PASIŪLYMAI
DĖL FINANSINĖS PASKATOS PIRMĄJĮ BŪSTĄ ĮSIGYJANČIOMS JAUNOMS ŠEIMOMS ĮSTATYMO NR. XIII-1281 1, 2, 4, 5, 6 ir 8 straipsnių pakeitimo ir Finansinės paskAtos pirmąjį būstą įsigyjančioms jaunoms šeimoms įstatymo NR. xiii-1281
PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP-3368(3)
2024-05-07
Vilnius
Eil. Nr. |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
||
str. |
str. d. |
p. |
||
1. |
3 |
1 |
|
Argumentai:
Šis pakeitimas leistų šeimoms įsigyti būstus ir su daline apdaila. Taip pat statytis būstus savo paveldėtuose, dovanotuose ar kitaip įsigytuose sklypuose. Kadangi regionuose pirminė NT rinka prasideda nuo pavienių nedidelių gyvenamųjų namų, o ne nuo daugiabučių namų, tai būtina sudaryti sąlygas įsigyti bent ekonominės klasės naujus namus. Tai padidintų jaunų ir kvalifikuotų šeimų motyvaciją keltis į regionus bei padėtų vietos savivaldybėms pritraukti NT vystytojus bei žadinti pirminę nekilnojamojo turto rinką. Pastebėtina, kad tokius objektus įsigytų vidutinių ar aukštesnių pajamų asmenys, tad ir jų įnašas į savivaldybės biudžetą būtų didesnis, taip pat labiau tikėtina, kad tokie asmenys turėtų regionuose trūkstamas medikų, inžinierių ir kitas specialybes.
Per 10 dienų suformuodami pažymą apie teisę į dotaciją ir šeimos atitiktį pirmojo būsto paskatos programai mes įgalintume jaunas šeimas sudaryti NT pirkimo – pardavimo sandorius bei pasirašyti sutartis su kredito įstaigomis. Viena iš didžiausių šiandienos problemų yra tai, kad jaunos šeimos negali formuoti NT pirkimo – pardavimo sandorių, todėl dažnai yra priverstos atsisakyti dotacijos vien tam, kad išsaugotų pasirinktą būstą. Reikia pabrėžti, kad pažyma apie teisę į dotaciją nėra tapatu dotacijos skyrimo pažymai, todėl šeimos vis tiek lauktų eilėje, tačiau jau gyvendamos savo būstuose.
Pasiūlymas:
Pakeisti Įstatymo pakeitimo projekto 3 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3 straipsnis. Finansinė paskata pirmąjį būstą įsigyjančioms jaunoms šeimoms ir jos dydis 1. Finansinė paskata pirmąjį būstą įsigyjančioms jaunoms šeimoms teikiama jaunoms šeimoms, atitinkančioms šio įstatymo 5 straipsnio 1 dalyje nurodytus reikalavimus, gavusioms socialinės apsaugos ir darbo ministro patvirtintos formos pažymą, patvirtinančią jaunos šeimos teisę į finansinę paskatą pirmąjį būstą įsigyjančioms jaunoms šeimoms, (toliau – pažyma, patvirtinanti teisę į dotaciją) ir imančioms būsto kreditą pirmajam būstui pirkti ar (ir) statyti skiriant subsidiją pradinio būsto kredito įnašo daliai padengti (toliau – subsidija) (toliau – būsto kreditas pirmajam būstui įsigyti) arba gauto kredito dalies padengimui. Pažyma patvirtinantį teisę į skirtą dotaciją, išduodama ne vėliau, kaip per dešimt darbo dienų nuo prašymo skirti dotaciją pateikimo.“ |
2. |
3 |
2 |
|
Argumentai:
Finansinė paskata įsigyjantiems pirmąjį būstą startavo 2018 m. ir per šį laikotarpį ženkliai nuvertėjo euro perkamoji galia. Dėl šios priežasties nominalus dotacijos dydžio mažinimas nuo 2 iki 4 kartų dar labiau sumažintų paskatas keltis į regionus. Maksimalus dotacijos dydis siektų tik apie 3 vidutinius mėnesinius darbo užmokesčius, todėl pakankamai neprisidėtų prie šeimų motyvacijos keltis į regionus. Taip pat pažymėtina, kad esant dabartinei demografinei situacijai yra aktualu remti gausesnes, tvarias šeimas. Ši paskata nusitaiko būtent į tokias šeimas.
Pasiūlymas:
Pakeisti Įstatymo pakeitimo projekto 3 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3 straipsnis. Finansinė paskata pirmąjį būstą įsigyjančioms jaunoms šeimoms ir jos dydis 2. Būsto kredito pirmajam būstui įsigyti suma, pagal
kurią apskaičiuojama jaunai šeimai suteikiama subsidija, negali būti didesnė
kaip 87 tūkstančiai eurų arba šios sumos ekvivalentas kita valiuta. Subsidijos
dydis: 1. 15 proc. būsto kredito šeimoms neauginančioms vaikų; 2. 20 proc. būsto kredito šeimoms, auginančioms 1 vaiką; 3. 25 proc. būsto kredito šeimoms, auginančioms 2 vaikus; 4. 30 proc. būsto kredito šeimoms auginančioms 3 ir daugiau vaikų.“
|
3. |
3 |
4 |
|
Argumentai:
Įvesdami pažymą apie skirtą dotaciją mes sudarytume sąlygas valstybei efektyviau kontroliuoti paramai skiriamus finansinius išteklius nesutrukdydami jaunoms šeimoms pirktis būstus regionuose. Kiekvienais metais Seimas priimtų sprendimus dėl to kiek skirti lėšų paramos programai. Priklausomai nuo Seimo skirtų lėšų eilė judėtų greičiau arba lėčiau, atsižvelgiant į tuometinius valstybės poreikius. Nors šeimos lauktų eilėse, tačiau jau galėdamos formuoti NT pirkimo- pardavimo sandorį ar netgi gyvendamos savo namuose.
Pasiūlymas:
Pakeisti Įstatymo pakeitimo projekto 3 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:
“3 straipsnis. Finansinė paskata pirmąjį būstą įsigyjančioms jaunoms šeimoms ir jos dydis 4. Subsidija jaunai šeimai išmokama ne vėliau kaip
per 4 mėnesius nuo
|
4. |
5 |
1 |
4 |
Argumentai:
Tam, kad savivaldybės pritrauktų trūkstamų profesijų specialistus į regioną, reikia užtikrinti kokybiško NT pasiūlą. Todėl paskata įsigyjantiems pirmąjį būstą neturėtų eliminuoti pirminės NT rinkos. Dėl išaugusių NT kainų, dalyje teritorijų, patenkančių į Paskatos pirmąjį būstą įsigyti zonas nėra įmanoma įsigyti naujo būsto už 120 000 eurų. Tuo tarpu 200 000 eurų riba, viena vertus, apsaugotų nuo atvejų, kai prabangus būstas perkamas su parama, kita vertus, nedarytų kritinės žalos pirminei nekilnojamojo turto rinkai. Ypač tuose regionuose, kuriuose ji apsiriboja tik vienbučių/ dvibučių namų statyba. Kadangi NT vystytojams dėl mažesnių kaštų yra mažiau rizikinga statyti individualius namus, regionuose NT rinka prasideda būtent nuo jų. Taip pat pažymėtina, kad maksimali paskatos suma vis tiek būtų skaičiuojama nuo 87 000 eurų, todėl perkamo būsto kartelės didinimas iki 200 000 eurų biudžetui jokių papildomų įsipareigojimų nesukeltų.
Pasiūlymas:
Pakeisti Įstatymo projekto 5 straipsnio 1 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip: „5 straipsnis. Teisė į finansinę paskatą pirmąjį būstą įsigyjančioms jaunoms šeimoms 1. Teisę į finansinę paskatą pirmąjį būstą įsigyjančioms jaunoms šeimoms turi jaunos šeimos, kurios atitinka visus šiuos reikalavimus: 4) įsigyja pirmąjį būstą, kurio vertė, remiantis
nepriklausomo turto vertintojo nustatyta įsigyjamo būsto verte, ir kaina,
nurodyta notarinės formos būsto pirkimo–pardavimo sutartyje, neviršija
|
5. |
5 |
1 |
7 |
Argumentai:
Tais atvejais, kai šeima svarsto susilaukti dar vieno ar kelių vaikelių, tokia nuostata galėtų paskatinti priimti sprendimą gimdyti. Tais atvejais, kai šeima neketina susilaukti papildomai vaikų, valstybės biudžetas nieko neprarastų.
Pasiūlymas:
Papildyti Įstatymo projekto 5 straipsnio 1 dalį 7 punktu ir jį išdėstyti taip: „5 straipsnis. Teisė į finansinę paskatą pirmąjį būstą įsigyjančioms jaunoms šeimoms 1. Teisę į finansinę paskatą pirmąjį būstą įsigyjančioms jaunoms šeimoms turi jaunos šeimos, kurios atitinka visus šiuos reikalavimus: 7) šeimoje gimus vaikui jauna šeima kreipėsi dėl papildomos paramos.“
|
6. |
6 |
1 |
|
Argumentai:
Nekilnojamojo turto rinka funkcionuoja taip, kad eilių principas yra patogesnis jaunoms šeimos su sąlyga, kad jos gali formuoti NT sandorius. Todėl esame už eilių principo išsaugojimą.
Pasiūlymas:
Pakeisti Įstatymo projekto 6 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„6 straipsnis. Kreipimasis dėl finansinės paskatos pirmąjį būstą įsigyjančioms jaunoms šeimoms 1
|
7. |
6 |
5 |
|
Argumentai:
Šeimoms išsaugoma galimybė ne tik pirkti pilnai įrengtą būstą, bet ir būstą su daline apdaila ar statytis savo sklype.
Pasiūlymas:
Pakeisti Įstatymo pakeitimo projekto 6 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:
„6 straipsnis. Kreipimasis dėl finansinės paskatos pirmąjį būstą įsigyjančioms jaunoms šeimoms 5. Jauna šeima, pageidaujanti gauti būsto kreditą
pirmajam būstui pirkti ar (ir) statyti
|
8. |
7 |
2 |
3 |
Argumentai:
Šiuo metu Lietuvos Respublikoje nėra partnerystės instituto, todėl nuorodos į neegzistuojantį partnerystės institutą yra perteklinės. Jeigu toks atsirastų, Seimas galėtų papildyti įstatymą.
Pasiūlymas:
Pakeisti Įstatymo pakeitimo projekto 7 straipsnio 2 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:
„7 straipsnis. Jaunų šeimų teisės ir pareigos
2. Šio straipsnio 1 dalies nuostatos dėl gautos subsidijos grąžinimo netaikomos šiais atvejais: 3) jaunai šeimai nutraukus santuoką, jeigu
nuosavybės teisė pereina vienam iš buvusių sutuoktinių, ar nutraukus partnerystę
|
9. |
9 |
1 |
2 |
Argumentai:
Tokia nuostata leistų šeimoms formuoti NT sandorio dar negavus pažymos apie skirtą dotaciją. Jeigu nelieka galimybės padengti kredito dalį, šeimai iškyla papildomos kliūtys formuoti NT sandorį. Tais atvejais, kai šeima jau yra gavusi pažymą apie skirtą dotaciją, paramą ji galėtų panaudoti pradiniam įnašui. Todėl jai liktų daugiau pinigų baldams ir kitiems poreikiams. Todėl verta palikti abi galimybes.
Pasiūlymas:
Pakeisti Įstatymo pakeitimo projekto 9 straipsnio 1 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:
„9 straipsnis. Kredito davėjai, teikiantys būsto kreditą pirmajam būstui įsigyti 1. Būsto kreditą pirmajam būstui įsigyti gali teikti visi kredito davėjai, su Socialinės apsaugos ir darbo ministerija ar jos įgaliota institucija sudarę sutartis dėl būsto kredito pirmajam būstui įsigyti teikimo (subsidijų finansavimo) tvarkos. Šiose sutartyse turi būti nustatyta subsidijos finansavimo tvarka ir šie kredito davėjo įsipareigojimai: 2) apskaičiuotą subsidiją panaudoti pradinio būsto kredito įnašo daliai padengti arba daliai būsto kredito padengti;“ |
10. |
8 |
|
|
Argumentai:
Siūloma pavėlinti įstatymo projekto nuostatų įsigaliojimo laikotarpius, nes kai kurios įstatymo formuluotės gali turėti lemiamą finansinį poveikį jaunų ar besikuriančių šeimų planams įsigyti ar (ir) statyti pirmąjį būstą.
Pasiūlymas:
Pakeisti Įstatymo pakeitimo projekto 8 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„8 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas 1. Šis įstatymas, išskyrus šio įstatymo 1–6 straipsnius
ir šio straipsnio 3, 4, 9, 12 ir 14 dalis, įsigalioja 2025 m. 2. Šio įstatymo 1–6 straipsniai, šio straipsnio 9 ir 12 dalys įsigalioja 202 3. Socialinės apsaugos ir darbo ministras
iki 2024 m. 4. Iki 2024 m. gruodžio 31 d.: 1) socialinės apsaugos ir darbo ministras priima šio įstatymo 7 straipsnyje išdėstyto Finansinės paskatos pirmąjį būstą įsigyjančioms jaunoms šeimoms įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus; 2) Socialinės apsaugos ir darbo ministerija ar jos įgaliota institucija inicijuoja sutarčių dėl būsto kredito pirmajam būstui įsigyti teikimo (subsidijų finansavimo) tvarkos pakeitimą. 5. Šio įstatymo 7 straipsnyje išdėstyto Finansinės paskatos pirmąjį būstą įsigyjančioms jaunoms šeimoms įstatymo 3 straipsnio 3 dalies ir 9 straipsnio, išskyrus minėto straipsnio 1 dalies 3 ir 7 punktus, nuostatos taikomos iki 2024 m. gruodžio 31 d. ar vėliau kredito gavėjų su kredito davėjais sudarytoms sutartims dėl būsto kredito pirmajam būstui įsigyti (toliau šiame straipsnyje – kreditavimo sutartys). 6. Šio įstatymo 7 straipsnyje išdėstyto Finansinės paskatos pirmąjį būstą įsigyjančioms jaunoms šeimoms įstatymo 5 straipsnio 2 ir 3 dalių nuostatos taikomos kredito gavėjams sudarant kreditavimo sutartis pagal prašymus dėl teisės į finansinę paskatą pirmąjį būstą įsigyjančioms jaunoms šeimoms patvirtinimo (toliau šiame straipsnyje – prašymai), pateiktus 2025 m. sausio 1 d. ar vėliau. 7. Šio įstatymo 7 straipsnyje išdėstyto Finansinės paskatos pirmąjį būstą įsigyjančioms jaunoms šeimoms įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostatos taikomos šeimoms, kurių prašymai pateikti 2025 m. sausio 1 d. ar vėliau. 8. Šio įstatymo 7 straipsnyje išdėstyto Finansinės paskatos pirmąjį būstą įsigyjančioms jaunoms šeimoms įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 2 punkto ir 7 straipsnio 2–4 dalių nuostatos taikomos šeimoms, sudariusioms kreditavimo sutartis iki 2024 m. gruodžio 31 d. ar vėliau. 9. Iki 2024 m. 10. Iki 2024 m. gruodžio 31 d. pateikti prašymai baigiami nagrinėti ir pagal juos išduodamos pažymos, patvirtinančios jaunos šeimos teisę į finansinę paskatą pirmąjį būstą įsigyjančioms jaunoms šeimoms, bei sudaromos kreditavimo sutartys, vadovaujantis iki 2024 m. gruodžio 31 d. galiojusiomis Finansinės paskatos pirmąjį būstą įsigyjančioms jaunoms šeimoms įstatymo nuostatomis, išskyrus šio straipsnio 5 ir 8 dalyse numatytus atvejus. 11. Šeimos, kurios iki 2024 m. 12. Nuo 202 1) šeimoms, kurios pateikė prašymus iki 2024 m. 2) šeimoms, kurios pateikė prašymus 202 13. 2025 m. sausio 1 d. ar vėliau Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai skyrus einamųjų metų valstybės biudžeto asignavimų pažymoms išduoti iš programai vykdyti skirtų lėšų, finansinė paskata pirmąjį būstą įsigyjančioms jaunoms šeimoms teikiama laikantis šio eiliškumo: 1) šeimoms, nurodytoms šio straipsnio 11 dalyje; 2) šeimoms, kurios pateikė
prašymus iki 2024 m. 3) šeimoms, kurios pateikė prašymus 202 14. Šeimos, gavusios subsidiją iki 2024 m. |
Teikia
Seimo nariai
Audronius Ažubalis
Kazys Starkevičius
Valdas Rakutis
Rasa Petrauskienė