LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Ekonomikos komitetas

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ATSINAUJINANČIŲ IŠTEKLIŲ ENERGETIKOS ĮSTATYMO NR. XI-1375  2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 32, 35, 36, 37, 39 ir 51 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-5138

 

2020-10-21  Nr. 108-P-41

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje (nuotoliniu būdu) dalyvavo:  Komiteto pirmininko pavaduotojas Dainius Kreivys,  Komiteto nariai: Antanas Baura, Eugenijus Gentvilas,  Andrius Kupčinskas,  Bronislovas Matelis, Rūta Miliūtė,  Virgilijus Poderys, Jurgis Razma.

            Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė, patarėjai: Rasa Ona Duburaitė, Irina Jurkšuvienė,  Žilvinas Klimka, Darius Šaltmeris, padėjėja Zita Jodkonienė.

Kviestieji asmenys: Energetikos viceministras Rytis Kėvalaitis, Energetikos ministro patarėja Gintarė Krušnienė, Energetikos ministerijos Klimato kaitos valdymo grupės vyriausiasis specialistas Aurimas Salapėta, AB „Orlen Lietuva“ Pardavimų palaikymo vadovas Ričardas Morkvėnas, AB „Orlen Lietuva“  teisininkas Kęstutis Starkus, UAB „Neste Lietuva“ Įgaliotas asmuo Arnas Neverauskas, Biodegalų asociacijos prezidentas Mindaugas Palijanskas, Biodegalų asociacijos atstovas Jurgis Polujanskas, Lietuviškų degalinių sąjungos vykdantysis direktorius Vidas Šukys, Lietuvos grūdų  augintojų asociacijos pirmininkas Aušrys Macijauskas, Lietuviškų degalinių sąjungos Įgaliotas asmuo Justinas Poderis,  Lietuvos biodujų asociacijos atstovas Jonas Budrevičius, lobistas Šarūnas Frolenko, VšĮ „Žiedinė ekonomika“ vadovas Domantas Tarasevičius.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-09-11

 

 

 

1.      Atkreiptinas dėmesys, kad vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų, patvirtintų  Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 (toliau – Rekomendacijos), 88.1. punktu įstatymo pavadinime nurodomi ne tik visi keičiami straipsniai, bet ir straipsniai, kurie pripažįstami netekusiais galios. Atsižvelgiant į tai, įstatymo projekto pavadinimas tikslintinas.

Pritarti

Siūlome atitinkamai patikslinti projekto pavadinimą.

„LIETUVOS RESPUBLIKOS ATSINAUJINANČIŲ IŠTEKLIŲ ENERGETIKOS ĮSTATYMO NR. XI-1375  2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 32, 35, 36, 37, 39 ir 51 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO IR 36 IR 39 STRAPSNIŲ PRIPAŽINIMO NETEKUSIAIS GALIOS ĮSTATYMO PROJEKTAS NR. XIIIP-5138“

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-09-11

10

 

 

2.               Projekto 10 straipsniu keičiamo įstatymo 32 straipsnio 4 dalyje siūloma nustatyti, kad ,,Investicijų išlaidas, susijusias su biodujų gamybos įrenginių prijungimu prie dujų sistemų, apmoka biodujų gamintojas.“ Atkreiptinas dėmesys, kad nuostatos ,,investicijų išlaidos, susijusios su biodujų gamybos įrenginių prijungimu prie dujų sistemų” turinys nėra pakankamai aiškus, nes nėra aišku, kurios konkrečiai išlaidos, susijusios su biodujų gamybos įrenginių prijungimu prie dujų sistemų, būtų laikomos investicijų išlaidomis. Taikant įstatymą ši nuostata gali būti nevienodai aiškinama. Svarstytina, ar projekte nereikėtų šios nuostatos patikslinti arba ją papildyti, aiškiai nurodant, kurios išlaidos, susijusias su biodujų gamybos įrenginių prijungimu prie dujų sistemų, būtų laikomos investicijų išlaidomis.

Kartu atkreipiame dėmesį, kad galiojančio keičiamo įstatymo 32 straipsnio 5 dalyje nustatyta, kad ,,Išlaidos, susijusios su biodujų gamybos įrenginių prijungimu prie dujų sistemų, paskirstomos dujų sistemų operatoriui ir gamintojui. Dujų sistemų operatorius gamintojui kompensuoja šio straipsnio 4 dalyje nurodyto dydžio prijungimo kainos nuolaidą. Likusias su prijungimu prie dujų sistemų susijusias išlaidas apmoka gamintojas“. Taigi, priėmus įstatymą, biodujų gamybos įrenginių prijungimo prie dujų sistemų išlaidas (investicijų išlaidas), skirtingai nei nustatyta galiojančiame įstatyme, apmokėtų vien tik dujų gamintojas. Iš projekto nuostatų nėra aišku, kuris subjektas turėtų apmokėti aukščiau nurodytas prijungimo išlaidas, jeigu jos atsirado iki įstatymo įsigaliojimo, bet, įsigaliojus įstatymui, jų dalis gamintojui taip, kaip nurodyta galiojančiame įstatyme, nebuvo kompensuota. Svarstytina, ar projektą nereikėtų papildyti įstatymo taikymą reglamentuojančiomis nuostatomis, pašalinančiomis šį neaiškumą.

Pritarti

Investicijų išlaidų sąvoka yra bendrinė sąvoka naudojama Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos veikloje ir yra suprantama kaip kapitalo išlaidos (angl. CAPEX). Manytina, kad nėra tikslinga projekte įvardyti detalias išlaidų kategorijas, nes Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos veikloje kol kas nebuvo nei vieno prijungto biodujų gamintojo. Biodujų prijungimui operatorius, prie kurio sistemos norės prisijungti biodujų gamintojas, skelbs viešąjį pirkimą, kurio dokumentuose bus išvardinti darbai ir (ar) paslaugos susijusios su prijungimu.

Siūloma papildyti AIEĮ projektą nuostatomis patikslinančiomis patikslinti investicijų išlaidų sąvoką ir pašalinančiomis neaiškumą dėl išlaidų atsiradusių iki įstatymo įsigaliojimo. Siūlomos formuluotės:

 

10 straipsnis. 32 straipsnio pakeitimas

32 straipsnis. Biodujų gamybos įrenginių prijungimas prie dujų sistemų

<...>

„4. Dujų sistemų operatoriaus patirtas investicijų išlaidas, susijusias su biodujų gamybos įrenginių prijungimu prie dujų sistemų, lygias rangovo, laimėjusio pagal dujų sistemų operatoriaus paskelbtą viešąjį pirkimą dėl įrenginių prijungimo prie dujų sistemų, atliktų darbų kainai, apmoka biodujų gamintojas.“

 

16 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas.

„Šio įstatymo 10 straipsnio 3 dalyje numatytas išlaidas patirtas iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos, Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka taikant 40 procentų prijungimo kainos nuolaidą, gamintojui kompensuoja dujų sistemų operatorius.“ 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-09-11

12

 

 

3.      Vadovaujantis Rekomendacijų 91 punktu, projekto 12 straipsnio pavadinimas keistinas į „36 straipsnio pripažinimas netekusiu galios“.

Pritarti

Siūloma 12 straipsnio formuluotė:

„12 straipsnis. 36 straipsnio pripažinimas netekusiu galios 36 straipsnio pakeitimas“

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-09-11

14

 

 

 

4.      Vadovaujantis Rekomendacijų 91 punktu, projekto 14 straipsnio pavadinimas keistinas į „39 straipsnio pripažinimas netekusiu galios“.

Pritarti

Siūloma 14 straipsnio formuluotė:

„14 straipsnis. 39 straipsnio pripažinimas netekusiu galios 39 straipsnio pakeitimas“

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-09-11

16

3

 

5. Projekto 16 straipsnio 3 dalyje yra pateiktas pasiūlymas Lietuvos Respublikos Vyriausybei, Lietuvos Respublikos energetikos ministrui,  Valstybinė energetikos reguliavimo tarybai ir kitoms institucijos pagal kompetenciją iki šio įstatymo įsigaliojimo priimti šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus. Atsižvelgiant į projekto 16 straipsnio 1 dalies nuostatas, projekto 16 straipsnio 3 dalis įsigalios kaip ir visas įstatymas, t. y. 2021 m. liepos 1 d. Taigi aukščiau nurodytos institucijos iki įstatymo įsigaliojimo neturės įstatyminio pagrindo rengti ir priimti įstatymui įgyvendinti reikalingus teisės aktus. Siekiant to išvengti, projekto 16 straipsnio 3 dalis turėtų įsigalioti anksčiau nei visas įstatymas. Todėl projekto 16 straipsnio 1 dalis turėtų būti papildyta, nustatant išimtį ir dėl projekto 16 straipsnio 3 dalies įsigaliojimo.

Pritarti

Siūloma 16 straipsnio formuluotė:

„16 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas.

1.   Šis įstatymas, išskyrus šio įstatymo 13 straipsnio 1 dalį, ir 14 ir 16 straipsnius, įsigalioja 2021 m. liepos 1 d.

2.   Šio įstatymo 13 straipsnio 1 dalis ir 14 straipsnis įsigalioja 2022 m. sausio 1 d.

3.   Šio įstatymo 16 straipsnis įsigalioja nuo įstatymo priėmimo dienos.

4.   Šio įstatymo 10 straipsnio 3 dalyje numatytas išlaidas patirtas iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos, Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka taikant 40 procentų prijungimo kainos nuolaidą, gamintojui kompensuoja dujų sistemų operatorius. 

5.   Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Lietuvos Respublikos energetikos ministras,  Valstybinė energetikos reguliavimo taryba ir kitos institucijos pagal kompetenciją iki šio įstatymo įsigaliojimo priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“

3.      Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

ORLEN Lietuva

2020-09-30
 
 
 

Dėl biodegalų įmaišymo į dyzeliną 2020-2021 m. šaltuoju laikotarpiu Bendrovė 2020 m. rugsėjo 17 d. rašte Nr. D2(2.2-1)-2626 (raštas pridėtas) ir rugsėjo 24 d. susitikimo AAK metu pristatė savo vertinimą dėl galimų rizikų nenumačius išimties dėl biodegalų įmaišymo 2020-2021 metų žiemos metu. Atsižvelgiant į tai, kad šiuo metu yra derinamas AIEĮ pakeitimo projektas, siūlome jį papildyti nuostatomis, kurios įsigaliotų nuo įstatymo paskelbimo dienos ir galiotų iki 2021 m. birželio 30 d. Atitinkamai, siūlome pakeisti Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 39 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Degalų pardavimo vietose turi būti prekiaujama Lietuvos arba Europos standartų

reikalavimus atitinkančiu benzinu, kuriame yra 10 procentų biodegalų, ir dyzelinu, kuriame yra ne mažiau kaip 7 procentai biodegalų. Žiemos laikotarpiu 1 ir 2 klasės arktinis dyzelinas gali būti be biodegalų."

Pritarti iš dalies
Siekiant atsižvelgti į degalų tiekėjų identifikuojamas rizikas dėl biodegalų įmaišymo 2020-2021 metų žiemos periodu siūlome atsižvelgti į pastabą iš dalies ir patikslinti AIEĮ projekto 39 straipsnį numatant įmaišymo paklaidą 1 ir 2 klasės arktiniam dyzelinui žiemos laikotarpiu.
Siūlytina AIEĮ projekto 39 straipsnio formuluotė:
1. Degalų pardavimo vietose turi būti prekiaujama Lietuvos arba Europos standartų reikalavimus atitinkančiu benzinu, kuriame yra 10 procentų biodegalų, ir dyzelinu, kuriame yra ne mažiau kaip 7 procentai biodegalų. Žiemos laikotarpiu, nuo lapkričio 10 d. iki kovo 10 d., biodegalų dalis 1 ir 2 klasės arktiniame dyzeline turi sudaryti ne mažiau kaip 6,5 procento. 

 

4.      Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: nėra

5.      Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: nėra

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: pasiūlyti pagrindiniam Aplinkos apsaugos komitetui patobulinti įstatymo projektą, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir siūlymus, kuriems Komitetas pritarė.

6.2. Pasiūlymai:

7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Dainius Kreivys

 

 

 

 

Komiteto pirmininko pavaduotojas                                                                                                                                        Dainius Kreivys

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėjas Žilvinas Klimka