LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO NUTARIMO

DĖL ILGALAIKIO TVARAUS VIEŠOJO SEKTORIAUS DARBUOTOJŲ DARBO UŽMOKESČIO FINANSAVIMO IKI 2025 METŲ STRATEGIJOS PATVIRTINIMO

PROJEKTO

 

2019-05-21 Nr. XIIIP-3464

Vilnius

 

 

Įvertinę nutarimo projekto atitiktį Konstitucijos, įstatymų ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas:

1. Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo preambulėje formuluotę „Lietuvos Respublikos Konstitucijos 48 straipsnyje įtvirtintą konstitucinio teisingumo principą“ siūlytina tikslinti ir formuluoti, pavyzdžiui, taip „Lietuvos Respublikos Konstitucijos 48 straipsnyje įtvirtintą konstitucinį principą“.

2. Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo preambulėje formuluotę „Lietuvos Respublikos Seimas, atsižvelgdamas į <...> viešojo sektoriaus darbuotojų svarbą užtikrinant valstybės saugumą, gerovę, pažangą ir efektyvumą ir aukštos kvalifikacijos bei kompetencijų poreikį, viešajame sektoriuje teikiant viešąsias paslaugas ir atliekant gyvybiškai svarbias visuomenei funkcijas, <...>“ siūlytina tikslinti. Šioje pastraipoje dėstomus tikslus (poreikius) siūlytina susieti su atitinkamais subjektais (pavyzdžiui, viešojo sektoriaus darbuotojų svarbą užtikrinant valstybės saugumą, gerovę, pažangą), nes nuostatos „viešojo sektoriaus darbuotojų svarbą užtikrinant valstybės <...> efektyvumą ir aukštos kvalifikacijos bei kompetencijų poreikį, viešajame sektoriuje teikiant viešąsias paslaugas ir atliekant gyvybiškai svarbias visuomenei funkcijas <...>“ loginis ryšys nevisiškai suprantamas.

3. Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo preambulėje formuluotę Lietuvos Respublikos Seimas, siekdamas „vykdyti nuoseklią viešojo sektoriaus efektyvumo didinimo <...> politiką“ siūlytina tikslinti ir nurodyti koks viešojo sektoriaus efektyvumas čia turimas omeny (veiklos, lėšų ar koks kitas). Šiame kontekste atkreiptinas dėmesys į tai, kad iš nutarimo projekto pavadinimo galima preziumuoti, jog siekiama nustatyti ilgalaikio tvaraus viešojo sektoriaus darbuotojų darbo užmokesčio finansavimo strategiją.

4. Nutarimo projekto 1 straipsniu siūloma patvirtinti pridedamą Ilgalaikio tvaraus viešojo sektoriaus darbuotojų darbo užmokesčio finansavimo iki 2025 metų strategiją (toliau – Strategija). Pažymėtina, kad Strategijos turinys nėra norminio pobūdžio, joje teikiama informacija ir vertinamojo pobūdžio išvados. Strategijos nuostatas, kuriomis siūloma nustatyti tam tikras taisykles (Strategijos VI skyrius) siūlytina dėstyti šio nutarimo atitinkamuose straipsniuose, o Strategijoje jų atsisakyti arba Strategijoje nedubliuoti nuostatų, kurios dėstomos Seimo nutarime.

Tuo pačiu pastebėtina, kad Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo „Dėl Ilgalaikio tvaraus viešojo sektoriaus darbuotojų darbo užmokesčio finansavimo iki 2025 metų strategijos patvirtinimo“ pavadinimas suponuoja, kad Strategijoje turi būti nuostatos, susijusios su viešojo sektoriaus finansavimu, lėšų šaltiniais ir pan. Iš Strategijos teksto matyti, kad joje dėstomos nuostatos yra kur kas platesnės, pvz., analizuojamas darbo apmokėjimo diferencijavimas, viešojo sektoriaus veiklos efektyvumas, darbuotojų kvalifikacija ir pan. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar Strategijos pavadinimas dera su šios Strategijos turiniu.

5. Nutarimo projekto 2 straipsnio 4 punkte siūloma Vyriausybei rengiant ir teikiant Seimui Lietuvos Respublikos įstatymų, susijusių su viešojo sektoriaus darbuotojų darbo apmokėjimu, projektus, atsižvelgti į šiuo nutarimu tvirtinamos strategijos nuostatas. Strategijoje ne kartą, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Seimo 2016 m. gruodžio 13 d. nutarimu Nr. XIII-82, 195.10 punktą, akcentuojama, kad siekiama pritraukti jaunus, išsilavinusius ir motyvuotus specialistus, viešojo sektoriaus darbuotojų atlyginimai bus padidinti iki konkurencingo dydžio. Svarstytina, ar atsižvelgiant į šios programos 112 punktą, kuriame numatyta, kad „sieksime išsaugoti aukštos kvalifikacijos, išsilavinusius darbuotojus, investuosime į darbuotojų kvalifikaciją, persikvalifikavimą ir inovacijas, remsime socialiai atsakingo verslo iniciatyvas, užtikrinsime aukštą viešųjų paslaugų kokybę“ Strategijoje neturėtų būti akcentuojamas ir pastarasis siekis – išsaugoti aukštos kvalifikacijos, išsilavinusius darbuotojus. Pastebėtina, kad ir Seimo nutarimo projekto aiškinamajame rašte yra nurodyta, kad „vienas iš svarbiausių komponentų, lemiančių teikiamų paslaugų kokybę ir vykdomų reformų sėkmę – tai žmogiškasis veiksnys. Pirmiausia tai viešojo sektoriaus darbuotojai, nuo kurių ir priklauso viešųjų paslaugų teikimas  gyventojams“.

6. Nutarimo projekto 2 straipsnio 1 punkte Lietuvos Respublikos Vyriausybei siūloma parengti ir pateikti Seimui atitinkamų Lietuvos Respublikos įstatymų, kurių reikia Strategijos nuostatoms įgyvendinti, projektus. Svarstytina, ar nutarimo projekte neturėtų būti nustatyti šių įstatymų projektų pateikimo Lietuvos Respublikos Seimui terminai. Taip pat aptariamame punkte reikėtų rašyti pilną Lietuvos Respublikos Seimo pavadinimą. 

 

7. Nutarimo projekto 2 straipsnyje formuluotės „Strategijos nuostatas“, „Strategijos nuostatų“ reikėtų tikslinti, nes Strategija yra nutarimo sudedamoji dalis, o nutarimo preambulėje taip pat suformuluoti tam tikri tikslai ir siekiai, todėl turėtų būti vadovaujamasi visomis nutarimo nuostatomis.

8. Nutarimo projekto 2 straipsnio 2 punkte Lietuvos Respublikos Vyriausybei siūloma koordinuoti Strategijos nuostatų įgyvendinimą ir paskirti vieną ministeriją, atsakingą už viešojo sektoriaus darbuotojų darbo apmokėjimo klausimų koordinavimą. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad Strategijoje pateikta ne tik viešojo sektoriaus darbuotojų darbo apmokėjimo analizė ir siūlymai ją tobulinti, bet ir viešojo valdymo, atskirų jo sektorių efektyvumo, finansavimo analizė, tam tikrų reiškinių (profesinio mokymo patrauklumo, jo atitikties darbo rinkos poreikiams, aukštojo mokslo kokybės, tam tikrų profesijų prestižo visuomenėje) vertinimas, todėl, jeigu preziumuoti, kad visos Strategijoje analizuotos problemos yra tarpusavyje susijusios, svarstytina, ar siūlymas paskirti vieną ministeriją, atsakingą už viešojo sektoriaus darbuotojų darbo apmokėjimo klausimų koordinavimą, leis tinkamai įgyvendinti visas Strategijoje įvardintas problemas ir pateiktus siūlymus.

9. Nutarimo projekto 2 straipsnio 3 punkto formuluotę siūlytina tikslinti, nes neaišku, kurio teisės akto stebėsena ir vertinimo rezultatai turėtų būti pateikti – šio nutarimo, ar įstatymų, kurių projektus turi parengti Vyriausybė. Nuostata tikslintina atsižvelgiant ir į tai, kad teisės akto stebėsenos rezultatai skelbiami atskirai, todėl jie gali būti teikiami kartu su Vyriausybės metinės veiklos ataskaita, bet nėra Vyriausybės ataskaitos sudėtinė dalis.  

 

 

Departamento direktorius                                                                                         Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

J. Andriuškevičiūtė, tel. (8 5) 239 6159, el. p. [email protected]

J. Raškauskaitė, tel. (8 5) 239 6842, el. p. [email protected]