LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮSTATYMO „DĖL UŽSIENIEČIŲ TEISINĖS PADĖTIES“ NR. IX-2206 2, 3, 5, 26, 32, 40, 50, 67, 71, 76, 77, 79, 113, 125, 126, 1301, 136, 138, 139, 140 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO, 69 STRAIPSNIO IR IX1 SKYRIAUS PRIPAŽINIMO NETEKUSIAIS GALIOS IR ĮSTATYMO PAPILDYMO X2 SKYRIUMI ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2021-12-21 Nr. XIVP-1018(4)

Vilnius

 

Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projekto 2 straipsnyje išdėstytos keičiamo Lietuvos Respublikos įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ (toliau – keičiamas įstatymas) 3 straipsnio 5 dalies 4 punkto nuostata „ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo nepilnamečių užsieniečių nustatymo Lietuvos Respublikoje dienos“ tikslintina nurodant, koks nustatymas turimas omenyje – pavyzdžiui, užsieniečio statuso ar amžiaus.

Analogiška pastaba teiktina ir dėl projekto 5 straipsnio 2 dalyje išdėstyto keičiamo įstatymo 32 straipsnio 2 dalies 2 punkto nuostatų.

2.    Projekto 5 straipsnio 1 dalyje išdėstytoje keičiamo įstatymo 32 straipsnio 1 dalyje prieš žodžius „nepilnamečiui užsieniečiui“ siūlytina įrašyti žodį „nelydimam“.

3.    Projekto 5 straipsnio 3 dalyje išdėstytame keičiamo įstatymo 32 straipsnio 2 dalies 3 punkte siūlome kaip perteklinį išbraukti žodį ,,nemokamai“, kadangi toliau teikiama nuoroda į Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatyme nurodytą valstybės laiduojamą (nemokamą) sveikatos priežiūrą ir suponuoja, kad šios paslaugos bus teikiamos nemokamai.

4.    Projekto 23 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo 1407 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti teisės normų konkurencijos (kolizijos) sprendimo taisyklę, pagal kurią, jeigu karo ar nepaprastąją padėtį reglamentuojančiuose teisės aktuose būtų nustatytos kitokios nuostatos, negu nustatyta keičiamo įstatymo X2 skyriuje, turėtų būti taikomos karo ar nepaprastąją padėtį reglamentuojančių teisės aktų nuostatos. Pažymėtina, kad iš Konstitucijos kyla teisės aktų hierarchija, be kita ko, reiškianti, jog žemesnės galios teisės aktuose draudžiama nustatyti tokį teisinį reguliavimą, kuris konkuruotų su nustatytuoju aukštesnės galios teisės aktuose; poįstatyminiais teisės aktais negalima nustatyti tokio teisinio reguliavimo, kuris konkuruotų su nustatytuoju įstatyme, nebūtų grindžiamas įstatymais, kitaip būtų pažeista Konstitucijoje įtvirtinta įstatymų viršenybė prieš poįstatyminius teisės aktus. Vienas esminių konstitucinio teisinės valstybės principo elementų – principas, kad neturi būti taikomas teisės aktas, prieštaraujantis aukštesnės galios teisės aktui. Taigi pagal Konstituciją negali būti nustatyta tokia teisės normų konkurencijos (kolizijos) sprendimo taisyklė, pagal kurią būtų taikomos su įstatyme nustatytu teisiniu reguliavimu konkuruojančios poįstatyminių teisės aktų nuostatos. Atsižvelgdami į tai, siūlome keičiamo įstatymo 1407 straipsnio 2 dalyje formuluojamą kolizijos taisyklę patikslinti, vietoj žodžių „teisės aktai“ ir „teisės aktų“ įrašant žodžius atitinkamai „įstatymai“ ir „įstatymų“.

5.    Projekto 23 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo1408 straipsnio 4 dalyje prieš skaičių ir žodį ,,3 dalyje“ įrašytini žodžiai ,,šio straipsnio“.

6.    Atsižvelgiant į tai, kad keičiamo įstatymo 71 straipsnio 3 dalyje nustatyta vienintelė prieglobsčio prašytojo teisė – teisė gauti piniginę pašalpą, o projekto 23 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo 14013 straipsnio 1 dalyje jau nustatyta išimtis dėl teisės gauti piniginę pašalpą, siūlytina patikslinti projekto 23 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo 14013 straipsnio 1 dalį ir vietoj nuorodos į 71 straipsnio 1–3 dalis pateikti nuorodą į 71 straipsnio 1, 2 ir 21 dalis.

7.    Projekto 23 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo 14013 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad šio įstatymo 1408 straipsnio 3 dalyje nurodyti prieglobsčio prašytojai turi teises, nurodytas šio įstatymo 71 straipsnio 1–3 dalyse, išskyrus teisę gauti piniginę pašalpą. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad šio projekto 10 straipsnio 3 dalimi siūloma papildyti keičiamo įstatymo 71 straipsnį 21 dalimi ir nustatyti, kad prieglobsčio prašytojai, laikinai gyvendami Pabėgėlių priėmimo centre, socialinės apsaugos ir darbo ministro nustatyta tvarka turi teisę gauti 60 procentų valstybės remiamų pajamų dydžio pašalpą maistui, jeigu maitinimo paslauga nėra teikiama. Atsižvelgiant į tai, kad į įstatymo 71 straipsnio 1–3 dalių intervalą patenka ir 71 straipsnio 21 dalis, įvertintina, ar šio įstatymo 1408 straipsnio 3 dalyje nurodytiems prieglobsčio prašytojams turi būti užtikrinama teisė gauti pašalpą maistui, o jeigu taip, tai ar ši teisė galėtų būti laikinai ir proporcingai ribojama, kaip yra siūloma įstatymo projekto 23 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo 14013 straipsnio 2 dalyje.

8.    Projekto 23 straipsnyje išdėstytame keičiamo įstatymo 14023 straipsnyje siūloma nustatyti, kad, įvedus karo padėtį, nepaprastąją padėtį, taip pat paskelbus ekstremaliąją situaciją dėl masinio užsieniečių antplūdžio, Lietuvos nevyriausybinėms organizacijoms, veikiančioms žmogaus teisių srityje, bei tarptautinėms organizacijoms būtų sudarytos galimybės Lietuvos Respublikos teritorijoje, kurioje galioja pasienio teisinis režimas, teritorijose, kuriose įvesta nepaprastoji ar karo padėtis, teikti užsieniečiams skubią ir ilgalaikę humanitarinę pagalbą. Pažymėtina, kad pasienio teisinį režimą, pasienio ruože taikomas asmenų buvimo, veiklos ir elgesio taisykles nustato Lietuvos Respublikos valstybės sienos ir jos apsaugos įstatymas, o įvedus karo padėtį, nepaprastąją padėtį, paskelbus ekstremaliąją situaciją dėl masinio užsieniečių antplūdžio, taikomi ir teisės aktai, kuriais reguliuojama atitinkama įvesta padėtis ar paskelbta ekstremalioji situacija. Atsižvelgiant į tai, kad keičiamas įstatymas nėra skirtas asmenų, įskaitant įvairias nevyriausybines ir tarptautines organizacijas, veiklai bei galimiems jos apribojimams pasienio ruože ir teritorijose, kuriose įvesta nepaprastoji ar karo padėtis, reguliuoti (tai nėra šio įstatymo reguliavimo dalykas), abejotina, ar keičiamame įstatyme gali būti besąlygiškai užtikrinama visų, niekaip konkrečiau neapibrėžtų, Lietuvos nevyriausybinių organizacijų, veikiančių žmogaus teisių srityje, ir tarptautinių organizacijų teisė veikti pasienio ruože ir teritorijose, kuriose įvesta nepaprastoji ar karo padėtis, neatsižvelgiant į valstybės interesus ir kitų teisės aktų reikalavimus. Atkreipiame dėmesį į tai, kad šiame straipsnyje terminas „tarptautinės organizacijos“ nėra apibrėžtas jokiais kriterijais, taigi apimtų bet kokio veiklos pobūdžio bet kurių šalių įsteigtas tarptautines organizacijas (pavyzdžiui, tarptautine organizacija galėtų būti laikoma NVS šalių karo veteranų globos sąjunga, jei tokia būtų įsteigta) ir suteiktų joms galimybę veikti Lietuvos Respublikos teritorijoje, kurioje galioja pasienio teisinis režimas, teritorijose, kuriose įvesta nepaprastoji ar karo padėtis.

9.    Projekto 23 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo 14023 straipsnio 2 dalyje vietoj žodžių ,,1 punkte nurodytais atvejais“ įrašytini žodžiai ,,šio straipsnio 1 dalyje nurodytais atvejais“. Be to, siekiant teisinio aiškumo ir teisinių sąvokų vartojimo vienodumo, siūlytina šioje dalyje vietoj sąvokos ,,pažeidžiamų migrantų grupė“, kurios apibrėžtis nei keičiamame įstatyme, nei projekte nėra pateikiama, vartoti keičiamo įstatymo 2 straipsnio 182 dalyje apibrėžtą sąvoką ,,pažeidžiamas asmuo“.

10.     Atsižvelgiant į tai, kad pagal projekto 23 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo 14023 straipsnio 1 dalį Vyriausybė turės nustatyti humanitarinės pagalbos teikimo tvarką, atitinkamai tikslintina projekto 24 straipsnio 6 dalis, nustatant pavedimą ir Vyriausybei iki įstatymo įsigaliojimo priimti reikalingus įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                         Andrius Kabišaitis

 

 

 

M. Griščenko, tel. (8 5) 239 6552, el. p. [email protected]

V. Staugaitytė, tel. (8 5) 239 6898, el. p. [email protected]

I. Šambaraitė, tel. (8 5) 239 6850, el. p. [email protected]

P. Žukauskas, tel. (8 5) 239 6832, el. p. [email protected]