Projekto Nr. XIIIP-1912(2)
lyginamasis variantas
LIETUVOS RESPUBLIKOS
KREDITO UNIJŲ ĮSTATYMO NR. I-796 27, 54, 55, 57, 59, 60, 61, 62, 64 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR 56, 58 STRAIPSNIŲ PRIPAŽINIMO NETEKUSIAIS GALIOS
ĮSTATYMAS
2018 m. d. Nr.
Vilnius
1 straipsnis. 27 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 27 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Kredito unijos vadovai turi būti nepriekaištingos reputacijos ir turėti kvalifikaciją ir patirtį, leidžiančią tinkamai atlikti pareigas. Kredito unijos vadovų kvalifikacija ir patirtis vertinamos atsižvelgiant į asmens išsilavinimo lygį ir pobūdį, kvalifikacijos kėlimą, profesinės veiklos ar darbo patirties pobūdį ir trukmę bei į kitus veiksnius, kurie gali turėti įtakos asmens kvalifikacijai ir patirčiai. Kredito unijos vadovų reputacijos, kvalifikacijos ir patirties reikalavimai vertinami priežiūros institucijos priimtuose teisės aktuose nustatyta tvarka. Kredito unijos vadovu negali būti asmuo, nesutinkantis, kad priežiūros institucija įstatymų ir kitų teisės aktų nustatytais atvejais ir tvarka tvarkytų šiame įstatyme numatytoms licencijoms, leidimams ir sutikimams išduoti reikalingus duomenis apie jį, įskaitant asmens duomenis ir informaciją apie asmens teistumą, sveikatą.“
2. Pakeisti 27 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3. Asmuo negali būti
laikomas nepriekaištingos reputacijos, jeigu jis:
1) buvo nuteistas už
Lietuvos Respublikos baudžiamajame kodekse numatytą sunkų, labai sunkų
nusikaltimą arba už nusikaltimą nuosavybei, turtinėms teisėms ir turtiniams
interesams, ekonomikai ir verslo tvarkai, finansų sistemai, arba už juos
atitinkančias nusikalstamas veikas pagal užsienio valstybių baudžiamuosius
įstatymus, nepaisant to, ar teistumas išnyko;
2) buvo nubaustas
administracinėmis, drausminėmis nuobaudomis arba jam buvo taikytos kitos
įstatymų nustatytos sankcijos (poveikio priemonės), kai šios nuobaudos ar
poveikio priemonės buvo skirtos už įstatymų ar kitų teisės aktų,
reglamentuojančių finansinių paslaugų teikimą ir finansų įstaigų veiklą,
nuostatų pažeidimą ir už tai jis buvo baustas daugiau kaip vieną kartą per
metus;
3) piktnaudžiauja
psichotropinėmis, narkotinėmis, toksinėmis medžiagomis ar alkoholiu.
3. Vertinant kredito unijos vadovų reputaciją mutatis mutandis taikomos Bankų įstatymo 34 straipsnio 12 ir 13 dalių nuostatos.“
3. Pripažinti netekusia galios 27 straipsnio 4 dalį.
4. Priežiūros institucija
turi teisę pripažinti asmenį nesančiu nepriekaištingos reputacijos ir
atsižvelgdama į tai, ar:
1) jis buvo nuteistas už šio
straipsnio 3 dalies 1 punkte nenurodytą nusikaltimą arba baudžiamąjį
nusižengimą, arba juos atitinkančias nusikalstamas veikas pagal užsienio
valstybių įstatymus;
2) juridiniam asmeniui,
kurio kvalifikuotąją įstatinio kapitalo ir (arba) balsavimo teisių dalį jis
turi ar turėjo arba kurio vadovu jis yra ar buvo, buvo pritaikytos įstatymų
nustatytos sankcijos (poveikio priemonės) arba toks juridinis asmuo buvo
likviduotas dėl nemokumo arba teismo sprendimu ar nuosprendžiu dėl netinkamos
veiklos ar už teisės aktų pažeidimus;
3) jam turint finansų
įstaigos kvalifikuotąją įstatinio kapitalo ir (arba) balsavimo teisių dalį
įstatymų nustatyta tvarka jau buvo sustabdyta teisė naudotis balsavimo teise
finansų įstaigos dalyvių susirinkime;
4) nėra kitų reikšmingų aplinkybių,
dėl kurių asmens reputacija negali būti laikoma nepriekaištinga.
2 straipsnis. 54 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 54 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:
„4. Priežiūra atliekama
vadovaujantis Lietuvos Respublikos Lietuvos banko įstatymu (toliau –
Lietuvos banko įstatymas), šiuo įstatymu, Lietuvos Respublikos finansų
įstaigų įstatymu Lietuvos Respublikos Lietuvos banko įstatymu ir priežiūros
institucijos kitais teisės aktais, kurių laikymosi priežiūra
priskirta priežiūros institucijos kompetencijai.“
3 straipsnis. 55 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 55 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Kredito unijų
priežiūros tikslui gautos informacijos apsaugai mutatis mutandis
taikomas Lietuvos Respublikos bankų įstatymo 65 Lietuvos banko
įstatymo 43 straipsnis.“
4 straipsnis. 56 straipsnio pripažinimas netekusiu galios
Pripažinti netekusiu galios 56 straipsnį.
1. Prašymų dėl šiame įstatyme
nustatytų licencijų, leidimų, sutikimų išdavimo ar dėl kitų veiksmų atlikimo
(toliau šiame straipsnyje – leidimų išdavimas) pateikimo, nagrinėjimo ir jų
išdavimo sąlygas detalizuojančią tvarką bei detalius reikalavimus pateikiamiems
dokumentams nustato priežiūros institucijos teisės aktai.
2. Prašymas dėl leidimo
išdavimo išnagrinėjamas ir sprendimas priimamas per šiame įstatyme nustatytus
terminus, o jeigu terminai šiame įstatyme nenustatyti, – per priežiūros
institucijos teisės aktuose nustatytus terminus. Priežiūros institucija turi
teisę pareikalauti papildomų dokumentų ir informacijos, reikalingų sprendimui
priimti. Jeigu priežiūros institucija pareikalauja papildomų dokumentų ir
informacijos arba papildomus dokumentus ar informaciją pateikia pats
pareiškėjas, prašymo nagrinėjimo ir sprendimo priėmimo terminas skaičiuojamas
nuo papildomai pareikalautų ar papildomai pareiškėjo pateiktų dokumentų ir
informacijos gavimo dienos.
3. Apie priimtą sprendimą dėl leidimo išdavimo
priežiūros institucija ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo
informuoja pareiškėjus, jeigu šiame įstatyme nenustatyta kitaip. Priežiūros
institucijos atsisakymas išduoti leidimą turi būti motyvuotas.
5 straipsnis. 57 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 57 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„57 straipsnis. Priežiūros institucijos teisės ir pareigos
1. Be kitų Lietuvos banko įstatyme, šiame įstatyme ir kituose teisės aktuose, kurių laikymosi priežiūra priskirta priežiūros institucijos kompetencijai, nustatytų pareigų ir teisių, priežiūros institucija turi teisę:
1) duoti kredito unijai šio
straipsnio 2 dalyje nustatytus privalomus nurodymus, kuriuos kredito unija
privalo įvykdyti priežiūros institucijos nustatytais terminais ir nedelsdama
raštu apie tai pranešti priežiūros institucijai;
21) jeigu
kredito unijos organų priimti sprendimai kelia pavojų kredito unijos veiklos
stabilumui ir patikimumui, įstatymų nustatyta tvarka kreiptis į teismą, kad
kredito unijos organų priimti sprendimai būtų pripažinti negaliojančiais;
32)
sudaryti sutartis su atestuotais auditoriais ar audito įmonėmis, turto
vertintojais ar kitais tinkamą kvalifikaciją turinčiais asmenimis dėl kredito
unijos patikrinimo atlikimo, kad būtų nustatyta kredito unijos turto vertė,
kredito unijos finansinė būklė, įvertintos prisiimtos rizikos ar patikrinti
kiti kredito unijos veiklos klausimai. Jeigu atlikus patikrinimą nustatoma, kad
kredito unija priežiūros institucijai pateikė neteisingą informaciją, ar
nustatomi kiti padaryti teisės aktų pažeidimai, priežiūros institucijos
patirtas patikrinimo organizavimo išlaidas atlygina kredito unija. Kai pagal
sutartis su priežiūros institucija veikiantys šiame punkte nurodyti asmenys
atlieka kredito unijos patikrinimą, šiems asmenims taikomos šio įstatymo 59 straipsnio
2 ir 3 dalių nuostatos šie asmenys turi Lietuvos banko įstatymo 421 straipsnio 5
dalies 1, 3, 11 ir 12 punktuose priežiūros institucijos tarnautojams nustatytas
teises;
43) reikalauti, kad
būtų pakeistas atestuotas auditorius ar audito įmonė, atliekantys kredito
unijos finansinių ataskaitų rinkinių patikrinimą, jeigu audito įmonė ar atestuotas
auditorius neatitinka (nevykdo) įstatymų nustatytų reikalavimų.
2. Priežiūros institucija,
nustačiusi arba turėdama pagrindą įtarti teisės aktų, kurių laikymosi
priežiūra priskirta jos kompetencijai, pažeidimus arba kredito unijos veiklos
trūkumus, taip pat jei kyla grėsmė teisės aktų pažeidimus ar kredito
unijos veiklos trūkumus arba nustačiusi, kad kredito unijos veikla kelia grėsmę
kredito unijos veiklos stabilumui ir patikimumui arba visuomenės ir
(arba) kredito unijos klientų interesams, turi teisę Lietuvos
banko įstatymo nustatyta tvarka duoti duoda kredito unijai šiuos
tokius rašytinius privalomus nurodymus:
1) priežiūros institucijos nustatytais terminais pašalinti teisės aktų pažeidimus ar kredito unijos veiklos trūkumus;
2) nesudaryti tam tikrų sandorių ar sumažinti tokių sandorių mastą, įskaitant sandorius dėl kredito unijos veiklą papildančių paslaugų pirkimo ar nekilnojamojo turto įsigijimo, arba parduoti ar kitaip perleisti kitiems asmenims turimą nekilnojamąjį turtą;
3) priežiūros institucijos nustatytu terminu atlikti kredito unijos tarpinių finansinių ataskaitų rinkinio auditą;
4) parengti ir įgyvendinti priežiūros institucijos nustatytais terminais ir jai priimtiną kredito unijos veiklos pertvarkymo ir (arba) nustatytų pažeidimų, ir (arba) trūkumų pašalinimo priemonių planą;
5) sušaukti kredito unijos visuotinį narių susirinkimą arba stebėtojų tarybos ar valdybos posėdį ir juose svarstyti priežiūros institucijos pasiūlytus klausimus. Jeigu kredito unijos organai nevykdo reikalavimo dėl visuotinio narių susirinkimo sušaukimo, priežiūros institucija turi teisę pati sušaukti visuotinį narių susirinkimą, parengti jo darbotvarkę ir reikalauti, kad jame būtų apsvarstyti priežiūros institucijos pasiūlyti klausimai;
6) kredito unijos vadovams atvykti į priežiūros instituciją ir duoti paaiškinimus. Priežiūros institucija apie nurodymą kredito unijos vadovams atvykti į priežiūros instituciją turi teisę paskelbti viešai;
7) atkurti prieš pažeidžiant teisės aktus buvusią padėtį;
8) sustabdyti vienos arba kelių finansinių paslaugų teikimą;
9) priežiūros institucijai pateikti papildomą informaciją arba teikti dažniau, nei nustatyta teisės aktuose, informaciją, reikalingą priežiūros funkcijoms vykdyti;
10) viešai atskleisti papildomą informaciją;
711)
atlikti kitus veiksmus ar neatlikti tam tikrų veiksmų siekiant, kad būtų
pašalinti teisės aktų pažeidimai ar kredito unijos veiklos trūkumai arba kad
kredito unijos veikla būtų stabili ir patikima.
3. Priežiūros institucija,
nustačiusi teisės aktų pažeidimus ar kredito unijos veiklos trūkumus arba
nustačiusi, kad kredito unijos veikla kelia grėsmę kredito unijos veiklos
stabilumui ir patikimumui, turi teisę kredito unijai laikinai nustatyti
individualius kredito unijos veiklos riziką ribojančių normatyvų dydžius ar
papildomus reikalavimus dėl rizikos ribojimo. Toks priežiūros institucijos
sprendimas turi būti motyvuotas ir priimamas atsižvelgiant į šio įstatymo 61 straipsnio
2 dalies nuostatas.
4. Šio straipsnio 2 ir 3 dalyse
nustatyti nurodymai gali būti duodami kartu su taikomomis poveikio priemonėmis.
4. Kredito unijos privalo įvykdyti šio straipsnio 2 ir 3 dalyse nustatytus privalomus nurodymus priežiūros institucijos nustatytais terminais ir nedelsdamos, kitą darbo dieną po nurodymo įvykdymo, apie tai raštu pranešti priežiūros institucijai.
5. Priežiūros institucijos
nustatyta tvarka priežiūros institucijos darbuotojai tarnautojai
turi teisę dalyvauti kredito unijos organų ir kredito unijos komitetų darbe –
dalyvauti susirinkimuose ar posėdžiuose stebėtojų teisėmis ar kitaip stebėti
kredito unijos organų, kredito unijos komitetų ir kredito unijos vadovų veiklą.
6. Priežiūros institucija savo nustatyta tvarka ir vadovaudamasi asmens duomenų teisinę apsaugą reglamentuojančiais teisės aktais turi teisę kaupti ir kitaip tvarkyti duomenis apie kredito unijos skolininkus. Kredito unija priežiūros institucijai privalo teikti duomenis apie kredito unijos skolininkus ir turi teisę naudotis šiais duomenimis priežiūros institucijos teisės aktuose nustatyta tvarka.“
6 straipsnis. 58 straipsnio pripažinimas netekusiu galios
Pripažinti netekusiu galios 58 straipsnį.
58 straipsnis.
Priežiūros institucijos sprendimų, veiksmų (neveikimo) apskundimas
1. Priežiūros institucijos
sprendimus, veiksmus (neveikimą) asmenys, kurių teisės ar įstatymų saugomi
interesai pažeisti, turi teisę įstatymų nustatyta tvarka skųsti teismui.
2. Skundo padavimas teismui iki jo išsprendimo
nesustabdo skundžiamo sprendimo ar veiksmo vykdymo.
7 straipsnis. 59 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 59 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
1. Kredito unijų
inspektavimą atlieka priežiūros institucijos darbuotojai. Priežiūros
institucija, inspektuodama kredito uniją, gali pasitelkti ir kitų asmenų.
2. Kredito unija privalo
sudaryti šias sąlygas inspektavimui atlikti:
1) pateikti inspektavimą
atliekantiems asmenims visą jų prašomą informaciją ir dokumentus;
2) suteikti galimybę
inspektavimą atliekantiems asmenims naudotis kredito unijos informacinių
sistemų duomenimis;
3) suteikti inspektavimą
atliekantiems asmenims darbo vietą.
3. Inspektavimą atliekantys
asmenys turi teisę:
1) inspektuojamos kredito
unijos darbo metu nekliudomai įeiti į kredito unijos ir jos padalinių patalpas;
2) reikalauti ir gauti
inspektavimui atlikti reikalingą informaciją ir dokumentus (originalus arba
patvirtintus jų nuorašus), kredito unijos vadovų ir kitų darbuotojų
paaiškinimus žodžiu ar raštu;
3) reikalauti padaryti
pateiktų dokumentų kopijas ar kredito unijos lėšomis patys juos kopijuoti;
4) turėti kitų teisės
aktuose nustatytų teisių.
4. Atlikus inspektavimą, inspektavimo
rezultatai raštu pateikiami kredito unijai. Kredito unijos stebėtojų tarybos,
valdybos nariai, administracijos vadovas privalo pasirašytinai susipažinti su
inspektavimo rezultatais.
5. Priežiūros institucijos
teisės aktai nustato detalią inspektavimo atlikimo ir inspektavimo rezultatų
įforminimo tvarką.
1. Priežiūros institucija organizuoja ir atlieka patikrinimus, kad nustatytų, ar laikomasi šio įstatymo ir kitų teisės aktų, kurių laikymosi priežiūra priskirta jos kompetencijai.
2. Reikalavimai priežiūros institucijos rengiamiems patikrinimams yra nustatyti Lietuvos banko įstatymo 421 straipsnyje. Atlikdami patikrinimą, priežiūros institucijos tarnautojai turi Lietuvos banko įstatyme ir šiame įstatyme nustatytas teises.
63. Centrinei kredito unijai stebint ir tikrinant savo narių kredito
unijų veiklą, taikomos šio straipsnio 2 ir 3 dalių 2 dalies nuostatos.“
8 straipsnis. 60 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 60 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„60 straipsnis. Poveikio priemonės
1. Priežiūros institucija turi
teisę licenciją turinčioms kredito unijoms taiko asmenims taikyti
šias poveikio priemones:
1) viešai paskelbti apiepaskelbia šio
įstatymo ir kitų teisės aktų, kurių laikymosi priežiūra priskirta priežiūros
institucijos kompetencijai, pažeidimą ir jį padariusį asmenį;
2) įspėti įspėja
dėl šio įstatymo ir kitų teisės aktų, kurių laikymosi priežiūra priskirta
priežiūros institucijos kompetencijai, pažeidimo ir nurodyti nurodo
per nustatytą terminą nutraukti teisės akto pažeidimą ir užtikrinti, kad jis
nesikartotų;
3) skirti skiria šio
įstatymo nustatytas baudas;
4) laikinai uždrausti teikti
vieną ar kelias finansines paslaugas laikinai sustabdo licencijos
teikti vieną ar kelias finansines paslaugas galiojimą;
5) laikinai ar visam laikui uždraustiuždraudžia
vieno ar kelių kredito unijos filialų ar kitų struktūrinių padalinių veiklą.
Priežiūros institucijai priėmus sprendimą laikinai uždrausti filialo ar kito
struktūrinio padalinio veiklą, filialas ar kitas struktūrinis padalinys neturi
teisės teikti finansinių paslaugų, o priėmus sprendimą visam laikui uždrausti
filialo ar kito struktūrinio padalinio veiklą, kredito unija, be to, privalo
nedelsdama priimti sprendimą nutraukti tokio filialo ar kito struktūrinio
padalinio veiklą;
6) laikinai nušalinti,
kol yra pagrindas, nušalina kredito unijos stebėtojų tarybos narį
(narius), valdybos narį (narius), kredito unijos administracijos vadovą,
paskolų komiteto narį (narius) nuo pareigų arba nušalintnušalina kredito
unijos stebėtojų tarybos narį (narius), valdybos narį (narius), kredito unijos
administracijos vadovą, paskolų komiteto narį (narius) nuo pareigų ir reikalautireikalauja,
kad jie būtų atšaukti iš pareigų ir (ar) su jais būtų nutraukta sutartis ar
būtų panaikinti jų įgaliojimai;
7) paskelbtipaskelbia
kredito unijos veiklos apribojimą;
8) laikinai apribotiapriboja
teisę disponuoti lėšomis, esančiomis sąskaitose centrinėje kredito unijoje bei
kitose kredito įstaigose, ir kitu turtu;
9) atšauktiatšaukia
išduotą licenciją ar laikinai sustabdytisustabdo jos galiojimą
tol, kol tam yra pagrindas; išnykus licencijos galiojimo sustabdymo pagrindui,
priežiūros institucija nedelsdama, bet ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo
tada, kai įsitikino, kad pagrindas išnyko, atnaujina licencijos galiojimą;
10) paskirtipaskiria
laikinąjį administratorių.
2. Priežiūros institucija
turi teisę taikyti vieną ar kelias poveikio priemones.
3. Priežiūros institucija,
priimdama sprendimą dėl poveikio priemonės taikymo taikyti poveikio priemones,
ir parinkdama konkrečią poveikio priemonę (priemones) ir jos (jų) dydį,
atsižvelgia į nustatytų pažeidimų ir veiklos trūkumų sunkumą, trukmę,
kartotinumą, jų įtaką indėlininkų ir kitų kreditorių interesams, asmens, kuriam
taikoma poveikio priemonė, kaltę, finansinį pajėgumą, ankstesnius pažeidimus ir
jam taikytas poveikio priemones, bendradarbiavimą su priežiūros institucija,
dėl pažeidimų gautų pajamų, kitokios turtinės naudos, išvengtų nuostolių ar
padarytos žalos dydį, jeigu jį įmanoma nustatyti, kredito unijos narių
ir vadovų pasirengimą bei galimybes pašalinti pažeidimus ir veiklos trūkumus,
taip pat nustatytų pažeidimų bei veiklos trūkumų ir numatomos taikyti poveikio
priemonės (priemonių) pasekmes kredito unijų sistemos stabilumui ir patikimumui
ir kitas svarbias aplinkybes.
4. Priežiūros institucijos
sprendimas taikyti kredito unijai poveikio priemonę įsigalioja kitą dieną po jo
priėmimo dienos, jeigu šiame įstatyme ar sprendime nenustatyta kitaip.
5. Priežiūros institucijos
sprendimas dėl poveikio priemonės (priemonių) taikymo turi būti motyvuotas ir
įstatymų nustatyta tvarka gali būti skundžiamas teismui. Sprendimo apskundimas,
išskyrus sprendimą skirti šiame įstatyme nustatytas baudas, nesustabdo šio
sprendimo vykdymo. Teismas nevertina ir nesprendžia klausimo dėl poveikio
priemonės rūšies parinkimo ir jos taikymo tikslingumo.
62. Bylose, kuriose nagrinėjami
skundai (prašymai) dėl priežiūros institucijos sprendimo taikyti šio straipsnio
1 dalies 7, 8 ir 9 punktuose nustatytas poveikio priemones, negali būti
taikomos reikalavimo užtikrinimo priemonės, numatytos Lietuvos Respublikos
administracinių bylų teisenos įstatymo 70 straipsnio 3 dalies 1 ir 3 punktuose.
73. Teismas, išnagrinėjęs skundą
(prašymą) dėl priežiūros institucijos sprendimo taikyti šio straipsnio 1 dalies
7, 8 ir 9 punktuose nustatytas poveikio priemones, turi teisę, jeigu yra šiame įstatyme
nustatytos sąlygos, priteisti atlyginti žalą, tačiau neturi teisės tenkindamas
skundą (prašymą) panaikinti skundžiamą sprendimą, įpareigoti priežiūros
instituciją pašalinti padarytą pažeidimą ar įvykdyti kitokį teismo patvarkymą
arba išspręsti ginčą bet kokiu kitu būdu, dėl kurio būtų sustabdomas ar
panaikinamas skundžiamo sprendimo galiojimas arba kitaip atkuriama buvusi iki
sprendimo priėmimo padėtis.
8. Poveikio priemonės, kurios taikomos
laikinai, galioja iki priežiūros institucijos sprendime dėl poveikio priemonės
taikymo nurodyto termino, kuris gali būti apibrėžtas konkrečia data, laikotarpiu
ar susietas su tam tikrų sąlygų atsiradimu (aplinkybių išnykimu), nebent
priežiūros institucija priima sprendimą jas atšaukti anksčiau nustatyto
termino.
9. Priežiūros institucija, atsižvelgdama į šio
straipsnio 3 dalyje nurodytas aplinkybes, vadovaudamasi teisingumo, protingumo,
skaidrumo ir proporcingumo kriterijais, netaiko poveikio priemonių, jeigu
pažeidimas yra mažareikšmis, nedarantis esminės žalos pagal įstatymus ir kitus
teisės aktus saugomiems interesams, arba jeigu turi pagrindą manyti, kad
priežiūros tikslas gali būti pasiektas ir kitomis priemonėmis, ne tik taikant
poveikio priemones.“
9 straipsnis. 61 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 61 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„61 straipsnis. Poveikio priemonių taikymo pagrindai ir tvarka
1. Priežiūros institucija turi
teisę taikytitaiko šiame įstatyme nustatytas poveikio priemones, išskyrus
šiame įstatyme nustatytas baudas, kai yra bent vienas iš šių pagrindų:
1) verčiamasi indėlių ar kitų grąžintinų lėšų priėmimu iš neprofesionaliųjų rinkos dalyvių, taip pat teikiamos kitos finansinės paslaugos, jei neturima tam šio įstatymo nustatyta tvarka suteiktos teisės ar ši teisė apribota pagal šį įstatymą arba atliekami kiti veiksmai ar veikla, kuriuos draudžia šis įstatymas;
2) kredito unija licenciją, kitą šiame įstatyme nustatytą leidimą gavo pateikusi klaidingą informaciją arba pasinaudodama kitomis neteisėtomis priemonėmis;
13) nustatytais terminais nepateikiama šio įstatymo, kitų teisės aktų, kurių
laikymosi priežiūra priskirta priežiūros institucijos kompetencijai, nustatyta
ar priežiūros institucijos pareikalauta informacija arba pateikiama neteisinga,
neišsami arba netiksli informacija;
24) nustatyta tvarka nevykdomi arba netinkamai vykdomi priežiūros
institucijos pagal šio įstatymo 57 straipsnio 2 dalį duoti privalomi nurodymai;
35) nebetenkinami reikalavimai, nustatyti licencijai išduoti;
6) kredito unijos vadovais paskiriami arba kredito unijos vadovų pareigas eina vienas ar keli asmenys, neatitinkantys šiame įstatyme ir kituose teisės aktuose nustatytų reputacijos, kvalifikacijos ir patirties reikalavimų;
7) trukdoma priežiūros institucijai arba jos įgaliotiems asmenims atlikti patikrinimus;
48) padaromi kiti įstatymų, tarp jų Lietuvos Respublikos indėlių ir
įsipareigojimų investuotojams draudimo įstatymo, kitų teisės aktų, kurių
laikymosi priežiūra priskirta priežiūros institucijos kompetencijai, pažeidimai
arba yra grėsmė, kad dėl kredito unijos veiklos arba dėl finansinės būklės būtų
pažeisti visuomenės ir (arba) klientų interesai arba sutriktų Lietuvos
Respublikos kredito unijų sistemos funkcionavimas.
5) kitais šio įstatymo
nustatytais atvejais.
2. Priežiūros institucija,
prieš spręsdama klausimą, ar taikyti poveikio priemonę, ne vėliau kaip prieš 10
dienų iki šio klausimo nagrinėjimo dienos, praneša asmeniui, kuriam taikoma
poveikio priemonė, apie klausimo nagrinėjimo vietą ir laiką bei pateikia jam
informaciją apie nustatytus faktinius duomenis, kurie sudaro poveikio priemonės
taikymo pagrindus, ar sudaro galimybę asmens, kuriam taikoma poveikio priemonė,
vadovams susipažinti su tokiais faktiniais duomenimis. Pranešimą gavęs asmuo
turi teisę iki klausimo nagrinėjimo dienos raštu pateikti paaiškinimus.
Poveikio priemonės taikymo klausimas svarstomas dalyvaujant asmens, kuriam
taikoma poveikio priemonė, vadovams (bent jau valdybos pirmininkui ar
administracijos vadovui). Vadovų neatvykimas ar paaiškinimų nepateikimas
netrukdo spręsti poveikio priemonės taikymo klausimo. Neatidėliotinais atvejais
priežiūros institucija turi teisę spręsti klausimą dėl poveikio priemonės
taikymo neatsižvelgdama į šios dalies nuostatas.
3. Poveikio priemonės gali
būti skiriamos, jei praėjo ne daugiau kaip 2 metai nuo pažeidimo padarymo
dienos, o esant tęstiniam ar trunkamam pažeidimui, – nuo paskutinių tęstinio
pažeidimo veiksmų atlikimo dienos ar trunkamo pažeidimo pasibaigimo dienos.
4. Sprendimas dėl poveikio priemonės
taikymo per 5 dienas išsiunčiamas (įteikiamas) kredito unijai. Informacija
apie pritaikytas poveikio priemones, įskaitant informaciją apie padaryto teisės
akto pažeidimo esmę ir jį padariusio asmens tapatybę, skelbiama priežiūros
institucijos interneto svetainėje nedelsiant po to, kai apie sprendimą taikyti
poveikio priemonę informuojamas asmuo, kuriam ji pritaikyta. Jeigu sprendimas
taikyti poveikio priemonę yra apskundžiamas, priežiūros institucijos interneto
svetainėje taip pat pateikiama informacija apie dėl pritaikytų poveikio
priemonių pateiktus skundus ir jų nagrinėjimo rezultatus. Jeigu informacijos
apie pritaikytas poveikio priemones paskelbimas padarytų neigiamos įtakos
finansų rinkos stabilumui, atliekamam ikiteisminiam tyrimui ar padarytų
neproporcingos žalos fiziniams ar juridiniams asmenims, tokios informacijos
skelbimas atidedamas tol, kol šios aplinkybės išnyksta, arba ji skelbiama
neatskleidžiant informacijos apie pažeidimą padariusį asmenį. Priežiūros
institucija užtikrina, kad paskelbta informacija būtų prieinama bent 5 metus
nuo jos paskelbimo.
2. Poveikio priemonių taikymo tvarką nustato Lietuvos banko įstatymas.
53. Priežiūros institucija sprendimą dėl poveikio priemonės taikymo, kuris pagal
Indėlių ir įsipareigojimų investuotojams draudimo įstatymą laikomas
draudžiamuoju įvykiu, priima ne vėliau kaip per 5 darbo dienas po to, kai
nustato, kad priežiūros institucijos išduotą licenciją turinti kredito unija
negali įvykdyti pagrįsto reikalavimo grąžinti indėlį ir yra pagrindas manyti,
kad to negalės padaryti artimiausiu metu.
6. Poveikio priemonių
taikymas juridiniams asmenims neatleidžia jų vadovų ir darbuotojų nuo įstatymų
nustatytos civilinės, administracinės ir baudžiamosios atsakomybės.“
10 straipsnis. 62 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 62 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
1. Priežiūros institucija
turi teisę kredito unijai skirti šias baudas:
1) už nustatytais terminais
šio įstatymo ar priežiūros institucijos teisės aktuose nustatytos arba
pareikalautos informacijos ar dokumentų nepateikimą ar neteisingos informacijos
pateikimą – iki 0,5 procento bendrųjų metinių pajamų;
2) už priežiūros
institucijos pagal šį įstatymą duotų nurodymų nevykdymą ar netinkamą vykdymą –
iki 1 procento bendrųjų metinių pajamų arba už kiekvieną nurodymo nevykdymo ar
netinkamo vykdymo dieną – iki 289 eurų;
3) už veiksmų, kuriuos ji
turi teisę atlikti tik gavusi priežiūros institucijos leidimą, atlikimą
neturint priežiūros institucijos leidimo – iki 1,5 procento bendrųjų metinių
pajamų;
4) už šio įstatymo
draudžiamų atlikti veiksmų ar veiklos vykdymą arba finansinių paslaugų teikimą,
jeigu tokia teisė apribota pagal šį įstatymą, – iki 2 procentų bendrųjų metinių
pajamų;
5) už kitus saugią ir
patikimą kredito unijos veiklą reglamentuojančių teisės aktų pažeidimus – iki
0,1 procento bendrųjų metinių pajamų.
2. Konkretus skiriamos
baudos dydis nustatomas atsižvelgiant į pažeidimo pobūdį, jo trukmę, anksčiau
taikytas poveikio priemones.
3. Baudos į valstybės biudžetą sumokamos ne
vėliau kaip per vieną mėnesį nuo tos dienos, kai kredito unija gavo priežiūros
institucijos sprendimą skirti baudą. Bauda, skirta pagal šio straipsnio 1
dalies 2 punktą už kiekvieną nurodymo nevykdymo ar netinkamo vykdymo dieną,
turi būti sumokama į valstybės biudžetą kiekvieną dieną. Jeigu bauda per
nurodytus terminus, o priežiūros institucijos sprendimą apskundus teismui, –
per 10 dienų nuo teismo sprendimo įsiteisėjimo nesumokama, bauda priežiūros
institucijos sprendimu išieškoma ne ginčo tvarka (kai nėra kredito unijos,
kuriai paskirta bauda, nurodymo nurašyti lėšas) iš kredito unijos, kuriai
paskirta bauda, piniginių lėšų kredito įstaigose arba priežiūros institucijos
sprendimas vykdomas Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso nustatyta
tvarka.
1. Priežiūros institucija skiria baudas:
1) juridiniams asmenims iki 5 procentų bendrųjų metinių pajamų;
2) juridinio asmens vadovams ir kitiems fiziniams asmenims iki 25 000 eurų.
2. Juridinio asmens bendrosios metinės pajamos, pagal kurias nustatomas skiriamos baudos dydis, nustatomos pagal paskutinių sudarytų (pasirašytų) metinių finansinių ataskaitų duomenis. Jeigu juridinis asmuo priklauso patronuojančiajai įmonei, kaip ji apibrėžta Įmonių, priklausančių finansų konglomeratui, papildomos priežiūros įstatymo 2 straipsnio 22 dalyje, bendrosios metinės pajamos, pagal kurias nustatomas skiriamos baudos dydis, yra pajamos, nurodytos pagrindinės patronuojančiosios įmonės paskutinėse sudarytose (pasirašytose) metinėse konsoliduotosiose finansinėse ataskaitose.
3. Jeigu dėl šio įstatymo 61 straipsnio 1 dalyje išvardytų pažeidimų buvo neteisėtai gauta pajamų, kitokios turtinės naudos, išvengta nuostolių arba padaryta žalos ir šių pajamų, kitokios turtinės naudos, išvengtų nuostolių ar padarytos žalos dydis, jei jį įmanoma nustatyti, viršijo šio straipsnio 1 arba 4 dalyje nurodytus baudų dydžius, priežiūros institucija skiria baudą iki dvigubo neteisėtai gautų pajamų, kitokios turtinės naudos, išvengtų nuostolių ar padarytos žalos dydžio.
4. Tais atvejais, kai sunku ar neįmanoma nustatyti juridinio asmens bendrųjų metinių pajamų arba kai juridinio asmens bendrosios metinės pajamos yra mažesnės negu 1 milijonas eurų, priežiūros institucija vietoj šio straipsnio 1 dalies 1 punkte nurodytos baudos juridiniam asmeniui skiria iki 100 000 eurų baudą
5. Šio įstatymo 61 straipsnio 1 dalies 4 punkte nurodytais atvejais priežiūros institucija už kiekvieną privalomo nurodymo nevykdymo ar netinkamo vykdymo dieną skiria baudą iki 1 procento bendrųjų metinių pajamų, o tais atvejais, kai sunku ar neįmanoma nustatyti bendrųjų metinių pajamų, – iki 1 500 eurų.
6. Baudos apskaičiuojamos vadovaujantis Lietuvos banko įstatymo 433 straipsnyje nustatyta tvarka.“
11 straipsnis. 64 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 64 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Priežiūros institucija turi teisę kredito
unijai paskirti vieną ar daugiau laikinųjų administratorių. Laikinuoju
administratoriumi gali būti paskirtas juridinis ar fizinis asmuo. Laikinuoju
administratoriumi skiriamam fiziniam asmeniui ar juridinio asmens vadovui mutatis
mutandis taikomi šio įstatymo 27 straipsnyje nustatyti nepriekaištingos
reputacijos ir kvalifikacijos bei patirties reikalavimai, laikinasis
administratorius turi būti nepriekaištingos reputacijos, laikinojo
administratoriaus jo neturi saistyti joks interesų konfliktas. Vertinant
laikinojo administratoriaus reputaciją mutatis mutandis taikomos Bankų
įstatymo 34 straipsnio 12 ir 13 dalių nuostatos. Laikinojo
administratoriaus veiklos sąlygos, funkcijos ir jų apribojimai nustatomi
laikinojo administravimo sutartyje, sudarytoje tarp priežiūros institucijos ir
laikinojo administratoriaus. Tokia sutartis turi nustatyti priežiūros
institucijos įsipareigojimus, susijusius su laikinojo administratoriaus
veiksmais tretiesiems asmenims padarytos žalos atlyginimu, kiek tai
neprieštarauja Lietuvos Respublikos civilinio kodekso normoms. Bet kuriuo
atveju laikinasis administratorius neatsako už žalą, atsiradusią dėl veiksmų,
atliktų vadovaujantis priežiūros institucijos duotais nurodymais. Tokiu atveju
už padarytą žalą, kai yra įstatymuose nustatytos sąlygos, atsako priežiūros
institucija. Laikinasis administratorius savo nuožiūra turi teisę pasitelkti
paslaugų teikėjų (įskaitant teisės, apskaitos, audito, valdymo konsultantus),
reikalingų tam, kad būtų galima tinkamai atlikti savo funkcijas. Atlyginimas ir
kitos išlaidos (įskaitant išlaidas paslaugų teikėjams) laikinajam
administratoriui ir jo padėjėjams, atsižvelgiant į laikinojo administratoriaus
veiklos mastą, kvalifikaciją, veiklos terminus, nustatomi sutartyje, sudaromoje
tarp priežiūros institucijos ir laikinojo administratoriaus. Atlyginimas ir
išlaidos (įskaitant išlaidas paslaugų teikėjams) išmokami iš kredito unijos
lėšų prieš bet kokius kitus kredito unijos mokėjimus. Tuo atveju, jeigu
administruojamai kredito unijai iškeliama bankroto byla, mokėjimai laikinajam
administratoriui išmokami prieš bet kokius kitus kredito unijos mokėjimus. Tuo
atveju, jeigu kredito unija laikinajam administratoriui nesumoka laiku,
laikinajam administratoriui privalo sumokėti priežiūros institucija, kuri tuo
metu turi teisę reikalauti sumokėtų sumų iš kredito unijos. Laikinuoju
administratoriumi negali būti paskirtas priežiūros institucijos darbuotojas.“
12 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas
1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2018 m. birželio 15 d.
2. Priežiūros institucija iki 2018 m. birželio 14 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.
3. Kredito unijos vadovai, paskirti iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos, atitinkantys Lietuvos Respublikos kredito unijų įstatymo 27 straipsnio, galiojusio iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos, nurodytus reputacijos, kvalifikacijos ir patirties reikalavimus, įsigaliojus šiam įstatymui laikomi atitinkančiais šio įstatymo 1 straipsniu pakeistame Lietuvos Respublikos kredito unijų įstatymo 27 straipsnyje nurodytus reikalavimus, jeigu įsigaliojus šiam įstatymui neatsiranda aplinkybių, nustatytų kartu su šiuo įstatymu įsigaliosiančio Lietuvos Respublikos bankų įstatymo 34 straipsnio 12 ir 13 dalyse.
4. Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos pradėtos, bet nebaigtos poveikio priemonių taikymo procedūros vykdomos pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos galiojusias Lietuvos Respublikos kredito unijų įstatymo nuostatas.
Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.
Respublikos Prezidentas