LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Biudžeto ir finansų komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS KRIPTOTURTO RINKŲ

ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP-3851

 

 

2024-06-21 Nr.109-P-27

Vilnius

 

1. Posėdyje dalyvavo: Biudžeto ir finansų komiteto nariai: Mindaugas Lingė, Valius Ąžuolas,  Antanas Čepononis, Simonas Gentvilas, Radvilė Morkūnaitė-Mikulėnienė, Agne Bilotaitė, Liudas Jonaitis, Matas Maldeikis, Andrius Palionis, Juozas Varžgalys.

Biudžeto ir finansų komiteto biuras: patarėjai Agnė Narščiuvienė, Dalia Mudėnienė, Audronė Čekanavičienė, Mindaugas Pečiulis, padėjėja Jolanta Matiliauskienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-06-06

II skyrius

 

 

Atsižvelgus į tai, kad Kriptoturto rinkų įstatymo projekto (toliau – projektas) II skyriaus atskiruose straipsniuose aiškiai įvardijami subjektai, kurių licencijavimui, veiklai ir auditui keliami reikalavimai ir su jais kylančių ginčų nagrinėjimo tvarka, svarstytina, ar siekiant teisės akto glaustumo, projekto II skyriaus pavadinimo nebūtų tikslinga išdėstyti taip: „Licencijavimui, veiklai, apskaitai ir auditui keliami reikalavimai. Ginčų nagrinėjimo tvarka“.

Pritarti.

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-06-06

3

2

 

Projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad „kai KRĮ projekto nuostatos taikomos ne tik licencijuotiems kriptoturto paslaugų teikėjams ar licencijuotiems su turtu susietų žetonų emitentams, bet ir kitiems finansų rinkos dalyviams, kuriems atskiras veiklos leidimas nereikalingas (MiCA reglamento 16 straipsnio 1 b punktas, 59 straipsnio 1 dalies b punktas), KRĮ projekte vartojama „kriptoturto paslaugų teikėjai“, „su turtu susietų žetonų emitentai“. Atsižvelgus į tai, kad projekto 3 straipsnio 2 dalyje įvedami trumpiniai „licencijuotas su turtu susietų žetonų emitentas“ ir „licencijuotas kriptoturto paslaugų teikėjas“, manytina, kad siekiant teisinio aiškumo projekte turėtų būti aiškiai nustatyta, jog formuluočių „kriptoturto paslaugų teikėjai“ ir „su turtu susietų žetonų emitentai“ turinys apima tiek licencijuotus, tiek nelicencijuotus atitinkamus subjektus.

Pritarti.

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-06-06

3

6

 

Atsižvelgus į tai, kad projekto 3 straipsnio 6 dalies pirmojo sakinio pradžioje vartojama formuluotė „vykdo kitą nei kriptoturto paslaugų teikėjo veiklą“, svarstytina, ar siekiant teisinio aiškumo, toliau šiame sakinyje taip pat neturėtų būti vartojama tokia pati konstrukcija – vietoj formuluotės „vykdoma kita veikla“ įrašant formuluotę „vykdoma kita nei kriptoturto paslaugų teikėjo veikla“.

 

Pritarti.

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-06-06

3

8

14

19

4,5,6

1

1

2

3,4,5

 

1,2

5

1,2

Atkreiptinas dėmesys, jog projekte vartojamos sąvokos „bendrovė“, „įmonė“ ir „juridinis asmuo“, tačiau jų vartojimo nuoseklumas bei logika nėra aiški. Pavyzdžiui, atsižvelgus į tai, kad pagal projekto 3 straipsnio 2 dalį licencijuoto su turtu susietų žetonų emitento ir licencijuoto kriptoturto paslaugų teikėjo teisinė forma gali būti tik akcinė bendrovė arba uždaroji akcinė bendrovė sektų, jog minint šiuos subjektus turėtų būti vartojamas žodis „bendrovė“, tačiau kai kuriais atvejais vartojamas žodis „įmonė“. Siekiant teisinio aiškumo, visame projekto tekste nuosekliai suvienodintinas minėtų sąvokų vartojimas. 

Pritarti .

Pažymėtina, kad įstatymo 15 straipsnyje palikta „juridinis asmuo“, nes baudos gali būti taikomos ir asmenims kurie verčiasi veikla be licencijos, tai jie gali būti ne tik AB, UAB, bet turėti ir kitokią teisinę formą.

 

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-06-06

3

7

 

Atsižvelgus į tai, kad projekto 3 straipsnio 7 dalyje nustatytais atvejais bendrovės organai priima sprendimus, šioje dalyje nustatant pareigą informuoti priežiūros instituciją pareiga  turėtų būti siejama su informavimu apie priimtus sprendimus, o ne pakeitimus; be to, projekte nustatytina ir 5 darbo dienų termino skaičiavimo pradžia. Projektas tobulintinas vietoj formuluotės „apie šiuos pakeitimus per 5 darbo dienas“ įrašant formuluotę „apie visus šioje dalyje nurodytus bendrovės organų sprendimus per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dienos“.

Pritarti.

 

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-06-06

4

10

IV skyrius

  14

15

19

4,8

2

 

 

2

1

1,5

 

 

 

 

 

1

Atsižvelgus į teisės aktų hierarchiją, siūlytina projekto 4 straipsnio 4 dalies antrajame sakinyje esančią nuorodą į Reglamentą (ES) 2023/1114 dėstyti prieš formuluotę „šiuo įstatymu“. Analogiško turinio pastaba taikytina ir projekto 4 straipsnio 8 daliai, 10 straipsnio 2 daliai, IV skyriaus pavadinimui, 14 straipsnio 2 dalies 1 punktui, 15 straipsnio 1 daliai, 19 straipsnio 1 ir 5 dalims.

Pritarti.

 

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-06-06

4

 

 

Atkreiptinas dėmesys, jog projekto 4 straipsnyje vartojama formuluotės „licencijuoto su turtu susietų žetonų emitento ar licencijuoto kriptoturto paslaugų teikėjo vadovai“ turinys nėra iki galo aiškus. Iš projekto 4 straipsnio 2 dalies, kurioje nustatyta, kad reikalingas priežiūros institucijos leidimas rinkti ar skirti atitinkamą vadovą, sektų, jog vadovai šio straipsnio prasme turėtų reikšti  projekto 2 straipsnio 2 dalyje nurodytus vadovus. Tačiau projekto 3 straipsnio 2 dalyje specialiai įvesti sutrumpinimai „licencijuotas kriptoturto paslaugų teikėjas“ ir „licencijuotas su turtu susietų žetonų emitentas“, todėl kalbant apie jų vadovus sąvokos „su turtu susietų žetonų emitento ar kriptoturto paslaugų teikėjo vadovas“ apibrėžtis nebūtų taikoma.

Pritarti.

 

8.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-06-06

4

6

 

Atsižvelgus į tai, kad licencijuotas su turtu susietų žetonų emitentas ir licencijuotas kriptoturto paslaugų teikėjas gali būti tik juridiniai asmenys, projekto 4 straipsnio 6 dalis tobulintina tuo aspektu, kad tvarkomi ne šių subjektų asmens duomenų, bet šių subjektų vadovų, darbuotojų ar kitų fizinių asmenų asmens duomenys.

Pritarti.

 

9.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-06-06

4

10

11

1

1

Atsižvelgus į tai, kad tikrovės neatitikti gali ne tik dokumentai, bet ir pateikti duomenys ar informacija bei siekiant suvienodinti projekte vartojamas nuostatas, siūlytina projekto 4 straipsnio 10 dalies 1 punkte nurodyti ne tik dokumentus, bet ir duomenis bei informaciją, kaip tai nustatyta projekto 4 straipsnio 9 dalyje. Analogiško turinio pastaba taikytina ir projekto 4 straipsnio 11 dalies 1 punktui.

         Pritarti.

 

10.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-06-06

4

10

2

Atsižvelgus į projekto 4 straipsnio turinį, siūlytina šio straipsnio 10 dalies 2 punkte vietoj žodžio „vadovas“ rašyti formuluotę „asmuo, dėl kurio prašoma išduoti leidimą,“.

Pritarti.

 

11.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-06-06

4

8

20

12

1

3

 

Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina projekto 4 straipsnio 12 dalyje nurodyti, nuo kada bus skaičiuojamas 5 darbo dienų terminas. Analogiško turinio pastaba taikytina ir projekto 8 straipsnio 1 daliai, 20 straipsnio 3 daliai.

Pritarti.

 

12.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-06-06

5

1

 

Kadangi rizikos nėra „dengiamos“, o dėl jų gali būti priimami sprendimai joms mažinti, pašalinti, suvaldyti, siūlytina projekto 5 straipsnio 1 dalį patikslinti kalbiniu požiūriu pasirinkus tinkamas formuluotes.

Pritarti.

 

13.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-06-06

5

2

 

Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina projekto 5 straipsnio 2 dalį dėstyti taip: „Elektroninių pinigų įstaigos, kurioms taikoma šio straipsnio 1 dalis, priežiūros institucijos sprendimu turi laikytis priežiūros institucijos nustatytų reikalavimų“.

Pritarti.

 

14.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-06-06

7,8

 

 

Atsižvelgus į tai, kad projekto 7 straipsnyje reglamentuojama tik licencijuoto su turtu susietų žetonų emitento ir licencijuoto kriptoturto paslaugų teikėjo finansinė apskaita, finansinės ataskaitos ir jų auditas, projekto 7 straipsnis atitinkamai tikslintinas. Ši pastaba atitinkamai taikytina projekto 8 straipsnio pavadinimui.

Pritarti.

 

15.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-06-06

 

 

 

Atkreiptinas dėmesys, jog Seime yra registruotas Įmonių ir įmonių grupių atskaitomybės įstatymo projektas reg. Nr. XIVP-3675, kurio įsigaliojimas numatytas 2024 m. liepos 1 d. Tuo atveju, jeigu projekto įsigaliojimas būtų nustatytas 2024 m. liepos 1 d. ar vėliau, projekto 7 straipsnio 1 ir 2 dalyse siūlytina nurodyti naująjį šio įstatymo pavadinimą.

Pritarti.

 

16.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-06-06

7

4

 

Kadangi projekto 7 straipsnio 4 dalyje yra nurodyta, kad „jeigu licencijuotas su turtu susietų žetonų emitentas išperka ar likviduoja su turtu susietus žetonus Reglamento (ES) 2023/1114 46 ar 47 straipsnyje nurodytais atvejais <...>“, o toliau šioje dalyje yra kalbama tik apie šių žetonų išpirkimą, siūlytina papildyti šią nuostata informacija apie žetonų likvidavimą. Taip pat atkreiptinas dėmesys, jog Reglamento (ES) 2023/1114 46 ir 47 straipsniuose nėra nustatyta su turtu susietų žetonų likvidavimo galimybės, todėl aptariama nuostata tikslintina ir šiuo aspektu. Be to, šioje dalyje turėtų būti įvardinta, kur auditorius pateikia šioje dalyje nustatytą informaciją, po žodžio „auditorius“ įrašytina formuluotė „ar audito įmonė“, o prieš žodį „žetonų“ įrašytina formuluotė „su turtu susietų“.

Pritarti.

 

17.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-06-06

8

3

 

Projekto 8 straipsnio 3 dalyje po žodžio „auditoriui“ įrašytina formuluotė „ar audito įmonei“.

Pritarti.

 

18.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-06-06

9

 

 

Projekto 9 straipsnis tobulintinas redakciniu požiūriu aiškiau nustatant subjektus (išvardijant ir atskiriant atitinkamus turėtojus), kurie turi teisę kreiptis dėl jų pažeistų teisių gynimo.

Pritarti.

 

19.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-06-06

10

1

 

Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina projekto 10 straipsnio 1 dalies antrajame sakinyje patikslinti, kokius duomenis kaupia Priežiūros institucija. Be to, siūlytina šios dalies sakinius sukeisti vietomis.

Pritarti.

 

20.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-06-06

10

3

1

Atsižvelgus į tai, kad vienu privalomu nurodymu gali būti reikalaujama pašalinti teisės aktų pažeidimus ir veiklos trūkumus, projekto 10 straipsnio 3 dalies 1 punkte vietoj jungtuko „ar“ siūlytina įrašyti jungtukus „ir (ar)“.

Pritarti.

 

21.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-06-06

10

3

9

Atsižvelgus į tai, kad tam tikrais atvejais atkurti iki teisės aktų pažeidimo buvusios padėties gali būti neįmanoma, svarstytina, ar projekto 10 straipsnio 3 dalies 9 punkte po žodžio „padėtį“ neturėtų būti įrašyta formuluotė „jei tai yra įmanoma“.

Nepritarti.

Privalomi nurodymai duodami įvertinus situaciją ir pagrindinis tikslas yra ištaisyti padėtį, nuostatos papildymas „jei tai įmanoma“, įveda neapibrėžtumą su suteikia rinkos dalyviui galimybę pasiremti įstatymo nuostata bei pasiteisinti, kad neįmanoma padėties ištaisyti, todėl nereikėtų sudaryti tokių paskatų. Taip pat pažymėtina, kad tokios pat nuostatos yra kituose finansų sektorių reglamentuojančiuose įstatymuose (pvz. Bankų įstatyme, Elektroninių pinigų ir elektroninių pinigų įstaigų įstatyme ir pan.)

22.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-06-06

10

4

 

Kadangi projekto 10 straipsnio 4 dalyje yra nuostatos apie privalomų nurodymų vykdymą, siūlytina šioje dalyje esantį žodį „reikalavimus“ keisti žodžiu „nurodymus“.

Pritarti.

 

23.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-06-06

13

13

 

Siekiant teisinio aiškumo, projekto 13 straipsnio 13 dalies nuostatoje iki dvitaškio po žodžio „priemonės“ įrašytinas žodis „asmenims“.

Pritarti.

 

24.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-06-06

13

1

6

Siekiant teisinio aiškumo, projekto 13 straipsnio 1 dalies 6 punkte vietoje jungtukų „ir“ vartotini jungtukai „ir (ar)“.

Pritarti.

 

25.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-06-06

13

1

8

Atsižvelgus į tai, kad projekto 13 straipsnio 1 dalies punktuose jau nurodomi kai kurie Reglamento (ES) 2023/1114 pažeidimai, projekto 13 straipsnio 1 dalies 8 punkte po žodžio „pažeidžiami“ įrašytinas žodis „kiti“.

Pritarti.

 

26.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-06-06

14

1

1,2

Kadangi projekto 13 straipsnio 1 dalyje yra įvardinti ne tik šio įstatymo, bet ir Reglamento (ES) 2023/1114 pažeidimai, projekto 14 straipsnio 1 dalies 1 ir 2 punkte nurodytinas ir Reglamentas (ES) 2023/1114.

Pritarti.

 

27.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-06-06

14

18

 

19

1

1, 2, 3

4, 5

 

 

4

Svarstytina, ar projekto 14 straipsnio 1 dalies 4 punkto dalies nuostatų nereikėtų suvienodinti su projekto 18 straipsnio 1, 2, 3 dalių nuostatomis ir projekto 19 straipsnio 4, 5 dalių nuostatomis.

Pritarti.

 

28.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-06-06

14

1

5

Projekto 14 straipsnio 1 dalies 5 punkte esančios formuluotės „kol yra pagrindas“ atsisakytina kaip perteklinės, kadangi žodis „laikinai“ ir reiškia laiką, kol yra pagrindas, o nesant pagrindo poveikio priemonė negali būti skiriama.

Pritarti.

 

29.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-06-06

14

2

2

Siekiant teisinio aiškumo, projekto 14 straipsnio 2 dalies 2 punkte po žodžio „kitos“ įrašytina formuluotė „Europos Sąjungos“.

Pritarti.

 

30.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-06-06

14

2

4

Siekiant teisinio aiškumo, projekto 14 straipsnio 2 dalies 4 punkte vietoj formuluotės „šiame įstatyme“ įrašytina formuluotė „šio įstatymo 15 straipsnyje“.

Pritarti.

 

31.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-06-06

15

1

 

Siekiant teisinio aiškumo, projekto 15 straipsnio 1 dalies nuostatoje iki dvitaškio  vietoj jungtuko „ir“ vartotinas jungtukas „ir (ar)“.

Pritarti.

 

32.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-06-06

17

3

 

Projekto 17 straipsnio 3 dalies penktajame sakinyje prieš žodį „administruojamam“ įrašytinas žodis „laikinai“.

Pritarti.

 

33.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-06-06

17

9

 

Projekto 17 straipsnio 9 dalyje siūloma nustatyti, kad laikinasis administratorius gali nesutikti su licencijuoto su turtu susietų žetonų emitento ar licencijuoto kriptoturto paslaugų teikėjo vadovų sprendimais, jeigu jie, jo nuomone, prieštarauja tam tikriems teisės aktams, kelia tam tikrą grėsmę veiklos stabilumui ir patikimumui. Svarstytina, ką konkrečiai reiškia formuluotė „jo nuomone“. Bet kuriuo atveju, manytina, jog aptariamas nesutikimas turėtų būti motyvuotas ir pagrįstas konkrečiai nurodant tiek prieštaravimus teisės aktams, tiek grėsmę veiklos stabilumui ir patikimumui.

Pritarti.

 

34.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-06-06

17

13

 

Projekto 17 straipsnio 13 dalyje esanti formuluotė „taip pat“ brauktina kaip perteklinė.

Pritarti.

 

35.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-06-06

22

1,2, 4

 

Atkreiptinas dėmesys, jog projekto 22 straipsnio 1 dalyje yra numatyta, kad įstatymas įsigaliotų 2024 m. birželio 30 d., o pagal šio straipsnio 4 dalį Priežiūros institucija ir teisingumo ministras iki 2024 m. birželio 29 d. turi priimti šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus. Atsižvelgiant į įstatymo priėmimo stadijas ir terminus, abejotina, kad ši įsigaliojimo data yra reali, todėl projektas tobulintinas nustatant vėlesnę jo įsigaliojimo datą. Be to, projekto 22 straipsnio 2 ir 4 dalys sukeistinos vietomis, o šio straipsnio 1 dalyje vietoj formuluotės „2 ir 4 dalis“ rašyti formuluotę „2 dalį“.

Pritarti.

 

36.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-06-06

priedas

 

 

Atsižvelgiant į Nuorodų į Europos Sąjungos teisės aktų teikimo teisės aktuose reikalavimų aprašo, patvirtinto teisingumo ministro 2020 m. kovo 6 d. įsakymu Nr. 1R-72 „Dėl Nuorodų į Europos Sąjungos teisės aktų teikimo teisės aktuose reikalavimų aprašo patvirtinimo“, 10 ir 11 punktus, atkreiptinas dėmesys, kad projekto priede nurodytas Reglamentas (ES) 2023/1114 buvo keistas Reglamentu (ES) 2023/2869, tačiau projekto priede nėra nurodomas minėtasis pakeitimas. Svarstytina, ar projekto priedo nereikėtų atitinkamai papildyti.

Pritarti.

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nėra

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: Pritarti iniciatorių pateiktam ir komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr. XIVP-3851(2) ir komiteto išvadoms.

8. Balsavimo rezultatai: už – 9, prieš – 1, susilaikė – 0.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: M. Lingė, A. Palionis

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas Nr. XIVP-3851(2), jo lyginamasis variantas.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                   Mindaugas Lingė

 

 

 

Biudžeto ir finansų komiteto biuro patarėjas Mindaugas Pečiulis