.

 Pasiūlymas:

Tikslinti projekto 4 straipsnio 1 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip:

 „4) 4,1 4 procentai valstybės biudžeto pajamų, gautų iš akcizų 2025 metais, 7,1 7 procentai – 2026 metais, 7,4 7,3 procento – 2027 metais ir vėlesniais metais;“

Pritarti.

Balsavimo rezultatai: 

Pritarta bendru sutarimu

10.

Seimo narė Gintarė Skaistė

2024 m. birželio 20 d.

4

1

5

 

Argumentai:

Žr. argumentus aukščiau.

 Pasiūlymas:

Naikinti 4 straipsnio 1 dalies 5 punktą:

5) 0,2 procento pajamų, gautų iš surinkto gyventojų pajamų mokesčio 2026 metais ir vėlesniais metais į konsoliduotuosius valstybės biudžetą ir savivaldybių biudžetus, išskyrus fiksuoto dydžio gyventojų pajamų mokestį už pajamas, gautas iš veiklos, kuria verčiamasi turint verslo liudijimą;

Pritarti.

Balsavimo rezultatai: 

Pritarta bendru sutarimu

11.

Seimo narė Gintarė Skaistė

2024 m. birželio 20 d.

4

1

6

 

Argumentai:

Žr. argumentus aukščiau.

 Pasiūlymas:

Naikinti 4 straipsnio 1 dalies 6 punktą:

„6) 0,3 procento valstybės biudžeto pajamų, gautų iš surinkto gyventojų pajamų mokesčio 2025 metais, 0,5 procento – 2026 metais ir vėlesniais metais;“

Pritarti.

Balsavimo rezultatai: 

Pritarta bendru sutarimu

12.

Seimo narė          G. Skaistė

2024 m. birželio 20 d.

5

8

 

 

Argumentai:

Lietuvos Respublikos Seimo 2024-06-18 posėdžio metu svarstant Valstybės gynybos fondo įstatymo projektą NR. XIVP-3876(2) buvo pritarta Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto siūlymui papildyti įstatymo 5 straipsnį nuostata „Šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 8  punkte nurodyta lėšų suma skiriama šio įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 5 punkte nurodytos programos įgyvendinimui savivaldybėse.“

Pažymėtina, kad Krizių valdymo ir civilinės saugos įstatyme nurodytoje programoje (Civilinės saugos stiprinimo ir plėtros programa) numatytas investicines veiklas įgyvendins ne tik savivaldybės, bet ir valstybės institucijos, kurių nacionaliniu mastu įgyvendinamos priemonės būtinos civilinei saugai užtikrinti.

Taip pat tokia nuostata, kuria Civilinės saugos stiprinimo ir plėtros programai nustatoma konkreti skiriamų lėšų suma, galimai paneigia konstitucinius Vyriausybės įgaliojimus rengti valstybės biudžeto projektą ir konstitucinius Seimo įgaliojimus tvirtinti valstybės biudžetą, kartu ir atitinkamas konstitucines Vyriausybės ir Seimo pareigas rengiant valstybės biudžeto projektą, svarstant ir tvirtinant valstybės biudžetą tinkamai atsižvelgti į Konstitucijoje įtvirtintas valstybės funkcijas, į esamą ekonominę ir socialinę padėtį, į visuomenės ir valstybės poreikius bei galimybes, turimus ir numatomus gauti finansinius išteklius bei valstybės įsipareigojimus, kitus svarbius veiksnius.

 

Pasiūlymas:

Atsisakyti šio įstatymo projekto 5 straipsnio 8 dalies:

 

5 straipsnis. Valstybės gynybos fondo išlaidos

8. Šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 8  punkte nurodyta lėšų suma skiriama šio įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 5 punkte nurodytos programos įgyvendinimui savivaldybėse.

Pritarti.

Balsavimo rezultatai: 

už - 6;  prieš – 3; susilaikė – 1.

13.

Seimo narė          G. Skaistė

2024 m. birželio 20 d.

4

1

9

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad numatytas savivaldybių prisidėjimas 25 mln. eurų, nesant pakankamo palaikymo Seime, siūlytina atsisakyti papildomo savivaldybių prisidėjimo 60 mln. eurų.

 

Pasiūlymas:

Atsisakyti šio įstatymo projekto 4 straipsnio 1 dalies 9 punkto (atitinkamai tikslinant projekto dalis, kuriose duodama nuorodą į šį punktą):

4 straipsnis. Valstybės gynybos fondo lėšos

1. Valstybės gynybos fondo lėšas sudaro:

9) 60 milijonų eurų iš valstybės biudžeto pajamų, gautų iš gyventojų pajamų mokesčio, ta pačia suma sumažinus savivaldybių biudžetams tenkančią pastoviąją gyventojų pajamų mokesčio dalį (procentais) vadovaujantis Lietuvos Respublikos savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymo nuostatomis. Šios dalies sumažinimas apskaičiuojamas rengiant Lietuvos Respublikos 2025–2027 metų biudžeto patvirtinimo įstatymo projektą.

Pritarti.

Balsavimo rezultatai: 

pritarta bendru sutarimu.

14.

Seimo nariai: A. Norkienė,  V. Ąžuolas, 2024 m. birželio 19 d.

4

1

3

 

Argumentai:

Atlikus Lietuvos Banko (LB) Parlamentinę kontrolę, buvo nurodyta, kad LB valdo virš 17 milijardų Lietuvos Respublikos (LR) turto. 2023 m. LB iš valdomo turto uždirbo 277 mln. Eurų, bet LR  Vyriausybė pateikdama  Valstybės biudžetą 2023 – 2024 m.  atleido LB banką nuo pelno mokesčio, taip negaudama pajamų į Valstybės biudžetą. Dabartinėje situacijoje, kuomet reikalingos papildomos lėšos gynybai, LB turėtų didžiąją dalį savo uždirbto pelno už  2024-2026 m. kaip laikiną 3 m. mokestį pervesti į gynybos fondą, kadangi visas jo valdomas ir gautas turtas priklauso Lietuvos žmonėms. Šis sprendimas neužkraus smulkiajam verslui, savivaldybėms  ir visiems Lietuvos žmonėms papildomos naštos, įvedant naujus mokesčius.  Remiantis LB  2023 m. uždirbtu pelnu, per 3 metus pavyktų papildyti gynybos fondą daugiau nei 500 mln. Eurų.

 

Pasiūlymas

Pakeisti  projekto 4 straipsnio 1 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

3) 80 proc. Lietuvos banko uždirbto pelno už 2024-2026 m. 1,9 procento valstybės biudžeto pajamų, gautų iš surinkto pelno mokesčio 2025 metais, 6 procentai – 2026 metais ir vėlesniais metais;

Nepritarti.

Seimo narių grupės siūlymui Komitetas nepritaria, nes siūloma nuostata, numatanti, kad 80 proc. Lietuvos banko uždirbtų pajamų 2024-2026 m. būtų pervesta į gynybos fondą pažeistų ES Sutarties 123 straipsnyje nustatytą piniginio finansavimo draudimą. Dėl tokio sprendimo Lietuvos Respublikai galėtų būti pradėtos taikyti pažeidimo procedūros ir baudos.

 

Balsavimo rezultatai: 

už – 4;  prieš – 0; susilaikė – 6.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                          Mindaugas Lingė

 

 

 

 

 

 

Biudžeto ir finansų komiteto biuro patarėja Agnė Narščiuvienė