LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS rinkimų kodekso 76, 81 IR 85 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO KONSTITUCINIO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2023-10-03 Nr. XIVP-2696(2)

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Atkreiptinas dėmesys į tai, kad Rinkimų kodekso (RK) 176 straipsnio 6 dalyje mandato netekimas arba įgaliojimų nutrūkimas, kaip žinomai neteisingos (tikrovės neatitinkančios) informacijos pateikimo kandidato anketoje teisinis padarinys, yra tiesiogiai siejamas, be kita ko, su šio kodekso 76 straipsnio 1 dalies 11 punkte nustatytų reikalavimų pažeidimu (t. y. šiame punkte nurodytos informacijos nuslėpimu). Atsižvelgiant į tai, siekiant teisinio reguliavimo nuoseklumo ir aiškumo, RK 76 straipsnio 1 dalies 11 punkte neturėtų būti nustatomi tokie reikalavimai, kurių pažeidimas nesukeltų RK 176 straipsnio 6 dalyje nustatytų teisinių padarinių. Pagal Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto patobulintą projektą, reikalavimo kandidato anketoje nurodyti buvusią narystę komunistų partijoje ir eitas pareigas joje neįvykdymas nesukeltų šių teisinių padarinių, todėl šį reikalavimą derėtų nustatyti ne šio kodekso 76 straipsnio 1 dalies 11 punkte (kuriame yra nustatyta pareiga kandidato anketoje nurodyti informaciją apie sąmoningą bendradarbiavimą su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis ir kuris yra tiesiogiai minimas RK 176 straipsnio 6 dalyje), o kitame, atskirame punkte.

2.    Projekto 1 straipsnio 2 dalimi teikiamo RK 76 straipsnio 1 dalies 11 punkto pirmame sakinyje skliaustuose pateikta partijos pavadinimo dalis turėtų būti nurodyta tuo pačiu linksniu kaip ir kita to paties pavadinimo dalis (žodį „partijoje“ reikėtų pakeisti žodžiu „partijos“).

3.    Kadangi pagal projekto 1 straipsnio 3 dalyje siūlomą RK 76 straipsnio 6 dalies antrąją nuostatą rinkimų komisijos leidžiamame plakate turėtų būti žymima tik tai, kad kandidatas yra ėjęs tam tikras pareigas komunistų partijoje (o ne vien buvęs šios partijos nariu), siekiant teisinio aiškumo reikėtų patikslinti formuluotę „Jeigu kandidatas anketoje nurodo, kad yra buvęs komunistų partijos nariu ir (ar) ėjęs pareigas joje“, vietoj jos įrašant „Jeigu kandidatas anketoje nurodo, kad yra ėjęs pareigas komunistų partijoje“.

4.    Projekto 2 straipsniu teikiamoje RK 81 straipsnio 8 dalyje vietoj žodžių „šiuo aspektu“ įrašytini žodžiai „atitinkamu aspektu“.

5.    Projekto 3 straipsniu teikiamas siūlymas RK 85 straipsnio 1 dalies 1 punkte vietoj  formuluotės „ar kandidatas neturi nebaigtos atlikti teismo nuosprendžiu paskirtos bausmės“ įrašyti formuluotę „ar kandidatas neturi nebaigtos atlikti teismo paskirtos bausmės ir (ar) baudžiamojo poveikio priemonės“ neturėtų būti šio projekto dalykas, nes siūlomas pakeitimas sistemiškai nesusijęs su kitomis šio projekto nuostatomis, o su juo sistemiškai susiję kiti pakeitimai yra siūlomi kitu projektu Nr. XIVP-2706(3), taigi priėmus aptariamą pakeitimą, bet nepriėmus projektu Nr. XIVP-2706(3) teikiamų pakeitimų, teisinis reguliavimas taptų nenuoseklus ir nedarnus. Atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad vertinamu projektu teikiamų RK pakeitimų įsigaliojimas numatytas 2023 m. lapkričio 10 d., o projekte Nr. XIVP-2706(3) juo teikiamų pakeitimų įsigaliojimo data nenumatyta. Palyginus šiais projektais teikiamus to paties RK 85 straipsnio 1 dalies 1 punkto pakeitimus su galiojančia jo redakcija bei tarpusavyje ir atsižvelgus į numatytą skirtingą šių projektų įsigaliojimo laiką, darytina prielaida, kad vertinamas projektas ir jo lyginamasis variantas parengti ne galiojančios redakcijos, o projekto Nr. XIVP-2706(3) pagrindu, preziumuojant ankstesnį juo teikiamų pakeitimų įsigaliojimą, nors projektai gali būti rengiami tik jau priimtų įstatymų, o ne jų projektų teksto pagrindu.

Atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad projekto 1 straipsnio 1 dalimi teikiama RK 76 straipsnio 1 dalies 7 punkto nuostata yra identiška to paties punkto nuostatai, teikiamai projektu Nr. XIVP-2709(3).

Pažymėtina, kad tokia teisėkūros praktika, kai vienu metu skirtingais projektais teikiami sutampantys tų pačių įstatymo ar kito teisės akto nuostatų pakeitimai nėra apjungiami į vieną projektą, ir taip sudaromos prielaidos tapačius pakeitimus priimti keliais skirtingais įstatymais, taip pat tokia teisėkūros praktika, kai sistemiškai susiję to paties įstatymo ar kito teisės akto pakeitimai teikiami išskaidyti į atskirus projektus, neužtikrinama būsimo teisinio reguliavimo darna, jo vientisumas ir nuoseklumas.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

O. Buišienė, tel. +370 5 209 6160, el. p. [email protected]

V. Staugaitytė, tel. +370 5 209 6898, el. p. [email protected]