PASIŪLYMAS

DĖL
LIETUVOS RESPUBLIKOS 

ŽMONIŲ UŽKREČIAMŲJŲ LIGŲ PROFILAKTIKOS IR KONTROLĖS ĮSTATYMO

NR. I-1553 18 IR 40 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMAS

XIVP-912(2)

2021-10-14

Vilnius

 

Eil. Nr.

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

 

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

18

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Argumentai:

  Testavimas ir ankstyva diagnostika yra viena iš svarbiausių pandemijos valdymo priemonių. Gyventojų tikslinis ir profilaktinis testavimas, darbuotojų profilaktinis testavimas gali padėti kuo anksčiau nustatyti asmenis, užsikrėtusius koronaviruso infekcija, juos izoliuoti ir išaiškinti bei izoliuoti su sergančiuoju asmeniu sąlytį turėjusius asmenis, taip sumažinant viruso išplitimo galimybę. Tačiau tiek vien nepaskiepytų asmenų testavimas, nėra pakankamas, kad būtų galima apsaugoti nuo užsikrėtimo ar suvaldyti viruso plitimą visuomenėje, būtina testuoti visus darbuotojus ir nemokamai. Nevaldomas Covid-19 plitimas parodė, kad Vyriausybės taktika galimybių paso pagalba suteikti privilegijas vakcinuotiems asmenims ir leidimą nesisaugoti sukūrė netikrą saugumo jausmą, kuris prisidėjo prie viruso plitimo ir vakcinuotų asmenų ligų bei mirčių. Lietuvos Respublikos Sveikatos ministerija pabrėžia, kad Kadangi virusas yra naujas, šiuo metu nėra pakankamai žinių, kiek laiko po vakcinacijos išliks imunitetas, taip pat neaišku, ar bus reikalinga reguliari revakcinacija. Taip pat Sveikatos apsaugos ministerija skelbė, kad vakcinos nuo koronaviruso (COVID-19) apsaugo nuo simptominės COVID-19 ligos ir, svarbiausia, nuo jos sunkių formų bei mirties, tačiau paskiepyti žmonės gali užsikrėsti ir patys, nejausdami jokių infekcijos požymių kurį laiką būti tyliais viruso nešiotojais ir platinti virusą kitiems asmenims. Žmonių užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės įstatymo Nr. I-1553 18, 37 ir 40 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu siūloma numatyti prievolę, kad darbuotojai patys turėtų susimokėti už testavimą, tačiau toks reguliavimas neskatins darbuotojus ir kitus gyventojus  testuotis, todėl siekiant suvaldyti pandemiją būtina suteikti galimybę visiems Lietuvos gyventojams nemokamai testuotis nuo užkrečiamųjų ligų, dėl kurių yra paskelbta valstybės lygio ekstremalioji situacija ir (ar) karantinas.

 

Pasiūlymas:

 

Pakeisti projekto 1 straipsnį  ir jį išdėstyti taip:

1 straipsnis. 18 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 18 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

,,7. Išlaidas už periodinius sveikatos patikrinimus ir vidutinį darbo užmokestį darbuotojams už sveikatos patikrinimams sugaištą laiką apmoka darbdavys, o už sveikatos patikrinimą prieš pradedant dirbti – darbuotojas, jeigu kituose įstatymuose nenumatyta kitaip. Visų Lietuvos gyventojų Darbuotojų, dirbančių ar vykdančių veiklą, nurodytą Darbų ir veiklos sričių, kuriose leidžiama dirbti darbuotojams, pasitikrinusiems ir (ar) periodiškai besitikrinantiems, ar neserga užkrečiamąja liga, dėl kurios yra paskelbta valstybės lygio ekstremalioji situacija ir (ar) karantinas, sąraše, sveikatos patikrinimai dėl užkrečiamosios ligos, dėl kurios Vyriausybė yra paskelbusi valstybės lygio ekstremaliąją situaciją ir (ar) karantiną visoje Lietuvos Respublikos teritorijoje, kai Vyriausybės nutarime dėl valstybės lygio ekstremaliosios situacijos ir (ar) karantino visoje Lietuvos Respublikos teritorijoje paskelbimo (toliau – Vyriausybės nutarimas) nurodytos vakcinos (toliau – vakcina) yra prieinamos, finansuojami valstybės biudžeto lėšomis Vyriausybės nustatyta tvarka darbuotojo lėšomis arba darbdavio sprendimu – darbdavio lėšomis, išskyrus atvejus, kai darbuotojai negali pasiskiepyti dėl medicininių kontraindikacijų, nurodytų sveikatos apsaugos ministro patvirtintame medicininių kontraindikacijų sąraše (toliau – medicininės kontraindikacijos). Darbuotojų, nurodytų šio straipsnio 2 dalyje, ir darbuotojų, negalinčių pasiskiepyti dėl medicininių kontraindikacijų, sveikatos patikrinimai dėl užkrečiamosios ligos, dėl kurios Vyriausybė yra paskelbusi valstybės lygio ekstremaliąją situaciją ir (ar) karantiną visoje Lietuvos Respublikos teritorijoje, finansuojami valstybės biudžeto lėšomis Vyriausybės nustatyta tvarka.

 

2.

3

 

Argumentai:

  Testavimas ir ankstyva diagnostika yra viena iš svarbiausių pandemijos valdymo priemonių. Gyventojų tikslinis ir profilaktinis testavimas, darbuotojų profilaktinis testavimas gali padėti kuo anksčiau nustatyti asmenis, užsikrėtusius koronaviruso infekcija, juos izoliuoti ir išaiškinti bei izoliuoti su sergančiuoju asmeniu sąlytį turėjusius asmenis, taip sumažinant viruso išplitimo galimybę. Tačiau tiek vien nepaskiepytų asmenų testavimas, nėra pakankamas, kad būtų galima apsaugoti nuo užsikrėtimo ar suvaldyti viruso plitimą visuomenėje, būtina testuoti visus darbuotojus ir nemokamai. Nevaldomas Covid-19 plitimas parodė, kad Vyriausybės taktika galimybių paso pagalba suteikti privilegijas vakcinuotiems asmenims ir leidimą nesisaugoti sukūrė netikrą saugumo jausmą, kuris prisidėjo prie viruso plitimo ir vakcinuotų asmenų ligų bei mirčių. Lietuvos Respublikos Sveikatos ministerija pabrėžia, kad Kadangi virusas yra naujas, šiuo metu nėra pakankamai žinių, kiek laiko po vakcinacijos išliks imunitetas, taip pat neaišku, ar bus reikalinga reguliari revakcinacija. Taip pat Sveikatos apsaugos ministerija skelbė, kad vakcinos nuo koronaviruso (COVID-19) apsaugo nuo simptominės COVID-19 ligos ir, svarbiausia, nuo jos sunkių formų bei mirties, tačiau paskiepyti žmonės gali užsikrėsti ir patys, nejausdami jokių infekcijos požymių kurį laiką būti tyliais viruso nešiotojais ir platinti virusą kitiems asmenims. Žmonių užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės įstatymo Nr. I-1553 18, 37 ir 40 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu siūloma numatyti prievolę, kad darbuotojai patys turėtų susimokėti už testavimą, tačiau toks reguliavimas neskatins darbuotojus ir kitus gyventojus  testuotis, todėl siekiant suvaldyti pandemiją būtina suteikti galimybę visiems Lietuvos gyventojams nemokamai testuotis nuo užkrečiamųjų ligų, dėl kurių yra paskelbta valstybės lygio ekstremalioji situacija ir (ar) karantinas.

 

Pasiūlymas:

 

Pakeisti projekto 3 straipsnį  ir jį išdėstyti taip:

„2 straipsnis. 40 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 40 straipsnio 2 punktą ir jį išdėstyti taip:

„2) valstybės lygio ekstremaliosios situacijos, paskelbtos dėl užkrečiamosios ligos, karantino ir (ar) riboto karantino, kurie nustatomi pagal šį Įstatymą ir kitus teisės aktus, priemonių taikymas žmonėms, jų sveikatos patikrinimai, išskyrus šio įstatymo 18 straipsnio 7 dalyje nurodytais atvejais, kai sveikatos patikrinimai finansuojami darbuotojo lėšomis arba darbdavio sprendimu – darbdavio lėšomis, mikrobiologiniai tyrimai, ypač pavojingų užkrečiamųjų ligų imunoprofilaktika, izoliavimas, atliekami Lietuvos Respublikos ir (ar) tarptautinės teisės aktų nustatyta tvarka;““

 

3.

 

 

Argumentai:

Vadovaujantis Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 20 str. 4 d. Teisės aktai, keičiantys ar nustatantys naują ūkio subjektų veiklos ar jos priežiūros teisinį reguliavimą, paprastai įsigalioja gegužės 1 dieną arba lapkričio 1 dieną, tačiau visais atvejais ne anksčiau kaip po trijų mėnesių nuo jų oficialaus paskelbimo dienos. Ši nuostata netaikoma, kai teisinis reguliavimas nustatomas arba keičiamas pagal Europos Sąjungos teisės aktuose nustatytus įpareigojimus, Lietuvos Respublikos tarptautinių sutarčių reikalavimus, taip pat kai nustatomas ūkio subjektams palankesnis teisinis reguliavimas. T.y. šio įstatymo įsigaliojimo data turėtų būti ne gruodžio 1 d., o gegužės 1 d., nes pagal šį įstatymą sukuriamos naujos pareigos verslui, nėra įgyvendinama ES teisės aktuose nustatyti įsipareigojimai ir šiuo metu jau yra spalio 07 d. Todėl gruodžio 1 d. pasirinkimas yra netinkamas ir pažeidžia dviejų datų taisyklę 

 

Pasiūlymas:

 

Pakeisti projekto 3 straipsnį  ir jį išdėstyti taip:

3 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrius šio straipsnio 2 dalį,  įsigalioja 2021 m. gruodžio 1 d. įsigalioja 2022 m. gegužės 1 d.

2. Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministras iki 2021 m. lapkričio 30 d.  2022 m. balandžio 30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

 

 

Teikia:

Seimo nariai                                             Valius Ąžuolas

Aušrinė Norkienė

Guoda Burokienė

Ligita Girskienė

Aurelijus Veryga

Gintautas Kindurys

Deividas Labanavičius

Rimantė Šalaševičiūtė

Jonas Jarutis