LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL SEIMO NUTARIMO
DĖL LIETUVOS GYVENTOJŲ GENOCIDO IR REZISTENCIJOS TYRIMO CENTRO NUOSTATŲ PATVIRTINIMO
PROJEKTO
NR. XIVP-3380
2024-09-04 Nr. 104-P-56
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto nariai: pirmininkas Arvydas Pocius, Virgilijus Alekna, Jonas Jarutis, Raimundas Lopata, Arvydas Anušauskas, Valdas Rakutis, Saulius Skvernelis, Dovilė Šakalienė, Dainius Gaižauskas, Vytautas Mitalas.
Komiteto biuras: vedėjas Evaldas Sinkevičius, patarėjai Vilma Greckaitė, Vilma Kaminskienė, Gediminas Kazėnas, vyresnioji specialistė Skaistė Blažinauskaitė, padėjėja Jovita Dalgedaite.
Kviestieji asmenys: Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos centro generalinis direktorius dr. Arūnas Bubnys, Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos centro Teisės ir personalo skyriaus vedėja dr. Asta Aranauskienė, Seimo narė Paulė Kuzmickienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-13 |
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. 1. Nutarimo projekto preambulėje nurodytinas teisės akto priėmimo teisinis pagrindas, t. y. reikėtų nurodyti konkretų įstatymą, kuriame nustatyta, kad Seimas turi priimti siūlomą nutarimą. |
Pritarti |
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-13 |
|
|
|
2. Atsižvelgiant į kartu su šiuo nutarimo projektu teikiamo Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro įstatymo Nr. VIII-238 pakeitimo įstatymo projekte Nr. XIVP-2343(2) siūlomus pakeitimus (Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro pavadinimas bus keičiamas į Totalitarinių režimų tyrimų centrą), siūlytume papildyti nutarimo projektą atskiru straipsniu, kuriuo būtų pripažįstamas netekusiu galios Lietuvos Respublikos Seimo 1997 m. lapkričio 11 d. nutarimas Nr. VIII-505 „Dėl Lietuvos Gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro nuostatų patvirtinimo“ su visais pakeitimais ir papildymais. |
Pritarti |
|
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-13 |
|
|
|
3. Tikslintinas teikiamu nutarimo projektu tvirtinamų Totalitarinių režimų tyrimų centro nuostatų (toliau – Nuostatai) 1 punktas, jame aiškiai nurodant, kad Totalitarinių režimų tyrimų centras (toliau – Centras) yra valstybės biudžetinė įstaiga (išbraukiant neapibrėžto teisinio turinio žodį „savarankiška“) bei atsisakant kaip perteklinių šios įstaigos paskirtį nustatančių nuostatų (ši informacija pateikiama Nuostatų 9 ir 10 punktuose, apibrėžiant Centro tikslus ir funkcijas). |
Pritarti |
|
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-13 |
|
|
|
4. Nuostatų 2 punkte prieš žodžius „viešasis juridinis asmuo“ įrašytini žodžiai „ribotos civilinės atsakomybės“. Be to, atsižvelgiant į Valstybės herbo, kitų herbų ir herbinių ženklų įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje apibrėžtą sąvoką „Lietuvos valstybės herbas“, šiame punkte prieš žodžius „valstybės herbu“ įrašytinas žodis „Lietuvos“. |
Pritarti |
|
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-13 |
|
|
|
5. Atsižvelgiant į tai, kad pagal Biudžetinių įstaigų įstatymo, įsigaliosiančio 2024 m. sausio 1 d., 7 straipsnio 2 dalį, biudžetinės įstaigos nuostatuose nurodomos biudžetinės įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos kompetencija ir įvertinus tai, kad tokia kompetencija yra nurodyta Biudžetinių įstaigų įstatymo 5 straipsnio 3 dalyje, siūlome patikslinti Nuostatų 3 punktą ir vietoj žodžių „kuris Seimo Laisvės kovų ir valstybės istorinės atminties komisijos teikimu tvirtina ir keičia Centro nuostatus, sprendžia kitus įstatymuose jo kompetencijai priskirtus klausimus“ įrašyti žodžius „kuri atlieka Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatyme nustatytas funkcijas“. |
Pritarti |
|
6. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-13 |
|
|
|
6. Nuostatų 4 punkto, nustatančio Centro veiklos teisinius pagrindus, tikslingumas ir teisinė reikšmė yra abejotini, nes šio punkto nuostatoje nenustatomi jokie specifiniai, konkrečiai Centrui skirti įstatymų bei kitų teisės aktų specialaus taikymo pagrindai. Atsižvelgus į tai bei į tai, kad visi teisinių santykių subjektai privalo laikytis visų Lietuvos Respublikoje galiojančių teisės aktų, šio punkto siūlome atisakyti kaip perteklinio ir nustatančio tik deklaratyvią, bendrojo pobūdžio ir jokios praktinės teisinio reguliavimo reikšmės neturinčią nuostatą dėl teisės aktų laikymosi. Jeigu nebūtų atsižvelgta į šią pastabą, šiame punkte brauktini žodžiai „susijusiais su Centro veikla“, kadangi Centras savo veikloje turi vadovautis visais Lietuvos Respublikos teisės aktais, ne tik susijusiais su Centro veikla, o prieš žodžius „tarptautinėmis sutartimis“ – įrašytini žodžiai „Lietuvos Respublikos“. |
Pritarti |
|
7. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-13 |
|
|
|
7. Derinant Nuostatus su Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro įstatymo Nr. VIII-238 pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2343(2) 11 straipsniu „Centro lėšos“, Nuostatų 5 formuluotėje prieš žodį „tarptautinių“ įrašytinas žodis „nacionalinių“, taip pat įrašytini šie finansavimo šaltiniai: „lėšos, gautos už dalyvavimą tarptautinėse mokslinėse programose“, „kitos teisėtai gautos lėšos“. |
Pritarti |
|
8. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-13 |
|
|
|
8. Pažymėtina, kad formaliai Seimas savo sprendimais valstybės biudžeto lėšų neskirsto (Seimas tik priima Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymą bei jo pakeitimus). Atsižvelgiant į tai, Nuostatų 5 punkte siūlytina išbraukti žodžius „Seimo ar“. |
Pritarti |
|
9. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-13 |
|
|
|
9. Nuostatų 7 punkte brauktinas žodis „Seimas“, nes konstitucinė Seimo narių įstatymų leidybos iniciatyvos teisė yra ne šių Nuostatų reguliavimo dalykas. |
Pritarti |
|
10. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-13 |
|
|
|
10. Atsižvelgiant į tai, kad Civilinio kodekso 2.66 straipsnio 6 dalyje jau įtvirtintas imperatyvas, nustatantis, kad juridinių asmenų steigimo dokumentų pakeitimai įsigalioja tik nuo jų įregistravimo Juridinių asmenų registre, o Biudžetinių įstaigų įstatymo 9 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad už duomenų pateikimą Juridinių asmenų registro tvarkytojui atsako biudžetinės įstaigos vadovas, reikėtų kaip perteklinį išbraukti Nuostatų 8 punktą. |
Pritarti |
|
11. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-13 |
|
|
|
11. Siekiant Nuostatų glaustumo, siūlome sutrumpinti Nuostatų II skyrių „Centro veiklos tikslas ir funkcijos“ atsisakant labai detalaus Centro funkcijų dėstymo ir Centro atliekamus veiksmus pateikiant labiau apibendrintai ir atitinkamai sugrupuojant. |
Nepritarti |
Šiuo metu galiojančiame Centro įstatyme funkcijos detaliai aptartos. Vis dėlto buvo nutarta detaliai Centro funkcijas aprašyti Nuostatuose siekiant tiksliai išskirti funkcijas. Įstatymo projekte išskiriami uždaviniai, o funkcijos detalizuojamos nuostatuose. |
12. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-13 |
|
|
|
12. Atsižvelgiant į tai, kad Centro vykdomi moksliniai ir taikomieji tyrimai turėtų būti įvardinami ne Centro veiklos tikslu (mokslinių ir taikomųjų tyrimų vykdymas yra mokslo ir studijų institucijų pagrindinis tikslas), o tik kaip priemonė jo veiklos tikslui pasiekti, Nuostatų 9 punkte siūlome išbraukti žodžius „taikant mokslinius ir taikomuosius tyrimus“. Pažymėtina, kad mokslinių ir taikomųjų tyrimų vykdymas gana išsamiai aptartas Nuostatų 10 punkte, nustatančiame konkrečias Centro funkcijas. |
Nepritarti |
Centras – specifinė institucija, atliekanti ir vykdanti mokslinius ir taikomuosius tyrimus, nes pažinimas ir įvertinimas turi būti paremtas moksliniais ir taikomaisiais tyrimais. |
13. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-13 |
|
|
|
13. Nuostatų 10.1.1 papunktyje brauktinas žodis „veiklos“, nes siūloma formuluotė implikuoja, kad totalitariniai režimai patys vykdo veiklą. Nuostatų 10.1.1.1 papunktyje vietoj žodžių „okupacinių režimų įvykdytus nusikaltimus“ siūlome įrašyti žodžius „totalitarinių režimų okupacijų metu įvykdytus nusikaltimus“, Nuostatų 10.1.1.2 papunktyje vietoj žodžių „okupacinių režimų vykdytą politiką“ – žodžius „totalitarinių režimų okupacijų metu vykdytą politiką“. Pažymėtina, kad analogiškai turėtų būti peržiūrėtos ir kitos Nuostatų 10 punkto nuostatos. |
Pritarti iš dalies |
Atsižvelgiant į tai, kad priimtas naujos redakcijos įstatymas, nustato tyrimų laikotarpį nuo 1920 m., įtraukiant ir Vilniaus krašto okupaciją, tai šiuo atveju TD pasiūlymas įtraukti žodį „totalitarinių“ neatitinka istorinės realybės ir šiai TD pasiūlymo daliai, liečiančiai 10.1.1.1. p. nepritariama. |
14. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-13 |
|
|
|
14. Nuostatų 10.1.4 papunktyje reikėtų aiškiai nurodyti nusikaltimus, o ne pateikti neapibrėžto turinio nuorodą į Centro įstatymą. Pažymėtina, kad kartu teikiamame Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro įstatymo Nr. VIII-238 pakeitimo įstatymo projekte Nr. XIVP-2343(2) nurodyti tik šie nusikaltimai: karo, genocido ir kiti nusikaltimai žmoniškumui, todėl, siekiant teisinio aiškumo, siūlome juos įvardinti ir Nuostatuose. Analogiško turinio pastaba taikytina ir Nuostatų 10.1.6 , 10.2.1 ir 10.2.9 papunkčiams. |
Pritarti |
|
15. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-13 |
|
|
|
15. Nuostatų 10.2 papunktis tikslintinas, nes Centras vykdo ne laisvės kovotojų sklaidą ir edukaciją, o informacijos apie laisvės kovotojus sklaidą ir edukaciją. |
Pritarti |
|
16. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-13 |
|
|
|
16. Nuostatų 10.2.2 papunktyje vietoj žodžių „apie šiame įstatyme“ įrašytini žodžiai „apie Centro įstatyme“. |
Pritarti |
|
17. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-13 |
|
|
|
17. Nuostatų 10.3 papunktyje brauktini žodžiai ,,ir jų rūpybą“, nes pats Centras jokios rūpybos nevykdo. |
Pritarti |
|
18. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-13 |
|
|
|
18. Nuostatų 10.3.2. papunktyje vietoj žodžių „socialinės rūpybos“ įrašytini žodžiai „valstybės paramos“. |
Pritarti |
|
19. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-13 |
|
|
|
19. Svarstytina, ar Nuostatų 10.3.5. punkte numatyta funkcija (organizuoja, koordinuoja ir finansuoja politinių kalinių ir tremtinių bei jų šeimos narių grįžimo (persikėlimo) į Lietuvą nuolat gyventi ir jų socialinės integracijos priemonių įgyvendinimą) gali būti priskirtina Centrui, kadangi pagal Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. liepos 17 d. nutarimu Nr. 892, 8.11.12 papunktį, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija koordinuoja ir finansuoja politinių kalinių ir tremtinių bei jų šeimos narių grįžimo į Lietuvą ir jų socialinės integracijos priemonių įgyvendinimą. |
Pritarti |
Atsisakyti Nuostatų 10.3.5. punkto. |
20. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-13 |
|
|
|
20. Tikslintinas Nuostatų 10.4.1 papunktyje nurodyto registro pavadinimas, kadangi pagal Lietuvos Respublikos gyventojų registro įstatymo 3 straipsnį, yra steigiamas Lietuvos Respublikos gyventojų registras (ne Lietuvos gyventojų registras). Be to, šios nuostatos turinys tarpusavyje derintinas su Gyventojų registro įstatymo 11 straipsnio 6 dalimi, kurioje nustatyta, kada Centrui gali būti teikiami Gyventojų registro duomenys (numatyta, kad tokie duomenys teikiami, kai to reikia organizuojant okupacijų laikotarpiu žuvusių, dingusių be žinios, represuotų, persekiotų, nukentėjusių Lietuvos gyventojų, pasipriešinimo okupacijoms dalyvių, laisvės kovotojų palaikų identifikavimą, ieškant jų giminaičių). |
Pritarti |
|
21. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-13 |
|
|
|
21. Nuostatų 10.5.1. ir 10.5.2 punktus, kuriuose išsamiai nurodomos Centro kaip Laisvės gynėjo teisinio statuso pripažinimo komisijos sekretoriato funkcijos, siūlome arba tikslinti dėstant tik bendro pobūdžio Centro, kaip sekretoriato funkciją, arba suderinti juos su Laisvės gynėjo teisinio statuso pripažinimo komisijos nuostatais, patvirtintais Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro generalinio direktoriaus 2022 m. kovo 2 d. įsakymu Nr. 1VE-28 (šių nuostatų 45 punkte yra nurodyta ir daugiau sekretoriato funkcijų, kurios Nuostatuose nėra aptariamos). |
Pritarti |
Patikslinti Nuostatus ir atsisakyti 10.5.1. ir 10.5.2. papunkčių |
22. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-13 |
|
|
|
22. Nuostatų 10.7 ir 10.8 papunkčiai brauktini dėl to, kad tai yra ne Nuostatų, o atitinkamų įstatymų (Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo bei disponavimo juo įstatymo bei Viešojo administravimo įstatymo) reguliavimo dalykas, nes jame nustatomos ne specifinės, tik Centrui būdingos, o bendrosios, visoms biudžetinėms įstaigoms būdingos, pareigos. |
Nepritarti |
Siekiant didesnio aiškumo ir nuoseklumo, nuorodos į įstatymus, kurie aptaria kitas Centro vykdomas funkcijas, nelaikytinos perteklinėmis. |
23. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-13 |
|
|
|
23. Nuostatų 10.8 papunktyje brauktinas žodis „pasiūlymas“, kadangi pasiūlymų nagrinėjimo tvarka Viešojo administravimo įstatymo 11 straipsnyje nenumatyta (numatyta tik prašymų ir skundų nagrinėjimo tvarka). |
Pritarti |
|
24. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-13 |
|
|
|
24. Nuostatų 11.6 papunktyje prieš žodžius „gauti informaciją“ įrašytini žodžiai „įstatymų nustatyta tvarka“. |
Pritarti |
|
25. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-13 |
|
|
|
25. Tikslintinas Nuostatų 11.7 punktas, kadangi neaišku, dėl kieno ,,efektyvesnės finansinės ir materialinės paramos administravimo“ Centras turi teisę teikti pasiūlymus Seimui ir Vyriausybei. |
Pritarti |
Tikslintinas Nuostatų 11.7 punktas, nurodant, kad Centras turi teisę teikti Seimui ir Vyriausybei pasiūlymus dėl Centro finansavimo ir dėl priemonių, kurių reikia efektyvesniam Centro funkcijų atlikimui užtikrinti; |
26. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-13 |
|
|
|
26. Nuostatų 12.2 papunktyje numatyta Centro pareiga kiekvienais metais iki birželio 1 dienos paskelbti ir pateikti Seimui Centro veiklos metinę ataskaitą nedera su kartu su šiuo nutarimo projektu teikiamo Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro įstatymo Nr. VIII-238 pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2343(2) 6 straipsnio 12 dalimi bei šių Nuostatų 17.19 punktu, pagal kuriuos ši pareiga numatyta Centro generaliniam direktoriui. |
Pritarti |
Atsisakyti 12.2 papunkčio |
27. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-13 |
|
|
|
27. Nuostatų 12.3 papunktis tikslintinas, nes nėra aišku kokiems juridiniams asmenims ir kokiu pagrindu Centras turi teikti informaciją apie savo veiklą. Jeigu turima omenyje Centro pareiga teikti informaciją asmenims Lietuvos Respublikos teisės gauti informaciją ir duomenų pakartotinio naudojimo įstatymo nustatyta tvarka, taip reikėtų ir nurodyti. Tačiau pažymėtina, kad tai yra bendro turinio pareiga, taikytina visoms valstybės institucijoms ir įstaigoms, todėl jos nustatymas Nuostatuose yra perteklinis. |
Pritarti |
|
28. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-13 |
|
|
|
28. Nuostatų 11.8 ir 12.4 papunkčiai turėtų būti dėstomi atskirais punktais (nes gramatiškai nedera su 11 ir 12 punktų nuostatomis iki dvitaškio.
|
Nepritarti |
Iš pateikiamos pastabos turinio nėra aišku kaip Nuostatų 11.8 ir 12.4 papunkčiai gramatiškai nedera su 11 ir 12 punktų nuostatomis. |
29. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-13 |
|
|
|
29. Atsižvelgiant į Strateginio valdymo įstatymo 9 straipsnyje nustatytus veiklos lygmens planavimo dokumentų tipus bei į šio įstatymo 24 ir 25 straipsnio nuostatas, kuriuose nurodyta, koks subjektas ir kokius planavimo dokumentus tvirtina, tikslintinas Nuostatų 13 punktas, kuriame nurodoma, kad Centro veikla organizuojama vadovaujantis patvirtintais Centro ilgalaikiais strateginiais ir metiniais veiklos planais. Atitinkamai tikslintinas Nuostatų 17.6 punktas. |
Pritarti |
|
30. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-13 |
|
|
|
30. Tikslintinas Nuostatų 16 punktas, nurodant, kad Centro generalinio direktoriaus pavaduotojas, ar kitas darbuotojas pavaduoja Centro generalinių direktorių Centro generalinio direktoriaus laikinojo nedarbingumo, tarnybinės komandiruotės, atostogų metu ar kitais atvejais, kai jo laikinai nėra ir (ar) jis laikinai negali eiti savo pareigų. Taip pat abejotinas reguliavimo, pagal kurį laikino Centro generalinio direktoriaus pavadavimo atveju turėtų būti gaunamas Seimo valdybos pritarimas, būtinumas. Atkreiptinas dėmesys, kad laikino pareigų pavadavimo atveju, pavaduojamasis įstaigos vadovas dažniausiai turi visą informaciją apie įstaigos veiklą ir svarbesni klausimai apie įstaigos veiklą be jo žinios jį pavaduojančiojo sprendimu nėra priimami, todėl svarstytinas reikalavimas būtinai gauti Seimo valdybos pritarimą dėl laikino pobūdžio einamųjų funkcijų atlikimo. |
Pritarti |
|
31. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-13 |
|
|
|
31. Nuostatų 16 punkte vietoj žodžių „ir jis negali laikinai eiti šių pareigų“ įrašytini žodžiai „anksčiau laiko“ (nes, kai valstybės pareigūno įgaliojimai nutrūksta, jis ne laikinai, o apskritai nebegali užimti savo pareigų). |
Pritarti |
|
32. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-13 |
|
|
|
32. Atsižvelgiant į Biudžetinių įstaigų įstatymo, įsigaliosiančio 2024 m. sausio 1 d. 11 straipsnyje išvardytas biudžetinės įstaigos vadovo funkcijas, siūlytume tikslinti Nuostatų 17 punkte nurodytas Centro generalinio direktoriaus funkcijas (suderinti su minėtame įstatyme numatytų funkcijų formuluotėmis, o naujas siūlomas funkcijas formuluoti kaip nuolatinio (tęstinio) pobūdžio darbus (veiksmus), vengiant bendro pobūdžio įstaigos vadovų vykdomų ar smulkių, vienkartinių darbų (veiksmų) vardijimo). Be to, šios funkcijos turi būti tikslinamos, atsižvelgiant ir į 2024 m. sausio 1 d. įsigaliosiančio Valstybės tarnybos įstatymo bei Biudžetinių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo ir komisijų narių atlygio už darbą įstatymo nuostatas. |
Pritarti |
|
33. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-13 |
|
|
|
33. Tikslintinas Nuostatų 17.7 punktas (juo siūloma numatyti, kad Centro generalinis direktorius teikia Tarybai tvirtinti Centro padalinių vadovų konkursų reikalavimų aprašą), kadangi iš siūlomo reguliavimo neaišku, kokie konkursai turimi omenyje. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad pagal Valstybės tarnybos įstatymo 11 straipsnio 2 dalį, Vyriausybė nustato konkursų organizavimo tvarką (šia tvarka turi būti vadovaujamasi, jeigu Centro padalinio vadovo pareigybė yra valstybės tarnautojo pareigybė), o tuo atveju, jeigu Centro padalinio vadovo pareigybė yra darbuotojo, dirbančio pagal darbo sutartį, turi būti vadovaujamasi Darbo kodekso 41 straipsnio 3 dalimi. |
Pritarti |
|
34. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-13 |
|
|
|
34. Nuostatų 17.8 papunktyje reikėtų atskleisti joje vartojamos formuluotės „Centro biudžetas“ turinį.
|
Nepritarti |
Nuostatų 17.8 papunktyje yra vartojama formuluotė, kad Centro generalinis direktorius teikia Centro Tarybai tvirtinti Centro biudžeto paskirstymo aprašą. Papildomo turinio detalizavimas nėra šių Nuostatų dalykas, o Generalinio direktoriaus ir Centro Tarybos tvirtinamo aprašo (dokumento) dalykas. |
35. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-13 |
|
|
|
35. Tikslintinas Nuostatų 17.11 punktas atsižvelgiant į tai, kad pagal 2024 m. sausio 1 d. įsigaliosiančio naujos redakcijos Valstybės tarnybos įstatymo 8 straipsnio 1 dalį, valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, pareigybių skaičių ir pareigybių sąrašus tvirtins patys įstaigų vadovai (didžiausias leistinas valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, skaičius nebus nustatinėjamas). Be to, šiame punkte brauktini žodžiai „ir Centro administracijos padalinių veiklą“, kadangi pagal Viešojo administravimo įstatymo 8 straipsnio 1 dalį, viešojo administravimo subjekto struktūroje nenumatomi tokie padaliniai kaip „administracijos padaliniai“. Kartu atkreiptinas dėmesys į tai, kad struktūrinių padalinių veiklą reglamentuoja jų nuostatai, bet ne vidaus tvarkos taisyklės. |
Pritarti |
|
36. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-13 |
|
|
|
36. Tikslintinas Nuostatų 17.13 punktas, nes Darbo kodekse nėra numatyta, kad darbuotojui gali būti skiriamos drausminės nuobaudos. |
Pritarti |
Patikslinti Nuostatų 17.13 punktą ir atsisakyti konstrukcijos ,,drausminės nuobaudos“. |
37. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-13 |
|
|
|
37. Tikslintinas Nuostatų 17.14 punktas, kadangi tiek pagal Biudžetinių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo ir komisijų narių atlygio už darbą įstatymą, tiek pagal Valstybės tarnybos įstatymą įstaigos vadovas nustato darbuotojų darbo apmokėjimo sistemą. |
Pritarti |
Patikslinti Nuostatų 17.14 punktą ir nustatyti, kad Centro generalinis direktorius neviršydamas nustatyto metinio darbo užmokesčio fondo, Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka nustato Centro valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, darbo apmokėjimo sistemą. |
38. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-13 |
|
|
|
38. Nuostatų 17.15 punkte siūloma nustatyti, kad Centro generalinis direktorius užtikrina Centro valstybės tarnautojų kvalifikacijos tobulinimą ir jų tarnybinės veiklos vertinimą. Pažymėtina, kad Valstybės tarnybos įstatyme yra formuluojama visa eilė veiksmų, kurias atlieka įstaigos vadovas pavaldžių asmenų atžvilgiu, todėl manytume, kad netikslinga Nuostatų 17.5 punkte išskirti tik kai kurias personalo valdymo funkcijas. Atsižvelgiant į tai, siūlytume šį papunktį išbraukti. |
Pritarti |
|
39. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-13 |
|
|
|
39. Nuostatų 19 punkte vietoj žodžių „ir atleidimo tvarką“ įrašytini žodžiai „Tarybos ir jos narių įgaliojimų pasibaigimo pagrindus“. |
Pritarti |
|
40. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-13 |
|
|
|
40. Nuostatų 20 punktas brauktinas kaip perteklinis ir neturintis jokio teisinio krūvio. Jeigu nebūtų atsižvelgta į šią pastabą, vietoj žodžių „sąlygas Tarybos darbui sudaro Centras“ siūlome įrašyti teisės aktuose paprastai vartojamą formuluotę „techniškai aptarnauja“ (pvz., šių Nuostatų 10.3.3 ir 26 punktai). |
Pritarti iš dalies |
Vietoje žodžių „sąlygas Tarybos darbui sudaro Centras“ įrašyti formuluotę „techniškai aptarnauja“. |
41. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-13 |
|
|
|
41. Pažymėtina, kad Nuostatų 22 punktas, numatantis, kad Tarybos pirmininkas renkamas 3 metams, nedera su kartu teikiamu Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro įstatymo Nr. VIII-238 pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-2343(2), kurio nuostatos implikuoja, kad Tarybos pirmininkas ir jo pavaduotojas renkami visai Tarybos 5 metų kadencijai. Taip pat pažymėtina, kad pasirinkus tokį reguliavimą, pagal kurį Tarybos pirmininko kadencija nesutampa su pačios Tarybos kadencija, įgalinama situacija, kad Tarybos pirmininkas ir neišbus savo, kaip Tarybos pirmininko, kadencijos, nes pasibaigs jo, kaip Tarybos nario, kadencija. |
Pritarti |
Patikslinti Nuostatų 22 punktą ir nustatyti, kad Tarybos pirmininkas renkamas 5 metams. |
42. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-13 |
|
|
|
42. Nuostatų 22 punkto nuostata, nustatanti, kad Tarybos pirmininko pavaduotojas renkamas ta pačia tvarka Tarybos pirmininko teikimu yra netiksli. Jeigu Tarybos pirmininko pavaduotojas būtų renkamas lygiai tokia pačia tvarka kaip ir Tarybos pirmininkas – vienam iš Tarybos narių surenkant daugiau nei pusę Tarybos narių balsų, neturėtų būti jokio formalaus Tarybos pirmininko teikimo. Antra, jeigu siūloma nustatyti Tarybos pirmininko vykdomą kandidatūros teikimą, tokia procedūra nebegali būti laikoma rinkimais – tai būtų paskyrimo į pareigas procedūra (priimant arba atmetant siūlomą kandidatą). |
Pritarti |
Patikslinti Nuostatų 22 punktą ir nustatyti, kad Tarybos pirmininko pavaduotojas renkamas ta pačia tvarka kaip ir Tarybos pirmininkas, atsisakant nuostatos ,,Tarybos pirmininko teikimu“. |
43. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-13 |
|
|
|
43. Tikslintinas Nuostatų 25 punktas, atsižvelgiant į tai, kad 2020 m. sausio 1 d. įsigaliojo naujos redakcijos Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymas, kuriame apibrėžiama sąvoka ,,interesų konfliktas“ (sąvoka ,,viešųjų ir privačių interesų konfliktas“ nėra vartojama). |
Pritarti |
Patikslinti Nuostatų 25 punktą taip: Tarybos nariai privalo dalyvauti Tarybos posėdžiuose,
laiku ir tinkamai atlikti jiems pavestus darbus, laikytis etikos reikalavimų,
kai svarstomas klausimas gali sukelti Tarybos nario
|
44. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-13 |
|
|
|
44. Nuostatų 27 punkto nuostatos, reglamentuojančios reikalavimus Centro valstybės tarnautojams ir darbuotojams, dirbantiems pagal darbo sutartis, t.y. jiems nustatomus reikalavimus pateikti duomenis ir atskleisti informaciją apie ryšius, susijusius su dalyvavimu okupacinių režimų represinėse struktūrose ir (ar) mokymąsi tų struktūrų mokyklose; apie bendradarbiavimą su tomis struktūromis; duomenis apie dalyvavimą komunistų partijoje einant vadovaujančių darbuotojų pareigas, yra ne Centro nuostatų reguliavimo dalykas, o įstatyminio reguliavimo dalykas (nes tai tiesiogiai susiję su asmenų teisių ir laisvių turiniu bei jų įgyvendinimu). |
Pritarti |
Atsisakyti Nuostatų 27 punkto. |
45. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-13 |
|
|
|
45. Brauktinas Nuostatų 28.2 papunktis, nes šiame papunktyje nurodyto subjekto – viešosios įstaigos „Fondas „Atmintis“, negalime vadinti nei padaliniu, nei kažkokiu kitokiu juridiniu vienetu, priklausančiu Centro struktūrai. Viešoji įstaiga apskritai yra savarankiškas juridinis asmuo, todėl negali būti laikoma nei biudžetinės įstaigos struktūrine dalimi, nei kažkaip kitaip „prie biudžetinės įstaigos veikianti“. Šią viešąją įstaigą steigia, nuostatus tvirtina, veiklą apsprendžia bei valdymo tvarką nustato ne Centro valdymo organai, jos darbuotojus į pareigas priima ir atleidžia iš jų, darbo užmokestį nustato ir moka ne Centro vadovas. Pabrėžtina, kad Centras, kaip biudžetinė įstaiga, negali būti viešosios įstaigos dalininku. Viešosios įstaigos dalininkas yra valstybė, o atitinkama valstybės institucija ar įstaiga gali tik įgyvendinti valstybės, kaip viešosios įstaigos dalininkės, teises ir pareigas. Apskritai viešosios įstaigos steigimo, jos veiklos, valdymo klausimai nėra Nuostatų reguliavimo dalykas. |
Pritarti |
Atsisakyti Nuostatų 28.2 papunkčio. |
46. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-13 |
|
|
|
46. Brauktinas Nuostatų 29 punktas, atsižvelgiant į tai, kad pagal 2024 m. sausio 1 d. įsigaliosiančio Biudžetinių įstaigų įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 6 punktą, biudžetinės įstaigos vadovui numatyta kompetencija organizuoti biudžetinės įstaigos finansinę apskaitą pagal Lietuvos Respublikos finansinės apskaitos įstatymą. Be to, atkreiptinas dėmesys į tai, kad 2022 m. gegužės 1 d. įsigaliojo Lietuvos Respublikos finansinės apskaitos įstatymas (buvęs Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymas), kuriuo nuoroda į „buhalterinę apskaitą“ pakeista nuoroda į „finansinę apskaitą. |
Pritarti |
|
47. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-13 |
|
|
|
47. Tikslintinas Nuostatų 31 punktas, atsižvelgiant į nuo 2024 m. sausio 1 d. įsigaliosiančio Lietuvos Respublikos vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymo 9 straipsnio 4 dalies nuostatas, kuriose numatyta, koks subjektas gali atlikti viešųjų juridinių asmenų, kurių savininko teises ir pareigas įgyvendina Seimas arba Vyriausybė, vidaus auditą. |
Pritarti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1 |
Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro Lietuvos istorijos tyrimų ir atminties kultūros darbuotojų profesinė sąjunga ([email protected]), 2024-06-11 Nr.:G-2024-5273 |
|
|
|
Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro (toliau – LGGRTC) darbuotojų Lietuvos istorijos tyrimų ir atminties kultūros profesinės sąjunga (toliau – LITAK) informuoja, kad dalyvaus Jūsų rengiamuose posėdžiuose, atitinkamai 2024-06-12 ir 2024-06-13, kuriuose bus svarstomi Lietuvos Respublikos LGGRTC įstatymo Nr. VIII-238 pakeitimo įstatymo projektas (nauja redakcija) XIVP-2343(2) ir Seimo nutarimo „Dėl Totalitarinių režimų tyrimų centro nuostatų patvirtinimo“ projektas XIVP-3380. Atsakydami į Jūsų pakvietimus dalyvauti šiuose posėdžiuose, norime pateikti pastabas ir siūlymus dėl Lietuvos Respublikos LGGRTC įstatymo pakeitimo ir pridedame šio įstatymo pakeitimo projektą, kuriame tiksliai nurodyti visi dabar LGGRTC vykdomi uždaviniai, funkcijos ir apima visus svarbius aspektus, reikalingus sėkmingai ir efektyviai LGGRTC veiklai. Šie pasiūlymai su įstatymo pakeitimo projektu 2024-02-08 buvo išsiųsti Lietuvos Respublikos Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetui el. paštu: [email protected] ir [email protected]. Todėl dar kartą norime pažymėti, kad siūlome palikti esamą LGGRTC pavadinimą, kadangi tokiu pavadinimu jau virš 30 metų LGGRTC plačiai žinomas tiek Lietuvoje, tiek ir užsienio valstybėse, šiuo pavadinimu įstaiga sėkmingai bendradarbiauja su visomis Lietuvos įstaigomis, taip pat ir užsienio valstybių institucijomis, ir toks esamas pavadinimas puikiai atspindi LGGRTC veiklos spektrą. Taip pat dar kartą norime pažymėti ir tai, kad nesiūlome įteisinti Seime užregistruotame projekte nurodyto organo „Taryba“, nes tai įneš papildomą vilkinimą dėl reikalingų sprendimų priėmimo, taip pat atsakomybės dėl jų klausimą ir „dvivaldystę“. Tai bus tik dar vienas prižiūrintis organas be realių priežiūros įrankių, papildoma perteklinė administracinė struktūra, kuri įneš sumaišties visam LGGRTC darbo organizavimo veiksmingumui, dar labiau pablogins ir taip sudėtingą mikroklimatą, reikalaus papildomo labai didelio lėšų ir resursų kiekio, kenks Seimui atskaitingos valstybinės įstaigos prestižui. Labai prašome į šį LITAK siūlomą projektą atsižvelgti rengiant naują LGGRTC įstatymo pakeitimo įstatymą, siekiant užtikrinti LGGRTC veiklos veiksmingumą, tęstinumą ir atitikimą valstybės bei visuomenės lūkesčiams. Taip pat maloniai prašome atsižvelgti į šiuos LITAK pasiūlymus ir rengiant naują Seimo nutarimo dėl LGGRTC nuostatų patvirtinimo projektą Nr. XIVP3380. PRIDEDAMA. LGGRTC įstatymo pakeitimo projektas, 14 lapų. |
Nepritarti |
Pasiūlymo turinys nukreiptas į naujos redakcijos LGGRTC įstatymo projektą (kuris jau priimtas), o ne į nuostatus. |
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1 |
Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos centras, 2024-08-27, 10R-54 |
|
|
|
1. Nuostatų 1 punktą siūlome dėstyti taip: „1. Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centras (toliau – Centras) yra valstybės biudžetinė įstaiga, Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro nuostatuose (toliau – Nuostatai) ir kituose teisės aktuose nustatytais pagrindais ir tvarka vykdanti totalitarinių ir autoritarinių režimų okupuotoje Lietuvoje ir Lietuvos gyventojų pasipriešinimo okupaciniams režimams (ginkluotos ir neginkluotos rezistencijos) įvertinimą, pasitelkiant mokslinius ir taikomuosius tyrimus, jų sklaidą, memorializaciją (įamžinimą). |
Pritarti
|
|
2 |
Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos centras, 2024-08-27, 10R-54 |
|
|
|
2. Nuostatų 2 punkto 3 sakinį siūlome dėstyti taip: „Centras turi savo ženklus, kurie yra registruojami įstatymų nustatyta tvarka.“, nes pvz. Tuskulėnų memorialo ekspozicija turi naudojamą išpopuliarintą ženklą, kurį planuojama registruoti. |
Pritarti |
|
3 |
Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos centras, 2024-08-27, 10R-54 |
|
|
|
3. Nuostatų 3 punktą tikslinti: „<...>Lietuvos Respublikos Seimas, kuris atlieka <...>“. |
Pritarti |
|
4 |
Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos centras, 2024-08-27, 10R-54 |
|
|
|
4. Nuostatų 5 punkte siūlome nurodyti dar vieną Centro finansavimo šaltinį – dalyvavimą nacionalinėse mokslinėse ir kitose programose. Taip pat siūlome neišbraukti žodžių „Seimo ar“, nes taip yra nurodyta Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro įstatymo (toliau – Įstatymas), įsigaliosiančio 2024 m. spalio 1 d., 12 str. 2 d. |
Pritarti iš dalies. |
Nepritarti dėl žodžių „Seimo ar“ neišbraukimo, nes Seimas pinigų neskirsto. Žr. TD pastabą. |
5 |
Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos centras, 2024-08-27, 10R-54 |
|
|
|
5. Nuostatų 6 punktą siūlome dėstyti taip: „6. Centro vieši pranešimai ir kita informacija skelbiami Centro administruojamuose / kontroliuojamuose visuomenės informavimo kanaluose. Centras pagal poreikį pasitelkia ir kitus visuomenės informavimo kanalus.“. |
Nepritarti |
Iš turinio matyti, kad Centras visuomenės informavimo kanalų neadministruoja ir nekontroliuoja, o tik turi juose savo paskyras. |
6 |
Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos centras, 2024-08-27, 10R-54 |
|
|
|
6. Iš Nuostatų 7 punkte pateiktos formuluotės nėra aišku, kokiais atvejais Nuostatų projektą svarstys Taryba ir kokia bus veiksmų seka, kai pakeitimus inicijuos Seimas. Siūlytume Nuostatų 7 punktą dėstyti taip: „7. Nuostatų pakeitimus gali inicijuoti Centro generalinis direktorius, Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro taryba (toliau – Taryba), Seimas. Nuostatų pakeitimus inicijavus Tarybai, Nuostatų pakeitimo projektas svarstomas Tarybos posėdyje. Tarybai projektą apsvarsčius savo posėdyje, Nuostatų pakeitimo projektą Centro generalinis direktorius teikia Seimo Laisvės kovų ir valstybės istorinės atminties komisijai.“. |
Nepritarti |
Seimui įtvirtinti sau teisę inicijuoti nuostatų pakeitimus nėra logikos. |
7 |
Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos centras, 2024-08-27, 10R-54 |
|
|
|
7. Nors Nuostatų 8 punkte Centro veiklos tikslas nurodytas beveik taip pat, kaip įstatymo 3 str., tačiau norime atkreipti dėmesį, kad įamžinimas (memorializacija) nėra taikomasis tyrimo metodas, o Centras daro ne tik tyrimus, tačiau užsiima įamžinimo (memorializacijos), edukacijos veikla. Manytume, šios pagrindinės veiklos sritys turėtų atsispindėti Centro veiklos tiksle. Norime atkreipti dėmesį, kad visame tekste žodį „autokratinis“ reikia keisti į žodį „autoritarinis“. Taip pat po žodžio „Lietuvos“ siūlome įterpti žodžius: „gyventojų pasipriešinimo okupaciniams režimams“. |
Pritarti iš dalies |
Pritarti tai daliai, kur siūloma žodį „autokratrinis“ keisti į „autoritarinis“ |
8 |
Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos centras, 2024-08-27, 10R-54 |
|
|
|
8. Nuostatų 10.1.1 punkte vietoje žodžių: „Lietuvos komunistų partijos“ siūlome rašyti žodžius „komunistų partijų“, kaip nurodyta Įstatymo 4 str. 1 p. e papunktyje. Ši pastaba taikytina ir Nuostatų 10.1.1.5 punktui. Žodis „nacių“ galėtų būti pakeistas „nacionalsocialistų“. Manytume, kad netikslinga šiame punkte pakartoti Centro veiklos uždavinį, nurodytą Įstatymo 4 str. |
Pritarti iš dalies |
Nepritarti dėl termino „nacių“ keitimo, nes toks terminas visuotinai įtvirtintas ir taip pat naudojamas Įstatyme. |
9 |
Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos centras, 2024-08-27, 10R-54 |
|
|
|
9. Neaišku kodėl Nuostatų 10.1.1.1 punkte minimas 1918-1923 m. laikotarpis, nes lenkų okupacija buvo iki 1920 m., po to iki 1922 m. vyko kovos su bolševikais ir bermontininkais. |
Nepritarti |
Pastaba neaktuali |
10 |
Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos centras, 2024-08-27, 10R-54 |
|
|
|
10. Pagal Nuostatų 10.1.1.3, 10.1.1.4. (pakartotas) bei kituose punktuose nurodytą formuluotę darytina prielaida, kad 1918-1940 m. Lietuva buvo taip pat okupuota. Šį laikotarpį būtina tikslinti visame Nuostatų tekste. |
Nepritarti |
Pastaba neaktuali |
11 |
Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos centras, 2024-08-27, 10R-54 |
|
|
|
11. Siekiant tikslumo, Nuostatų 10.1.1.4 punktą siūlome dėstyti taip: „10.1.1.4. 1944 – 1953 m. Lietuvos partizaninio karo ir neginkluoto pasipriešinimo laikotarpiu.“, nes Lietuvos partizaninis karas laikomas ginkluotu pasipriešinimu. |
Nepritarti |
Išdėstytas punktas atliepia pastabos turinį, todėl nėra prasmės keisti. |
12 |
Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos centras, 2024-08-27, 10R-54 |
|
|
|
12. Nuostatų 10.1.1.5 punkto formuluotė suponuoja, kad kitos represinės struktūros neveikė, tik komunistų partija. Siūlytume tikslinti. |
Nepritarti |
Totalitarinių režimų laikotarpių visos represinės struktūros pavaldžios centrinei struktūrai, todėl pastaba netiksli. |
13 |
Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos centras, 2024-08-27, 10R-54 |
|
|
|
13. Siūlome 10.1.2 punktą papildyti: „padeda Lietuvos Respublikos Vyriausybei, Užsienio reikalų ministerijai įgyvendinti kultūrinės diplomatijos priemones, susijusias su šiame punkte nurodytais laikotarpiais; įgyvendinant Centro uždavinius, padeda Lietuvos Respublikos Vyriausybei, Kultūros ministerijai ir Krašto apsaugos ministerijai didinti visuomenės atsparumą dezinformacijai valstybės istorinės atminties politikos srityje“. Taip pat siūlytume nuostatuose nurodyti, kad Centras rengia Atmintinų datų, susijusių su Lietuvos gyventojų genocidu ir rezistenciniu bei disidentiniu judėjimu, sąrašą. |
Nepritarti |
Perteklinis siūlymas |
14 |
Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos centras, 2024-08-27, 10R-54 |
|
|
|
14. Nuostatų 10.1.4 punktą siūlome rašyti taip: „10.1.4. sudaro laisvės kovų dalyvių ir nukentėjusių nuo karo nusikaltimų, genocido ir kitų nusikaltimų žmoniškumui Lietuvos gyventojų (toliau – nukentėję Lietuvos gyventojai), taip pat šių nusikalstamų veikų vykdytojų ir organizatorių, 1918–1990 m. okupacinių režimų represinių struktūrų darbuotojų skaitmeninius duomenų rinkinius, vardynus;“ 1918 – 1990 m. laikotarpis turi būti tikslinamas visame Nuostatų tekste. |
Nepritarti |
Šis punktas patikslintas pagal TD pastabą. |
15 |
Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos centras, 2024-08-27, 10R-54 |
|
|
|
15. Nuostatų 10.1.5 punktą siūlome rašyti taip: „10.1.5. atlieka istorinių dokumentų dėl Lietuvai ir užsienio valstybėms reikšmingo nekilnojamojo kultūros paveldo, esančio Lietuvos Respublikoje ir užsienio valstybėse, tyrimus; Centro generalinio direktoriaus nustatyta tvarka rengia istorines-archyvines pažymas, patvirtinančias tam tikrus istorinius (juridinius) faktus, teikia jas ir informaciją valstybės, savivaldybių įstaigoms, institucijoms, kitiems juridiniams ir fiziniams asmenims apie šio paveldo dokumentų tyrimus, 1918–1990 m. okupacijų laikotarpiu žuvusius, dingusius be žinios, represuotus, persekiotus, nukentėjusius rezistencijos (pasipriešinimo) okupacijoms dalyvius, apie okupacijų, totalitarinių režimų įvykdytas veikas, jų organizatorius, vykdytojus, kitus atsakingus asmenis;“ 1918 – 1990 m. laikotarpis turi būti tikslinamas visame Nuostatų tekste. |
Nepritarti |
Perteklinis pasiūlymas |
16 |
Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos centras, 2024-08-27, 10R-54 |
|
|
|
16. Nuostatų 10.1.6. punktą siūlome rašyti taip: „10.1.6. rūpinasi dokumentų, susijusių su karo nusikaltimų, genocido ir kitų nusikaltimų žmoniškumui, politinėmis ir kitomis represijomis, apie Lietuvos išsivadavimą iš totalitarinių režimų ir jos valstybingumo atstatymą, rezistencija, laisvės kovotojus, nuo okupacinių režimų nukentėjusius asmenis paieška Lietuvoje ir užsienio valstybėse, jų sugrąžinimu ar kopijų įsigijimu, juos tvarko, kaupia, saugo, vykdo jų tyrimus, sklaidą;“. |
Nepritarti |
Šis punktas patikslintas pagal TD pastabą. |
17 |
Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos centras, 2024-08-27, 10R-54 |
|
|
|
17. Nuostatų 10.1.7 punkte po žodžių „vykdo istorines ekspertizes“, siūlome rašyti „Centro generalinio direktoriaus nustatyta tvarka“, o po žodžio „vykdytojus“ siūlome rašyti „organizatorius, kitus atsakingus asmenis“. |
Nepritarti |
Perteklinis pasiūlymas |
18 |
Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos centras, 2024-08-27, 10R-54 |
|
|
|
18. Atsižvelgiant į Seimo kontrolierių siūlymą, manytume, kad būtina papildyti Nuostatus šia formuluote, ją dėstant 10.1.10 punkte: „Šiuose Nuostatuose nurodytos istorinės-archyvinės pažymos, išvados, istorinės ekspertizės parengiamos bei pareiškėjams išsiunčiamos per 30 darbo dienų nuo prašymo gavimo dienos. Kai prašymas pateikiamas dėl didelio kiekio informacijos, dėl kurios reikia parengti minėtas pažymas, išvadas, ekspertizes, Centro generalinio direktoriaus arba jo įgalioto darbuotojo rezoliucija šis terminas gali būti pratęstas dar iki 7 mėnesių, apie tai per 7 darbo dienas raštu informuojant pareiškėją. Minėtos pažymos, išvados, ekspertizės parengiamos per įmanomai trumpiausią laiką.“ |
Pritarti |
|
19 |
Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos centras, 2024-08-27, 10R-54 |
|
|
|
19. Nuostatų 10.1.4 punkte po žodžio „karo“ siūlome įrašyti žodį „nusikaltimų“, tokiu būdu bus aiškiai atriboti karo nusikaltimai nuo nusikaltimų žmoniškumui. |
Nepritarti |
Šis punktas patikslintas pagal TD pastabą ir formuluotę įtvirtintą Įstatyme. |
20 |
Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos centras, 2024-08-27, 10R-54 |
|
|
|
20. Nuostatų 10.2, 10.2.1 ir kituose punktuose lietoje žodžių „laisvės kovotojai“ rašytini žodžiai „laisvės kovų dalyviai“. |
Nepritarti |
Terminas „laisvės kovotojai“ yra plačiai naudojamas ir priimtinas. |
21 |
Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos centras, 2024-08-27, 10R-54 |
|
|
|
21. Nuostatų 10.2.2 punkte po žodžių „programas, projektus“ siūlome įrašyti žodį „leidinius“. |
Nepritarti |
Šio punkto turinys talpina ir „ledinio“ sąvoką. |
22 |
Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos centras, 2024-08-27, 10R-54 |
|
|
|
22. Nuostatų 10.2.3 punkte po žodžių „atminimo ženklų“ siūlome įrašyti žodį „lentų“, o po žodžio „monografijų“ - žodžius: „studijų, straipsnių, enciklopedinio pobūdžio leidinių“. |
Pritarti iš dalies |
Nepritarti dėl žodžio „lentų“, nes turinys talpina šią sąvoką. |
23 |
Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos centras, 2024-08-27, 10R-54 |
|
|
|
23. Nuostatų 10.2.4 punkte po žodžio „rašant“ siūlome įrašyti „studijas, monografijas, straipsnius“. |
Pritarti |
|
24 |
Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos centras, 2024-08-27, 10R-54 |
|
|
|
24. Manytume, kas Nuostatų 10.2.5 punkte pakaktų nurodyti „dalyvauja steigiant memorialus“. |
Nepritarti |
Pasiūlymas nekeičia esmės, o dabartinė formuluotė apibrėžia memorialų statymą Vilniuje ir kitur Lietuvoje. |
25 |
Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos centras, 2024-08-27, 10R-54 |
|
|
|
25. Nuostatų 10.3.1, 10.3.2, 10.3.3, 10.3.4 punktuose būtina nurodyti 1939–1990 m. laikotarpį, kaip ir nurodyta atitinkamame įstatyme. |
Pritarti |
|
26 |
Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos centras, 2024-08-27, 10R-54 |
|
|
|
26. Siūlytume Nuostatų 10.5.1, 10.5.2 punktus palikti, nes priešingu atveju reikėtų išbraukti ir atitinkamus 10.6 punkto papunkčius. |
Nepritarti |
Pasiūlymas prieštarauja TD pastabai. |
27 |
Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos centras, 2024-08-27, 10R-54 |
|
|
|
27. Nuostatų 10.6.2 punktą siūlome papildyti: po žodžių „Centro interneto svetainėje“ įrašyti žodžius: „ir Centro administruojamuose visuomenės informavimo kanaluose, o prireikus ir kitose visuomenės informavimo priemonėse“. |
Pritarti iš dalies |
Pritarti tik tai daliai, kuri liečia prirašant „o prireikus ir kitose visuomenės informavimo priemonėse“. Iš turinio matyti, kad Centras visuomenės informavimo kanalų neadministruoja ir nekontroliuoja, o tik turi juose savo paskyras. |
28 |
Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos centras, 2024-08-27, 10R-54 |
|
|
|
28. Nuostatų 10.7 punkte siūlome atsisakyti žodžių „Centras turi teisę“, nes tai nurodyta 11 punkte. |
Nepritarti |
Nuoroda yra netiksli ir nurodytame punkte kalbama apie kitus dalykus. |
29 |
Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos centras, 2024-08-27, 10R-54 |
|
|
|
29. Nuostatų 11 punktą siūlytume dėstyti taip: „Centras, įgyvendindamas jam Centro įstatyme nustatytus veiklos tikslus, uždavinius ir atlikdamas šiuose Nuostatuose jo kompetencijai priskirtas funkcijas, turi teisę:“. |
Nepritarti |
Siūlymas perteklinis |
30 |
Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos centras, 2024-08-27, 10R-54 |
|
|
|
30. Siūlome Nuostatus papildyti nauju punktu: „Centras bendradarbiauja su užsienio šalių institucijomis ir dalyvauja Europos atminties ir sąžinės platformos, Europos atminties ir solidarumo tinklo veikloje.“ |
Nepritarti |
Siūlymas perteklinis |
31 |
Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos centras, 2024-08-27, 10R-54 |
|
|
|
31. Nuostatų 12.3 punkte siūlytina neišbraukti žodžių „taip pat kitiems juridiniams asmenims“, nes tai nurodyta Viešojo administravimo įstatyme. |
Nepritarti |
Siūlymas prieštarauja TD pastabai |
32 |
Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos centras, 2024-08-27, 10R-54 |
|
|
|
32. Nuostatų 16 punkte po žodžių „Centro generalinio direktoriaus pavaduotojas, ar kitas“ vietoje žodžio „darbuotojas“ siūlome įrašyti žodžius „valstybės tarnautojas“, nes vadovaujantis Valstybės tarnybos įstatymu darbuotojas, dirbantis pagal darbo sutartį, negali laikinai eiti pareigų susijusių su viešojo administravimo funkcijomis. |
Pritarti iš dalies |
Papildyti 16 p. žodžiais valstybės tarnautojas, nes priimtame įstatyme įtvirtinta, kad gali pavaduoti „Centro valstybės tarnautojas ar darbuotojas, dirbantis pagal darbo sutartį“. |
33 |
Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos centras, 2024-08-27, 10R-54 |
|
|
|
33. Siūlome Nuostatų 17 punktą papildyti dviem naujais papunkčiais: tvirtina Laisvės gynėjų teisinio statuso pripažinimo komisijos narių skaičių, kompetenciją, sudarymo ir pirmininko skyrimo, sprendimų priėmimo tvarką; tvirtina Laisvės gynėjų teisinio statuso pripažinimo komisijos nuostatus ir Laisvės gynėjo teisinio statuso pripažinimo, pažymėjimų išdavimo ir jų apskaitos tvarkymo nuostatus. Šios funkcijos pavestos vykdyti įgyvendinant Laisvės gynėjo teisinio statuso įstatymą. |
Nepritarti |
Nuostatuose yra punktas kuris sako: „atlieka kitas Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatytas funkcijas.“
|
34 |
Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos centras, 2024-08-27, 10R-54 |
|
|
|
34. Neaišku kokiu pagrindu Nuostatų 17.1 punkte nurodoma, kad „Tarybos sprendimai pakartotinai nagrinėjami vieną kartą“, siūlome šios nuostatos atsisakyti. |
Nepritarti |
Neapibrėžtumas leistų vilkinti procesą, todėl „kartų“ apsibrėžimas yra būtinas. |
35 |
Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos centras, 2024-08-27, 10R-54 |
|
|
|
35. Nuostatų 17.13 punkte siūlome palikti ir tarnybines ir drausmines nuobaudas, nes tarnybinės taikomos tik valstybės tarnautojams. |
Nepritarti |
Tai prieštarauja TD pastabai |
36 |
Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos centras, 2024-08-27, 10R-54 |
|
|
|
36. Nuostatų 19 punkto siūlytume atsisakyti, nes jis kartoja Įstatymo 7 str. 1, 2 dalių nuostatas, todėl jis neaktualus. Taip pat siūlytume apsvarstyti ar nevertėtų atsisakyti Tarybos veiklos reglamentavimo Nuostatuose, nes su Tarybos veikla susijusios nuostatos bus reglamentuotos Tarybos darbo reglamente. |
Nepritarti |
Šis punktas neprieštarauja įstatymui |
37 |
Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos centras, 2024-08-27, 10R-54 |
|
|
|
37. Nuostatų 20 punktą siūlome papildyti nuostata: „užtikrinant Tarybos veiklos ir posėdžių viešumą“. |
Nepritarti |
Taryba savo darbo reglamente turės apsispręsti. |
38 |
Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos centras, 2024-08-27, 10R-54 |
|
|
|
38. Nuostatų 25 punkte neaišku kokiu pagrindu įrašyta nuostata, kad negalima viešai komentuoti atskirų Tarybos narių balsavimo. |
Pritarti |
|
39 |
Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos centras, 2024-08-27, 10R-54 |
|
|
|
39. Nuostatų 26 punkte siūlome atsisakyti reglamentavimo „Komisiją techniškai aptarnauja Centras“, nes Komisijoje bus Centro darbuotojai ir visiems darbuotojams dirbti turi būti sudaromos atitinkamos sąlygos. |
Nepritarti |
Apibrėžtumas būtinas, tai leis išvengti nesusipratimų. |
40 |
Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos centras, 2024-08-27, 10R-54 |
|
|
|
40. Centre nėra įtvirtintas „mokslininko“ statusas, nėra ir tokių pareigybių, nes Centras nėra mokslo institucija. Siūlome Nuostatų 26 punkto priešpaskutinį sakinį dėstyti taip: „Komisiją sudaro ne mažiau kaip 5 Centro darbuotojai, turintys humanitarinių arba socialinių mokslų studijų krypties mokslo daktaro laipsnį arba šių studijų magistro kvalifikacinį laipsnį“. Tokiu būdu būtų išvengta ir diskriminacinių nuostatų. |
Pritarti |
|
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1 |
Žmogaus teisių komitetas, 2024-06-06 |
|
|
|
|
Argumentai:
Pasiūlymas: Pritarti nutarimo projektui NR. XIVP- 3380 ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti, atsižvelgiant į Teisės departamento pastabas ir Seimo narių bei Vyriausybės pasiūlymus, kuriems komitetas pritarė. |
Pritarti |
|
2 |
Laisvės kovų ir valstybės istorinės atminties komisija, 2024-06-12 |
|
|
|
|
Argumentai:
Pasiūlymas: Pritarti nutarimo projektui NR. XIVP- 3380 ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti, atsižvelgiant į Teisės departamento pastabas ir Seimo narių bei Vyriausybės pasiūlymus, kuriems komisija pritarė. |
Pritarti |
|
3 |
Kultūros komitetas, 2024-06-13 |
|
|
|
|
Argumentai:
Pasiūlymas: pritarti iniciatorių pateiktam projektui Nr. XIVP-3380 ir siūlyti pagrindiniam Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetui jį tobulinti, atsižvelgiant Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, Vyriausybės ir Seimo narių pasiūlymus, kuriems komitetas pritarė. |
Pritarti |
|
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas pritarti komiteto patobulintam nutarimo projektui Nr. XIVP-3380(2) ir komiteto išvadai:
7.2. Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1 |
Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas, 2024-09-0ė |
2 |
|
|
|
Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad priimtas naujos redakcijos LGGRTC įstatymas įsigalioja nuo 2024 m. spalio 1 d., siūloma, kad ir Nuostatai įsigaliotų kartu su naujai priimtu įstatymu
Pasiūlymas: Pakeisti nutarimo 2 str., nustatant, kad šis nutarimas įsigalioja nuo 2024 m. spalio 1 d. |
Pritarti |
|
2 |
Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas, 2024-09-04 |
|
|
|
|
Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad po gautų pastabų ir pasiūlymų dalis punktų yra naikinama, atitinkamai turi koreguotis ir likusių punktų numeracija.
Pasiūlymas: Atsižvelgiant į tai, kad po gautų pastabų ir pasiūlymų dalis punktų yra naikinama, koreguoti likusių punktų numeraciją. |
Pritarti |
|
3 |
Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas, 2024-09-04 |
|
|
10.1.1.2. |
|
Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad priimtame Įstatyme, „Vilniaus okupacijos“ terminas išimtas, siūloma šį terminą taip pat išimti ir iš tvirtinamų nuostatų.
Pasiūlymas: Išbraukti iš nuostatų, ten kur yra visur terminą „Vilniaus okupacija“, paliekant terminą „aneksija“ |
Pritarti |
|
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Arvydas Pocius.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas nutarimo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Arvydas Pocius
NSGK biuro patarėjas Gediminas Kazėnas