AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

VIETOS BENDRUOMENINIŲ ORGANIZACIJŲ PLĖTROS

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai:

Lietuvos Respublikos vietos bendruomeninių organizacijų plėtros įstatymo projekto (toliau – Projektas) parengimą paskatino siekis sudaryti teisines prielaidas vietos bendruomeninių organizacijų, kaip svarbaus pilietinės visuomenės ir vietos savivaldos elemento, plėtrai, jų narių sutelktumui ir tarpusavio pasitikėjimui sustiprinti.

Projekto tikslas ir uždaviniai – reglamentuoti vietos bendruomeninių organizacijų plėtros politikos formavimo ir įgyvendinimo principus, valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų bendradarbiavimą su vietos bendruomeninėmis organizacijomis, Nacionalinės vietos bendruomeninių organizacijų tarybos ir savivaldybių vietos bendruomeninių organizacijų tarybų sudarymą, įgaliojimus ir veiklą.

 

2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:

Projektą inicijavo ir parengė Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas, atsižvelgdamas į vietos bendruomeninių organizacijų pateiktas pastabas ir pasiūlymus.

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai:

Vietos bendruomeninės organizacijų steigimą, valdymą, reorganizavimą, pertvarkymą, likvidavimą ir kai kuriuos šių organizacijų veiklos aspektus reglamentuoja Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymas Nr. I-533, Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymas Nr. XII-717, Lietuvos Respublikos asociacijų įstatymas Nr. IX-1969 ir kiti teisės aktai. Tačiau šiuo metu negalioja įstatymas, kuriame sistemiškai būtų reglamentuota vietos bendruomeninių organizacijų veikla.

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:

Visų pirma, Projektu siūloma apibrėžti pagrindines įstatymo sąvokas – vietos bendruomeninė organizacija, gyvenamosios vietovės bendruomenė, vietos bendruomeninių organizacijų plėtros politika, savivaldybės vietos bendruomeninė organizacija, Nacionalinė vietos bendruomeninių organizacijų taryba, savivaldybės vietos bendruomeninių organizacijų taryba, Nacionalinė skėtinė vietos bendruomeninė organizacija.

Antra, Projektu siūloma nustatyti šiuos vietos bendruomeninių organizacijų plėtros politikos nustatymo, formavimo, įgyvendinimo ir valstybės bei savivaldybių institucijų ir įstaigų bendradarbiavimo su vietos bendruomeninėmis organizacijomis principus: pariteto, subsidiarumo, tarpžinybinio koordinavimo, dalyvavimo, informavimo, savanoriškumo ir lygybės.

Trečia, projektu siūloma nustatyti, kad vietos bendruomeninių organizacijų plėtros politika įgyvendinama šiose srityse: darnios plėtros ir pilietiškumo ugdymo, neformalaus ugdymo, aplinkosaugos ir gamtos apsaugos, darbo ir užimtumo, laisvalaikio, poilsio, kūrybos ir kultūros, socialinės ir sveikatos apsaugos, sveikatingumo, kūno kultūros ir sporto, socialinių paslaugų, nusikalstamumo prevencijos bei kitose tarptautinių sutarčių, įstatymų ir kitų teisės aktų nustatytose srityse.

Ketvirta, Projektu siūloma nustatyti vietos bendruomeninių organizacijų plėtros politiką formuojančias ir įgyvendinančias institucijas ir įstaigas bei jų kompetencijas, numatant, kad:

Vyriausybė Nacionalinėje pažangos strategijoje nustato vietos bendruomeninių organizacijų plėtros politikos prioritetus, tikslus, uždavinius ir numatomus pasiekti rezultatus;

vidaus reikalų ministerija kartu su socialinės apsaugos ir darbo ministerija bei žemės ūkio ministerija organizuoja vietos bendruomeninių organizacijų plėtros politikos formavimą ir šią politiką koordinuoja ir įgyvendina;

kitos valstybės institucijos ir įstaigos vietos bendruomeninių organizacijų plėtros politiką įgyvendina pagal savo kompetenciją;

savivaldybių institucijos ir įstaigos formuoja ir įgyvendina savivaldybių vietos bendruomeninių organizacijų plėtros politiką.

Penkta, Projektu siūloma reglamentuoti šiuos valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų bendradarbiavimo su vietos bendruomeninėmis organizacijomis būdus: teikiant informaciją, konsultuojantis ir finansuojant programas, projektus ir iniciatyvas.

Šešta, Projektu siūloma reglamentuoti Nacionalinės vietos bendruomeninių organizacijų tarybos sudarymą ir įgaliojimus, numatant, kad šią patariamąją instituciją sudaro dvidešimt narių (aštuoni valstybės institucijų ir įstaigų atstovai, vienas Lietuvos savivaldybių asociacijos atstovas, vienas Lietuvos savivaldybių seniūnų asociacijos atstovas ir dešimt nacionalinės skėtinės vietos bendruomeninės organizacijos deleguotų atstovų) ir ji teikia pasiūlymus valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms dėl vietos bendruomeninių organizacijų plėtros politikos ir jos įgyvendinimo prioritetų, programų ir priemonių finansavimo, rengia ir viešai skelbia vietos bendruomeninių organizacijų būklės Lietuvoje ataskaitą ir atlieka kitas šios tarybos nuostatuose numatytas funkcijas. Numatoma, kad šios tarybos darbą techniškai aptarnautų Vidaus reikalų ministerija.

Septinta, Projektu siūloma reglamentuoti savivaldybės vietos bendruomeninių organizacijų tarybos sudarymą ir įgaliojimus, numatant, kad:

ši taryba sudaroma savivaldybės tarybos sprendimu dvejų metų kadencijai (ne daugiau kaip 1/2 šios tarybos narių – savivaldybės institucijų ir įstaigų atstovai ir ne mažiau kaip 1/2 tarybos narių – vietos bendruomeninių organizacijų, veikiančių savivaldybės teritorijoje);

ši taryba teikia siūlymus savivaldybių institucijoms ir išplėstinėms seniūnaičių sueigoms dėl savivaldybės teritorijoje veikiančių vietos bendruomeninių organizacijų veiklos skatinimo, iniciatyvų finansavimo tikslingumo, dėl viešųjų paslaugų teikimo, atstovų delegavimo dalyvauti savivaldybių institucijų sudaromų komitetų, darbo grupių, komisijų darbe; vietos verslumo skatinimo ir dėl kitų savivaldybės gyventojams svarbių reikalų ir viešųjų poreikių,

šios tarybos darbą techniškai aptarnautų savivaldybės administracija.

Aštunta, projektu siūloma nustatyti, kad vietos bendruomeninių organizacijų duomenys ir dokumentai teisės aktų nustatyta tvarka tvarkomi Juridinių asmenų registre. Be to, įstatymų ir kitų teisės aktų nustatytais atvejais, vietos bendruomeninių organizacijų duomenys ir dokumentai gali būti tvarkomi kitose valstybės informacinėse sistemose.

Galiausiai, siūloma, kad Vietos bendruomeninių organizacijų plėtros įstatymas įsigaliotų
 2019 m. sausio 1 d.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:

Neigiamų įstatymo priėmimo pasekmių nenumatoma.

 

6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:

Priimtas įstatymas neturės įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai.

 

7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:

Priimtas įstatymas neturės poveikio verslo sąlygoms.

 

8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:

Priėmus įstatymą Vyriausybė ar jos įgaliotos institucijos ir savivaldybių tarybos turės priimti šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

 

9. Ar įstatymų projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:

Projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos ir Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų.

 

10. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus:

Projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus.

 

11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti:

Įstatymui įgyvendinti reikalingus įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus Vyriausybė ar jos įgaliotos institucijos ir savivaldybių tarybos turėtų priimti iki 2018 m. gruodžio 31 d.

 

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):

Įstatymo įgyvendinimas nesusijęs su papildomų finansinių išteklių poreikiu.

 

13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:

Specialistų vertinimų ir išvadų negauta.

 

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiems projektams įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:

Vietos bendruomeninė organizacija, gyvenamosios vietovės bendruomenė, vietos bendruomeninių organizacijų plėtros politika, savivaldybės vietos bendruomeninė organizacija, Nacionalinė vietos bendruomeninių organizacijų taryba, savivaldybės vietos bendruomeninių organizacijų taryba, Nacionalinė skėtinė vietos bendruomeninė organizacija.

 

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:

Nėra.

 

 

 

 

Teikia                                

Valstybės valdymo ir savivaldybių

komiteto vardu

Komiteto pirmininkė                                                                          Guoda Burokienė