2016-12-21

 

 

 

 

PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS GYVENTOJŲ PAJAMŲ MOKESČIO ĮSTATYMO      NR. IX-1007 17 IR 21 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO                       NR. XIIIP-112(2)

 

 Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Straipsnis

Straipsnio dalis

Punktas

2

 

 

ARGUMENTAI:

Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo Nr. IX-1007 17 ir 21 straipsnio pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIIIP-112(2) siūloma nustatyti maksimalią 1000 eurų gyvybės draudimo ir pensijų kaupimo įmokų sumą, kuriai būtų taikomas valstybės skatinimas. Siūloma nustatyti, kad šis įstatymo pakeitimas įsigaliotų jau 2017 m. sausio 1 d. ir būtų taikomas ir iki įstatymo pakeitimo įsigaliojimo sudarytoms gyvybės draudimo ir pensijų kaupimo sutartims.

Įstatymo projekte numatyta, kad lengvatos apribojimas taikomas tiek galiojančioms, tiek ir naujai sudaromoms gyvybės draudimo sutartims. Manome, kad lengvatos taikymo apribojimas galiojančioms sutartims pažeidžia teisėtus šias sutartis sudariusių asmenų lūkesčius dėl šių priežasčių:

-          pagal Europos Žmogaus Teisių Teismo praktiką, galiojantis teisinis reguliavimas yra pripažįstamas teisėtų lūkesčių pagrindu, t.y. asmuo gali pagrįstai tikėtis, kad asmeniui sudarant tam tikrą sandorį galiojantis teisinis reguliavimas nebus pakeistas tam sandoriui;

-          2001 m. liepos 12 d. nutarime Konstitucinis Teismas yra pasisakęs, kad: „Vienas iš esminių Konstitucijoje įtvirtinto teisinės valstybės principo elementų yra teisinio saugumo principas. Jis reiškia valstybės pareigą užtikrinti teisinio reguliavimo tikrumą ir stabilumą, apsaugoti teisinių santykių subjektų teises, taip pat įgytas teises, gerbti teisėtus interesus bei teisėtus lūkesčius. <...> teisinį reguliavimą galima keisti tik laikantis iš anksto nustatytos tvarkos ir nepažeidžiant Konstitucijos principų ir normų, būtina inter alia laikytis principo lex retro non agit, teisinio reguliavimo pataisomis negalima paneigti asmens teisėtų interesų ir teisėtų lūkesčių, turi būti užtikrinamas jurisprudencijos tęstinumas“;

-          įstatymo projekto teisėtumas grindžiamas Konstitucinio Teismo 2015-09-22 nutarimu Nr. KT24-N14/2015. Pažymėtina, kad minėtame nutarime teisėtų lūkesčių principas nėra analizuojamas. Priešingai, šiame nutarime Konstitucinis teismas pažymi, kad teisinis reguliavimas negali pažeisti teisėtų lūkesčių, teisinio aiškumo, tikrumo, saugumo principų (inter alia 2006 m. gruodžio 21 d., 2015 m. gegužės 14 d. nutarimai);

-          pagal Europos Žmogaus Teisių Teismo praktiką, ilgą laiką egzistuojanti sisteminė situacija taip pat laikoma teisėtų lūkesčių pagrindu.  Vienas iš daugelio pavyzdžių galėtų būti lengvatos panaikinimas palūkanoms už kreditus būstui. Ji nebuvo panaikinta iki 2009-01-01 sudarytoms būsto kredito sutartims, t.y. lengvata asmenys gali naudotis visą kredito sutarties galiojimo laiką. Tokio paties principo taikymo teisėtai tikisi ir asmenys, sudarę gyvybės draudimo sutartis;

-          Draudimo įstatymo 116 straipsnis numato reikalavimą prieš sudarant gyvybės draudimo sutartį pateikti raštu esminę informaciją apie draudimo sutartims taikomą apmokestinimo tvarką;

-                                         Už 2015 metus pagal visas Gyventojų pajamų mokesčio įstatyme numatytas galimas iš pajamų atimti išlaidas iki 100 eurų susigrąžino 143 tūkstančiai gyventojų, nuo 100 iki 300 eurų – 80 tūkstančių, daugiau kaip 300 eurų – 14 tūkstančių gyventojų. Taigi, įvedus 150 eurų maksimalią susigrąžintiną sumą, arba kitaip tariant, 1000 eurų maksimalią išlaidų sumą, kuriai taikoma lengvata, būtų pažeisti teisėti lūkesčiai apie 50 tūkstančių gyventojų, kurie nebegalėtų pasinaudoti lengvata pilna apimtimi.

Atsižvelgiant į tai, siūlome Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo Nr. IX-1007 17 ir 21 straipsnio pakeitimo įstatymo projekte Nr. XIIIP-112(2) nustatyti, kad šis pakeitimas taikomas tik po šio įstatymo įsigaliojimo sudarytoms gyvybės draudimo sutartims, o įstatymo pakeitimas įsigalioja ne anksčiau kaip po 6 mėnesių po paskelbimo.

 

PASIŪLYMAS:

1 straipsnis. 21 straipsnio pakeitimas

Papildyti 21 straipsnio 3 dalį:

 „3. Bendra atimamų išlaidų, nurodytų šio straipsnio 1 dalyje, suma negali viršyti 25 procentų apmokestinamųjų pajamų, kurioms taikomas šio Įstatymo 6 straipsnio 1 dalyje nustatytas pajamų mokesčio tarifas, sumos, apskaičiuotos šio Įstatymo 16 straipsnio 1 dalyje nustatyta tvarka, atėmus 16 straipsnio 1 dalies 1–5 punktuose nurodytas sumas. Šio straipsnio 1 dalies 1 ir 2 punktuose nurodytų išlaidų suma pagal gyvybės draudimo sutartis arba pensijų kaupimo sutartis, sudarytas arba pratęstas 2017 m. sausio 1 d. ir vėliau, bet kokiu atveju negali viršyti 1 000 eurų per mokestinį laikotarpį.“

 

3.

 

 

ARGUMENTAI:

Įstatymo projekto nuostatos įsigaliotų 2017 m. sausio 1 d. Siūloma data prieštarautų Teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje bei Mokesčių administravimo įstatymo 3 straipsnio 3 dalyje įtvirtintam principui, pagal kurį Lietuvos Respublikos Seimas turi užtikrinti, kad Lietuvos Respublikos mokesčių įstatymai, nustatantys naują mokestį, naują mokesčio tarifą, mokesčio lengvatą, sankcijas už mokesčių įstatymų pažeidimus arba iš esmės pakeičiantys apmokestinimo tam tikru mokesčiu tvarką ar apmokestinimo teisinio reglamentavimo bei taikymo principus, turėtų įsigalioti ne anksčiau kaip 6 mėnesiai nuo jų paskelbimo dienos.

 

PASIŪLYMAS:

3 straipsnis. Įstatymas įsigaliojimas ir taikymas 

1. Šis įstatymas įsigalioja 2017 m. liepos 1 d.

2. Šio įstatymo nuostatos taikomos apskaičiuojant ir deklaruojant 2017 metų ir vėlesnių mokestinių laikotarpių pajamas.“

 

 

 

 

Teikia:                  

Seimo nariai                                                                                               Andrius Kubilius                   

 

 

Mykolas Majauskas