LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS
RESPUBLIKOS VYRIAUSIOSIOS
TARNYBINĖS ETIKOS KOMISIJOS ĮSTATYMO NR. X-1666 4, 18, 24 IR 31 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO
PAPILDYMO 241 STRAIPSNIU ĮSTATYMO
PROJEKTO NR. XIIIP-4426
2020-04-01
Nr. 113-P-13
Vilnius
1.
Komiteto posėdyje dalyvavo:
Komiteto pirmininkė Guoda Burokienė, komiteto pirmininko
pavaduotojas Algis Strelčiūnas, komiteto nariai: Valentinas Bukauskas, Ričardas
Juška, Vytautas Kamblevičius, Gintautas Kindurys, Vanda Kravčionok, Kęstutis
Masiulis, Zenonas Streikus, Povilas Urbšys.
Komiteto
biuras: vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Eglė Jonevičienė, Rasa Mačiulytė, Ieva
Lavišienė, Kristina Šimkutė, Juras Taminskas, padėjėja Genovaitė Jasaitienė.
Kviestieji asmenys: Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos (VTEK)
pirmininko pavaduotoja Evelina Matulaitienė, VTEK Tyrimų skyriaus vedėja Areta
Miškinienė, Lietuvos banko atstovai: Arūnas Raišutis,
Aidenas Karpus ir Lauryna Savickienė.
2. Ekspertų,
konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil.
Nr.
|
Pasiūlymo
teikėjas, data
|
Siūloma
keisti
|
Pasiūlymo
turinys
|
Komiteto
nuomonė
|
Argumentai,
pagrindžiantys
nuomonę
|
str.
|
str.
d.
|
p.
|
1.
|
Seimo kanceliarijos
Teisės departamentas, 2020-02-10
|
1
|
(4)
|
|
Įvertinę projekto
atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir
teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:
1. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 4
straipsnio 4 dalis tikslintina, kokiais atvejais ir kokio posėdžio data
datos skelbimas turimas omenyje, nes iš projekto nuostatų, skirtingai nei
nurodyta aiškinamajame rašte, nėra aišku, ar tai turėtų būti, pavyzdžiui,
artimiausiais posėdis (atliekant tyrimą), ar posėdis, kuriame priimtas
sprendimas (kai tyrimas jau atliktas), ar visi atliekant tyrimą
vykę posėdžiai.
|
Pritarti
|
Argumentai:
Siūlome atsisakyti
informacijos apie posėdį.
Pasiūlymas:
Pakeisti įstatymo
projekto 1 straipsniu dėstomo keičiamo įstatymo 4 straipsnio 4 dalį ir ją
išdėstyti taip:
„4. Šio straipsnio 3 dalyje numatytais
atvejais skelbiami asmens, dėl kurio VTEK atlieka ar atliko veiksmus, vardas,
pavardė, darbovietė, pareigos, VTEK
veiksmų pagrindas, dalykas ir priimtas sprendimas ir
posėdžio data.“
|
2.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-02-10
|
2
|
|
|
2. Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 18
straipsnio 1 dalies 1 punkte siūloma nustatyti, kad VTEK turi teisę
„neatlygintinai gauti iš institucijų ir įstaigų, kitų juridinių asmenų,
įskaitant Lietuvos banką, Lietuvos Respublikos teritorijoje veikiančius
bankus, finansų ar kredito įstaigas, visą reikiamą informaciją, paaiškinimus
ir dokumentus“, o informacijos nepateikimo atveju nurodoma atitinkamo
subjekto atsakomybė. Nuostatoje siekiama reguliuoti teisinius
santykius, susijusius su privačių juridinių asmenų valdomomis informacinėmis
sistemomis, ar jų tvarkomais duomenimis, dokumentais, kurie specialiaisiais
įstatymais dėl jų veiklos pobūdžio nėra įpareigoti kaupti informaciją ir
pateikti ją valstybės institucijoms, ir nustatyti valstybės institucijų teisę
neatlygintinai gauti iš tokių privačių asmenų duomenis, turėtų būti
svarstomas nuostatos derėjimas su konstituciniu nuosavybės teisės apsaugos
principu, kadangi tokiu atveju siūlomas reguliavimas tiesiogiai apribotų
privačių juridinių asmenų teisę į jų nuosavybę (duomenis, dokumentus,
informaciją) ir sudarytų prielaidas valstybinei institucijai tokia nuosavybe
neatlygintinai naudotis. Taigi svarstytinas privačių juridinių asmenų
duomenų teikimo atlygintinumo nustatymas.
|
Pritarti
|
Atsižvelgiant į Teisės departamento pastabą,
atsisakoma įstatymo projekto 2 straipsniu siūlomo 18 VTEK įstatymo
straipsnio pakeitimo. Žr. Komiteto pasiūlymą Nr. 2.
|
3.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-02-10
|
4
|
(1)
|
|
3. Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 24
straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad „Institucijoje ar įstaigoje
galimas valstybės tarnautojų ar pagal darbo sutartis dirbančių darbuotojų
Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo pažeidimas tiriamas teisės
aktų nustatyta tvarka kaip tarnybinis nusižengimas ar darbo pareigų
pažeidimas“. Pažymime, kad tokia siūloma formuluotė imperatyviai nustato, kad
visi be išimties tyrimai, susiję viešųjų ir privačių interesų derinimo
įstatymo pažeidimais, institucijoje ar įstaigoje galės būti tiriamas tik kaip
tarnybinis nusižengimas ar darbo pareigų pažeidimas. Tokiais atvejais
pagal projektu siūlomą keičiamo įstatymo 24 straipsnio 3 dalį VTEK neturi
teisės pati atlikti tyrimo, be to, pagal 241 straipsnio 1 dalį toks
sprendimas negali būti skundžiamas VTEK. Tai reiškia, kad Viešųjų ir
privačių interesų derinimo įstatymo pažeidimų nagrinėjimas iš esmės
eliminuojamas iš VTEK kompetencijos. Svarstytina, kiek toks siūlomas
atitinka keičiamo įstatymo 2 straipsnyje nustatytus VTEK veiklos tikslus bei
17 straipsnio 1 dalies 2 ir 8 punktuose nustatytas VTEK funkcijas.
|
Iš dalies pritarti
|
Kaip buvo minėta aiškinamajame rašte ir rengiant įstatymo projektą
VTEK ir Vidaus reikalų ministerijos atstovų išsakytus pastebėjimus, pasiūlymo
tikslas numatyti, kad institucijose ir įstaigose būtų mažiau biurokratinių
procedūrų (nereikėtų atlikti 2 tyrimų). Faktiškai ir šiuo metu institucijose ir įstaigose galimi valstybės
tarnautojų arba darbuotojų Derinimo įstatymo pažeidimai yra tiriami kaip tarnybiniai
nusižengimai ar darbo pareigų pažeidimai.
Papildomai
atkreipiame dėmesį, jog pagal Tarnybinių nuobaudų
skyrimo valstybės tarnautojams tvarkos aprašo 12 punktą (LRV 2002 m. birželio 25 d. nutarimas Nr. 977),
įstaigoje tyrimą atliekantis subjektas turi teisę „konsultuotis su reikiamais
specialistais, ekspertais“. Tokiu būdu dėl tiriamo Derinimo įstatymo
pažeidimo galėtų būti gaunama VTEK nuomonė.
Atitinkamai
įstatymo projektas patikslinamas nuostatomis, kad institucijos ir įstaigos atlikdamos
tyrimą turi teisę kreiptis konsultacijos į VTEK, o VTEK gavusi tokį
paklausimą, turi atsakyti per 10 darbo dienų. Žr. Komiteto pasiūlymą Nr. 4.
|
4.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-02-10
|
5
|
(2)
|
|
4. Projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 241
straipsnio 2 dalis tikslintina nurodant kieno atžvilgiu išankstinė ginčų
nagrinėjimo institucija yra VTEK (pavyzdžiui, ginčų nagrinėjimo ne
teisme).
|
Pritarti
|
Žr. Komiteto pasiūlymą Nr. 5.
|
5.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-02-10
|
5
|
(3)
|
|
5. Projekto 4 straipsniu dėstomo keičiamo įstatymo
241 straipsnio 3 dalies pirmojo sakinio redakcija
tikslintina, vietoje formuluotės „duodamas skundas“ vartojant keičiamo
įstatymo nuostatose vartojamus terminus (pavyzdžiui, keičiamo įstatymo 20
straipsnio pavadinime nurodomas „Pranešimų ir prašymų pateikimas“).
|
Iš dalies pritarti
|
Argumentai:
VTEK pranešimus ir
prašymus nagrinės viena tvarka (20, 21, 25 ir kiti 4 skirsnio straipsniai), o
skundus pagal 241 straipsnį. Taigi numatomos 2 atskiros tvarkos,
kurioms atriboti vartotina skirtinga terminija. Atitinkamai Komiteto
pasiūlymais Nr. 2 ir Nr. 3 kiti įstatymo straipsniai patikslinami skundų
nagrinėjimo aspektais. 241 straipsnio 3 dalis patikslinama tik
redakciškai.
Pasiūlymas:
Pakeisti įstatymo
projekto 4 straipsniu pildomo 241 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti
taip:
„3. VTEK duodamas
teikiamas skundas turi atitikti Lietuvos Respublikos administracinių
bylų teisenos įstatymo 24 straipsnyje (išskyrus 24 straipsnio 2 dalies 9
punktą) nustatytus formos ir turinio reikalavimus. Jeigu
pateiktas skundas neatitinka nustatytų reikalavimų, VTEK pirmininkas nustato
ne trumpesnį kaip 5 darbo dienų terminą trūkumams pašalinti.“
|
6.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-02-10
|
5
|
(4)
|
|
6. Projekto 4 straipsniu dėstomo keičiamo įstatymo
241 straipsnio 4 dalyje vartojamas terminas „saugus elektroninis
parašas“. Pažymime, kad nei nacionaliniuose įstatymuose, nei ES teisės
aktuose, reglamentuojančiuose elektroninę atpažintį ir patikimumo
užtikrinimą, „saugus“ elektroninis parašas nėra apibrėžtas, todėl projekte
būtina nustatyti, ką šis elektroninio parašo požymis reiškia.
|
Pritarti
|
Pasiūlymas:
Pakeisti įstatymo
projekto 5 straipsniu pildomo 241 straipsnio 4 dalį ir ją
išdėstyti taip:
„4. Skundas VTEK gali būti paduodamas raštu
tiesiogiai, siunčiamas paštu arba elektroninių ryšių priemonėmis. Paduodant
skundą elektroninių ryšių priemonėmis, asmens tapatybė patvirtinama pasirašant
saugiu elektroniniu parašu.“
|
7.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-02-10
|
5
|
(8)
(9, 14)
|
(3)
|
7. Projekto 4 straipsniu dėstomo keičiamo įstatymo
241 straipsnio 8 dalies 3 punkte, 9 ir 14 dalyse įvardijamos „bylos
šalys“. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal keičiamo įstatymo nuostatas Vyriausiosios
tarnybinės etikos komisijos atliekamos procedūros vadinamos tyrimu, sprendimo
priėmimu ir pan., o ne byla, todėl vietoje minėto termino „bylos šalys“
vartotina keičiame įstatyme įtvirtinta terminija.
|
Pritarti
|
241
straipsnio 8 dalies 3 punkto galutinę
redakciją žiūrėti prie VVSK pasiūlymo Nr. 6.
241
straipsnio 14 dalies galutinę
redakciją žiūrėti prie VVSK pasiūlymo Nr. 8.
Pasiūlymas:
Pakeisti įstatymo
projekto 5 straipsniu pildomo 241 straipsnio 9 dalį ir ją
išdėstyti taip:
„9.
Bylos Ginčo šalių ir (ar) jų atstovų neatvykimas į VTEK posėdį
nėra kliūtis nagrinėti skundą ir priimti sprendimą.“
|
8.
|
Europos teisės
departamentas prie Teisingumo ministerijos, 2020-03-17
|
|
|
|
Įvertinę Lietuvos
Respublikos Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos įstatymo Nr. X1666
4, 18, 24 ir 31 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 241
straipsniu įstatymo projekto Nr. XIIIP-4426 atitiktį Europos Sąjungos
teisei, pažymime, kad pastabų neturime.
|
Atsižvelgti
|
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir
kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų
pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nepaskirta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: pritarti Komiteto
patobulintam įstatymo projektui Nr. XIIIP-4426(2) ir Komiteto išvadoms.
7.2. Pasiūlymai:
Eil.
Nr.
|
Pasiūlymo
teikėjas, data
|
Siūloma
keisti
|
Pastabos
|
Pasiūlymo
turinys
|
Komiteto
nuomonė
|
Argumentai,
pagrindžiantys
nuomonę
|
str.
|
str.
d.
|
p.
|
1.
|
Valstybės valdymo
ir savivaldybių komitetas, 2020-04-01
|
|
|
|
I
|
Argumentai:
Atsižvelgiant į toliau Komiteto pasiūlymuose
dėstomus pakeitimus, tikslinamas įstatymo projekto pavadinimas.
Pasiūlymas:
Pakeisti įstatymo
projekto pavadinimą ir jį išdėstyti taip:
„LIETUVOS
RESPUBLIKOS
VYRIAUSIOSIOS TARNYBINĖS ETIKOS KOMISIJOS
ĮSTATYMO NR. X-1666 4, 18 17, 24, 31 STRAIPSNIŲ, KETVIRTOJO SKIRSNIO
PAVADINIMO PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 241 STRAIPSNIU ĮSTATYMAS“
|
Pritarti
|
|
2.
|
Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas,
2020-04-01
|
2
|
|
|
|
Argumentai:
Atsižvelgiant į Teisės departamento pastabą Nr. 2 atsisakoma įstatymo
projekto Nr. XIIIP-4426 2 straipsnyje numatyto 18 straipsnio pakeitimo.
Vietoj jo atsižvelgiant į Teisės departamento pastabas Nr. 4 ir 5 sistemiškai
tikslinamas 17 straipsnio (VTEK įgaliojimai) 1 dalies 5 punktas, jį papildant
skundų nagrinėjimo aspektu ir požymiu „ne teismo“.
Pasiūlymas:
Pakeisti įstatymo
projekto 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„2 straipsnis. 18 straipsnio
pakeitimas
Pakeisti 18
straipsnio 1 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:
„1) neatlygintinai gauti iš
institucijų ir įstaigų, kitų juridinių asmenų, įskaitant Lietuvos banką,
Lietuvos Respublikos teritorijoje veikiančius bankus, finansų ar kredito
įstaigas, visą reikiamą informaciją, paaiškinimus ir dokumentus, taip pat
naudotis valstybės registruose ir informacinėse sistemose tvarkomais
duomenimis, įskaitant asmens duomenis ir specialių kategorijų asmens
duomenis, ir informacija, reikalingais VTEK įgaliojimams vykdyti.
2 straipsnis. 17 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 17
straipsnio 1 dalies 5 punktą ir jį išdėstyti taip:
„5) šio įstatymo numatytais atvejais nagrinėdama skundus,
veikia kaip privaloma išankstinė ginčų nagrinėjimo ne teisme
institucija;“
|
Pritarti
|
|
3.
|
Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas,
2020-04-01
|
3
|
|
|
N
|
Argumentai:
Sistemiškai atsižvelgiant į Teisės departamento pastabą Nr. 5
tikslinamas ketvirtojo skirsnio pavadinimas, ji papildant naujai skirsnyje
reguliuojamu skundų nagrinėjimo aspektu. Atitinkamai buvęs 3 ir po jo
einantys įstatymo projekto straipsniai pernumeruojami.
Pasiūlymas:
Papildyti įstatymo
projektą nauju 3 straipsniu:
„3 straipsnis. Ketvirtojo skirsnio pakeitimas
Pakeisti 4
skirsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip:
„KETVIRTASIS SKIRSNIS
PRANEŠIMŲ TYRIMAS, SKUNDŲ NAGRINĖJIMAS IR
VTEK SPRENDIMŲ PRIĖMIMAS“
|
Pritarti
|
|
4.
|
Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas,
2020-04-01
|
4
|
|
|
|
Argumentai:
VTEK įstatyme numatyta, kad dalį tyrimų atlieka VTEK, o dalį
institucijos ar įstaigos. Abu kontrolės subjektai tirti gali gavę pranešimą
ar savo iniciatyva. Faktiškai šiuo metu institucijose ir įstaigose galimi
specialių deklaruojančiųjų grupių: valstybės tarnautojų arba darbuotojų,
Derinimo įstatymo pažeidimai ir yra tiriami kaip tarnybiniai nusižengimai ar
darbo pareigų pažeidimai. Taigi 24 straipsnio 1 ir 2 dalys vertintinos kaip
bendroji ir specialioji taisyklės, įtvirtinančios status quo.
Iš dalies atsižvelgiant į Teisės departamento pastabą Nr. 3, 24 straipsnio
2 dalyje numatoma galimybė institucijai ar įstaigai tiriant tarnybinį
nusižengimą ar darbo pareigų pažeidimą konsultuotis su VTEK. Nustatomas
operatyvus 10 darbo dienų terminas VTEK atsakyti į gautą paklausimą.
Institucijos ar įstaigos atlikdamos valstybės tarnautojų tarnybinius
nusižengimus iki 2020 m. sausio 1 d. (naujos VTEK įstatymo redakcijos
įsigaliojimo) buvo įpratę dėl Derinimo įstatymo pažeidimų teisinio
kvalifikavimo „revizavimo“ kreiptis į VTEK. Nuo 2020 m. sausio 1 d. VTEK
įstatyme nebeliko „revizavimo“ funkcijos, todėl ji keistina konsultavimusi su
VTEK. Konstatavus Derinimo įstatymo pažeidimą ir už jį paskyrus atitinkamą
nuobaudą, asmuo galės kreiptis į administracinį teismą teisės aktų nustatyta
tvarka.
24 straipsnio 1, 3 ir 4 dalys taip pat patikslinamos techniškai.
Pasiūlymas:
Papildyti įstatymo
projektą nauju 4 straipsniu:
„3 4 straipsnis. 24 straipsnio
pakeitimas
Pakeisti 24 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„24 straipsnis. Tyrimo atlikimas
institucijose ir įstaigose
1.
Tyrimą pagal šio skirsnio nuostatas savo iniciatyva, pagal VTEK perduotą ar
kitų pareiškėjų pateiktą pranešimą atlieka ir institucija ar įstaiga, kurioje
skundžiamas asmuo dirba, o kai pranešimas gautas dėl įstaigos vadovo, – šį
vadovą į pareigas priimantis ar skiriantis subjektas arba kolegiali valstybės
ar savivaldybių institucija. Šio skirsnio nuostatos (įskaitant teisę
savivaldybių tarybų etikos komisijų priimtą sprendimą skųsti VTEK vadovaujantis
šio straipsnio 4 dalimi įstatymo 241 straipsniu) mutatis
mutandis taikomos ir politikų elgesio tyrimams, atliekamiems pagal
Valstybės politikų elgesio kodeksą. Institucijoje ar įstaigoje galimas
valstybės tarnautojų ar pagal darbo sutartis dirbančių darbuotojų Viešųjų ir
privačių interesų derinimo įstatymo pažeidimas tiriamas teisės aktų nustatyta
tvarka kaip tarnybinis nusižengimas ar darbo pareigų pažeidimas.
2. Galimas valstybės tarnautojų ar pagal darbo sutartis dirbančių
darbuotojų Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo pažeidimas institucijoje
ar įstaigoje tiriamas teisės aktų nustatyta tvarka kaip tarnybinis
nusižengimas ar darbo pareigų pažeidimas. Šiuo atveju dėl Viešųjų ir privačių
interesų derinimo įstatymo taikymo gali būti konsultuojamasi su VTEK. VTEK institucijai
ar įstaigai konsultaciją suteikia per 10 darbo dienų.
2 3. Šio straipsnio 1 dalyje nurodyti
subjektai, išskyrus tarnybinio nusižengimo ar
darbo pareigų pažeidimo atvejus, pagal šio skirsnio nuostatas atlikę
tyrimą, per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo pateikia VTEK priimtą
sprendimą ir visus jį pagrindžiančius dokumentus (toliau šiame straipsnyje –
tyrimo medžiaga). Jeigu institucijoje ar įstaigoje
atlikus tarnybinio nusižengimo ar darbo pareigų pažeidimo tyrimą nustatytas
Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo pažeidimas, šis sprendimas
korupcijos prevencijos tikslais pateikiamas kaupti VTEK.
3 4. VTEK, įvertinusi šio straipsnio
1 dalyje nurodytų subjektų pagal šio skirsnio nuostatas atlikto tyrimo
medžiagą, išskyrus tarnybinio nusižengimo arba darbo pareigų pažeidimo
atvejus, ir abejodama dėl galimo netinkamo Viešųjų ir privačių interesų
derinimo įstatymo nuostatų taikymo, per tris mėnesius nuo tyrimo medžiagos
gavimo dienos gali nuspręsti pati atlikti tyrimą.“
|
Pritarti
|
|
5.
|
Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas,
2020-04-01
|
5
|
(2)
|
|
|
Argumentai:
Atsižvelgiant į
Teisės departamento pastabą Nr. 3 ir Nr. 7 tiksliname išankstinės ginčų
nagrinėjimo institucijos pobūdį požymiu „ne teisme“. Taip pat nustatoma, kad
VTEK nagrinėjant ginčą dalyvaujantys subjektai laikomi ginčo šalimis.
Pasiūlymas:
Pakeisti įstatymo
projekto 5 straipsniu pildomo 241 straipsnio 2 dalį ir ją
išdėstyti taip:
„2. VTEK, nagrinėdama
pareiškėjo arba asmens, dėl kurio veikos institucijoje ar įstaigoje priimtas
sprendimas, skundą, veikia kaip privaloma išankstinė ginčų nagrinėjimo ne
teisme institucija. Pareiškėjas, asmuo, dėl kurio veikos institucijoje
ar įstaigoje buvo priimtas sprendimas, ir skundžiamą sprendimą priėmusi
institucija ar įstaiga VTEK nagrinėjant skundą laikomi ginčo šalimis.“
|
Pritarti
|
|
6.
|
Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas,
2020-04-01
|
5
|
(8)
|
|
|
Argumentai:
241
straipsnio 8 dalyje numatoma iš VTEK narių skundo nagrinėjimui skirti
pranešėją, kuris būtų atsakingas už pasirengimą nagrinėti skundą ir spręsti
ginčą. Atitinkamai patikslinami šio pranešėjo įgaliojimai: 2 punkte aiškiai
numatoma, kad skundą pateikus pareiškėjui, VTEK priimtas sprendimas
siunčiamas ir asmeniui, dėl kurio priimtas skundžiamas sprendimas; 3 punkte
patikslinama, kad skundo nagrinėjimo posėdyje data ir laikas derinami su VTEK
pirmininku; redakciškai patikslinamas visų punktų tekstas.
Pasiūlymas:
Pakeisti įstatymo
projekto 5 straipsniu pildomo 241 straipsnio 8 dalį ir ją
išdėstyti taip:
„8. Rengiant bylą skundą
nagrinėti VTEK posėdyje, Komisijos pirmininko paskirtas pranešėju
Komisijos narys:
1) prireikus įpareigojamas
pareiškėjas įpareigoja pareiškėją ar asmuo asmenį,
dėl kurio veikos institucijoje ar įstaigoje priimtas skundžiamas
sprendimas, per VTEK nurodytą terminą pateikti su skundu susijusius
įrodymus ir (ar) papildomus rašytinius paaiškinimus;
2) skundo nuorašas
išsiunčiamas nuorašą išsiunčia sprendimą priėmusiai
institucijai ar įstaigai, o kai skundą paduoda pareiškėjas, – ir
asmeniui, dėl kurio veikos institucijoje ar įstaigoje priimtas skundžiamas
sprendimas, ir paprašoma paprašo per 5 darbo dienas nuo
skundo gavimo dienos arba ne vėliau kaip iki VTEK nurodyto termino
pabaigos pateikti atsiliepimą į skundą ir su skundu susijusią medžiagą
(įrodymus, paaiškinimus);
3) suderinęs su
Komisijos pirmininku, bylos ginčo šalims ir jų atstovams išsiunčiami
išsiunčia pranešimai pranešimus apie VTEK posėdžio
vietą, datą ir laiką.“
|
Pritarti
|
|
7.
|
Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas,
2020-04-01
|
5
|
(13)
|
|
|
Argumentai:
VTEK siūlymu
tikslinamai jos galimi priimti sprendimai. Aiškiai numatoma, kad VTEK,
išnagrinėjusi skundą ir jį patenkinusi gali panaikinti skundžiamą sprendimą,
arba panaikinti jo dalį, arba institucijai ar įstaigai pateikti nurodymą
atlikti tam tikrus veiksmus, pavyzdžiui, atlikti tyrimą.
Pasiūlymas:
Pakeisti įstatymo
projekto 5 straipsniu pildomo 241 straipsnio 13 dalį ir ją
išdėstyti taip:
„13. VTEK, išnagrinėjusi skundą, priima vieną iš
šių sprendimų:
1) patenkinti visą skundą ir
panaikinti skundžiamą spendimą ar jo dalį arba įpareigoti skundžiamą
sprendimą priėmusią instituciją ar įstaigą įvykdyti VTEK nurodymą;
2) patenkinti skundą iš
dalies;
3) 2) atmesti skundą kaip nepagrįstą.“
|
Pritarti
|
|
8.
|
Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas,
2020-04-01
|
5
|
(14)
|
|
|
Argumentai:
Įstatyme tikslinga
nustatyti sprendimo priėmimo maksimalų terminą ir tam tikrus jo priėmimo
aspektus (posėdyje, nedalyvaujant ginčo šalims). 5 darbo dienų terminas
pasirinktas atsižvelgiant į kitus įstatyme nustatytus terminus (1 mėnuo
skundo išnagrinėjimui) ir su VTEK sumodeliavus skundo tyrimo procedūrą. Taip
pat numatoma, kad skundų nagrinėjimo tvarka detalizuojama VTEK reglamente.
Pasiūlymas:
Pakeisti įstatymo
projekto 5 straipsniu pildomo 241 straipsnio 14 dalį ir ją
išdėstyti taip:
„14. VTEK sprendimas
priimamas ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo skundo išnagrinėjimo, ginčo
šalims nedalyvaujant, šio įstatymo ir Reglamento nustatyta tvarka. VTEK
sprendime turi būti įrašyta nurodyta: sprendimo priėmimo vieta
ir data, sprendimą priėmusios Komisijos sudėtis, ginčo šalių ir jų
atstovų vardai, pavardės, skundo turinys, Komisijos nustatytos faktinės
aplinkybės, priimtas sprendimas, sprendimo priėmimo motyvai ir pagrindai,
sprendimo apskundimo tvarka. Sprendimą pasirašo visi Komisijos nariai,
dalyvavę priimant sprendimą.“
|
Pritarti
|
|
9.
|
Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas,
2020-04-01
|
7
|
|
|
N
|
Argumentai:
Įstatymo projekte
yra tikslinamos ir atribojamos VTEK ir institucijose ar įstaigose atliekamų
tyrimų ir skundų nagrinėjimo procedūros (4 ir 5 straipsniai), dėl ko
reikalinga priimti/ pakeisti įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus
(Tarnybinių nuobaudų skyrimo valstybės tarnautojams tvarkos aprašą
(Vyriausybės 2002 m. birželio 25 d. nutarimas Nr.
977) bei VTEK reglamentą). Dėl šios priežasties reikalinga atidėti
įstatymo straipsnių, kurių įgyvendinimas turės būti reglamentuotas
poįstatyminiais teisės aktuose, įsigaliojimą. Taip pat įtvirtinama įstatymo
taikymo taisyklė, kuri bus taikoma pasikeitus tyrimų ir skundų nagrinėjimo
procedūras reglamentuojančioms teisės normoms.
Pasiūlymas:
Papildyti įstatymą
7 straipsniu:
„7
straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas
1. Šio
įstatymo 4 ir 5 straipsniai įsigalioja 2020 m. birželio 1 d.
2.
Vyriausioji tarnybinės etikos komisija ir Lietuvos Respublikos Vyriausybė iki
2020 m. gegužės 31 d. priima šio įstatymo 4 ir 5
straipsnių įgyvendinamuosius teisės aktus.
3. Iki šio
įstatymo 4 ir 5 straipsnių įsigaliojimo institucijų ir įstaigų pradėti
tyrimai baigiami ir Vyriausioji tarnybinės etikos komisija jai pateiktą
tyrimo medžiagą įvertina pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusias
Lietuvos Respublikos Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos įstatymo
nuostatas.“
|
Pritarti
|
|
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru
sutarimu.
9. Komiteto
paskirti pranešėjai: Guoda Burokienė.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.
PRIDEDAMA.
Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis
variantas.
Komiteto pirmininkė (Parašas) Guoda
Burokienė
Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto
biuro patarėja Kristina Šimkutė