LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

AUDITO komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO

I Š V A D O S

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ FINANSINĖS ATSKAITOMYBĖS ĮSTATYMO 20, 21 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO (XIIP-1302)

 

2015 m. balandžio 22 d. Nr. 26

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo:

Komiteto pirmininkė Jolita Vaickienė, komiteto nariai: Donatas Jankauskas, Giedrė Purvaneckienė, Vytautas Saulis, Zita Žvikienė.

Komiteto biuras: laikinai einanti Audito komiteto biuro vedėjo pareigas Lina Milonaitė, patarėjos: Laura Pranaitytė, Jūratė Sadulaitė, padėjėja Jolanta Zibavičiūtė.

Kviestieji asmenys: Finansų ministerijos Apskaitos metodologijos departamento direktorė Ingrida Muckutė, Lietuvos apskaitos įmonių asociacijos prezidentas Sigitas Babarskas, Lietuvos apskaitos įmonių asociacijos direktorius Vytautas Vilys, Lietuvos apskaitos įmonių asociacijos atstovas Genadijus Makuševas, Lietuvos buhalterių ir auditorių asociacijos atstovė Daiva Čibirienė.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2013-12-19

 

1

 

 

Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams ir juridinės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Įstatymo projekto 1 straipsniu siūloma pakeisti vieną metinių finansinių ataskaitų audito atlikimo kriterijų - vidutinį metinį darbuotojų skaičių pagal sąrašą per ataskaitinius finansinius metus sumažinti iki 15. Atkreiptinas dėmesys, kad šis kriterijus yra suderintas su 1978 m. liepos 25 d. Ketvirtosios tarybos direktyvos 78/660/EEB, grindžiamos Europos ekonominės bendrijos steigimo sutarties 54 straipsnio 3 dalies g punktu, dėl tam tikrų tipų bendrovių metinių atskaitomybių, su atitinkamais jos pakeitimais (toliau –Direktyva) nuostatomis. Direktyvos 11 straipsnyje yra reglamentuojami kriterijai, kuriais remiantis valstybės narės turi teisę pagal Direktyvos 51 straipsnio 2 dalį atleisti bendroves nuo prievolės atlikti metinės atskaitomybės auditą, numatytą Direktyvos 51 straipsnio 1 dalyje. Vienas iš šių kriterijų - vidutinis darbuotojų skaičius finansiniais metais turi būti ne didesnis kaip 50, t.y. pagal Direktyvą nuo prievolės atlikti metinės atskaitomybės auditą gali būti atleidžiamos tos bendrovės, kurių vidutinis darbuotojų skaičius finansiniais metais neviršija 50. Įmonių finansinės atskaitomybės įstatymo 20 straipsnio 2 dalyje yra reglamentuojama, kuriose įmonėse auditas turi būti atliktas, ir vienas iš kriterijų, suderintas su Direktyva, yra – vidutinis metinis darbuotojų skaičius pagal sąrašą per ataskaitinius metus turi viršyti 50. Todėl, pakeitus šį kriterijų, keičiamo įstatymo nuostata neatitiktų Direktyvoje įtvirtintų nuostatų.  

Pritarti

 

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2013-12-19

2

 

 

2. Įstatymo projekto 2 straipsnyje siūloma, kad finansinės ataskaitos ir metinis pranešimas kartu su auditoriaus išvada būtų skelbiami „ir įmonės interneto svetainėje, o jeigu įmonė neturi savo interneto svetainės - ,,Valstybės žinių“ priede ,,Informaciniai pranešimai“. Atkreiptinas dėmesys, jog 2014 m. sausio 1 d. įsigalios nauja Teisėkūros pagrindų įstatymo redakcija, kurios 26 straipsnio 4 dalyje numatyta, jog ,,galiojančiuose teisės aktuose nustatytas įpareigojimas skelbti informaciją leidinio „Valstybės žinios“ priede „Informaciniai pranešimai“ reiškia įpareigojimą tą informaciją skelbti atitinkamo subjekto interneto svetainėje, jeigu teisės aktuose nenustatyta kitaip“. Atsižvelgiant į tai, siūloma informacijos skelbimo tvarka derintina su Teisėkūros pagrindų įstatymu.

Pritarti

 

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2013-12-19

3

 

 

3. Įstatymo projekto 3 straipsnyje yra pateikiamas pasiūlymas Vyriausybei parengti šiam įstatymui įgyvendinti reikiamus teisės aktus. Atkreiptinas dėmesys, jog priėmus šį įstatymo projektą, jo nuostatos įsigaliotų nuo jų oficialaus paskelbimo, tad laiko parengti įgyvendinamuosius teisės aktus nebūtų. Atsižvelgiant į tai, įstatymo projektas pildytinas nuostatomis dėl jo įsigaliojimo.

Atsižvelgti

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2013-12-19

4

 

 

4. Įstatymo projekto 4 straipsnyje nurodoma, kad ,,Šis įstatymas taikomas rengiant <...> finansines atskaitas“. Atkreiptinas dėmesys, kad siūlomos įstatymo projekto nuostatos reglamentuoja, ne finansinių ataskaitų rengimo, o metinių finansinių ataskaitų audito atlikimo tvarką, todėl atitinkamai tikslintinos šio straipsnio nuostatos.

Atsižvelgti

 

5.

Europos teisės departamentas prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos

2013-12-30

1

 

 

Išnagrinėję Lietuvos Respublikos Seimo pateiktą derinti Lietuvos Respublikos įmonių finansinės atskaitomybės įstatymo 20, 21 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIP‑1302 (toliau – Įstatymo projektas), teikiame šias pastabas ir pasiūlymus:

1. Pažymėtina, kad Įstatymo projekto 1 straipsniu siūloma pakeisti vieną iš 20 straipsnio 2 dalyje įtvirtintų metinių finansinių ataskaitų audito atlikimo kriterijų – vidutinį metinį darbuotojų skaičių per ataskaitinius finansinius metus sumažinti iki 15. Atkreipiame dėmesį, kad 1978 m. liepos 25 d. ketvirtosios Tarybos direktyvos 78/660/EEB, grindžiamos Europos ekonominės bendrijos steigimo sutarties 54 straipsnio 3 dalies g punktu, dėl tam tikrų tipų bendrovių metinių atskaitomybių (toliau – Direktyva 78/660/EEB) 51 straipsnio 2 dalis numato valstybių narių galimybę bendrovėms, kurios balanso sudarymo dieną atitinka du iš šių kriterijų: - balanso suma yra ne didesnė kaip 4 400 000 eurų, - grynosios pajamos: ne didesnės kaip 8 800 000 eurų, - vidutinis darbuotojų skaičius finansiniais metais: ne didesnis kaip 50, netaikyti reikalavimo atlikti metinių finansinių ataskaitų auditą. Taigi vadovaujantis Direktyvos 78/660/EEB nuostatomis valstybėms narėms suteikiama pakankamai plati diskrecija sprendžiant dėl būtinybės atlikti mažų įmonių metinių finansinių ataskaitų auditą.

Tačiau pažymėtina, kad Direktyva 78/660/EEB buvo panaikinta priėmus 2013 m. birželio 26 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2013/34/ES dėl tam tikrų rūšių įmonių metinių finansinių ataskaitų, konsoliduotųjų finansinių ataskaitų ir susijusių pranešimų (toliau – Direktyva 2013/34/ES), kurią valstybės narės yra įpareigotos perkelti ne vėliau kaip iki 2015 m. liepos 20 d. Direktyvos 2013/34/ES preambulės 10 konstatuojamoje dalyje nurodoma, kad šia direktyva turėtų būti užtikrinta, kad reikalavimai mažosioms įmonėms būtų dideliu mastu suderinti visoje Sąjungoje. Siekiant išvengti neproporcingos mažosioms įmonėms tenkančios administracinės naštos Direktyva 2013/34/ES grindžiama principu „visų pirma galvoti apie mažuosius“. Direktyvos 2013/34/ES preambulės 43 konstatuojamoje dalyje pabrėžiama, kad numatyta finansinių ataskaitų audito prievolė neturėtų būti taikoma mažųjų įmonių metinėms finansinėms ataskaitoms, nes auditas gali būti didelė administracinė našta tos kategorijos įmonėms, o daugelio mažųjų įmonių akcininkai ir vadovai yra tie patys asmenys, todėl nėra didelio poreikio, kad trečioji šalis suteiktų užtikrinimą dėl finansinių ataskaitų. Direktyvos 2013/34/ES 34 straipsnio 1 dalis numato, kad turi būti atliekamas tik viešojo intereso įmonių, vidutinių ir didžiųjų įmonių finansinių ataskaitų auditas. Taigi vadovaujantis Direktyvos 2013/34/ES nuostatomis mažųjų įmonių (apibrėžtų Direktyvos 2013/34/ES 3 straipsnio 2 dalyje) finansinių ataskaitų auditas nėra atliekamas išskyrus atvejus, kai mažoji įmonė vadovaujantis Direktyvos 2013/34/ES 2 straipsnio 1 punktu būtų laikoma viešojo intereso įmone.

Atsižvelgdami į Direktyva 2013/34/ES nustatytą naują reguliavimą, kurio įgyvendinimą Lietuvos Respublika privalo užtikrinti ne vėlia kaip nuo 2015 m. liepos 20 d., siūlome negriežtinti Įmonių finansinės atskaitomybės įstatymo nuostatų, susijusių su reikalavimu atlikti mažų įmonių metinių finansinių ataskaitų auditą, o galimą įmonių finansinių ataskaitų audito reglamentavimo modelį apsvarstyti įgyvendinant Direktyvą 2013/34/ES.

Pritarti

 

 

6.

Europos teisės departamentas prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos

2013-12-30

2

 

 

2. Pritariame Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2013 m. gruodžio 19 d. išvadoje Įstatymo projektui pateiktai pastabai, kad Įstatymo projektu 2 straipsniu keičiama informacijos skelbimo tvarka derintina su Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo nuostatomis.

Pritarti

 

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų, komisijų pasiūlymai: nepaskirta.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai.

7.1. Sprendimas: atmesti Lietuvos Respublikos įmonių finansinės atskaitomybės įstatymo 20, 21 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIP-1302, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento, Europos teisės departamento prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos pastabas, kurioms Audito komitetas pritarė, į 2013 m. birželio 26 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2013/34/ES dėl tam tikrų rūšių įmonių metinių finansinių ataskaitų, konsoliduotųjų finansinių ataskaitų ir susijusių pranešimų, kuri nustato, kad numatyta finansinių ataskaitų audito prievolė neturėtų būti taikoma mažųjų įmonių metinėms finansinėms ataskaitoms, nes auditas gali būti didelė administracinė našta tos kategorijos įmonėms, o daugelio mažųjų įmonių akcininkai ir vadovai yra tie patys asmenys, todėl nėra didelio poreikio, kad trečioji šalis suteiktų užtikrinimą dėl finansinių ataskaitų, bei į tai, kad yra siekiama efektyviai pereiti prie „vieno langelio“ principo, t. y. nustatyti pareigą finansines ataskaitas teikti Juridinių asmenų registrui.  

8. Balsavimo rezultatai: už – 4, prieš – 0, susilaikė – 1.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Jolita Vaickienė.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                                           Jolita Vaickienė