LIETUVOS RESPUBLIKOS

NEFORMALIOJO SUAUGUSIŲJŲ ŠVIETIMO IR TĘSTINIO MOKYMOSI ĮSTATYMO NR. VIII-822 10 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

1.      Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai

Lietuvos Respublikos neformaliojo suaugusiųjų švietimo ir tęstinio mokymosi įstatymo Nr. VIII-822 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (toliau – Įstatymo projektas) parengtas, siekiant patikslinti šiuo metu galiojančio Lietuvos Respublikos neformaliojo suaugusiųjų švietimo ir tęstinio mokymosi įstatymo (toliau – Įstatymas) 10 straipsnio nuostatas. Įstatymo 10 straipsnio 2 dalyje suteikiami Vyriausybei įgaliojimai, pasikonsultavus su Lietuvos neformaliojo suaugusiųjų švietimo taryba, patvirtinti neformaliojo suaugusiųjų švietimo ir tęstinio mokymosi kokybės gerinimo, veiklos įsivertinimo, išorinio vertinimo, dalyvių pažangos ir pasiekimų įsivertinimo, finansuojamų iš valstybės ir (arba) savivaldybių biudžetų lėšų, kokybės užtikrinimo tvarką (toliau - tvarka).

Viena vertus, atsižvelgiant į Įstatymo 10 straipsnio 2 dalies formuluotę, tvarka turėtų užtikrinti ne tik teikiamų paslaugų, bet ir nurodytų kokybės užtikrinimo priemonių, finansuojamų iš valstybės ir (arba) savivaldybių biudžeto lėšų, kokybę. Be to, pagal Įstatymo 10 straipsnio 2 dalies formuluotę, tvarka turėtų būti taikoma tais atvejais, kai kokybės gerinimo, veiklos įsivertinimo, išorinio vertinimo, dalyvių pažangos ir pasiekimų įsivertinimo priemonės finansuojamos iš valstybės ir (arba) savivaldybių biudžetų.

Kita vertus, Įstatymo nuostata yra perteklinė ir tikslintina, nes švietimo ir tęstinio mokymosi kokybės gerinimą, veiklos įsivertinimą, išorinį vertinimą, dalyvių pažangos ir pasiekimų įsivertinimą reglamentuoja Švietimo, Profesinio mokymo, Mokslo ir studijų įstatymai.

 

2.  Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai

            Įstatymo projekto iniciatoriai – Seimo narė Audronė Pitrėnienė

 

3.  Kaip šiuo metu yra reguliuojami Įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai

Šiuo metu Švietimo įstatymo 37 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad už švietimo kokybę atsako švietimo teikėjas ir savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija (dalyvių susirinkimas), neformaliojo švietimo kokybę, įskaitant ir formalųjį švietimą papildančio ugdymo kokybę, valstybė užtikrina iš dalies. Švietimo įstatymo 37 straipsnio 5 dalyje nustatyta, kad mokyklos veiklos įsivertinimo sritis, atlikimo metodiką pasirenka mokyklos taryba, ji analizuoja įsivertinimo rezultatus ir priima sprendimus dėl veiklos tobulinimo. Švietimo įstatymo 37 straipsnio 6 dalyje nustatyta, kad neformaliojo švietimo mokyklų veiklos išorinio vertinimo tvarką nustato valstybinės ir savivaldybės mokyklos savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija (dalyvių susirinkimas), kitų mokyklų – savininkas (dalyvių susirinkimas). Švietimo įstatymo 38 straipsnis reglamentuoja mokymosi pasiekimų vertinimą.

Mokslo ir studijų įstatymo 40 ir 41 straipsniai reglamentuoja mokslo ir studijų kokybės užtikrinimą bei vidinį mokslo ir studijų institucijų veiklos kokybės užtikrinimą.

Profesinio mokymo įstatymo 18 straipsnis reglamentuoja kokybės užtikrinimą, vidinį ir išorinį vertinimą bei stebėseną.

 

4.         Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Įstatymo projektu siūloma įstatymo lygmeniu įtvirtinti pagrindines suaugusiųjų neformaliojo švietimo ir tęstinio mokymosi kokybės užtikrinimo nuostatas ir kokybės užtikrinimo sritis, atsisakant Įstatymą įgyvendinančio teisės akto, t. y. Neformaliojo suaugusiųjų švietimo ir tęstinio mokymosi kokybės gerinimo, veiklos įsivertinimo, išorinio vertinimo, dalyvių pažangos ir pasiekimų įsivertinimo, finansuojamų iš valstybės ir (arba) savivaldybių biudžetų lėšų, kokybės užtikrinimo tvarkos aprašo, parengimo, kadangi tai reglamentuoja taip pat ir Švietimo, Profesinio mokymo, Mokslo ir studijų įstatymai.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant Įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto Įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Priėmus Įstatymo projektą, neigiamų pasekmių nenumatoma.
 

6.   Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

Priimtas Įstatymo projektas neigiamos įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai neturės. 
 

7.  Kaip  įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Priimtas Įstatymo projektas įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai neturės.
 

8.  Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

Priėmus Įstatymo projektą, pakeisti, panaikinti ar priimti naujų teisės aktų nereikės.

 

9.  Ar Įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o Įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos ir Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas. 
 

10.  Ar Įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus

Įstatymo projektas neprieštarauja Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisei. 
 

11.  Jeigu Įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, - kas ir kada juos turėtų priimti

Įstatymui įgyvendinti priimti naujų teisės aktų nereikės.

 

12.  Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)

Įstatymui įgyvendinti papildomų valstybės biudžeto lėšų nereikės. 
 

13.  Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai, rekomendacijos ir išvados

Rengiant Įstatymo projektą, specialistų vertinimų, rekomendacijų ir išvadų negauta.

 

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis

Reikšminiai Įstatymo projekto žodžiai, kurių reikia jam įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal Europos žodyną „Eurovoc“: neformaliojo suaugusiųjų švietimo ir tęstinio mokymosi kokybė, įsivertinimas, išorinis vertinimas, stebėsena, tyrimai.
 

15.  Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

Kitų pagrindimų ir paaiškinimų nėra.

 

Teikia                                                                                                         

Seimo nariai                                                                                               Raimundas Paliukas

 

                                                                                                                   Audronė Pitrėnienė