LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PREKIŲ ŽENKLŲ ĮSTATYMO NR. VIII-1981
7 IR 24 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-1110
2022-10-26 Nr. 102-P-44
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Stasys Šedbaras, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, nariai: Irena Haase, Dainių Kreivį pavaduojantis Linas Slušnys, Gabrielių Landsbergį pavaduojantis Andrius Vyšniauskas, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Algirdas Stončaitis.
Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjai: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, vyriausioji specialistė Aidena Bacevičienė, padėjėjos: Meile Čeputienė, Rivena Zegerienė.
Teisingumo ministerijos Teisėkūros politikos grupės vyresnioji patarėja Asta Godienė, patarėja Rosita Pletienė, Valstybinio patentų biuro direktorė Irina Urbonė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-11-25 |
1 |
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Teikiamo įstatymo projekto 1 straipsniu siūloma papildyti Prekių ženklų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 7 straipsnio 1 dalies 7 punktą ir nustatyti, kad ženklas neregistruojamas arba įregistruoto ženklo registracija pripažįstama negaliojančia, jeigu jis gali suklaidinti visuomenę, pavyzdžiui, dėl prekių ar paslaugų ,,ypatybių, ypač jų pobūdžio, tapatumo, savybių, sudėties, gamybos ar ruošimo būdo“. Atkreiptinas dėmesys, kad iš projekto nuostatų nėra aišku, ar projektu siūlomas teisinis reguliavimas būtų taikomas registruojant tuos prekės ženklus, paraiškos dėl kurių įregistravimo būtų pateiktos iki įstatymo įsigaliojimo dienos. Be to, neaišku, ar iki įstatymo įsigaliojimo įregistruoto prekės ženklo registracija, įsigaliojus įstatymui, galėtų būti pripažįstama negaliojančia remiantis projektu keičiamame įstatyme siūlomomis įtvirtinti naujomis nuostatomis. Todėl, svarstytina, ar projektą nereikėtų papildyti įstatymo taikymą reglamentuojančiomis nuostatomis, kurios pašalintų šiuos neaiškumus. |
Pritarti |
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-11-25 |
|
|
* |
2. Pažymėtina, kad keičiamo įstatymo nuostatos suderintos su 2015 m. gruodžio 16 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva (ES) 2015/2436 valstybių narių teisės aktams, susijusiems su prekių ženklais, suderinti. Teikiamu įstatymo projektu siūloma keisti galiojančio keičiamo įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 7 punktą, kuris atitinka 2015 m. gruodžio 16 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos (ES) 2015/2436 4 straipsnio, kuriame nustatyti absoliutūs prekės ženklo atsisakymo registruoti ar negaliojimo pagrindai, 1 dalies g papunktyje įtvirtintą nuostatą. Vyriausybės įstatymo 51 straipsnyje nustatyta, kad Vyriausybė pagal savo kompetenciją yra atsakinga už Europos Sąjungos teisės perkėlimą į nacionalinę teisę ir jos įgyvendinimą. Atsižvelgiant į tai bei į keičiamame įstatyme nustatytą Vyriausybės kompetenciją prekių ženklų teisinės apsaugos srityje, svarstytina, ar dėl teikiamo įstatymo projekto nereikėtų gauti Vyriausybės išvados. |
Pritarti |
Vyriausybės išvada gauta (2022 m. kovo 23 d. nutarimas Nr. 262). |
3. |
Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė 2021-12-16 |
|
|
* |
Įvertinę Lietuvos Respublikos prekių ženklų įstatymo (Įstatymo) Nr. VIII–1981 (toliau – Įstatymo) 7 ir 24 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP–1110 (toliau – Projekto) atitiktį Europos Sąjungos teisei, teikiame šias pastabas ir pasiūlymus. Projektu siekiama papildyti absoliutų atsisakymo registruoti ženklą ir ženklo registracijos pripažinimo negaliojančiu pagrindą dėl galimo visuomenės suklaidinimo naujomis aplinkybėmis, kai ženklas „gali suklaidinti visuomenę, pavyzdžiui, dėl prekių ar paslaugų <...> ypatybių, ypač jų pobūdžio, tapatumo, savybių, sudėties, gamybos ar ruošimo būdo“ (Projekto 1 straipsnis). Taip pat Projektu siekiama papildyti ženklo registracijos panaikinimo ženklui tapus bendriniu pavadinimu arba klaidinančia nuoroda pagrindą naujomis aplinkybėmis, kai „ženklo savininkas arba jo sutikimu kitas asmuo žymėjo ženklu prekes ar paslaugas, kurioms jis įregistruotas, taip, kad galėjo suklaidinti visuomenę, ypač dėl tų prekių ar paslaugų <...> ypatybių, ypač jų pobūdžio, tapatumo, savybių, sudėties, gamybos ar ruošimo būdo <...>“ (Projekto 2 straipsnis). Pažymėtina, kad Įstatymas perkelia į nacionalinę teisę 2015 m. gruodžio 16 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos (ES) 2015/2436 valstybių narių teisės aktams, susijusiems su prekių ženklais, suderinti (toliau – Direktyva (ES) 2015/2436) nuostatas. Direktyvoje (ES) 2015/2436 inter alia nustatyta, kokie žymenys gali sudaryti prekių ženklą, ir yra suderinti prekių ženklų atsisakymo registruoti ar negaliojimo pagrindai, taip pat prekių ženklo panaikinimo pagrindai (įskaitant, kai ženklas tapo bendriniu pavadinimu arba klaidinančia nuoroda). Taigi, Projektu siekiama pakeisti suderintas (vieningas) Europos Sąjungos prekių ženklų sistemos procedūrines taisykles. Projekto nuostatos išplėstų Įstatyme, įgyvendinančiame Direktyvos (ES) 2015/2436 nuostatas, nustatyto atsisakymo registruoti prekių ženklą arba jo registracijos pripažinimo negaliojančia pagrindo dėl galimo visuomenės suklaidinimo taikymo sritį, taip pat ženklo registracijos panaikinimo, ženklui tapus bendriniu pavadinimu arba klaidinančia nuoroda, pagrindo taikymo sritį. Be to, vertinant Projekto atitiktį Direktyvos (ES) 2015/2436 nuostatoms, atkreiptinas dėmesys į tai, kad jos 3 straipsnyje yra nustatyta, kokie žymenys gali sudaryti prekių ženklą – prekių ženklas gali būti sudarytas iš bet kokių žymenų, visų pirma iš žodžių, įskaitant asmenvardžius, ar piešinių, raidžių, skaitmenų, spalvų, išorinės prekių ar prekių pakuotės formos arba garsų, su sąlyga, kad tokie žymenys leidžia atskirti vienos įmonės prekes arba paslaugas nuo kitų įmonių prekių arba paslaugų ir juos vaizduoti registre tokiu būdu, kad kompetentingos institucijos ir visuomenė galėtų aiškiai ir tiksliai nustatyti jo savininkui suteiktos apsaugos objektą. Pagal Direktyvą (ES) 2015/2436 registruojant prekių ženklus, turi būti nurodomos prekės ir paslaugos (kurioms taikoma Nicos klasifikacija[1]), t. y. prekių ženklų teisinė apsaugos funkcija visų pirma yra ženklu garantuoti prekės ar paslaugos kilmę. Europos Sąjungos Teisingumo Teismas savo jurisprudencijoje teigia, kad esminė prekių ženklo funkcija yra garantuoti vartotojui ar galutiniam naudotojui prekių ženklu žymimos prekės ar paslaugos kilmės tapatybę, kad jis galėtų neklysdamas atskirti šią prekę ar paslaugą nuo kitos kilmės prekių ar paslaugų[2]. Be to, Europos Sąjungos Teisingumo Teismas yra konstatavęs, kad nėra pagrindo naikinti prekių ženklo registraciją vien dėl to, „kad prekių ženklo savininkas, [...] neužtikrina su kokybe, su kuria atitinkama visuomenė sieja [... byloje vertinamą] žymenį, susijusių lūkesčių“[3]. Taigi, darytina išvada, kad registruojant prekių ženklą prekių ar paslaugų kokybė neturi būti vertinama ir nėra aktuali registracijos kontekste. Atitinkamai prekių ar paslaugų ypatybės, ypač jų pobūdis, tapatumas, savybės, sudėtis, gamybos ar ruošimo būdas nėra prekių ženklų teisės reguliavimo dalykas. Pažymėtina, kad ir Pasaulio prekybos organizacijos Sutarties dėl intelektinės nuosavybės teisių aspektų, susijusių su prekyba (TRIPS) 15 straipsnyje nustatyta, kad bet koks žymuo ar žymenų kombinacija, pagal kuriuos vienos įmonės prekes ar paslaugas galima atskirti nuo kitos įmonės prekių ar paslaugų, laikomi galinčiais sudaryti prekės ženklą. Šio straipsnio 4 dalis nustato, kad prekių ar paslaugų, kurioms bus taikomas prekės ženklas, pobūdis jokiu būdu neturi trukdyti įregistruoti prekės ženklą. Kaip minėta, pagal Direktyvą (ES) 2015/2436 prekių ženklo pagrindinė paskirtis yra atskirti vienos įmonės prekes arba paslaugas nuo kitų įmonių prekių arba paslaugų. Prekių ženklu nėra siekiama suteikti išsamią informaciją vartotojams apie prekių ar paslaugų savybes, tam yra nustatyti vartotojų informavimo reikalavimai (verslininko pareiga suteikti vartotojui būtiną, teisingą ir išsamią informaciją). Todėl Projekte numatytos nuostatos nebūtų suderinamos su galiojančios prekių ženklų apsaugos sistemos tikslais, paskirtimi ir funkcijomis. Taip pat iš Projekto aiškinamojo rašto matyti, kad Projektu siekiama spręsti problemas, kylančias dėl prekių ženklų naudojimo, o ne registravimo. Kaip teisingai pastebima Projekto aiškinamajame rašte, šie teisiniai santykiai jau yra pakankamai detaliai reguliuojami kitų teisės aktų, įtvirtinančių vartotojų teisių apsaugą, normomis, todėl tų pačių tikslų siekimas kitoje teisės srityje sukurtų perteklinį reguliavimą, kuris, be kita ko, galėtų reikšti skirtingų teisės sričių reguliavimo nesuderinamumą. Taigi, sprendimą dėl prekių ženklo registravimo priimanti institucija vadovaujasi kitais tikslais ir kitokiu teisiniu reguliavimu, nei priežiūros institucija, kuri siekia vartotojų teisių apsaugos. Šių skirtingų teisinių santykių reguliavimas nėra tapatus ir negali būti sutapatinamas, todėl būtina atskirti sąlygas, keliamas prekių ženklo registravimui, ir užregistruoto prekių ženklo vėlesnį naudojimą. Apibendrinant tai, kas išdėstyta, manytume, kad Projektu siūlomi pakeitimai yra nesuderinami su Europos Sąjungos teisėje harmonizuotu požiūriu į prekių ženklų apsaugą. Direktyvos (ES) 2015/2436 4 straipsnio 1 dalies g punktas ir 20 straipsnio b punktas yra pažodžiui perkelti Įstatymo nuostatomis, kurias Projektu siūloma išplėsti. Nors Projekto aiškinamajame rašte teigiama, kad Projekto tikslas – detalizuoti Lietuvos Respublikos prekių ženklų įstatyme numatytų aplinkybių, kurios tikrinamos dėl visuomenės neklaidinimo, sąrašą, vis dėlto manytume, kad Projektu siūlomas detalizavimas reikštų atsisakymo registruoti ženklą ar ženklo negaliojimo pagrindų išplėtimą, nenumatytą Direktyvoje (ES) 2015/2436. Kadangi šia direktyva suderinami prekių ženklų atsisakymo registruoti ar negaliojimo pagrindai, nukrypimas nuo Direktyvoje (ES) 2015/2436 įtvirtinto reguliavimo yra negalimas[4].
|
Pritarti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Kaimo reikalų komitetas 2022-06-08
|
|
|
|
* |
Projektą atmesti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento, Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupės ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės išvadas. |
Pritarti |
|
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: Lietuvos Respublikos prekių ženklų įstatymo Nr. VIII-1981 7 ir 24 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą atmesti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento, Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupės ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės išvadas.
8. Balsavimo rezultatai: už – 8, prieš – nėra, susilaikė – nėra.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Stasys Šedbaras, Agnė Širinskienė.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
Komiteto pirmininkas (Parašas) Stasys Šedbaras
Komiteto biuro patarėja Martyna Civilkienė