LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
aplinkos apsaugos komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS GERIAMOJO VANDENS TIEKIMO IR NUOTEKŲ TVARKYMO ĮSTATYMO NR. X-764 15 IR 39 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3511
2024-06-12 Nr. 107-P-24
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, komiteto nariai: Kasparas Adomaitis, Aidas Gedvilas, Ligita Girskienė, Linas Jonauskas, Tomas Tomilinas, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus;
komiteto biuro darbuotojai: vedėja Birutė Pūtienė, patarėjai: Rasa Liucija Matusevičiūtė, Jolita Jakučionytė, Aistrida Latvėnė, Evelina Bulotaitė, Audrius Želvys, padėjėja Vida Katinaitė;
kviestieji asmenys: Aplinkos viceministrė Raminta Radavičienė, Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos pirmininko pavaduotojas Donatas Jasas, Seimo narė Edita Rudelienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-03-15 |
1 |
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. Projekto 1 straipsniu keičiamo Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 15 straipsnio 14 dalyje siūlomas nustatyti teisinis reguliavimas svarstytinas šiais aspektais. Pirma, nėra aišku, kokiais argumentais remiantis siūloma nustatyti, kad maksimalus viešojo vandens tiekėjo kaupiamųjų lėšų sąskaitoje kaupiamų lėšų dydis neturi viršyti dydžio, lygaus 1/10 viešojo vandens tiekėjo įstatinio kapitalo. Pažymėtina, kad viešųjų vandens tiekėjų įstatinis kapitalas gali būti nevienodo dydžio, todėl skirtinguose viešojo geriamojo vandens tiekimo regionuose veikiantys viešieji vandens tiekėjai kaupiamųjų lėšų sąskaitose sukauptų skirtingą lėšų kiekį. Svarstytina, ar keičiamame įstatyme įtvirtinus siūlomą viešojo vandens tiekėjo kaupiamų lėšų maksimalaus dydžio nustatymo kriterijų, garantiniam vandens tiekėjui pakaktų kaupiamojoje sąskaitoje sukauptų lėšų užtikrinti atitinkamame regione garantinį geriamojo vandens tiekimą ir nuotekų tvarkymą. Antra, projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad galiojantis keičiamame įstatyme nustatytas teisinis reguliavimas „ne tik, kad neapsaugo lėšų nuo jų nuvertėjimo, bet ir sudaro sąlygas joms mažėti dėl garantinio vandens tiekėjo patiriamų lėšų administravimo sąnaudų. Tokios sąnaudos būtų gerokai mažesnės, jeigu lėšos būtų kaupiamos kiekvieno viešojo vandens tiekėjo atidarytoje kaupiamųjų lėšų sąskaitoje“. Atkreiptinas dėmesys, kad projekte nėra siūloma nustatyti jokių priemonių, kurios, atitinkamų lėšų kaupimą ir jų administravimą perdavus viešajam vandens tiekėjui, leistų apsaugoti sukauptas lėšas nuo jų nuvertėjimo ar sumažintų lėšų administravimo išlaidas. Atsižvelgus į tai, kyla abejonių, ar būtų pasiekti projekto aiškinamajame rašte nurodyti projekto tikslai, o projekte nereikėtų nustatyti konkrečių priemonių, kurios leistų apsaugoti sukauptas lėšas nuo jų nuvertėjimo bei sumažintų lėšų administravimo išlaidas. Trečia, atkreiptinas dėmesys, jog galiojančio keičiamo įstatymo 15 straipsnio 14 dalyje nustatyta, kad viešojo vandens tiekimo regione esantys viešieji vandens tiekėjai atitinkamas lėšas moka „Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos paskirtam garantiniam vandens tiekėjui“. Svarstytina, ar, siekiant aiškumo, projekto nuostatų nereikėtų patikslinti nustatant, kad viešojo vandens tiekėjo kaupiamojoje sąskaitoje sukauptas lėšas įstatymo projekte siūlomu nustatyti atveju galėtų naudoti ne bet kuris, bet būtent Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos paskirtas garantinis vandens tiekėjas. Pažymėtina, kad nuostata „Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos paskirtas garantinis vandens tiekėjas“ vartojama ir projekto 3 straipsnio 1 dalyje. Ketvirta, projekto nuostata, kad į kaupiamųjų lėšų sąskaitą draudžiama nukreipti išieškojimą pagal viešojo vandens tiekėjo prievoles, nesusijusias su garantiniu vandens tiekimu ir nuotekų tvarkymu, nėra pakankamai konkreti ir aiški. Neaišku, kokios viešojo vandens tiekėjo prievolės būtų vertinamos kaip „susijusios su garantiniu vandens tiekimu ir nuotekų tvarkymu“. Pažymėtina, kad pagal projektu siūlomą teisinį reguliavimą viešojo vandens tiekėjo kaupiamojoje sąskaitoje sukauptas lėšas galėtų naudoti garantinis vandens tiekėjas tuo atveju, kai viešojo vandens tiekėjui panaikinamas licencijos galiojimas. Kokias paslaugas, susijusias su garantiniu vandens tiekimu, galėtų teikti pats viešasis vandens tiekėjas nėra pakankamai aišku. Manytina, kad projekte tokias paslaugas reikėtų įvardinti. Penkta, pagal keičiamo įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 22 punktą Valstybinė energetikos reguliavimo taryba apskaičiuoja šio įstatymo 15 straipsnio 14 dalyje nurodytą įmoką ir prižiūri jos mokėjimą ir naudojimą. Pagal projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 39 straipsnio 1 dalies 21 punktą ši taryba geriamojo vandens tiekėjui, garantiniam vandens tiekėjui skirtų baudas už šio įstatymo 15 straipsnio 14 dalyje nurodytos įmokos nesumokėjimą į toje dalyje nurodytą kaupiamųjų lėšų sąskaitą nustatytais terminais, už ne visos įmokos sumokėjimą. Atkreiptinas dėmesys, kad nei iš projekto nuostatų, nei jo aiškinamojo rašto nėra aišku, kokiu būdu Valstybinė energetikos reguliavimo taryba galėtų prižiūrėti viešųjų vandens tiekėjų mokamų įmokų į jų pačių kaupiamųjų lėšų sąskaitas mokėjimą (pvz., ar įmoka sumokėta įstatyme nustatytais terminais, ar sumokėta visa įmokos suma). Svarstytina, ar siekiant teisinio aiškumo, projekto nereikėtų papildyti nuostatomis, nustatančiomis pareigą viešiesiems vandens tiekėjams teikti minėtai tarybai informaciją apie mokamų įmokų į kaupiamųjų lėšų sąskaitas dydžius ir sumokėjimo terminus. Šešta, keičiamo įstatymo 15 straipsnio 14 dalyje siūloma nustatyti, kad „kaupiamųjų lėšų sąskaitoje esančios lėšos, viršijančios įstatymuose nustatytą valstybės privalomai draudžiamą sumą, turi būti apdraustos įstatymų nustatyta tvarka“. Svarstytina, ar siekiant teisinio aiškumo projekte neturėtų būti konkrečiai įvardyti aptariamoje nuostatoje minimi įstatymai. |
Pritarti iš dalies |
Pritariama, kad: - siūlomu reglamentavimu sukauptos lėšos neužtikrintų garantinio geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo viešojo vandens tiekėjo, kuriam panaikintas licencijos galiojimas, aptarnaujamoje teritorijoje, nes viešųjų vandens tiekėjų įstatinis kapitalas yra nevienodo dydžio, todėl skirtinguose viešojo geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo regionuose veikiantys viešieji vandens tiekėjai per metus mokėdami 2 procentus, kaupiamųjų lėšų sąskaitose sukauptų skirtingą lėšų kiekį, per skirtingą laikotarpį. Remiantis Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (toliau – Taryba) pateikta informacija, pagal viešųjų vandens tiekėjų 2022 m. finansinių atskaitomybių duomenis, 1/10 viešojo vandens tiekėjo įstatinio kapitalo sudarytų nuo 21 201 Eur iki 2 052 399 Eur per labai skirtingą laikotarpį – nuo 2 iki 78 metų (6 įmonės kauptų iki 10 metų, 33 įmonės – daugiau kaip 20 metų); - kad siūlymas kiekvienas viešasis vandens tiekėjas kauptų lėšas atskirose kaupiamosiose sąskaitose nesumažintų administravimo sąnaudų ar neapsaugotų sukauptų lėšų nuo nuvertėjimo, nes pagal galiojančio Įstatymo 15 straipsnio 10 ir 14 dalies nuostatas, įmokas kaupia ir administracines sąnaudas patiria 10 paskirtų garantinių vandens tiekėjų, o pagal Įstatymo projekto nuostatas, įmokas kauptų ir administracines sąnaudas patirtų 52 viešieji vandens tiekėjai; - Įstatymo projekte nenumatyta kontrolės mechanizmų, kurie užtikrintų tinkamą Įstatymo 15 straipsnio 14 dalyje nurodytos įmokos mokėjimą ir naudojimą. nereglamentuota, kaip ir kokia tvarka Taryba turėtų prižiūrėti viešųjų vandens tiekėjų įmokų į jų pačių kaupiamųjų lėšų sąskaitas mokėjimą (ar laikomasi sumokėjimo terminų, ar atitinka įmokų dydžiai, įvertinti, ar užtikrintas nuoseklus ir stabilus kaupimas), nenustatyti konkretūs ribojimai viešajam vandens tiekėjui, kai yra sudėtinga finansinė padėtis, panaudoti lėšas įmonės reikmėms, todėl įmokos nebūtų apsaugotos ne tik nuo nuvertėjimo, bet ir nuo netinkamo panaudojimo, todėl nebus pasiekti Įstatymo projektu siekiami tikslai. Atsižvelgiant į tai, kad Įstatymo projekto aiškinamojo rašto nurodyti tikslai neatliepia siekio – siūlomu teisiniu reglamentavimu užtikrinti, kad viešųjų vandens tiekėjų mokamos įmokos garantiniam vandens tiekėjui nenuvertėtų ir pateiktą informaciją, siūloma: 1. Pakeisti 15 straipsnio 4 dalį ir išdėstyti ją taip: „4. Garantinio geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugų kainą nustato ir perskaičiuoja Valstybinė energetikos reguliavimo taryba, vadovaudamasi šio įstatymo 15 straipsnio 15 punkto ir 33 straipsnio 1 dalies nuostatomis, ir Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos patvirtintame garantinio geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo vykdymo tvarkos ir sąlygų apraše nustatyta tvarka ir šio įstatymo 33 straipsnio 1 dalies nuostatomis.“ 2. Pripažinti netekusiu galios 15 straipsnio 14 dalį. 3. Pakeisti 15 straipsnio 15 dalį ir išdėstyti ją taip: „15. Viešojo vandens tiekėjo, kurio licencijos galiojimas panaikintas, vartotojai ir abonentai garantiniam vandens tiekėjui už suteiktas geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugas moka garantinio geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugų kainą, kuri apskaičiuojama viešojo vandens tiekėjo iki licencijos galiojimo panaikinimo nustatytą geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo kainą padauginus iš koeficiento 1,09. Garantinio geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugų kaina mokama nuo šio straipsnio 2 dalyje įsigaliojusio sprendimo iki tol, kol garantinis vandens tiekėjas ir viešasis vandens tiekėjas, kurio licencijos galiojimas panaikintas, bus reorganizuoti į regioninį viešąjį vandens tiekėją. Valstybinei energetikos reguliavimo tarybai nustačius garantinio geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugų kainą, garantinis vandens tiekėjas per 5 darbo dienas privalo apie Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos nustatytą ar perskaičiuotą garantinę geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugų kainą viešai (savo interneto svetainėje) informuoti abonentus ir vartotojus. Garantinio geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugų kaina įsigalioja ir taikoma nuo kito mėnesio pirmosios dienos, po to kai jas viešai paskelbia garantinis vandens tiekėjas.“
Tokiu atveju bus užtikrintas nepertraukiamas garantinio geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugų teikimas, finansinis stabilumas garantinio geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugų teikimo metu, ir išspręsti garantinių įmokų kaupimo ir jų nuvertėjimo klausimai. |
2 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-03-15 |
3 |
|
|
Siekiant teisinio aiškumo bei siekiant išvengti galimų įstatymo nuostatų taikymo problemų, projekto 3 straipsnis pildytinas nuostatomis dėl jo įsigaliojimo. Pažymėtina, jog nenustačius įstatymo nuostatų įsigaliojimo datos, įstatymo nuostatos įsigaliotų kitą dieną po oficialaus paskelbimo Teisės aktų registre, t. y. tik apytiksliai numanomą dieną. Atsižvelgus į tai, kad įstatymo nuostatoms įgyvendinti dar reikalinga priimti įgyvendinamuosius teisės aktus, kurie turėtų įsigalioti kartu su įstatymo nuostatomis, ir į tai, kad, aptariamos įmokos mokamos kas ketvirtį, projekte nustatytina konkreti įstatymo įsigaliojimo data, sutampanti su naujo ketvirčio pradžia. |
Pritarti iš dalies |
Patikslinti projekto 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „5 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas 1. 2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė, |
3 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-03-15 |
3 |
1 |
|
Pagal projekto 3 straipsnio 1 dalyje siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą viešieji vandens tiekėjai per vieną mėnesį nuo šio įstatymo įsigaliojimo turėtų atidaryti atskirą kaupiamųjų lėšų sąskaitą ir jos duomenis pateikti Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos paskirtam garantiniam vandens tiekėjui, kuris per vieną mėnesį nuo šių duomenų gavimo grąžintų viešajam vandens tiekėjui įmokas, jo sumokėtas garantiniam geriamojo vandens tiekimui ir nuotekų tvarkymui pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusią tvarką, atskaičius banko sąskaitos mokesčių išlaidas. Svarstytina, ar vertinamosios projekto nuostatos nereikėtų patikslinti nustatant, kad garantinis vandens tiekėjas grąžina viešajam vandens tiekėjui jo sumokėtas įmokas, pervesdamas lėšas į jo atidarytą atskirą kaupiamųjų lėšų sąskaitą. Be to, kyla abejonių, ar projekto 3 straipsnio 1 dalyje siūlomos įstatymo taikymo nuostatos yra pakankamos, nes nėra aišku, už kurį ketvirtį viešieji vandens tiekėjai į atskirą kaupiamųjų lėšų sąskaitą turėtų pervesti pirmąją įmoką. Siekiant teisinio aiškumo, projekto nuostatos pildytinos nuostatomis dėl jo taikymo, aiškiai nustatant pirmąjį ketvirtį, už kurį būtų mokama įmoka pagal naują tvarką. |
Pritarti iš dalies |
Patikslinti projekto 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „5 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas 1. 2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė, |
4 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-03-15 |
|
|
|
Atsižvelgiant į keičiamame įstatyme nustatytą Vyriausybės ir Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos kompetenciją, manytina, kad dėl projekto turėtų būti gautos Vyriausybės ir Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos išvados. |
Pritarti |
2024 m. kovo 28 d. raštu Nr. SV-S-1354 Seimo valdyba kreipėsi į LR Vyriausybę ir Valstybinės energetikos reguliavimo tarybą dėl išvadų. |
5 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-03-15 |
|
|
|
Atsižvelgiant į tai, kad projektu siekiama pakeisti garantinio vandens tiekėjo teikiamų paslaugų finansavimo tvarką, vadovaujantis Teisėkūros pagrindų įstatymo 16 straipsnio 1 dalimi bei Korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 8 punktu (jeigu teisės aktu numatoma reguliuoti visuomeninius santykius, susijusius su prekių ar paslaugų, teikiamų pagal viešąsias sutartis, teikimu) turėtų būti atliktas projekto antikorupcinis vertinimas. |
Pritarti |
2024 m. kovo 28 d. raštu Nr. SV-S-1354 Seimo valdyba kreipėsi į LR specialiųjų tyrimų tarnybą dėl vertinimo. |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1 |
Valstybinė energetikos reguliavimo taryba 2024-05-09 |
|
|
|
Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (toliau – Taryba) gavo Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2024 m. kovo 28 d. sprendimą Nr. SV-V-1354 „Dėl įstatymo projekto išvadų“, kuriuo nuspręsta prašyti Lietuvos Respublikos Vyriausybę ir Tarybą pateikti Lietuvos Respublikos Seimui išvadas dėl Lietuvos Respublikos Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo (toliau – Įstatymas) 15 ir 39 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3511 (toliau – Įstatymo projektas) bei Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos 2024 m. balandžio 25 d. raštą Nr. D8(E)-2118 „Dėl Lietuvos Respublikos vyriausybės nutarimo projekto derinimo“, kuriuo prašoma pateikti išvadą dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo Nr. X-764 15 ir 39 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3511“ projekto (toliau – Nutarimo projektas). Pagal kompetenciją įvertinusi Įstatymo projektą bei Nutarimo projektą, Taryba pritaria Nutarimo projekte minimiems argumentams: 1. Įstatymo projekto 1 straipsnyje išdėstyta nuostata, kad maksimalus viešojo vandens tiekėjo kaupiamų lėšų sąskaitoje dydis neturi viršyti dydžio, lygaus 1/10 viešojo vandens tiekėjo įstatinio kapitalo. Pažymėtina, kad viešųjų vandens tiekėjų įstatinis kapitalas yra nevienodo dydžio, todėl skirtinguose viešojo geriamojo vandens tiekimo regionuose veikiantys viešieji vandens tiekėjai kaupiamųjų lėšų sąskaitose sukauptų skirtingą lėšų kiekį (remiantis viešųjų vandens tiekėjų pateiktais 2022 m. finansinių atskaitomybių duomenimis, 1/10 viešojo vandens tiekėjo įstatinio kapitalo sudaro nuo 21 201 Eur iki 2 052 399 Eur). Pažymime, kad, vadovaujantis Įstatymo 15 straipsnio 1 dalimi, garantinis geriamojo vandens tiekimas ir nuotekų (išskyrus paviršines nuotekas) tvarkymas vykdomas siekiant užtikrinti saugų ir patikimą vartotojų ir abonentų aprūpinimą geriamuoju vandeniu ir suteikti nuotekų tvarkymo paslaugas. Taip pat, vadovaujantis Įstatymo 15 straipsnio 7 dalimi, garantinis vandens tiekėjas, vykdydamas garantinį geriamojo vandens tiekimą ir nuotekų tvarkymą, turi užtikrinti nepertraukiamą geriamojo vandens tiekimą ir nuotekų tvarkymą, prižiūrėti ir remontuoti garantinio geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo veiklos vykdymo metu naudojamą geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo infrastruktūrą, kitą valdomą turtą, reikalingą garantiniam geriamojo vandens tiekimui ir nuotekų tvarkymui vykdyti. Atkreipiame dėmesį, kad Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodytas vienas iš pakeitimų tikslų – spręsti lėšų vertės išsaugojimo klausimą, tačiau pateiktu pasiūlymu, kai lėšos kaupiamos įmonės sąskaitoje, nėra sprendžiamas įmokų lėšų vertės išsaugojimo klausimas. |
Pritarti |
|
2 |
Valstybinė energetikos reguliavimo taryba 2024-05-09 |
|
|
|
Tarybai, siekiant įgyvendinti kontrolės funkcijas, kurios numatytos Įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 22 punkte (apskaičiuoja šio įstatymo 15 straipsnio 14 dalyje nurodytą įmoką ir prižiūri jos mokėjimą ir naudojimą) pagal siūlomą Įstatymo projekto redakciją, reikėtų kas ketvirtį analizuoti kiekvieno viešojo geriamojo vandens tiekėjo (52 įmonių) ataskaitas (šiuo metu ataskaitas teikia tik 10 įmonių, kurios paskirtos garantiniais vandens tiekėjais), tikrinant, ar įmokų dydis atitinka Tarybos nustatytą garantinės įmokos dydį, ar laiku atliktas pervedimo į kaupiamąją sąskaitą veiksmas, ar pagrįstai panaudotos sąskaitos administravimui skirtos lėšos. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, bei į tai, kad Įstatymo projekto 2 straipsnyje išdėstytame Įstatymo 39 straipsnio pakeitime numatytas sankcijų taikymas už įmokos nesumokėjimą į kaupiamųjų lėšų sąskaitą nustatytais terminais, už įmokos ar ne visos įmokos sumokėjimą, Tarybos atliekamų kontrolės funkcijų įgyvendinimas ženkliai padidintų administracinę naštą tiek Tarybai (tikrinamų ataskaitų skaičius padidėtų 6 kartus – iki 416), tiek viešiesiems geriamojo vandens tiekėjams. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal Įstatymo projektą viešųjų vandens tiekėjų kaupiamoji sąskaita, į kurią numatyta mokėti įmokas, būtų disponuojama pačios įmonės ir tai suponuoja galimybę įmonei panaudoti lėšas kitoms skubioms reikmėms, lėšos būtų neapsaugotos bei, esant sudėtingai įmonės finansinei padėčiai, ši rizika tik didėtų. |
Pritarti |
|
3 |
Valstybinė energetikos reguliavimo taryba 2024-05-09 |
|
|
|
Atsižvelgiant į Nutarimo projektą bei į tai, kad Įstatymu ir Įstatymo projektu nėra išspręstas lėšų nuvertėjimo klausimas, pritariame siūlymui tobulinti Įstatyme nustatytą lėšų garantiniam vandens teikimui užtikrinimo principą. Siekiant išspręsti pinigų nuvertėjimo, administracinės naštos mažinimo ir diskusijas keliantį 2 proc. įmokos rinkimo klausimus, siūlytina atsisakyti lėšų kaupimo principo ir nustatyti, kad, viešajam geriamojo vandens tiekėjui ir nuotekų tvarkytojui netekus licencijos, jo aptarnaujamoje teritorijoje patvirtintoms geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo kainoms Tarybos sprendimu būtų taikomas garantinio tiekimo koeficientas 1,09 (pvz. garantinio tiekimo paslaugai elektros energetikos sektoriuje taikomas 1,15 koeficientas, dujų sektoriuje – 1,25), kuris paskaičiuotas diskontuojant 2 procentų daugiklį už 5 metus. Tarybos ekspertiniu vertinimu, skaičiavimui pasirinktas iki 5 metų laikotarpis yra pakankamas tinkamam pasiruošimui, suplanavimui ir infrastruktūrinių projektų, kurie yra būtini, siekiant užtikrinti kokybiškos ir teisės aktų reikalavimus atitinkančios geriamojo vandens tiekimo ir (ar) nuotekų tvarkymo paslaugos tiekimą, įgyvendinimo pradžiai. Siūlomu sprendiniu garantinio tiekimo metu surenkamos lėšos kompensuotų garantinio tiekėjo patirtas išlaidas, skirtas garantinio tiekimo parengiamiesiems veiksmams, tokiems kaip vadybos perėmimas, nepaprastųjų situacijų ir resursų valdymas, kitų parengiamiesiems veiksmams aktualių planų parengimas. Įstatymu siūlome įtvirtinti atitinkamas nuostatas dėl kainų su „garantinio tiekimo koeficientu“ taikymo, įskaitant pradžią ir pabaigą, t. y. garantinė kaina su pritaikytu koeficientu būtų nustatoma Tarybos sprendimu ir taikoma nuo kito mėnesio (einančio po mėnesio, kai minėta kaina patvirtinama) pirmosios dienos (t. y. toks garantinės kainos įsigaliojimo principas atitiktų jau šiuo metu Įstatyme įtvirtintą principą). Garantinė kaina būtų taikoma garantinio vandens tiekėjo vykdomo garantinio geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo laikotarpiu iki garantinis vandens tiekėjas bus paskirtas regioniniu viešuoju vandens tiekėju ir bus nustatyta regioninio viešojo vandens tiekėjo kaina. Tokiu būdu būtų eliminuojama kaupiamų lėšų administravimo našta paskirtiems garantiniams vandens tiekėjams bei tokių lėšų kontrolės našta reguliuotojui. Be to, garantinio tiekimo lėšų įtraukimas į kainą prasidėtų, tik įvykus licencijos netekimo faktui. Savo ruožtu, įvykus geriamojo vandens tiekimo licencijos panaikinimo atvejui, garantinio vandens tiekėjo patiriamos pagrįstos išlaidos būtų kompensuojamos iš surenkamų, taikant aukščiau minimą koeficientą, lėšų. |
Pritarti |
Kaip ir pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento 1 pastabą siūlome tikslinti Įstatymo projektą taip: Pakeisti 15 straipsnio 4 dalį ir išdėstyti ją taip: „4. Garantinio geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugų kainą nustato ir perskaičiuoja Valstybinė energetikos reguliavimo taryba, vadovaudamasi šio įstatymo 15 straipsnio 15 punkto ir 33 straipsnio 1 dalies nuostatomis, ir Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos patvirtintame garantinio geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo vykdymo tvarkos ir sąlygų apraše nustatyta tvarka ir šio įstatymo 33 straipsnio 1 dalies nuostatomis.“ Pripažinti netekusiu galios 15 straipsnio 14 dalį. 1. Pakeisti 15 straipsnio 15 dalį ir išdėstyti ją taip: „15. Viešojo vandens tiekėjo, kurio licencijos galiojimas panaikintas, vartotojai ir abonentai garantiniam vandens tiekėjui už suteiktas geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugas moka garantinio geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugų kaina. kainą, kuri apskaičiuojama viešojo vandens tiekėjo iki licencijos galiojimo panaikinimo nustatytą geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo kainą padauginus iš koeficiento 1,09. Garantinio geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugų kaina mokama nuo šio straipsnio 2 dalyje įsigaliojusio sprendimo iki tol, kol garantinis vandens tiekėjas ir viešasis vandens tiekėjas, kurio licencijos galiojimas panaikintas, bus reorganizuoti į regioninį viešąjį vandens tiekėją. Valstybinei energetikos reguliavimo tarybai nustačius garantinio geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugų kainą, garantinis vandens tiekėjas per 5 darbo dienas privalo apie Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos nustatytą ar perskaičiuotą garantinę geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugų kainą viešai (savo interneto svetainėje) informuoti abonentus ir vartotojus. Garantinio geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugų kaina įsigalioja ir taikoma nuo kito mėnesio pirmosios dienos, po to kai jas viešai paskelbia garantinis vandens tiekėjas.“
Tokiu atveju bus užtikrintas nepertraukiamas garantinio geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugų teikimas, finansinis stabilumas garantinio geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugų teikimo metu, ir išspręsti garantinių įmokų kaupimo ir jų nuvertėjimo klausimai. |
4 |
Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba 2024-04-11 |
|
|
|
Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba (toliau – Specialiųjų tyrimų tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 5 dalies nuostatomis, Lietuvos Respublikos Seimo Valdybos prašymu, atliko Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo Nr. X-764 15 ir 39 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3511 (toliau – Projektas) antikorupcinį vertimą. Atlikę Projekto antikorupcinį vertinimą kritinių antikorupcinių, kitų antikorupcinių ar kitų pastabų ir pasiūlymų nenustatėme. |
Pritarti |
|
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1 |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2024-06-05 |
|
|
|
|
Nepritarti Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo Nr. X-764 15 ir 39 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-3511 (toliau – Įstatymo projektas) dėl šių priežasčių: 1. Sukauptos lėšos neužtikrintų garantinio geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo viešojo geriamojo vandens tiekėjo ir nuotekų tvarkytojo (toliau – viešasis vandens tiekėjas), kuriam panaikintas licencijos galiojimas, aptarnaujamoje teritorijoje, kaip teigiama Įstatymo projekte, nes viešųjų vandens tiekėjų įstatinis kapitalas yra nevienodo dydžio, todėl skirtinguose viešojo geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo regionuose veikiantys viešieji vandens tiekėjai per metus mokėdami 2 procentus nuo praėjusių metų geriamojo vandens tiekimo ir (arba) nuotekų tvarkymo veiklos pajamų, bet ne daugiau kaip garantiniam geriamojo vandens tiekėjui ir nuotekų tvarkytojui (toliau – garantinis vandens tiekėjas) apskaičiuotą investicijų grąžos dydį, lygų 0,5 procento vidutinės svertinės kapitalo kainos, kaupiamųjų lėšų sąskaitose sukauptų skirtingą lėšų kiekį. Remiantis Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (toliau – Taryba) pateikta informacija, pagal viešųjų vandens tiekėjų 2022 m. finansinių atskaitomybių duomenis, 1/10 viešojo vandens tiekėjo įstatinio kapitalo sudarytų nuo 21 201 Eur iki 2 052 399 Eur per labai skirtingą laikotarpį – nuo 2 iki 78 metų (6 įmonės kauptų iki 10 metų, 33 įmonės – daugiau kaip 20 metų). |
Pritarti iš dalies |
Atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pasiūlymus buvo atliktos projekto korekcijos (žr. aukščiau), atliepiančios ir LR Vyriausybės pastabas, todėl pritarti pilnoje sudėtyje LR Vyriausybės nepritarimui netikslinga. |
2 |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2024-06-05 |
|
|
|
|
Įstatymo projekto nuostatos, kad kiekvieno viešojo vandens tiekėjo lėšų kaupimas atskirose kaupiamosiose sąskaitose sumažintų administravimo sąnaudas ar apsaugotų sukauptas lėšas nuo nuvertėjimo, nepagrįstos faktiniais duomenimis. Pagal Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo (toliau – Įstatymas) 15 straipsnio 10 ir 14 dalies nuostatas, įmokas kaupia ir administracines sąnaudas patiria 10 paskirtų garantinių vandens tiekėjų, o pagal Įstatymo projekto nuostatas, įmokas kauptų ir administracines sąnaudas patirtų 52 viešieji vandens tiekėjai. Šiuo aspektu Įstatymo projektu siūlomas teisinis reguliavimas neatitinka Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 5 punkte įtvirtinto teisėkūros efektyvumo principo, reiškiančio, kad rengiant teisės akto projektą turi būti įvertinamos visos galimos teisinio reguliavimo alternatyvos ir pasirenkama geriausia iš jų, teisės akte turi būti įtvirtinamos veiksmingiausiai ir ekonomiškiausiai teisinio reguliavimo tikslą leisiančios pasiekti priemonės. |
Pritarti iš dalies |
Atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pasiūlymus buvo atliktos projekto korekcijos (žr. aukščiau), atliepiančios ir LR Vyriausybės pastabas, todėl pritarti pilnoje sudėtyje LR Vyriausybės nepritarimui netikslinga. |
3 |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2024-06-05 |
|
|
|
|
Pagal Įstatymo projektu siūlomą teisinį reguliavimą, Tarybai reikėtų kas ketvirtį analizuoti 52 viešųjų vandens tiekėjų ataskaitas (šiuo metu ataskaitas teikia tik 10 paskirtų garantinių vandens tiekėjų), tikrinti, ar įmokų dydis atitinka Tarybos nustatytą garantinės įmokos dydį, ar laiku atliktas pervedimo į kaupiamąją sąskaitą veiksmas, ar pagrįstai panaudotos sąskaitai administruoti skirtos lėšos. Nustačius Tarybai papildomas funkcijas, susijusias su viešųjų vandens tiekėjų kaupiamųjų sąskaitų kontrole, tikrintinų ataskaitų padaugėtų 6 kartus, t. y. iki 416. Įstatymo projekte nenumatyta kontrolės mechanizmų, kurie užtikrintų tinkamą Įstatymo 15 straipsnio 14 dalyje nurodytos įmokos mokėjimą ir naudojimą. Taryba, vadovaudamasi Įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 22 punktu, apskaičiuoja Įstatymo 15 straipsnio 14 dalyje nurodytą įmoką ir prižiūri jos mokėjimą ir naudojimą, tačiau Įstatymo projekte nereglamentuota, kaip ir kokia tvarka Taryba turėtų prižiūrėti viešųjų vandens tiekėjų įmokų į jų pačių kaupiamųjų lėšų sąskaitas mokėjimą (ar laikomasi sumokėjimo terminų, ar atitinka įmokų dydžiai, įvertinti, ar užtikrintas nuoseklus ir stabilus kaupimas), nenustatyti konkretūs ribojimai viešajam vandens tiekėjui, kai yra sudėtinga finansinė padėtis, panaudoti lėšas įmonės reikmėms, todėl įmokos nebūtų apsaugotos ne tik nuo nuvertėjimo, bet ir nuo netinkamo panaudojimo, todėl nebus pasiekti Įstatymo projektu siekiami tikslai. |
Pritarti iš dalies |
Atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pasiūlymus buvo atliktos projekto korekcijos (žr. aukščiau), atliepiančios ir LR Vyriausybės pastabas, todėl pritarti pilnoje sudėtyje LR Vyriausybės nepritarimui netikslinga, todėl pritarti pilnoje sudėtyje LR Vyriausybės nepritarimui netikslinga. |
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1 |
Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas 2024-06-12 |
|
|
|
|
1) atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Vyriausybės pastabas, Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir į tai, kad: 1.1. pagal siūlomą reglamentavimą sukauptos lėšos neužtikrintų garantinio geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo, nes viešųjų vandens tiekėjų įstatinis kapitalas, nuo kurio mokamos įmokos, yra nevienodo dydžio; 1.2. siūlymas padidintų administravimo sąnaudas ir neapsaugotų sukauptų lėšų nuo nuvertėjimo; 1.3. šiuo metu Aplinkos apsaugos komitete yra svarstomas Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo Nr. X-764 9, 15 ir 33 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-3588, kuriame iniciatorių identifikuotą problemą siūloma spręsti efektyvesnėmis priemonėmis, įvertinant visus aspektus ir siekiant užtikrinti geriamojo vandens vartotojų ir tiekėjų lūkesčius, įstatymo projektą Nr. XIVP-3511 atmesti; 2) pritarti komiteto išvadoms. |
Nepritarti |
Aplinkos apsaugos komitetas, vadovaudamasis Seimo statuto 137 straipsnio 4 dalimi, pritaria Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo Nr. X-764 15 ir 39 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-3511 projektui su pastabomis ir sujungia jį su Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo Nr. X-764 9, 15 ir 33 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-3588. Seimui teikiamas bendras Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo Nr. X-764 9, 15, 33 ir 39 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-3511(2). |
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai): Pritarti Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo Nr. X-764 15 ir 39 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-3511 projektui su pastabomis ir, vadovaujantis Seimo statuto 137 straipsnio 4 dalimi, sujungti jį su Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo Nr. X-764 9, 15 ir 33 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-3588 ir teikti Seimui bendrą Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo Nr. X-764 9, 15, 33 ir 39 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-3511(2).
7.2. Pasiūlymai: negauta
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu
9. Komiteto paskirti pranešėjai: A. Gedvilienė.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo Nr. X-764 9, 15, 33 ir 39 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-3511(2), jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkė (Parašas) Aistė Gedvilienė
Biuro patarėjas A. Želvys, el. p. [email protected]