Projekto Nr. XIIIP-1908(2)
lyginamasis variantas
LIETUVOS RESPUBLIKOS
MOKĖJIMO ĮSTAIGŲ ĮSTATYMO NR. XI-549 21, 23, 24, 26, 29, 30, 31, 33, 34 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR 22, 25 STRAIPSNIŲ PRIPAŽINIMO NETEKUSIAIS GALIOS
ĮSTATYMAS
2018 m. d. Nr.
Vilnius
1 straipsnis. 21 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 21 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Priežiūra atliekama vadovaujantis
šiuo įstatymu, Lietuvos Respublikos Lietuvos banko įstatymu (toliau –
Lietuvos banko įstatymas), šiuo įstatymu, Finansų įstaigų įstatymu
ir priežiūros institucijos priimtais kitais teisės aktais,
kurių laikymosi priežiūra priskirta priežiūros institucijos kompetencijai.“
2 straipsnis. 22 straipsnio pripažinimas netekusiu galios
Pripažinti netekusiu galios 22 straipsnį.
1. Detalias prašymų išduoti šiame įstatyme nustatytas
licencijas ar atlikti kitus veiksmus, nustatytus šio įstatymo 5, 6, 8, 9, 16,
35 ir kituose šio įstatymo straipsniuose (toliau šiame straipsnyje – išduoti
leidimą), pateikimo, nagrinėjimo ir jų išdavimo sąlygas, tvarką ir detalius
pateikiamų dokumentų reikalavimus nustato priežiūros institucijos priimti
teisės aktai.
2. Prašymas išduoti leidimą išnagrinėjamas ir sprendimas
priimamas per šiame įstatyme ar, jei šiame įstatyme terminai nenustatyti, per
priežiūros institucijos priimtuose teisės aktuose nustatytus terminus. Jeigu
pateikti dokumentai turi formos ar turinio trūkumų arba pateikti ne visi
dokumentai, reikalingi sprendimui priimti, priežiūros institucija pareikalauja
pašalinti trūkumus ir (ar) pateikti trūkstamus dokumentus. Be to, priežiūros
institucija turi teisę pareikalauti papildomų dokumentų ir informacijos,
reikalingos sprendimui priimti. Jeigu priežiūros institucija pareikalauja
papildomų dokumentų ir informacijos arba papildomus dokumentus ar informaciją
pateikia pats pareiškėjas, prašymo nagrinėjimo ir sprendimo priėmimo terminas
skaičiuojamas nuo papildomai pareikalautų ar papildomai pareiškėjo pateiktų
dokumentų ir informacijos gavimo dienos.
3. Priežiūros institucija turi teisę atsisakyti išduoti
leidimą, jei yra pakankamas pagrindas manyti, kad išdavus leidimą bus
pažeidžiami mokėjimo paslaugų vartotojų turtiniai interesai arba kils pavojus
mokėjimo įstaigos ar visos mokėjimo įstaigų sistemos stabilumui ir patikimumui,
taip pat jei yra kitų įstatymuose nustatytų pagrindų.
4. Apie priimtą sprendimą dėl leidimo išdavimo
priežiūros institucija ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo
dienos praneša prašymą pateikusiam asmeniui. Priežiūros institucijos
atsisakymas išduoti leidimą turi būti motyvuotas.
5. Priežiūros
institucijos prašymu valstybės ir savivaldybių institucijos, taip pat asmenys
privalo nedelsdami priežiūros institucijai pateikti turimą informaciją apie
mokėjimo įstaigos steigėjus, akcininkus, vadovus, jų finansinę būklę, veiklą,
nustatytus įstatymų ir kitų teisės aktų pažeidimus, atliktų patikrinimų ir
revizijų išvadas ir kitą informaciją, kuri priežiūros institucijai reikalinga
priimant sprendimą dėl leidimo mokėjimo įstaigai išdavimo.
3 straipsnis. 23 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 23 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„23 straipsnis. Priežiūros tikslais gautos informacijos apsauga
Mokėjimo įstaigų priežiūros tikslais
gautos informacijos apsaugai mutatis mutandis taikomos Bankų
įstatymo 65 Lietuvos banko įstatymo 43 straipsnio nuostatos.“
4 straipsnis. 24 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 24 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„24 straipsnis. Priežiūros institucijos pareigos ir teisės
1. Be kitų Lietuvos banko įstatyme, šiame įstatyme ir kituose teisės aktuose nustatytų pareigų ir teisių, priežiūros institucija turi teisę:
1) leisti teisės aktus ir
rekomendacijas dėl prižiūrimų mokėjimo įstaigų veiklos ir priežiūros;
2) priežiūros tikslais
pareikalauti iš prižiūrimos mokėjimo įstaigos visos informacijos ir dokumentų,
susijusių su mokėjimo įstaigos steigimu, akcininkais, vadovais, valdymu,
veikla, rizikos ribojimu, finansine būkle, jos filialais, tarpininkais ir
kitais asmenimis, kuriems perduodamas veiklos vykdymas, skolininkais, ir juos
gauti;
3) atlikti mokėjimo
įstaigos, jos filialo, tarpininko ir kito asmens, kuriam perduodamas veiklos
vykdymas, įskaitant filialą, tarpininką ir kitą asmenį, kuriam perduodamas
veiklos vykdymas, kitoje valstybėje narėje, inspektavimą (tikrinimą);
4) duoti mokėjimo
įstaigai šio straipsnio 2 dalyje nustatytus nurodymus, kuriuos mokėjimo įstaiga
privalo įvykdyti priežiūros institucijos nustatytais terminais ir nedelsdama
raštu apie tai pranešti priežiūros institucijai;
51) jeigu mokėjimo įstaigos
organų priimti sprendimai kelia pavojų mokėjimo įstaigos veiklos stabilumui ir
patikimumui, įstatymų nustatyta tvarka kreiptis į teismą, kad jie būtų pripažinti
negaliojančiais;
62) jeigu mokėjimo įstaigos
vykdoma kita negu mokėjimo paslaugų teikimo veikla turi ar gali turėti neigiamą
įtaką mokėjimo įstaigos finansiniam patikimumui ar galimybei stebėti, kaip
mokėjimo įstaiga vykdo visus šiame įstatyme nustatytus reikalavimus,
reikalauti, kad būtų įsteigtas atskiras juridinis asmuo mokėjimo paslaugų
teikimo veiklai vykdyti;
73) sudaryti sutartis su
audito įmonėmis ar kitais tinkamą kvalifikaciją turinčiais asmenimis dėl
mokėjimo įstaigos patikrinimo atlikimo, kad būtų nustatyta mokėjimo įstaigos
turto vertė, mokėjimo įstaigos finansinė būklė, įvertinta rizika arba kad
būtų patikrinti kiti mokėjimo įstaigos veiklos klausimai. Jei atlikus
patikrinimą nustatoma, kad mokėjimo įstaiga priežiūros institucijai pateikė
neteisingą informaciją, ar nustatoma kitų padarytų teisės aktų pažeidimų,
priežiūros institucijos patirtas patikrinimo organizavimo išlaidas atlygina
mokėjimo įstaiga. Pagal sutartis su priežiūros institucija veikiantys šiame
punkte nurodyti asmenys turi teises, nustatytas šio įstatymo 26 straipsnio 2
ir 3 dalyse Lietuvos banko įstatymo 421 straipsnio
5 dalies 1, 3, 11 ir 12 punktuose priežiūros institucijos
tarnautojams nustatytas teises;
84) reikalauti, kad būtų pakeista audito įmonė, atliekanti mokėjimo
įstaigos finansinių ataskaitų auditą, jei audito įmonė ar auditorius neatitinka
(nevykdo) įstatymų nustatytų reikalavimų.
2. Priežiūros institucija, nustačiusi arba turėdama
pagrindą įtarti teisės aktų, kurių laikymosi priežiūra priskirta jos kompetencijai,
pažeidimus, mokėjimo įstaigos veiklos trūkumus, taip pat jei kyla grėsmė teisės
aktų pažeidimų ar mokėjimo įstaigos veiklos trūkumų arba nustačiusi, kad
mokėjimo įstaigos veikla kelia grėsmę mokėjimo įstaigos veiklos stabilumui
ir patikimumui arba visuomenės ir (arba) mokėjimo paslaugų vartotojų
interesams, turi teisę Lietuvos banko įstatymo nustatyta tvarka
duoti duoda mokėjimo įstaigai tokius rašytinius privalomus
nurodymus:
1) priežiūros institucijos nustatytais terminais pašalinti teisės aktų pažeidimus ar mokėjimo įstaigos veiklos trūkumus;
2) nesudaryti tam tikrų sandorių ar sumažinti tokių sandorių mastą, įskaitant veiklos funkcijų perdavimo kitiems asmenims sandorius;
3) priežiūros institucijos nustatytu terminu atlikti mokėjimo įstaigos tarpinių finansinių ataskaitų auditą;
4) priežiūros institucijos nustatytais terminais parengti ir įgyvendinti jai priimtiną mokėjimo įstaigos veiklos pertvarkymo ir (ar) nustatytų pažeidimų, ir (ar) trūkumų pašalinimo priemonių planą;
5) sušaukti mokėjimo įstaigos
visuotinį akcininkų susirinkimą, stebėtojų tarybos (jei ji sudaryta)
ar valdybos, jei jos sudarytos, posėdį ir juose svarstyti priežiūros
institucijos pasiūlytus klausimus;
6) mokėjimo įstaigos vadovams atvykti į priežiūros instituciją ir duoti paaiškinimus. Priežiūros institucija apie nurodymą mokėjimo įstaigos vadovams atvykti į priežiūros instituciją turi teisę paskelbti viešai;
7) atkurti iki teisės aktų pažeidimo buvusią padėtį;
8) priežiūros institucijai pateikti papildomą informaciją arba teikti dažniau, nei nustatyta teisės aktuose, informaciją, reikalingą priežiūros funkcijoms vykdyti;
9) viešai atskleisti papildomą informaciją;
710) atlikti kitus veiksmus
ar neatlikti tam tikrų veiksmų, siekdama, kad būtų pašalinti teisės aktų
pažeidimai ar mokėjimo įstaigos veiklos trūkumai arba kad mokėjimo įstaigos
veikla būtų stabili ir patikima.
3. Priežiūros institucija,
nustačiusi teisės aktų pažeidimų ar mokėjimo įstaigos veiklos trūkumų arba kad
mokėjimo įstaigos veikla kelia grėsmę mokėjimo įstaigos veiklos stabilumui ir
patikimumui, turi teisę laikinai mokėjimo įstaigai nustatyti individualius ar
papildomus rizikos ribojimo reikalavimus. Toks priežiūros institucijos
sprendimas turi būti motyvuotas ir priimamas atsižvelgiant į šio įstatymo 30
straipsnio 2 dalies nuostatas.
4. Šio straipsnio 2 ir 3
dalyse nustatyti nurodymai gali būti duodami kartu su taikomomis poveikio
priemonėmis.
4. Mokėjimo įstaigos privalo įvykdyti šio straipsnio 2 ir 3 dalyse nustatytus privalomus nurodymus priežiūros institucijos nustatytais terminais ir nedelsdamos, ne vėliau kaip kitą darbo dieną po nurodymo įvykdymo, apie tai raštu pranešti priežiūros institucijai.
5. Priežiūros institucijos
nustatyta tvarka priežiūros institucijos darbuotojai tarnautojai turi
teisę dalyvauti mokėjimo įstaigos organų darbe – dalyvauti susirinkimuose ar
posėdžiuose stebėtojų teisėmis ar kitaip stebėti mokėjimo įstaigos veiklą.“
5 straipsnis. 25 straipsnio pripažinimas netekusiu galios
Pripažinti netekusiu galios 25 straipsnį.
25
straipsnis. Priežiūros institucijos sprendimų, veiksmų (neveikimo) apskundimas
1. Priežiūros
institucijos sprendimus, veiksmus (neveikimą) asmenys, kurių teisės ar įstatymų
saugomi interesai pažeisti, turi teisę įstatymų nustatyta tvarka skųsti
teismui.
2. Skundo padavimas
teismui iki jo išsprendimo nesustabdo skundžiamo sprendimo, išskyrus sprendimą
skirti šiame įstatyme nustatytas baudas, ar veiksmo vykdymo.
6 straipsnis. 26 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 26 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
1. Priežiūros institucija organizuoja ir atlieka patikrinimus, kad nustatytų, ar laikomasi šio įstatymo ir kitų teisės aktų, kurių laikymosi priežiūra priskirta priežiūros institucijos kompetencijai.
12. Mokėjimo įstaigų, jų
filialų, tarpininkų ir kitų asmenų, kuriems perduodamas veiklos vykdymas,
įskaitant filialus, tarpininkus ir kitus asmenis, kuriems perduodamas veiklos
vykdymas, kitoje valstybėje narėje, inspektavimą (tikrinimą) patikrinimą
atlieka priežiūros institucijos darbuotojai tarnautojai. Priežiūros
institucija, inspektuodama (tikrindama) mokėjimo įstaigą, jos filialą,
tarpininką ir kitą asmenį, kuriam perduodamas veiklos vykdymas, įskaitant
filialą, tarpininką ir kitą asmenį, kuriam perduodamas veiklos vykdymas, kitoje
valstybėje narėje, gali pasitelkti ir kitų asmenų.
2. Mokėjimo įstaiga, jos
filialas, tarpininkas ir kitas asmuo, kuriam perduodamas veiklos vykdymas,
įskaitant filialą, tarpininką ir kitą asmenį, kuriam perduodamas veiklos
vykdymas, kitoje valstybėje narėje, privalo sudaryti šias sąlygas atlikti
inspektavimą (tikrinimą):
1) pateikti inspektavimą
(tikrinimą) atliekantiems asmenims visą jų prašomą informaciją ir dokumentus;
2) suteikti galimybę
inspektavimą (tikrinimą) atliekantiems asmenims naudotis mokėjimo įstaigos
informacinių sistemų duomenimis;
3) suteikti inspektavimą
(tikrinimą) atliekantiems asmenims darbo vietą.
3. Inspektavimą
(tikrinimą) atliekantys asmenys turi teisę:
1) inspektuojamos
(tikrinamos) mokėjimo įstaigos, jos filialo, tarpininko ir kito asmens, kuriam
perduodamas veiklos vykdymas, įskaitant filialus, tarpininkus ir kitus asmenis,
kuriems perduodamas veiklos vykdymas, kitoje valstybėje narėje, darbo metu
nekliudomai įeiti į mokėjimo įstaigos, jos padalinių, filialų, tarpininkų ir
kitų asmenų, kuriems perduodamas veiklos vykdymas, patalpas;
2) reikalauti ir gauti
inspektavimui (tikrinimui) atlikti reikalingą informaciją ir dokumentus
(originalus arba patvirtintus jų nuorašus), mokėjimo įstaigos vadovų ir kitų
darbuotojų paaiškinimus žodžiu ar raštu;
3) reikalauti padaryti
pateiktų dokumentų kopijas ar mokėjimo įstaigos lėšomis patys juos kopijuoti;
4) turėti kitų teisės
aktuose nustatytų teisių.
4. Atlikus inspektavimą (tikrinimą),
jo rezultatai raštu pateikiami mokėjimo įstaigai. Mokėjimo įstaigos
administracijos vadovas ir valdybos nariai privalo pasirašytinai susipažinti su
inspektavimo (tikrinimo) rezultatais.
5. Priežiūros
institucijos teisės aktai nustato detalią inspektavimo (tikrinimo) atlikimo ir
inspektavimo (tikrinimo) rezultatų įforminimo tvarką.
3. Reikalavimai priežiūros institucijos rengiamiems patikrinimams yra nustatyti Lietuvos banko įstatymo 421 straipsnyje. Atlikdami patikrinimą, priežiūros institucijos tarnautojai turi Lietuvos banko įstatyme ir šiame įstatyme nustatytas teises.
64. Kitos valstybės narės
priežiūros institucijos pavedimu priežiūros institucija, prieš tai informavusi
kitos valstybės narės priežiūros instituciją, vadovaudamasi šio straipsnio
nuostatomis, turi teisę inspektuoti (tikrinti) patikrinti kitos
valstybės narės mokėjimo įstaigos filialą, tarpininką ir kitą asmenį, kuriam
perduodamas veiklos vykdymas, Lietuvos Respublikoje. Kitos valstybės narės
priežiūros institucija turi informuoti priežiūros instituciją apie ketinimą
atlikti kitos valstybės narės mokėjimo įstaigos filialo, tarpininko ir kito
asmens, kuriam perduodamas veiklos vykdymas, inspektavimą (tikrinimą)
patikrinimą Lietuvos Respublikoje.
75. Vykdydama savo
funkcijas, susijusias su Pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos
įstatymo ir 2006 m. lapkričio 15 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento
(EB) Nr. 1781/2006 dėl mokėtojo informacijos, pateikiamos pervedant lėšas,
nuostatų taikymu, ir vadovaudamasi šio straipsnio nuostatomis, priežiūros
institucija turi teisę savo iniciatyva inspektuoti (tikrinti)
patikrinti kitos valstybės narės mokėjimo įstaigos filialą, tarpininką ir
kitą asmenį, kuriam perduodamas veiklos funkcijų vykdymas, Lietuvos
Respublikoje.
86. Priežiūros institucija
gali pavesti kitos valstybės narės priežiūros institucijai inspektuoti
(tikrinti) patikrinti mokėjimo įstaigos filialą, tarpininką ar kitą
asmenį, kuriam perduodamas veiklos vykdymas, kitoje valstybėje narėje.“
7 straipsnis. 29 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 29 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„29 straipsnis. Poveikio priemonės
1. Priežiūros institucija turi
teisę licenciją turinčioms mokėjimo įstaigoms asmenims taikyti
taiko šias poveikio priemones:
1) viešai paskelbia šio įstatymo ir kitų teisės aktų, kurių laikymosi priežiūra priskirta priežiūros institucijos kompetencijai, pažeidimą ir jį padariusį asmenį;
12) įspėti įspėja
dėl šio įstatymo ir kitų šio įstatymo įgyvendinamųjų teisės aktų
pažeidimo arba priežiūros institucijos nurodymų nevykdymo;
23) skirti skiria
šio įstatymo nustatytas baudas;
34) laikinai uždrausti
uždraudžia teikti vieną ar kelias mokėjimo paslaugas;
45) laikinai ar visam
laikui uždrausti uždraudžia vieno ar kelių mokėjimo įstaigos
filialų ar tarpininkų veiklą. Jeigu priežiūros institucija prima sprendimą
laikinai uždrausti filialo ar tarpininko veiklą, filialas ar tarpininkas neturi
teisės teikti mokėjimo paslaugų, o priėmus sprendimą visam laikui uždrausti
filialo ar tarpininko veiklą, filialas ar tarpininkas yra išbraukiamas iš
viešojo mokėjimo įstaigų sąrašo ir mokėjimo įstaiga privalo nedelsdama priimti
sprendimą nutraukti tokio filialo ar tarpininko veiklą;
56) laikinai nušalinti
nušalina mokėjimo įstaigos vadovą (vadovus) nuo pareigų arba nušalinti
nušalina mokėjimo įstaigos vadovą (vadovus) nuo pareigų ir reikalauti
reikalauja, kad jis (jie) būtų atšauktas (atšaukti) iš pareigų ir (ar)
su juo (jais) būtų nutraukta sutartis (nutrauktos sutartys) ar būtų panaikinti
jo (jų) įgaliojimai;
7) laikinai, kol yra pagrindas, sustabdo (apriboja) mokėjimo įstaigos akcininko balsavimo teisę;
68) paskirti paskiria
laikinąjį atstovą mokėjimo įstaigos veiklos priežiūrai (toliau – atstovas
veiklos priežiūrai);
79) laikinai apriboti apriboja teisę disponuoti lėšomis,
esančiomis kredito, mokėjimo ir elektroninių pinigų įstaigose
atidarytose sąskaitose, ir kitu turtu;
810) atšaukti atšaukia
išduotą licenciją ar laikinai sustabdyti sustabdo jos galiojimą.
2. Kitos
valstybės narės mokėjimo įstaigai, kuri teikia mokėjimo paslaugas Lietuvos
Respublikoje per tarpininką ar neįsteigusi filialo, ar per kitos
valstybės narės mokėjimo įstaigos Lietuvos Respublikoje įsteigtamą
filialuią priežiūros institucija turi teisę taikyti taiko
šias poveikio priemones:
1) įspėti įspėja dėl
šio įstatymo ir kitų teisės aktų, kurių laikymosi priežiūra
priskirta priežiūros institucijos kompetencijai, reglamentuojančių saugią ir
patikimą mokėjimo įstaigų veiklą, pažeidimo;
2) kitos valstybės narės mokėjimo
įstaigos įsteigtam filialui ar tarpininkui apriboti apriboja teisę
disponuoti lėšomis, esančiomis kredito įstaigose atidarytose sąskaitose, ir
kitu turtu;
3) laikinai ar visam laikui uždrausti
uždraudžia teikti mokėjimo paslaugas Lietuvos Respublikoje.
3. Priežiūros institucija turi priimti sprendimą taikyti šio straipsnio 2 dalies 2 ir 3 punktuose nurodytas poveikio priemones kitos valstybės narės mokėjimo įstaigai, kuri teikia mokėjimo paslaugas Lietuvos Respublikoje per tarpininką ar neįsteigusi filialo, ar kitos valstybės narės mokėjimo įstaigos Lietuvos Respublikoje įsteigtam filialui, jei to prašo tos valstybės narės priežiūros institucija.
4. Priežiūros institucija
turi teisę taikyti vieną ar kelias poveikio priemones.
5. Priežiūros
institucija, priimdama sprendimą dėl poveikio priemonės taikymo ir taikyti
poveikio priemones, parinkdama konkrečią poveikio priemonę (priemones) ir jos
(jų) dydį, atsižvelgia į nustatytų pažeidimų ir veiklos trūkumų turinį, mastą
sunkumą, trukmę, kartotinumą, jų poveikį mokėjimo paslaugų vartotojų interesams,
į asmens, kuriam taikoma poveikio priemonė, finansinę būklę kaltę, finansinį
pajėgumą, ankstesnius pažeidimus ir jam taikytas poveikio priemones,
bendradarbiavimą su priežiūros institucija, dėl pažeidimų gautų pajamų,
kitokios turtinės naudos, išvengtų nuostolių arba padarytos žalos dydį, jei jį
įmanoma nustatyti, mokėjimo įstaigos akcininkų ir vadovų pasirengimą ir
galimybes pašalinti pažeidimus ir trūkumus, taip pat nustatytų pažeidimų,
veiklos trūkumų ir numatomos taikyti poveikio priemonės (priemonių) pasekmes
asmens, kuriam taikoma poveikio priemonė (priemonės), ir mokėjimo įstaigų
sistemos stabilumui ir patikimumui ir kitas svarbias aplinkybes.
6. Priežiūros
institucijos sprendimas taikyti mokėjimo įstaigai poveikio priemonę įsigalioja
kitą dieną po jo priėmimo dienos, jeigu šiame įstatyme ar sprendime nenustatyta
kitaip.
7. Priežiūros
institucijos sprendimas dėl poveikio priemonės (priemonių) taikymo turi būti
motyvuotas.
8. Poveikio priemonė,
kuri taikoma laikinai, galioja iki priežiūros institucijos sprendime dėl
poveikio priemonės taikymo nurodyto termino, kuris gali būti nurodytas kaip
konkreti data, laiko tarpas ar susietas su tam tikrų sąlygų atsiradimu
(aplinkybių išnykimu), nebent priežiūros institucija priima sprendimą ją
atšaukti prieš nustatytą terminą.“
8 straipsnis. 30 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 30 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„30 straipsnis. Poveikio priemonių taikymo pagrindai ir tvarka
1. Priežiūros institucija turi
teisę taikyti taiko šiame įstatyme nustatytas poveikio priemones,
kai yra bent vienas iš šių pagrindų:
1) teikiamos mokėjimo paslaugos, jeigu joms teikti neturima šio įstatymo nustatyta tvarka suteiktos teisės ar ši teisė apribota pagal šį įstatymą arba atliekami kiti veiksmai ar veikla, kuriuos draudžia šis įstatymas;
2) mokėjimo įstaiga licenciją, kitą šiame įstatyme nustatytą leidimą gavo pateikusi klaidingą informaciją arba pasinaudodama kitomis neteisėtomis priemonėmis;
13) nustatytais terminais
nepateikiama šio įstatymo ar priežiūros institucijos priimtuose teisės
aktuose ir kitų teisės aktų, kurių laikymosi priežiūra priskirta
priežiūros institucijos kompetencijai, nustatyta ar priežiūros
institucijos pareikalauta informacija arba pateikiama neteisinga, neišsami
ar netiksli informacija;
24) nustatyta tvarka
nevykdomi arba netinkamai vykdomi pagal šį įstatymą duoti
priežiūros institucijos pagal šio įstatymo 24 straipsnį duoti privalomi
nurodymai;
35) nebetenkinami mokėjimo
įstaigos licencijai gauti nustatyti reikalavimai;
6) mokėjimo įstaigos vadovais paskiriami arba mokėjimo įstaigos vadovų pareigas eina vienas ar keli asmenys, neatitinkantys šiame įstatyme ir kituose teisės aktuose nustatytų reputacijos, kvalifikacijos ir patirties reikalavimų;
7) trukdoma priežiūros institucijai arba jos įgaliotiems asmenims atlikti patikrinimus;
48) pažeidžiami
įstatymų, reglamentuojančių saugią ir patikimą mokėjimo įstaigų veiklą, ir
priežiūros institucijos priimtų teisės aktų reikalavimai padaromi kiti
šio įstatymo arba kitų teisės aktų, kurių laikymosi priežiūra priskirta
priežiūros institucijos kompetencijai, pažeidimai arba yra grėsmė, kad dėl
mokėjimo įstaigos veiklos arba dėl finansinės būklės būtų pažeisti visuomenės
ir (arba) mokėjimo paslaugų vartotojų interesai arba sutriktų Lietuvos
Respublikos mokėjimo įstaigų sistemos funkcionavimas.
2. Poveikio priemonių taikymo tvarką nustato Lietuvos banko įstatymas.
2. Priežiūros institucija, prieš
spręsdama klausimą, ar taikyti poveikio priemonę, ne vėliau kaip prieš 10
kalendorinių dienų iki šio klausimo nagrinėjimo dienos praneša asmeniui, kuriam
taikoma poveikio priemonė, apie klausimo nagrinėjimo vietą ir laiką ir pateikia
jam informaciją apie nustatytus faktinius duomenis, kurie sudaro poveikio
priemonės taikymo pagrindus, ar sudaro galimybę asmens, kuriam taikoma poveikio
priemonė, vadovui (vadovams) susipažinti su tokiais faktiniais duomenimis.
Pranešimą gavęs asmuo turi teisę iki klausimo nagrinėjimo dienos raštu pateikti
paaiškinimus. Poveikio priemonės taikymo klausimas svarstomas dalyvaujant
asmens, kuriam taikoma poveikio priemonė, vadovams (valdybos pirmininkui,
administracijos vadovui ar filialo vadovui). Vadovų neatvykimas ar paaiškinimų
nepateikimas netrukdo spręsti poveikio priemonės taikymo klausimo.
Neatidėliotinais atvejais priežiūros institucija turi teisę spręsti klausimą
dėl poveikio priemonės taikymo, neatsižvelgdama į šios dalies nuostatas.
3. Sprendimas dėl poveikio
priemonės skyrimo privalo būti priimtas nedelsiant, bet ne vėliau kaip per 3
mėnesius nuo pažeidimo ar pagrindo taikyti poveikio priemonę nustatymo dienos.
Poveikio priemonės gali būti skiriamos, jei praėjo ne daugiau kaip 2 metai nuo
pažeidimo padarymo dienos, o esant tęstiniam pažeidimui, - nuo paskutinių
tęstinio pažeidimo veiksmų atlikimo dienos.
4. Sprendimas dėl poveikio
priemonės taikymo per 5 kalendorines dienas išsiunčiamas (įteikiamas) asmeniui,
kuriam pritaikyta poveikio priemonė. Informacija apie pritaikytą poveikio
priemonę skelbiama priežiūros institucijos priimtuose teisės aktuose nustatyta
tvarka, tačiau priežiūros institucija gali priimti sprendimą viešai neskelbti
tokios informacijos, jeigu jos paskelbimas viešai gali turėti neigiamą įtaką
mokėjimo įstaigos ar Lietuvos Respublikos mokėjimo įstaigų sistemos stabilumui
ir patikimumui.“
9 straipsnis. 31 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 31 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„31
straipsnis. Piniginės bBaudos
1. Priežiūros institucija
turi teisę mokėjimo įstaigai skirti šias baudas:
1) už nustatytais
terminais šio įstatymo ar priežiūros institucijos priimtuose teisės aktuose
nustatytos arba pareikalautos informacijos ar dokumentų nepateikimą ar
neteisingos informacijos pateikimą nustatytu terminu - iki 0,5 procento bendrųjų
metinių mokėjimo paslaugų pajamų;
2) už priežiūros
institucijos pagal šį įstatymą duotų nurodymų nevykdymą ar netinkamą vykdymą –
iki 1 procento bendrųjų metinių mokėjimo paslaugų pajamų arba už kiekvieną
nurodymo nevykdymo ar netinkamo vykdymo dieną – iki 1 000 litų;
3) už nepranešimą apie
numatomus mokėjimo įstaigos vadovų pasikeitimus ir už veiksmų, kuriuos ji turi
teisę atlikti tik gavusi priežiūros institucijos leidimą, atlikimą neturint
priežiūros institucijos sutikimo – iki 1,5 procento bendrųjų metinių mokėjimo
paslaugų pajamų;
4) už šio įstatymo
draudžiamų atlikti veiksmų ar veiklos vykdymą arba mokėjimo paslaugų teikimą,
jei tokia teisė apribota pagal šį įstatymą, - iki 2 procentų bendrųjų metinių mokėjimo paslaugų
pajamų;
5) už kitus saugią ir
patikimą mokėjimo įstaigų veiklą reglamentuojančių teisės aktų pažeidimus - iki 0,1 procento bendrųjų
metinių mokėjimo paslaugų pajamų.
2. Konkretus skiriamos
baudos dydis nustatomas atsižvelgiant į pažeidimo pobūdį, jo trukmę, anksčiau
taikytas poveikio priemones.
3. Baudos į valstybės
biudžetą sumokamos ne vėliau kaip per vieną mėnesį nuo tos dienos, kai mokėjimo
įstaiga gavo priežiūros institucijos sprendimą skirti baudą. Bauda, skirta
pagal šio straipsnio 1 dalies 2 punktą už kiekvieną nurodymo nevykdymo ar
netinkamo vykdymo dieną, turi būti sumokama į valstybės biudžetą kiekvieną
tokio nurodymo nevykdymo ar netinkamo vykdymo dieną. Jei bauda per nurodytus
terminus, o priežiūros institucijos sprendimą apskundus teismui, – per 10
kalendorinių dienų nuo teismo sprendimo įsiteisėjimo nesumokama, tai ji
priežiūros institucijos sprendimu išieškoma ne ginčo tvarka (kai nėra mokėjimo
įstaigos, kuriai paskirta bauda, nurodymo nurašyti lėšas) iš mokėjimo įstaigos,
kuriai paskirta bauda, lėšų kredito įstaigose arba priežiūros institucijos
sprendimas vykdomas Civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka.
1. Priežiūros institucija skiria baudas:
1) juridiniams asmenims iki 10 procentų bendrųjų metinių pajamų;
2) juridinio asmens vadovams ir kitiems fiziniams asmenims iki 50 000 eurų.
2. Juridinio asmens bendrosios metinės pajamos, pagal kurias nustatomas skiriamos baudos dydis, nustatomos pagal paskutinių sudarytų (pasirašytų) metinių finansinių ataskaitų duomenis. Jei juridinis asmuo priklauso patronuojančiajai įmonei, kaip ji apibrėžta Įmonių, priklausančių finansų konglomeratui, papildomos priežiūros įstatymo 2 straipsnio 22 dalyje, bendrosios metinės pajamos, pagal kurias nustatomas skiriamos baudos dydis, yra pajamos, nurodytos pagrindinės patronuojančiosios įmonės paskutinėse sudarytose (pasirašytose) metinėse konsoliduotosiose finansinėse ataskaitose.
3. Jeigu dėl šio įstatymo 30 straipsnio 1 dalyje išvardytų pažeidimų buvo neteisėtai gauta pajamų, kitokios turtinės naudos, išvengta nuostolių arba padaryta žalos ir šių pajamų, kitokios turtinės naudos, išvengtų nuostolių arba padarytos žalos dydis, jei jį įmanoma nustatyti, viršijo šio straipsnio 1 arba 4 dalyje nurodytus baudų dydžius, priežiūros institucija skiria baudą iki dvigubo neteisėtai gautų pajamų, kitokios turtinės naudos, išvengtų nuostolių arba padarytos žalos dydžio.
4. Tais atvejais, kai sunku ar neįmanoma nustatyti juridinio asmens bendrųjų metinių pajamų arba kai juridinio asmens bendrosios metinės pajamos yra mažesnės negu vienas milijonas eurų, priežiūros institucija vietoj šio straipsnio 1 dalies 1 punkte nurodytos baudos juridiniam asmeniui skiria iki 100 000 eurų baudą.
5. Šio įstatymo 30 straipsnio 1 dalies 4 punkte nurodytais atvejais priežiūros institucija už kiekvieną privalomo nurodymo nevykdymo ar netinkamo vykdymo dieną skiria baudą iki vieno procento bendrųjų metinių pajamų, o tais atvejais, kai sunku ar neįmanoma nustatyti bendrųjų metinių pajamų, – iki 1 500 eurų.
6. Baudos apskaičiuojamos vadovaujantis Lietuvos banko įstatymo 433 straipsnyje nustatyta tvarka.“
10 straipsnis. 33 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 33 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2.
Atstovu veiklos priežiūrai gali būti paskirtas juridinis ar fizinis asmuo.
Atstovu veiklos priežiūrai skiriamam fiziniam asmeniui ar juridinio asmens
vadovui mutatis mutandis taikomi šio įstatymo 8 straipsnio 3 dalyje
nustatyti nepriekaištingos reputacijos ir kvalifikacijos bei patirties
reikalavimai. Jeigu atstovu veiklos priežiūrai skiriamas fizinis asmuo, gali
būti paskirtas atstovo veiklos priežiūrai padėjėjas. Atlyginimus atstovui
veiklos priežiūrai ir jo padėjėjui, atsižvelgdama į jų veiklos mastą,
kvalifikaciją, veiklos terminus, nustato priežiūros institucija. Atlyginimai
išmokami iš mokėjimo įstaigos lėšų. Atstovu veiklos priežiūrai ir jo padėjėju
negali būti paskirtas priežiūros institucijos darbuotojas tarnautojas.“
2. Pakeisti 33 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:
„4. Atstovas veiklos priežiūrai
nesutinka su mokėjimo įstaigos valdybos ir vadovų sprendimais, jeigu jie, jo
nuomone, prieštarauja saugią ir patikimą mokėjimo įstaigų veiklą
reglamentuojantiems teisės aktams ar dėl kitų priežasčių kelia grėsmę mokėjimo
įstaigos veiklos stabilumui ir patikimumui. Atstovui veiklos priežiūrai,
atliekančiam savo funkcijas, mutatis mutandis taikomos šio įstatymo
26 straipsnio 2 ir 3 dalių Lietuvos banko įstatymo 421 straipsnio
5 dalies
1, 3, 11 ir 12 punktų nuostatos. Atstovas veiklos
priežiūrai privalo teikti priežiūros institucijai jos nustatytą informaciją.“
11 straipsnis. 34 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 34 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Jeigu priežiūros institucija
pritaiko šio įstatymo 29 straipsnio 1 dalies 7 9 punkte ir 2
dalies 2 punkte nurodytas poveikio priemones, asmuo, kuriam pritaikyta poveikio
priemonė, neturi teisės disponuoti lėšomis, esančiomis kredito įstaigose
atidarytose sąskaitose, ir kitu priežiūros institucijos sprendime nurodytu
turtu.“
12 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas
1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2018 m. birželio 15 d.
2. Priežiūros institucija iki 2018 m. birželio 14 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.
3. Mokėjimo įstaigos, turinčios mokėjimo įstaigos licenciją, vadovai, paskirti iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos, atitinkantys iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos galiojusiuose teisės aktuose nurodytus reputacijos reikalavimus, įsigaliojus šiam įstatymui laikomi atitinkančiais Lietuvos Respublikos mokėjimo įstaigų įstatymo 8 straipsnyje nurodytus reputacijos reikalavimus, jeigu įsigaliojus šiam įstatymui neatsiranda aplinkybių, nustatytų kartu su šiuo įstatymu įsigaliosiančio Lietuvos Respublikos bankų įstatymo 34 straipsnio 12 ir 13 dalyse.
4. Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos pradėtos, bet nebaigtos poveikio priemonių taikymo procedūros vykdomos pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos galiojusias Lietuvos Respublikos mokėjimo įstaigų įstatymo nuostatas.
Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.
Respublikos Prezidentas