LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTERIJA
Biudžetinė įstaiga, Gedimino pr. 17, LT-01505 Vilnius, tel. (8 5) 261 2363,
faks. (8 5) 212 4335, el. p. sumin@sumin.lt.
Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188620589
![]() |
Lietuvos Respublikos aplinkos ministerija, 2025-01- Nr.
Lietuvos Respublikos finansų ministerijai,
Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerijai,
Lietuvos Respublikos energetikos ministerijai,
Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijai,
Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijai,
Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijai,
Nacionalinei žemės tarnybai prie Aplinkos ministerijos,
Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarybai,
Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybai,
Valstybinei energetikos reguliavimo tarybai,
Valstybinei vartotojų teisių apsaugos tarnybai,
Lietuvos transporto saugos administracijai,
AB ,,LTG Infra“,
VšĮ ,,Aukštaitijos siaurasis geležinkelis“,
Lietuvos privačių geležinkelių įmonių asociacijai,
Lietuvos pramoninkų konfederacijai,
Privačių vežėjų geležinkeliais asociacijai
DĖL ĮSTATYMŲ PROJEKTŲ PATEIKIMO IŠVADOMS GAUTI
Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija (toliau – Susisiekimo ministerija) parengė ir teikia išvadoms gauti Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir taikymo įstatymo Nr. IX-2152 4 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą (toliau – GTK patvirtinimo įstatymo pakeitimo projektas), Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto kodekso 1, 3, 71, 9, 101, 19, 23, 231, 24, 241, 25, 253, 298, 301, 302, 303, 304, 33, 34 straipsnių, priedo pakeitimo, Kodekso papildymo 305 straipsniu ir Penktojo skirsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo projektą (toliau – GTK pakeitimo įstatymo projektas) ir Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 383, 384 straipsnių ir priedo pakeitimo įstatymo projektą (toliau – ANK pakeitimo įstatymo projektas) (toliau kartu – Įstatymų projektai).
Įstatymų projektais siekiama:
1) užtikrinti Reglamento (ES) 2021/782[1] įgyvendinimą;
2) išspręsti praktikoje identifikuotas viešosios geležinkelių infrastruktūros (toliau – VGI) turto ir Lietuvos valstybei nuosavybės teise priklausančių geležinkelių paslaugų įrenginių (toliau – GPĮ) ir šiems objektams eksploatuoti ar kitoms viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo (toliau – Infrastruktūros valdytojas) funkcijoms vykdyti reikalingo valstybės turto (toliau – kitas valstybės turtas), valdymo problemas;
3) užtikrinti geležinkelių transporto rinkos reguliuotojo skiriamo finansavimo pakankamumą;
4) detalizuoti sprendimų dėl VGI ir Lietuvos valstybei nuosavybės teise priklausančių GPĮ uždarymo, užkonservavimo ir naujų objektų statybos priėmimo tvarką;
5) didinti Infrastruktūros valdytojo savarankiškumą priimant sprendimus dėl naudojimosi VGI apmokestinimo, įskaitant konkrečių nuolaidų taikymo galimybę;
6) didinti geležinkelio įmonių (vežėjų) savarankiškumą nustatant keleivių vežimo geležinkelių transportu paslaugų tarifus;
7) detalizuoti elektros energijos tiekimo kontaktiniu geležinkelių tinklu traukos srovės tiekimui užtikrinti ypatumus;
8) išspręsti praktikoje identifikuotas teisinio reguliavimo, susijusio su Infrastruktūros valdytojo finansavimo skaidrumo reikalavimais, valstybės nuosavybei priklausysiančio turto sukūrimo sąlygomis, Infrastruktūros valdytojo veiklos pajamų ir sąnaudų balansavimo tvarka, neapibrėžtumo problemas, atlikti kitus redakcinius ir (ar) teisės technikos pakeitimus.
Įstatymų projektais teikiami pasiūlymai ir juos pagrindžiančios aplinkybės, Įstatymų projektų parengimą nulėmusios priežastys detaliai aprašytos aiškinamajame rašte.
Įstatymų projektai paskelbti Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos teisės aktų informacinėje sistemoje ir Susisiekimo ministerijos interneto svetainėje. Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo reglamento[2] 27 punktu, visus suinteresuotuosius asmenis prašome pateikti pastabas ir pasiūlymus dėl Įstatymų projektų ne vėliau kaip per 12 darbo dienų nuo Įstatymų projektų paskelbimo Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos teisės aktų informacinėje sistemoje ir Susisiekimo ministerijos interneto svetainėje dienos. Atskirų konsultacijų su visuomene dėl Įstatymų projektų neplanuojama.
Įstatymų projektais tikslinamos nuostatos, kuriomis į nacionalinę teisę perkelta Direktyva 2012/34/ES[3], Direktyva (ES) 2016/2370[4], užtikrinamas teisinis aiškumas dėl Reglamento (ES) 2021/782[5] ir Reglamento (ES) 2017/2177[6] įgyvendinimo priemonių. GTK pakeitimo įstatymo projektas ir ANK pakeitimo įstatymo projektas yra įtraukti į Direktyvos 2012/34/ES, Reglamento (ES) 2021/782 ir Reglamento (ES) 2017/2177 perkėlimo ir įgyvendinimo planus Lietuvos narystės Europos Sąjungoje informacinėje sistemoje (LINESIS) ir į šią sistemą įkeltos kartu su Įstatymų projektais teikiamos minėtųjų Europos Sąjungos teisės aktų ir Įstatymų projektų atitikties lentelės.
Įstatymų projektai nėra notifikuotini Europos Komisijai pagal Informacijos apie techninius reglamentus ir atitikties įvertinimo procedūras teikimo taisyklių[7] reikalavimus. Dėl Įstatymų projektų nėra teiktinas pranešimas Europos Komisijai pagal Lietuvos Respublikos paslaugų įstatymo ir Pranešimų ir informacijos apie nustatomus įsisteigimo arba nustatomus ar panaikinamus paslaugų teikimo laisvei taikomus reikalavimus teikimo tvarkos aprašo[8], reikalavimus;
Įvertinę tai, kad GTK pakeitimo įstatymo projektu siūlomi teisinio reguliavimo pakeitimai dėl VGI ar valstybei nuosavybės teise priklausančio GPĮ valdymo, naudojimosi VGI apmokestinimo sistemos yra susiję su vieno subjekto – Infrastruktūros valdytojo – veikla, vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. sausio 11 d. nutarimo Nr. 4 ,,Dėl Ūkio subjektų administracinės naštos ir prisitaikymo prie reguliavimo išlaidų vertinimo metodikos patvirtinimo“ 3 punktu GTK pakeitimo įstatymo projektu galimas sukelti prisitaikymo prie reguliavimo išlaidų ūkio subjektams pokytis nevertinamas.
Pažymėtina, kad vadovaujantis Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 23 straipsniu praėjus ne mažiau kaip 5 metams nuo GTK pakeitimo įstatymo projektu siūlomų naudojimosi VGI apmokestinimo, įskaitant konkrečių nuolaidų taikymo galimybę, sistemos pokyčių taikymo dienos atlikti šio teisinio reguliavimo ex post vertinimą, įvertinant šio teisinio reguliavimo taikymą ir veikimą.
GTK pakeitimo įstatymo projektu siūlomiems pakeitimams dėl papildomų geležinkelių transporto rinkos reguliuotojo finansavimo šaltinių nustatymo įgyvendinti 2026–2028 m. bus reikalingas valstybės biudžeto finansavimas. Valstybės ar savivaldybių biudžetų lėšų nebus sutaupyta.
Įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymo ir Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimų.
Įsakymų projektus parengė Susisiekimo ministerijos Vandens ir geležinkelių transporto politikos grupės (vadovas – Vidmantas Tamulis, tel. +370 680 40669, el. paštas vidmantas.tamulis@sumin.lt) vyresnioji patarėja Jurgita Norkienė (tel. +370 607 97788, el. paštas jurgita.norkiene@sumin.lt).
PRIDEDAMA:
1. GTK patvirtinimo įstatymo pakeitimo projektas ir jo lyginamasis variantas, 2 lapai;
2. GTK pakeitimo įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas, 29 lapai;
3. ANK pakeitimo įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas, 2 lapai;
4. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo ,,Dėl Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir taikymo įstatymo Nr. IX-2152 4 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto, Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto kodekso 1, 3, 71, 9, 101, 19, 23, 231, 24, 241, 25, 253, 298, 301, 302, 303, 304, 33, 34 straipsnių, priedo pakeitimo, Kodekso papildymo 305 straipsniu ir Penktojo skirsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo projekto ir Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 383, 384 straipsnių ir priedo pakeitimo įstatymo projekto pateikimo Lietuvos Respublikos Seimui“ projektas, 1 lapas;
5. Aiškinamasis raštas, 17 lapų;
6. Reglamento (ES) 2021/782 tam tikrų straipsnių ir nacionalinių teisės aktų projektų atitikties lentelė, 11 lapų;
7. Direktyvos 2012/34/ES tam tikrų straipsnių ir nacionalinių teisės aktų projektų atitikties lentelė, 12 lapų;
8. Direktyvos (ES) 2016/2370 tam tikrų straipsnių ir nacionalinių teisės aktų projektų atitikties lentelė, 5 lapai;
9. Reglamento (ES) 2017/2177 tam tikrų straipsnių ir nacionalinių teisės aktų projektų atitikties lentelė, 2 lapai.
Susisiekimo viceministras Julijus Glebovas
J. Norkienė, tel. ( +370 607) 97788, el. p. jurgita.norkiene@sumin.lt
[1] 2021 m. balandžio 29 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) 2021/782 dėl geležinkelių keleivių teisių ir pareigų.
[2] Patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1994 m. rugpjūčio 11 d. nutarimu Nr. 728 ,,Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo reglamento ir Ministrų, Vyriausybės įstaigų, įstaigų prie ministerijų ir kitų Vyriausybei pavaldžių ir atskaitingų viešojo administravimo subjektų norminių teisės aktų projektų rengimo taisyklių patvirtinimo“.
[3] 2012 m. lapkričio 21 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2012/34/ES, kuria sukuriama bendra Europos geležinkelių erdvė.
[4] 2016 m. gruodžio 14 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva (ES) 2016/2370, kuria iš dalies keičiama Direktyva 2012/34/ES, kiek tai susiję su keleivių vežimo geležinkeliais valstybės viduje paslaugų rinkos atvėrimu ir geležinkelių infrastruktūros valdymu.
[5] 2021 m. balandžio 29 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) 2021/782 dėl geležinkelių keleivių teisių ir pareigų.
[6] 2017 m. lapkričio 22 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentas (ES) 2017/2177 dėl galimybės naudotis geležinkelių paslaugų įrenginiais ir su geležinkeliais susijusiomis paslaugomis.
[7] Patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. gegužės 20 d. nutarimu Nr. 617 „Dėl Informacijos apie techninius reglamentus ir atitikties įvertinimo procedūras teikimo taisyklių patvirtinimo“.
[8] Patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2011 m. lapkričio 30 d. nutarimu Nr. 1389 „Dėl pranešimų ir informacijos apie nustatomus įsisteigimo arba nustatomus ar panaikinamus paslaugų teikimo laisvei taikomus reikalavimus teikimo“.