LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Biudžeto ir finansų komitetas

 

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ARCHITEKTŪROS ĮSTATYMO NR. XIII-425 18 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-1042

 

2022-06-08  Nr. 109-P-29

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Biudžeto ir finansų komiteto nariai: Mykolas Majauskas, Algirdas Butkevičius, Liudas Jonaitis, Antanas Čepononis, Matas Maldeikis, Vytautas Gapšys, Simonas Gentvilas, Andrius Palionis.

Biudžeto ir finansų komiteto biuras: patarėjai: Alina Brazdilienė, Greta Genelienė, Mindaugas Pečiulis, vyr.specialistė Audronė Čekanavičienė,  padėjėjos Jolanta Matiliauskienė, Danguolė Zabulėnienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-11-11

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, Europos Sąjungos teisės aktams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.              Projekto tekste įstatymo priėmimo data nenurodytina.

Pritarti.

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-11-11

 

 

 

               2. Projekto 1 straipsniu siūloma pakeisti Lietuvos Respublikos architektūros įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 18 straipsnio 1 dalį ir joje nustatyti, kad kai regioninės architektūros tarybos svarsto tam tikrus klausimus (teikia valstybės ir savivaldybių institucijoms rekomendacijas dėl teritorijų planavimo dokumentų, architektūrinių, nekilnojamojo architektūrinio ir urbanistinio paveldo bei šiame įstatyme nurodytų objektų projektinių pasiūlymų, architektūrinių ir urbanistinių idėjų sprendinių, statinių projektų, statinių architektūros atitikties architektūros kokybės reikalavimams ir kitais architektūros kokybės klausimais; suinteresuotų asmenų prašymu ar savo iniciatyva teikia išvadas ir pasiūlymus dėl teritorijų planavimo dokumentų, projektinių pasiūlymų, architektūrinių ir urbanistinių idėjų sprendinių, statinių projektų sprendinių atitikties architektūros kokybės reikalavimams ir kitais architektūros kokybės klausimais), tai šių klausimų svarstymas regioninių architektūros tarybų posėdžiuose apmokamas valstybės biudžeto lėšomis. Teikiamas siūlymas svarstytinas keliais aspektais.

Pirma, projekte nesiūloma nustatyti jokių regioninės architektūros tarybos posėdžių, kuriuose svarstomi prieš tai minėti klausimai, organizavimo bei apmokėjimo pagrindų. Vertinant tokią nuostatą, pažymėtina, jog Konstitucijos 128 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad valstybinio turto valdymo, naudojimo ir disponavimo tvarką nustato įstatymas. Aiškindamas šią nuostatą, Konstitucinis Teismas yra konstatavęs, kad „santykiai, atsirandantys valdant valstybės turtą, juo naudojantis ir disponuojant, reguliuotini tik įstatymu“ (1996 m. sausio 24 d. nutarimas), kad „tik įstatymų leidėjas gali nustatyti valstybės lėšų panaudojimo formą“ (1996 m. vasario 28 d. nutarimas), „tik įstatymų leidėjas gali nustatyti disponavimo valstybiniu turtu būdus ir sąlygas“ (1996 m. spalio 22 d. nutarimas). Taigi įstatymų leidėjui kyla pareiga visus svarbiausius valstybės turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo santykių elementus nustatyti įstatymu. Atsižvelgus į tai, manytina, kad keičiamame įstatyme reikėtų aptarti bent svarbiausius apmokėjimo už tarybų posėdžius valstybės biudžeto lėšomis elementus, t. y. kokiems posėdyje dalyvaujantiems subjektams, už kokių darbų (paslaugų) atlikimą (o gal tik už kelionės į posėdį išlaidas), kokia apimtimi galės būti mokama, kaip nustatoma mokėtina suma (netgi išlaidų atlyginimo atveju turėtų būti nustatomi maksimalūs dydžiai) ir koks konkretus subjektas mokėtų. Atkreiptinas dėmesys, jog kartu su projektu pateiktame aiškinamajame rašte nurodoma, kad šie biudžeto lėšų asignavimai turėtų būti papildomai skirti Aplinkos ministerijai, kuriuos, atsižvelgus į tai, kad Architektūros įstatyme būtų įteisinta įstatyminė nuostata dėl valstybės lėšų skyrimo regioninėms architektūros taryboms, Aplinkos ministerija perduotų Lietuvos architektų rūmams sutartimi dėl biudžeto lėšų panaudojimo.

Antra, pažymėtina, kad pagal Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo 3 straipsnio 2 dalį ir 14 straipsnio 1 dalies 1 punktą valstybės biudžeto asignavimai yra naudojami įstatymams įgyvendinti – valstybės funkcijoms atlikti. Keičiamo įstatymo 12 straipsnio 3 dalyje nustatytas vienintelis atvejis, kai regioninės architektūros tarybos rekomendacijos gavimas yra privalomas. Be to, atkreiptinas dėmesys, jog tarp keičiamo įstatymo 18 straipsnio 5 dalies 2 punkte nustatytų regioninių architektūros tarybų funkcijų yra ir funkcija savo iniciatyva teikti išvadas ir pasiūlymus dėl teritorijų planavimo dokumentų, projektinių pasiūlymų, architektūrinių ir urbanistinių idėjų sprendinių, statinių projektų sprendinių atitikties architektūros kokybės reikalavimams ir kitais architektūros kokybės klausimais. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar visais keičiamo įstatymo 18 straipsnio 5 dalies 1 ir 2 punktuose nustatytais atvejais klausimų svarstymo regioninės architektūros tarybos posėdžiuose apmokėjimas valstybės biudžeto lėšomis gali būti laikomas pagrįstu.

Trečia, atkreiptinas dėmesys, kad tais atvejais, kai įstatymų pagrindais sudarytos komisijos (grupės, tarybos, Teisėjų garbės teismas, darbo arbitražas) yra finansuojamos iš valstybės ir savivaldybių biudžetų, tai tokių komisijų (grupių, tarybų, Teisėjų garbės teismo, darbo arbitražo) pirmininkų, pirmininkų ir narių atlygį už darbą reglamentuoja Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo ir komisijų narių atlygio už darbą įstatymas, nustatantis konkrečius atlygio už darbą dydžius – už vieną komisijos posėdyje dirbtą valandą ir diferencijuojamas pagal komisijos veiklos pobūdį.

Pritarti.

Komitetas siūlo pagrindiniam komitetui patobulinti projektą pagal Vyriausybės pasiūlymus.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-11-11

 

 

 

3.  Siekiant teisinio aiškumo, keičiamame įstatyme siūlytina nurodyti, kad išlaidos už posėdžius būtų apmokamos iš Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijai skirtų valstybės biudžeto asignavimų.

Pritarti.

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-11-11

 

 

 

4. Siekiant teisės akto nuostatų nuoseklumo, projektu siūlomą nuostatą siūlytina dėstyti ne keičiamo įstatymo 18 straipsnio 1 dalyje, o šio straipsnio 6 dalyje. Be to, reikėtų suderinti šias nuostatas tarpusavyje, nes nėra aišku, ar valstybės biudžeto lėšomis būtų apmokamos ir regioninių tarybų techninio aptarnavimo, už kurį atsakingi Architektų rūmai, išlaidos.

Pritarti.

 

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-11-11

 

 

 

          5. Projekto 2 straipsnio pavadinimas tikslintinas po žodžio „įsigaliojimas“ įrašant „ir įgyvendinimas“. Be to, po projekto 2 straipsnio pavadinimu nedėtinas taškas.

Pritarti.

 

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-11-11

 

 

 

           6.  Projekto 2 straipsnio 1 dalyje po žodžio „įstatymas“ įrašytina formuluotė „išskyrus šio straipsnio 2 dalį“.

 

 

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-11-11

 

 

 

          7. Projekto 2 straipsnio 2 dalyje nurodyta, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliotos institucijos pagal kompetenciją priima reikalingus teisės aktus, tačiau pažymėtina, kad siūloma projekto nuostata suponuoja, kad poįstatyminį teisės aktą turės priimti būtent Lietuvos Respublikos aplinkos ministras. Atsižvelgus į tai, nuostatą siūlytina patikslinti.

Pritarti.

 

8.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-11-11

 

 

 

     8. Pažymėtina, jog Regioninių architektūros tarybų nuostatuose, patvirtintuose Lietuvos architektų rūmų tarybos 2017 m. lapkričio 10 d. sprendimu Nr. T17/10-1 „Dėl Regioninių architektūros tarybų nuostatų patvirtinimo“, be kita ko reglamentuojamos regioninių architektūros tarybų veiklos finansinės sąlygos. Atsižvelgus į projektu teikiamus siūlymus, projekto 2 straipsnio 2 dalis pildytina Architektų rūmus įtraukiant prie subjektų, turinčių priimti įgyvendinamuosius teisės aktus.

Pritarti.

 

9.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-11-11

 

 

 

      9. Atsižvelgus į tai, kad projekto įgyvendinimui valstybės biudžeto lėšų reikės jau 2022 metais, o Lietuvos Respublikos 2022 metų valstybės ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektas (reg. Nr. XIVP-966) yra pateiktas Seimui svarstyti, manytina, kad dėl siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės nuomonė.

Pritarti.

Vyriausybės išvada gauta.

2022 m. gegužės 4 d. nutarimas Nr. 461

10.

Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė,

2021-11-16

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos architektūros įstatymo Nr. XIII-425 18 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr.       XIVP-1042 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime.

 

 

Atsižvelgti.

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

 

Lietuvos Respublikos Vyriausybė,

2022-05-04 d. nutarimas Nr. 461

 

 

 

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2021 m. gruodžio 1 d. sprendimo Nr. SV-S-320 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 19 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Pritarti Lietuvos Respublikos architektūros įstatymo Nr. XIII-425 18 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-1042 (toliau – Įstatymo projektas) keliamiems tikslams, tačiau pasiūlyti Seimui jį tobulinti pagal šias pastabas ir pasiūlymus:

1. Siūlytina Įstatymo projektą papildyti Lietuvos Respublikos architektūros įstatymo (toliau – Įstatymas) 18 straipsnio 4 dalies pakeitimais ir juose nustatyti, kad Regioninių architektūros tarybų (toliau – tarybų) nuostatuose turi būti reglamentuojami tarybų posėdžiuose dalyvaujančių tarybų narių rašytinių išvadų ir (ar) rekomendacijų kokybiniai reikalavimai, tarybų posėdžių organizavimo, techninio aptarnavimo ir tarybų narių darbo apmokėjimo tvarka, siekiant, kad valstybės biudžeto lėšos būtų naudojamos pagal tikslinę paskirtį ir efektyviai, užtikrinant tarybų atliekamų funkcijų rezultatų kokybę.

2. Siūlytina Įstatymo projektą papildyti Įstatymo 18 straipsnio 6 dalies pakeitimais ir juose nustatyti, kad atliekant Įstatymo 18 straipsnio 5 dalies 1 ir 2 punktuose nurodytas tarybų funkcijas už tarybų posėdžių organizavimą, techninį aptarnavimą ir tarybų narių darbo apmokėjimą Lietuvos Respublikos aplinkos ministerija skirtų Lietuvos Respublikos architektų rūmams (toliau – Architektų rūmai) valstybės biudžeto lėšas iš Aplinkos ministerijos papildomų valstybės biudžeto asignavimų, skirtų tarybų funkcijoms atlikti.

3. Siūlytina Įstatymo projektą papildyti Įstatymo 18 straipsnio papildymu naujomis dalimis, kuriose būtų nustatyta:

3.1. kad tarybų posėdžiuose, pagal Įstatymo 18 straipsnio 3 dalies nuostatas, rotacijos principu turi dalyvauti ir rašytines išvadas ir (ar) rekomendacijas teikti ne daugiau kaip 13 tarybos narių, kuriems apmokama už darbą;

3.2. kad valstybės biudžeto lėšas Architektų rūmai naudoja tarybų posėdžiams organizuoti, techniniam aptarnavimui ir tarybų narių darbui apmokėti šiais atvejais:

- kai tarybų išvados ir (ar) rekomendacijos teikiamos nevyriausybinių organizacijų, kitų viešųjų juridinių asmenų, suinteresuotų dėl savivaldybės teritorijoje vystomų objektų, prašymu ir (ar) tarybų iniciatyva;

- kai Architektūros įstatyme nustatytais atvejais tarybų išvadas ir (ar) rekomendacijas gauti privaloma;

- kai tarybų išvados ir (ar) rekomendacijos teikiamos valstybės ir (ar) savivaldybių institucijų prašymu ir tarybų išvadas ir (ar) rekomendacijas gauti įpareigoja savivaldybių institucijos;

3.3. kad kitais atvejais atliekant Įstatymo 18 straipsnio 5 dalies 1 ir 2 punktuose nurodytas tarybų funkcijas, valstybės biudžeto lėšos neskiriamos ir už minėtų funkcijų atlikimą apmoka užsakovas tarybų nuostatuose nustatyta tvarka;

3.4. kad planuojant valstybės biudžeto lėšas tarybų funkcijoms atlikti turi būti laikomasi nuostatos, kad jos padengtų ekonomiškai pagrįstas Architektų rūmų ir tarybų funkcijų atlikimo sąnaudas ir užtikrintų pajamas, reikalingas šių funkcijų plėtrai ir kokybei gerinti, atsižvelgus į infliaciją, kitus ekonominius ir finansinius veiksnius;

3.5. kad taryboms atliekant Įstatymo 18 straipsnio 5 dalies 1 ir 2 punktuose nurodytas funkcijas, asmenų, organizuojančių tarybų posėdžius, atliekančių techninį aptarnavimą ir tarybų narių atlygio už darbą tarybose dydį, diferencijuojant pagal atliekamas funkcijas ir darbų mastą, nustato aplinkos ministras;

3.6. kad Architektų rūmai teikia Aplinkos ministerijai ataskaitas apie panaudotas valstybės biudžeto lėšas tarybų funkcijoms atlikti.

4. Siūlytina pakeisti Įstatymo projekto 2 straipsnyje nustatytą įstatymo įsigaliojimo datą į 2023 m. sausio 1 d., kadangi Seimas 2021 m. gruodžio 14 d. priėmė Lietuvos Respublikos 2022 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymą, kuriame nenumatyta lėšų tarybų funkcijoms finansuoti ir kurios turėtų būti planuojamos 2023 metams.

Pritarti.

 

 

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas:

Pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui Nr. XIVP-1042 ir pasiūlyti pagrindiniam Aplinkos apsaugos komitetui patobulinti projektą pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento, Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir Biudžeto ir finansų komiteto pasiūlymą.

6.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

 

Biudžeto ir finansų komitetas,

2022-06-08

1

 

 

N

Argumentai:

     Atsižvelgiant į:

       - Vyriausybės pasiūlymus dėl projekto nuostatų tobulinimo;

-                 - regioninių architektūrų tarybų funkcijas teikti rekomendacijas, išvadas ir pasiūlymus dėl architektūrinių ir urbanistinių idėjų sprendinių, statinių projektų, statinių architektūros atitikties architektūros kokybės reikalavimams ir kitais architektūros kokybės klausimais;

-                - tai, kad vietos bendruomenės atstovauja visos bendruomenės interesus ir jos turi turėti teisę prašyti, kad regionų architektų tarybos pateiktų išvadas dėl bendruomenės teritorijoje numatomų statyti naujų statinių, esamų statinių rekonstrukcijos; –

 nustatyti, kad regioninių architektų tarybų posėdžių organizavimui, techniniam aptarnavimui ir tarybų narių darbui apmokėti valstybės biudžeto lėšos naudojamos ir tada, kai tarybų išvados ir rekomendacijos teikiamos vietos bendruomenių  prašymu.

Pasiūlymas:

Papildyti 18 straipsnį nauja dalimi ir šią dalį išdėstyti taip:

„X. Valstybės biudžeto lėšas Architektų rūmai naudoja tarybų posėdžiams organizuoti, techniniam aptarnavimui ir tarybų narių darbui apmokėti šiais atvejais:

1) kai tarybų išvados ir (ar) rekomendacijos teikiamos nevyriausybinių organizacijų, vietos bendruomenių, kitų viešųjų juridinių asmenų, suinteresuotų dėl savivaldybės teritorijoje vystomų objektų, prašymu ir (ar) tarybų iniciatyva;

2)  kai Architektūros įstatyme nustatytais atvejais tarybų išvadas ir (ar) rekomendacijas gauti privaloma;

3) kai tarybų išvados ir (ar) rekomendacijos teikiamos valstybės ir (ar) savivaldybių institucijų prašymu ir tarybų išvadas ir (ar) rekomendacijas gauti įpareigoja savivaldybių institucijos.“

Pritarti.

 

 

7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Mykolas Majauskas.

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                           Mykolas Majauskas                                                                 

 

 

Komiteto biuro vedėja Alina Brazdilienė