LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIEŠOJO SEKTORIAUS ATSKAITOMYBĖS ĮSTATYMO NR. X-1212 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2020-03-16 Nr. XIIIP – 4539

Vilnius

 

            Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Atsižvelgiant į projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo (toliau – keičiamo įstatymo) 1 straipsnio 1 dalies nuostatas, jog „šio įstatymo tikslas - reglamentuoti viešojo sektoriaus subjektų, jų grupių, tarp jų valstybės ir savivaldybių, atskaitomybės procesą <...>“, svarstytina, ar atitinkamai nereikėtų papildyti keičiamo įstatymo 1 straipsnio 3 dalies.

2. Keičiamo įstatymo 2 straipsnio 12 dalyje brauktina perteklinė formuluotė „(OL 2013 L 174, p. 1)“.

3. Svarstytina, ar keičiamo įstatymo 2 straipsnio 14 dalies 5 punkto nereikėtų papildyti įtėviais, įvaikiais, įbroliais, įseserėmis bei sugyventiniais.

4. Atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 2 straipsnio 6 dalyje pateikiamą išteklių fondų apibrėžimą, svarstytina, ar šio straipsnio 18 dalyje prie išimčių neturėtų būti nurodytas iš Rezervinis (stabilizavimo) fondas.

5. Atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 2 straipsnio 20 dalyje pateikiamą viešojo sektoriaus subjektų apibrėžimą bei šio straipsnio 18 dalyje pateikiamą valstybės viešojo sektoriaus subjektų apibrėžimą, svarstytina, ar šio straipsnio 13 dalyje vietoje formuluotės „savivaldybės kontroliuojami pelno nesiekiantys juridiniai asmenys“ neturėtų būti formuluotė „šių įstaigų kontroliuojami pelno nesiekiantys juridiniai asmenys ir šių juridinių asmenų kontroliuojami pelno nesiekiantys juridiniai asmenys“.

6. Svarstytina, ar keičiamo įstatymo 2 straipsnio 33 dalyje vietoje formuluotės „socialinių fondų biudžetams“ neturėtų būti vartojama formuluotė „Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžetui“.

7. Atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 3, 4, 10 – 13 straipsnių nuostatas, svarstytina, ar šių straipsnių nevertėtų dėstyti viename skyriuje.

8. Atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 ir 4 dalių nuostatų turinį, siūlytina šias dalis sukeisti vietomis.

9. Atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 4 straipsnio turinį, keistinas šio straipsnio pavadinimas.

10. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina patikslinti keičiamo įstatymo 4 straipsnio 3 dalį, konkrečiai nurodant, koks subjektas negauna pajamų iš valstybės ar savivaldybės turto (ne viešojo sektoriaus subjektas ar viešojo sektoriaus subjektas, įgyvendinantis to turto valdytojų savininko (akcijų valdytojo) teises ir pareigas).

11. Atsižvelgiant į keičiamo įstatymo apimtį ir turinį, siūlytina atsisakyti atskirų keičiamo įstatymo II ir VI skyrių, kuriuose yra tik po vieną straipsnį.

12. Atsižvelgiant į tai, kad keičiamo įstatymo 5 straipsnio 7 dalyje pirmą kartą yra vartojamas Vyriausybės pavadinimas, prieš jį turi būti įrašyta formuluotė „Lietuvos Respublikos“. Analogiška pastaba taikytina ir keičiamo įstatymo 9 straipsniui.

13. Atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 7 straipsnio 1 dalies turinį, svarstytina, ar keičiamo įstatymo 6 straipsnio 1 dalies 2 punktas ir 9 straipsnio 5 punkto a papunktis neturėtų būti papildyti po žodžio „srautus“ įrašant formuluotę „grynąjį turtą“.

14. Siekiant teisės akto nuoseklumo, siūlytina keičiamo įstatymo 7 ir 8 straipsnių pavadinimus suvienodinti su keičiamo įstatymo 6 straipsnio pavadinimu, t. y. atsisakyti juose perteklinės formuluotės „išskyrus fondus“, o vietoje žodžio „arba“ vartoti žodį „ir“. Be to, keičiamo įstatymo 6 straipsnio 1 dalyje, 7 straipsnio 1 dalyje ir 8 straipsnio 1 dalyje po žodžių junginio „išskyrus fondus“ žodis „arba“ keistinas žodžiu „ir“.

15. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina keičiamo įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 5 punkte, 8 straipsnio 1 dalies 2 punkte ir 2 dalies 3 punkte po žodžio „ataskaitų“ įrašyti žodį „rinkinio“.

16. Siekiant teisinio nuoseklumo, siūlytina keičiamo įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 1 ir 2 punktuose atsisakyti perteklinės formuluotės „viešojo sektoriaus subjekto ar viešojo sektoriaus subjektų grupės“.

17. Svarstytina, ar atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 8 straipsnio pavadinimą bei į 2 straipsnio 20 dalyje įtvirtintą viešojo sektoriaus subjektų apibrėžtį, keičiamo įstatymo 8 straipsnio 2 ir 3 dalių turinį, šios dalys neturėtų būti dėstomos atskiru straipsniu.

18. Svarstytina, ar keičiamo įstatymo 9 straipsnis neturėtų būti papildytas nuostatomis dėl  Rezervinio (stabilizavimo) fondo metinių ataskaitų rinkinio tvirtinimo. Atkreiptinas dėmesys, jog aiškinamajame rašte nėra pateikta informacijos, kodėl atsisakoma šiuo metu galiojančio teisinio reguliavimo, kai Lietuvos Respublikos Seimas tvirtina Rezervinio (stabilizavimo) fondo metinių ataskaitų rinkinį.

Be to, pažymėtina, jog, skirtingai nei pagal dabar galiojantį teisinį reguliavimą, pagal projektu siūlomą teisinį reguliavimą Rezervinio (stabilizavimo) fondo metinių ataskaitų rinkinio auditas nepateks tarp metinių ataskaitų rinkinių auditų, kuriuos atlieka Valstybės kontrolė. Kartu su projekto teikiamo Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės įstatymo Nr. I-907 2, 9 ir 10 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto (reg. Nr. XIIIP-4540) 2 straipsnyje, kuriuo keičiama Valstybės kontrolės įstatymo 9 straipsnio 3 dalis, siūloma nustatyti, kad Valstybės kontrolė kiekvienais metais atlieka Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymo 16 straipsnyje nurodytų metinių ataskaitų rinkinių auditus ir juos parengusiems viešojo sektoriaus subjektams teikia valstybinio audito išvadas ir valstybinio audito ataskaitas.

Tuo atveju, jei keičiamas įstatymas būtų papildytinas nuostatomis dėl Rezervinio (stabilizavimo) fondo metinių ataskaitų rinkinio tvirtinimo bei audito, atitinkamai pildytinas ir keičiamo įstatymo 17 straipsnis – nuostatomis dėl ataskaitų rinkinių ar jų duomenų teikimo. Pažymėtina, jog atitinkamai turėtų būti tikslinami ir kiti kartu pateikti projektai – Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo 2002 m. gegužės 30 d. nutarimo Nr. IX-912 „Dėl Rezervinio (Stabilizavimo) fondo nuostatų patvirtinimo“ pakeitimo“ projektas (reg. Nr. XIIIP-4550), Lietuvos Respublikos Seimo statuto „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo statuto 49, 59, 591, 64, 65, 206, 225, 226, 2261 ir 2262 straipsnių pakeitimo“ projektas (reg. Nr. XIIIP-4552).

19. Keičiamo įstatymo 10 straipsnio 3 ir 5 dalių turinys neatitinka šio straipsnio pavadinimo. Atsižvelgiant į tai, straipsnis koreguotinas.

20. Keičiamo įstatymo 11 straipsnio 3 dalyje prieš žodį „atitinkamų“ įrašytina formuluotė „Lietuvos Respublikos“.

21. Atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 11 straipsnio turinį, siūlytina jame atskira dalimi išdėstyti nuostatas apie valstybės skolos ataskaitos informacijai keliamus reikalavimus bei šių nuostatų atsisakyti keičiamo įstatymo 9 straipsnio 5 punkto b papunktyje.

22. Svarstytina, ar siekiant teisinio aiškumo keičiamo įstatymo 12 straipsnio 4 dalies nevertėtų papildyti informacija apie veiklos pradžios finansinės būklės ataskaitą (t. y. kuo vadovaujantis ji rengiama, kokia jos forma, kas tą formą nustato ir pan.).

23. Atsižvelgiant į tai, kad keičiamame įstatyme vartojama formuluotė „ataskaitų rinkinys“ bei siekiant teisinio aiškumo, siūlytina patikslinti keičiamo įstatymo 15 straipsnį aiškiai nurodant, kad šiuo atveju kalbama apie kiekvienos ataskaitos, sudarančios ataskaitų rinkinį, pasirašymą.

24. Atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 6 straipsnio 1 dalies 1 punktą, jog viena iš veiklos ataskaitos rūšių yra valstybės skolos ataskaita, svarstytina, ar keičiamo įstatymo 16 straipsnio 4 dalyje taip pat neturėtų būti nurodyta ir valstybės skolos ataskaita.

25. Keičiamo įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad „viešojo sektoriaus subjektai savo metinių ataskaitų rinkinį teikia kontroliuojančiajam viešojo sektoriaus subjektui šio subjekto vadovo nustatyta tvarka ir terminais“. Siūloma nuostata tikslintina atsižvelgus į tai, kad ne visi viešojo sektoriaus subjektai turi kontroliuojančiuosius viešojo sektoriaus subjektus, pavyzdžiui, biudžetinės įstaigos, kurios pavaldžios ar atskaitingos Lietuvos Respublikos Seimui ar Lietuvos Respublikos Vyriausybei.

Pagal keičiamo įstatymo 2 straipsnio 7 dalį, kontroliuojantysis viešojo sektoriaus subjektas – viešojo sektoriaus subjektas, kuriam pavaldūs ar atskaitingi kiti viešojo sektoriaus subjektai arba kuris daro kitiems viešojo arba privataus sektoriaus subjektams lemiamą poveikį, o pagal to paties straipsnio 20 dalį viešojo sektoriaus subjektais laikomi tam tikri juridiniai asmenys arba fondai. Taip pat atkreiptinas dėmesys, jog galiojančio Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymo 32 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad metinės ir tarpinės ataskaitos teikiamos kontroliuojančiajam viešojo sektoriaus subjektui ir (arba) Finansų ministerijai finansų ministro nustatyta tvarka ir terminais. 1-ojo viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standarto „Informacijos pateikimas finansinių ataskaitų rinkinyje“, patvirtinto Lietuvos Respublikos finansų ministro 2007 m. gruodžio 28 d. įsakymu Nr. 1K-388 „Dėl viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės 1-ojo standarto patvirtinimo“, 51 punkte numatyta, kad jeigu viešojo sektoriaus subjektas neturi kontroliuojančiojo viešojo sektoriaus subjekto, jo metinių finansinių ataskaitų rinkinys laikomas pateiktu Finansų ministerijai, kai šis subjektas arba centralizuotos apskaitos įstaiga pateikia metinių finansinių ataskaitų rinkinio duomenis į Viešojo sektoriaus apskaitos ir ataskaitų konsolidavimo informacinę sistemą.

26. Projekto aiškinamajame rašte nurodyta, jog vienas iš projekto uždavinių – suderinti keičiamo įstatymo nuostatas su vykdoma strateginio valdymo reforma. Lietuvos Respublikos strateginio valdymo įstatymo projekto (reg. Nr. XIIIP-4294) 13 straipsnio 6 dalyje numatyta, jog „Įgyvendinant Valstybės pažangos strategiją ir Nacionalinį pažangos planą pasiekta pažanga kartą per metus svarstoma Valstybės pažangos taryboje. Informacija apie pažangą įgyvendinant šiuos planavimo dokumentus kiekvienais metais teikiama svarstyti Seimui Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymo nustatyta tvarka“. Pastebėtina, kad ši minimo projekto nuostata įsigaliotų 2021 m. sausio 1 d. Atkreiptinas dėmesys, kad galiojančiame Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatyme nėra numatyto dokumento „valstybės pažangos ataskaita“, o projekto 9 straipsnio 1 punkto a papunktyje yra numatyta, kad Seimas tvirtina valstybės metinių ataskaitų rinkinį, kurio viena iš dalių yra valstybės pažangos ataskaita. Pabrėžtina, kad projekto 2 straipsnio 2 dalyje numatyta, kad įstatymas bus taikomas ataskaitų rinkiniams, rengiamiems už 2022 metus ir vėlesnius ataskaitinius laikotarpius, o šie rinkiniai bus rengiami tik 2023 metais. Atsižvelgiant į tai, siūlytina derinti tarpusavyje minėtų projektų įsigaliojimo bei taikymo datas.

27. Projekto 2 straipsnio 1 dalyje nustatoma, jog įstatymas įsigalioja 2022 m. sausio 1 d., o šio straipsnio 2 dalyje nustatoma, kad šis įstatymas taikomas ataskaitų rinkiniams, rengiamiems už 2022 metus ir vėlesnius ataskaitinius laikotarpius. Atsižvelgus į tai, kad ataskaitos rengiamos už praėjusius ataskaitinius laikotarpius bei siekiant teisinio aiškumo, projekto 2 straipsnis pildytinas nuostatomis dėl teisinio reguliavimo, kuris taikomas ataskaitų rinkiniams, rengiamiems už 2021 metus.

 

 

Departamento direktorius                                                                               Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

R. Dirgėlienė, tel. (8 5) 239 6350, el. p. [email protected]   

A. Dulevičiūtė – Akimovienė, tel. (8 5) 239 6164, el. p. akvile.duleviciute@lrs.lt