Projekto
lyginamasis variantas
LIETUVOS RESPUBLIKOS
ŠILUMOS ŪKIO ĮSTATYMO NR. IX-1565
2, 3, 6, 7, 8, 81, 9, 10 IR 33 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMAS
2019 m. d. Nr.
Vilnius
1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 2 straipsnio 17 dalį ir ją išdėstyti taip:
„17. Konkurencinis šilumos vartotojas – šilumos vartotojas, esantis šilumos tiekimo konkurencinėje zonoje, nustatytoje savivaldybės tarybos patvirtintame specialiajame šilumos ūkio veiksmų plane, arba kitas Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos nustatytas šilumos vartotojas, suvartojantys daugiau kaip 1 procentą šilumos tiekėjo per praėjusius kalendorinius metus realizuoto šilumos kiekio. Šiems vartotojams šilumos kaina nustatoma individualių sąnaudų principu.“.
2. Pakeisti 2 straipsnio 19 dalį ir ją išdėstyti taip:
„19. Nacionalinė šilumos Šilumos ūkio plėtros
programa priemonės – Vyriausybės tvirtinamas nacionalinio lygmens
strateginio planavimo dokumentas, kuriuo atsižvelgiant į Nacionalinę
energetinės nepriklausomybės strategiją yra nustatomos Nacionaliniame
pažangos plane nustatytus valstybės
energetikos politikos pažangos uždavinius įgyvendinančios
nacionalinių plėtros programų priemonės, apimančios
ilgalaikės ir kompleksinės šilumos gamybos, bendros šilumos
ir elektros energijos gamybos (kogeneracijos) bei šilumos perdavimo plėtros ir
modernizavimo kryptys krypčių bei,
įgyvendinimo priemonės priemones valstybės
teritorijoje.“.
2. Pakeisti 2 straipsnio 50 dalį ir ją išdėstyti taip:
„50.
Šilumos ūkio specialusis veiksmų planas – savivaldybių specialiojo planavimo dokumentas, kuriame, vertinant įgyvendinant
Nacionalinėje šilumos ūkio plėtros programoje numatytais sprendiniais
ir priemonėmis priemones, nustatomos esamos ir planuojamos
naujos šilumos vartotojų teritorijos, nurodomi galimi ir alternatyvūs šildymo
būdai, tenkinant šilumos vartotojų poreikius mažiausiomis sąnaudomis ir
neviršijant leidžiamo neigiamo poveikio aplinkai.“.
2 straipsnis. 3 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 3 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Konkurencija tarp alternatyvių energijos rūšių
tiekėjų, tenkinant šilumos vartotojų poreikius, įgyvendinama atsižvelgiant į Nacionalinėje
šilumos ūkio plėtros programoje priemones ir šilumos ūkio
specialiuosiuose veiksmų planuose nustatytus tikslus ir priemones veiksmus,
nustatant vartotojų šilumos poreikių tenkinimą jiems mažiausiomis sąnaudomis,
užtikrinant saugų tiekimą ir neviršijant leidžiamo neigiamo poveikio aplinkai
bei įvertinant išorines sąnaudas, taip pat kitomis šio įstatymo nustatytomis
priemonėmis. Šilumos vartotojai turi teisę pasirinkti alternatyvių energijos
rūšių šilumos tiekėjus, įsirengti vietinę šildymo sistemą, jeigu tai
neprieštarauja teritorijų planavimo dokumentams.“.
3 straipsnis. 6 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 6 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1.
Šilumos taryba yra kolegiali, patariamojo balso teisę turinti ir visuomeniniais
pagrindais veikianti su šilumos ūkiu tiesiogiai susijusių institucijų ir
organizacijų (įskaitant vartotojų teises ginančias nevyriausybines
organizacijas) atstovų grupė, teikianti energetikos ministrui pasiūlymus
svarbiais valstybės šilumos ūkio strategijos klausimais.“.
4 straipsnis. 7 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 7 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„7
straipsnis. Nacionalinė šilumos ūkio plėtros programa Šilumos
ūkio planavimas nacionalinėse plėtros programose.
Energetikos
ministerija, atlikusi didelio naudingumo kogeneracijos ir efektyvaus
centralizuoto šilumos tiekimo plėtros galimybių vertinimą ir atsižvelgdama į Nacionalinę
energetinės nepriklausomybės strategiją Nacionaliniame pažangos plane
nustatytus valstybės energetikos politikos strateginius
tikslus ir (arba) pažangos uždavinius, rengia ir
teikia Vyriausybei tvirtinti nacionalines plėtros programas, kuriose suplanuojamos
šilumos ūkio priemonės Nacionalinę šilumos ūkio plėtros programą,
organizuoja, koordinuoja ir kontroliuoja jų įgyvendinimą. Nacionalinėje šilumos
ūkio plėtros Šiose nacionalinėse plėtros programoje programose
nustatoma suplanuojama:
1)
šilumos ūkio plėtros ir modernizavimo priemonės bei techniniai sprendiniai,
įskaitant reikalavimus dėl alternatyvių energijos ar kuro rūšių naudojimo bei
jų proporcijų, šilumos įrenginių galių ir jų įrengimo terminų bei nuostolių
lygio šilumos perdavimo tinkluose;
2) optimalus energijos ar kuro rūšių panaudojimo šilumos ar elektros energijos gamybai bei bendrai šilumos ir elektros energijos gamybai (kogeneracijai) plėtros modelis, šilumos gamybos įrenginių diegimo poreikis ir potencialas atskirose savivaldybėse;
3) teritorijos, kuriose šilumos poreikis turi būti užtikrintas iš atliekinės šilumos, šilumos, pagamintos iš komunalinių atliekų ir (ar) didelio naudingumo kogeneracijos būdu;
4) investicijų apimtys, finansavimo poreikis ir finansavimo šaltiniai į šilumos ūkio plėtrą ir modernizavimą;
5)
šilumos ūkio plėtros ir modernizavimo priemonių ir sprendinių įgyvendinimo
būdai, formos (savivaldybės ar jos valdomos įmonės vykdomi projektai,
investicijos viešojo ir privataus sektoriaus partnerystės ir (ar) koncesijų
pagrindais, konkursai, investicijos, atliekamos privačia iniciatyva, ar kiti
būdai), planas, grafikas ir terminai;
6)
savivaldybėms ar jų įmonėms nuosavybės arba patikėjimo teise priklausanti
infrastruktūra ir turtas, kuris savivaldybės tarybos sprendimu, o tokio
sprendimo nepriėmus per nustatytą terminą, – atskiru įstatymu turi būti
perduotas valstybės nuosavybėn, siekiant užtikrinti numatytų šilumos ūkio
plėtros ir modernizavimo priemonių bei sprendinių tinkamą įgyvendinimą;
7)
kitos sąlygos, būtinos nustatytų ilgalaikės ir kompleksinės šilumos gamybos,
bendros šilumos ir elektros energijos gamybos (kogeneracijos) bei šilumos
perdavimo plėtros ir modernizavimo krypčių bei šilumos
ūkio įgyvendinimo priemonių atitinkamoje
valstybės teritorijoje užtikrinimui ir įgyvendinimui.
2. Nacionalinė šilumos ūkio plėtros programa rengiama 7 metų
laikotarpiui. Nacionalinė šilumos ūkio plėtros programa gali būti atnaujinama,
atsižvelgiant į šilumos gamybos ir perdavimo technologijų raidą, konkurencinę
aplinką, šilumos gamybos kainų tendencijas, aplinkos užterštumo pokyčius ir
kitus reikšmingus veiksnius.
3.
Nacionalinę šilumos ūkio plėtros programą pagal kompetenciją įgyvendina
valstybės, savivaldybių institucijos, įstaigos ir (ar) kiti nurodyti asmenys.
4.
Nacionalinės šilumos ūkio plėtros programos vykdymą koordinuoja ir jos įgyvendinimo
priežiūrą bei stebėseną atlieka Vyriausybės įgaliota institucija.
5.
Nacionalinės šilumos ūkio plėtros programos priemones ir sprendinius
įgyvendinantys asmenys, taip pat valstybės, savivaldybių institucijos ir
įstaigos pagal kompetenciją Energetikos ministerijos nustatyta tvarka teikia
informaciją apie Nacionalinėje šilumos ūkio plėtros programoje numatytų
priemonių ir sprendinių įgyvendinimą.“.
5 straipsnis. 8 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 8 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„8 straipsnis. Savivaldybių šilumos ūkio specialieji veiksmų planai
1.
Savivaldybės tvarko šilumos ūkį pagal savivaldybių tarybų patvirtintus šilumos
ūkio specialiuosius veiksmų planus. Specialiaisiais šilumos ūkio veiksmų
planais atitinkamoje savivaldybės teritorijoje yra įgyvendinama įgyvendinami
Nacionalinė energetinės nepriklausomybės strategija Nacionaliniame
pažangos plane nustatyti valstybės energetikos
politikos strateginiai tikslai ir (arba) pažangos uždaviniai ir nacionalinėse plėtros programose suplanuotos Nacionalinėje
šilumos ūkio plėtros programoje nustatyti sprendiniai ir priemonės.
2. Šilumos ūkio specialieji veiksmų planai rengiami pagal Teritorijų planavimo įstatymo, šio įstatymo ir aplinkos bei energetikos ministrų patvirtintas Šilumos ūkio specialiųjų planų rengimo taisykles.
3. Pagrindinis šilumos ūkio specialiojo veiksmų plano tikslas yra tenkinti vartotojų šilumos poreikius vartotojams mažiausiomis sąnaudomis ir neviršijant leidžiamo neigiamo poveikio aplinkai. Rengiant šilumos ūkio specialiuosius veiksmų planus, vadovaujamasi Aplinkos oro apsaugos įstatymo, Planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatymo nuostatomis dėl oro užterštumo ir urbanistiniais kriterijais (užstatymo tankis, pastatų aukštingumas, užstatymo specifika), taip pat kitais kriterijais, kurie nepažeidžia technologinio neutralumo principo. Šilumos ūkio specialiajame veiksmų plane nustatomos esamos ir planuojamos naujos šilumos vartotojų teritorijos ir pateikiami principiniai techniniai sprendimai dėl kiekvienai teritorijai nustatytų alternatyvių energijos ar kuro rūšių naudojimo, kad būtų patenkinami šios teritorijos vartotojų šilumos poreikiai.
4. Rengiant savivaldybės šilumos ūkio specialųjį veiksmų planą, dalyvauja jos teritorijoje esančios šilumos, elektros, dujų tiekimo įmonės ir kiti su šilumos ūkiu susiję subjektai bei šilumos vartotojų teises ginančios organizacijos. Rengiant ir tvirtinant šilumos ūkio specialiuosius veiksmų planus, negalima nepagrįstai trukdyti vartotojui pasirinkti norimą alternatyvią energijos ar kuro rūšį. Elektros, geoterminės energijos ir kiti ekologiškai švarūs šilumos šaltiniai galimi visoje savivaldybės teritorijoje.
5.
Šilumos ūkio specialieji veiksmų planai atnaujinami
ne rečiau kaip kas 7 metai, atsižvelgiant į Nacionalinėje
šilumos ūkio plėtros programoje numatytas priemones
ir sprendinius, taip pat šilumos gamybos ir
perdavimo technologijų raidą, konkurencinę aplinką, šilumos gamybos kainų
tendencijas, aplinkos užterštumo pokyčius ir kitus reikšmingus veiksnius.
Šilumos ūkio specialieji veiksmų planai privalo būti atnaujinti ne
vėliau kaip per 12 mėnesių nuo Nacionalinės šilumos ūkio plėtros programos
priemonių patvirtinimo ar jos jų pakeitimų
įsigaliojimo.
6.
Tais atvejais, kai savivaldybė nesilaiko šiame įstatyme nustatytų įpareigojimų
atnaujinti šilumos ūkio specialųjį veiksmų planą arba kai tuo metu galiojantis šilumos ūkio specialusis veiksmų
planas ar teritorijų planavimo dokumentai neatitinka Nacionalinėje šilumos ūkio plėtros
programoje numatytų sprendinių priemonių, specialieji veiksmų planai ar teritorijų
planavimo dokumentai taikomi tiek, kiek neprieštarauja šiems sprendiniams šioms
priemonėms.“.
6 straipsnis. 81 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 81 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„81 straipsnis. Investicijos į Nacionalinės šilumos
ūkio plėtros programos priemonių ir šilumos ūkio specialiųjų veiksmų planų
sprendinių veiksmų įgyvendinimą
1. Energetikos ministerija teikia metodinę paramą šilumos ūkio specialiesiems veiksmų planams parengti.
2.
Nacionalinėje šilumos Šilumos ūkio plėtros programoje įtvirtintų
priemonėms finansuoti ir specialiuosiuose šilumos ūkio veiksmų
planuose detalizuotų detalizuotiems šilumos ūkio plėtros ir
modernizavimo sprendinių veiksmams įgyvendinimui
įgyvendinti gali būti skiriamos:
1) Europos Sąjungos paramos lėšos;
2) valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų asignavimai;
3) fizinių ir juridinių asmenų lėšos;
4) kitos lėšos, gautos Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.
3.
Savivaldybės ir (ar) šilumos tiekėjai privalo užtikrinti
trūkstamą finansavimą Nacionalinėje šilumos ūkio plėtros programoje
numatytoms priemonėms įgyvendinti. Jeigu savivaldybės ir (ar) šilumos
tiekėjai neužtikrina Nacionalinėje šilumos ūkio plėtros šių priemonių
įgyvendinimo nustatytais terminais, Vyriausybė Energetikos ministerijos siūlymu
teikia pasiūlymus savivaldybėms dėl šių priemonių įgyvendinimo, įskaitant
pasiūlymus dėl papildomo finansavimo užsitikrinimo būdų, arba priima sprendimą
dėl reikiamų finansinių investicijų, jų paskirstymo tvarkos ir būdo.“.
7 straipsnis. 9 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 9 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„9 straipsnis. Šilumos tiekimo organizavimas
Savivaldybė, remdamasi šilumos ūkio specialiuoju veiksmų planu, organizuoja šilumos tiekimą šilumos vartotojams pagal jų poreikius patalpoms šildyti, vėdinti ir karštam vandeniui ruošti.“.
8 straipsnis. 10 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 10 straipsnio 3 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:
„1) nepriklausomo šilumos gamintojo nuosavybės ar kitu pagrindu valdomo
šilumos gamybos arba bendros šilumos ir elektros energijos gamybos
(kogeneracijos) įrenginio statybai ar modernizavimui finansuoti yra pasinaudota
ar naudojamasi Europos Sąjungos finansine parama, Nacionaliniame pažangos
plane nustatytus Nacionalinės atsinaujinančių energijos išteklių pažangos
uždavinius įgyvendinančios nacionalinės plėtros programos finansavimo
šaltiniais, valstybės ar savivaldybės dotacija ar subsidija;“.
9 straipsnis. 33 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 33 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„33 straipsnis. Maksimalios šilumos suvartojimo normos daugiabučiuose namuose
Taryba,
atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo patvirtintoje Nacionalinės
energetinės nepriklausomybės Valstybės pažangos strategijoje nustatytas energijos energetikos vartojimo
efektyvumo didinimo gaires politikos vystymosi kryptis, nustato
maksimalias metines šilumos suvartojimo normas, išreikštas kWh/m2 per
kalendorinius metus, daugiabučių namų butams ir kitoms patalpoms šildyti,
kurios skelbiamos ne vėliau kaip prieš šešis mėnesius iki jų įsigaliojimo
dienos. Šios normos taikomos daugiabučių namų energiniam efektyvumui vertinti,
planuojant priemones ir lėšas jų energiniam efektyvumui didinti.“.
10 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas
Šis įstatymas įsigalioja 2021 m. sausio 1 d.
Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.
Respublikos Prezidentas